Advies over een tripje naar schoonfamilie

01-08-2014 13:37 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik zit met een 'probleempje' en ik zou hier graag wat advies over willen krijgen. Ik zal het verhaal zo beperkt mogelijk willen houden. Ik ben al 7 jaar samen met mijn vriend. (Hij is 25 en ik 22). Ik ben half turks / half nederlands en hij is surinaams (hindustaans).



Ik woon sinds een jaartje bij hem in het huis van zijn moeder. Zijn familie woont in Suriname, maar zijn moeder komt af en toe naar Nederland want zij is afhankelijk van de zorg hier. Daarvoor woonde we samen in een studentenhuis, maar het bleek toch te krap te zijn voor ons twee. Vervolgens hadden we besloten om 'tijdelijk' te blijven in het huis van zijn moeder (aangezien ze er een aantal maanden per jaar maar zou zijn).



Mijn vriend heeft nu een reis geboekt naar Suriname. Ik zat er erg over te twijfelen in het begin, maar hij had het toch wel geboekt. Hij zei kijk maar of je mee komt, maar ik zou het leuk vinden als.. Ik zit erg te twijfelen, aangezien ik niet de beste band met mijn schoonfamilie heb. De moeder van mijn vriend zit erg op mij te letten als ik hier ben en ze heeft vaak kritiek op mij.



Als we daar heen gaan zullen we daar in hun huis ook blijven. Hij heeft 3 broers en we zullen af en toe bij hun ook slapen. Ik ben nu alleen bang dat als ik daar ben, dat ik wellicht veel kritiek over me heen zou krijgen. Ik sta zelf nog niet echt sterk in mijn schoenen, want ik heb een redelijk zware depressie achter de rug (en ben nog niet volledig hersteld).



Ik vind het moeilijk om een beslissing te maken, want ik wil mijn vriend niet teleurstellen en wellicht zal ik daar wel een leuke tijd hebben. Maar wat als ik daar geen leuke tijd zal hebben? De vakantie duurt 1 maand en dus moet ik daar verplicht een maand zitten. Ik kan niet eerder weg want alle terugvluchten zijn ook vol. Daarnaast ken ik het hele land niet dus.. dat wordt behoorlijk lastig.



Ik ben niet een persoon die voorbarig zegt dat iets niet leuk zou zijn, want dat kan je van tevoren nooit weten. Ik ben ook nog nooit eerder in Suriname geweest dus vandaar. Maar wat als daar nu ruzie uitbreekt? Er is wel is vaker voorkomen dat er kritiek was en dan zat mijn vriend tussen beide partijen. Mijn schoonfamilie denkt erg ouderwets en verwacht dat de vrouw voor de man zorgt. Ze begrijpt alleen niet dat ik modern ben en niet aan haar wensen en eisen zal voldoen. Ze blijft echter kritiek geven en op een gegeven moment is voor mij ook de maat vol.



Dus totzover mijn 'dilemma'. Graag reacties waar ik wat aan heb.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet samen met je vriend ergens anders logeren dan bij je schoonouders? Zo kan hij zo vaak als hij wil naar hen toe, maar kan jij gemakkelijker ook wat tijd voor jezelf nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 01 augustus 2014 @ 13:43:

Kan je niet samen met je vriend ergens anders logeren dan bij je schoonouders? Zo kan hij zo vaak als hij wil naar hen toe, maar kan jij gemakkelijker ook wat tijd voor jezelf nemen.



Hallo!



Nee hij wilt bij zijn familie samen zijn en hij vindt het raar om ergens anders te logeren (in hotel o.i.d.)
Een maand lijkt me erg lang als jij je niet op je gemak voelt. Ik zou ervoor kiezen 1 of 2 weken te gaan. Eerder terug kan niet zeg je, maar misschien later gaan wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem vertellen of laten lezen wat je hier opgeschreven hebt. Hij kan het wel raar vinden om in een hotel te overnachten, maar hij moet ook een beetje om jou denken. Hij beslist zomaar dat hij een maand weggaat, dan mag hij ook even naar jou luisteren en met je meedenken. Als stel ben je niet meer alleen en kan je niet meer enkel aan jezelf denken en dat doet hij nu wel. Zeker na die depressie zou hij wat meer rekening met je moeten houden. Je zegt dat je bang bent hem teleur te stellen als je niet meegaat. Geeft hij je dat gevoel of praat je jezelf dat aan?
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wat een depressie met je doet, dus eerst een



Neemt jouw vriend het niet voor jou op als je schoonmoeder steeds kritiek uit?

Zou wel zo fijn zijn als hij jou steunt, vooral nu jij momenteel toch al niet sterk in je schoenen staat.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Eerder terug kan niet zeg je, maar later gaan? Dan kan je vriend je ophalen op het vliegveld en heb je ook het probleem niet dat je het land niet kent.



2weken zou voor mij ook lang genoeg zijn, om bij mijn schoonfamilie te bivakkeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:flowersandsunshine schreef op 01 augustus 2014 @ 13:44:

[...]





Hallo!



Nee hij wilt bij zijn familie samen zijn en hij vindt het raar om ergens anders te logeren (in hotel o.i.d.)



Hij wilt zelfs niet een toegeving naar jou toe doen? En het is toch niet omdat je op hotel zit dat hij niet samen kan zijn