Varkensvlees, hoe is het het lekkerst?

14-05-2012 09:09 51 berichten
Ik doe mijn best om te leren koken. Wat ik nog altijd moeilijk vind, is het bereiden van vlees. En het grootste probleem ligt hier: rundvlees is hier enorm duur, maar mijn vriend wil geen varkensvlees, want "dat vindt hij niet lekker".



Nu vind ik dat we wel vlees moeten eten en vraag ik me af of jullie nog recepten hebben, zodat ook varkensvlees een delicatesse kan worden in ons huis.



Dus, mijn vragen: wat is een lekker stukje varkensvlees en hoe bereid ik dat?
Wij nemen alleen de runderlappen mee met 35% korting, en mikken het in de vriezer.

Voor varkensvlees, hamrollade, of beenhammetje, of zelf een schnitzeltje maken.
Oeps, we veranderen ineens het onderwerp van het topic naar hoe ik mijn vriend moet leren koken! :-D Ik vraag hem ook wel op me te helpen enzo. Maar hij is gewoon niet zo van het koken en ik vind in de keuken staan wel leuk. Dan hoeft hij het voor mij niet te doen.



Overigens, in his defence, hij heeft nog wel het plan om binnenkort steak voor me te maken. De marinade ligt er al, dus nu moet het plan alleen nog tot uitvoering gebracht worden. Hij doet zijn best
Ah, ik wist niet dat je in het buitenland woonde.
Redband, dat is slim! Daar heb ik nooit aan gedacht! Hoelang kun je die runderlappen dan bewaren in de vriezer? Is het korter omdat ze al dichterbij de uiterste datum zitten? En dat wij in het buitenland wonen maakt niet uit, wij hebben ook 35% korting hier
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben varkentjes als huisdier (nou ja, tuindieren) dus eten ook geen varkensvlees...(beetje krom, ik weet het).



Aangezien we ook geen aardappels lusten eten we hier heel veel kip en rundergehakt in schotels/pasta's ed. Met vijf personen doe ik hier een hele week met een pond gehakt en drie kipfilets. In een schotel hoeft vaak niet veel vlees als je het aanvult met bijv. noten, kaas, ei of eens wat vaker vis eet.
Je kan ook bv alvast goulasch maken van de afgeprijsde runderlappen, en dan kant en klaar invriezen, of hachée.



Is het vlees daar net zo verpakt als hier in de supers?

dan kan je het zo de vriezer inschuiven.
Ik heb ontdekt dat je op youtube ook best wel wat kan vinden over vlees braden. Ik heb even gekeken op "varkensvlees bereiden" maar je kan ook "vlees bereiden" ingeven om te zoeken, wie weet krijg je er inspiratie van
Dan wordt het rap tijd dat hij leert koken! Anders heeft ie geen recht van miepen



Houden jullie wel van een ordinaire gehaktbal? Kun je ook veel mee varieren, mbv de diverse kruidenmixen voor gehakt. Dus de ene keer een bal met sate-smaak, de andere keer met stroganoff-smaak met uitjes er door heen etc.



Een cordon blue? Slavink? Allemaal simpele stukken vlees die elke beginnende kok kan klaarmaken en zo klaar.
girlinthefire, dat is wel een goede opmerking. En misschien gewoon niet van tevoren zeggen wat ik ga maken, en eten wat de pot schaft



Ik ben dol op een ordinaire gehaktbal! En de Cordon Bleu heb ik gisteren met hem besproken, die ging er ook nog wel in



Als ik het dus goed begrijp moet het varkensvlees gewoon niet te vaak, en als het al gebruikt wordt, het liefst varkenshaas. En verder meer met kip en gehakt proberen te variëren.
Varkensfilet lapjes kan je ook lekker bereiden, je kan ook heel dun snijden zoals hier al eerder is gezegd, en op die manier in maaltijden verwerken.
Elninjoo, ik ben niet zo dol op vis. Witvis wel trouwens, telt dat ook
Schouderkarbonaatjes

Bestrooien met peper en zout

Even aanbraden op hoog vuur. Afblussen met een 1/2 eetlepel azijn.

Dan ongeveer 2 uur laten sudderen. Bij voorkeur in de oven op 80 à 90 graden in een dichte pan.

Ze vallen dan echt uit elkaar en zijn heerlijk mals.



Ook lekker besmeren met knoflook en mosterd

marineren met ketjap en ketchup (half half)
Alle reacties Link kopieren
Beenham ook erg lekker, of rollade uit de oven.
Ik hou ook niet van varkensvlees, vind het stinken. Heeft hij dat ook of ligt het aan de bereidingswijze? Ham en varkenshaas is het enige wat ik wel eens eet, dat stinkt op de een of andere manier niet. Maar hamlapjes...



Als het bij hem om de geur gaat, zal de bereidingswijze weinig uitmaken.



Verdiep je eens in vegetarisch koken, twee ker per week een maaltijd zonder vlees is prima haalbaar en een stuk goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Ik lust ook geen varkensvlees, heel veel mensen hebben het geprobeerd met me, allerlei kruiden, sauzen en toestanden maar de geur alleen al

Misschien werkt dat bij je vriend ook zo maar het is het proberen waard natuurlijk
Luni en Pompadoer, als zijn zus het maakt, eet hij het wel en dan geniet hij er ook van. Maar alleen al als ik half-en-half gehakt gebruik in de pasta klaagt hij steen en been. Ik weet dus niet zeker wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Dat is vind ik ook ook echt ranzig
Alle reacties Link kopieren
quote:rozehanddoek schreef op 14 mei 2012 @ 09:51:

Jongens Dames, niet teveel van hem verwachten he. Als hij kookt kunnen we 2 kanten op: pasta, of kip met een kant en klare saus. Koken kan hij niet. Maar verder is hij heel lief hoor Hij doet andere dingen thuis, maar koken doe ik.Dat lossen wij thuis altijd heel simpel op: wie kookt, bepaalt.
Ik proef amper het verschil tussen half om half en runder. Ligt het dan echt aan mijn smaakpapillen?



Aureel, "wie kookt, bepaalt." daar maak ik een tegeltje van en die hang ik in de keuken :-D Dan zijn alle problemen opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Babi ketjap! Voor 2 personen +/- 400 gram hamlappen in blokjes of bami/nasivlees (je kunt er ook nog een speklap in blokjes bij doen) bakken in slaolie, grote gesnipperde ui meefruiten, stukje gember van 4 centimeter fijn raspen en in de pan doen (of theelepel djahe) met 3/4 tenen fijngehakte tenen knoflook, 2 eetlepels azijn, 1 eetlepel suikerstroop, klein theelepeltje zout, volle theelepel peper, half kopje ketjap manis, en heel kopje kokend water in de pan doen, doorroeren en een uur laten sudderen. Eten met witte rijst en gekookte sperziebonen met gefruite ui, teen knoflook en sambal.
Oh dat klinkt wel lekker! En een hele stomme vraag, maar hoeveel is een kopje in deciliter?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, lees nu dit topic pas weer. Je hebt het vlees vast al op maar voor een volgende keer: 1 kopje is ongeveer 150 ml.
Beenham, varkenshaasje, rollade. Maar dat is wel weer duurder. In het vriesvak vind je misschien ook goedkoop rundvlees.



En af en toe tegen je vriend zeggen dat ie niet zo moet zeiken of wat meer neer moet leggen voor boodschappen als hij duur vlees wil ;-)
Alle reacties Link kopieren
EvyBlissy schreef op 14 mei 2012 @ 09:20:

Varkensfilet in stukken snijden, niet te klein! Roerbakken met knoflook, oestersaus, chili, beetje bruine suiker en citroen. Eten met rijst en gestoomde paksoi.
Lekker eenvoudig en niet te duur.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
http://plzcdn.com/resize/500-500/upload/fa254a7f96127e57266b71941998bab6MTA1XzU0ODguSlBH.JPG



↑↑↑↑↑↑↑

1 blik Ham in blokjes snijden

400 gr rauwe macaroni gaar koken en uit laten lekken

300 gr Geraspte kaas

2 eieren



Bovenstaande met elkaar mengen.

In de ovenschaal doen en besprenkelen met paneermeel.

30 min. in de oven op 180 graden.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven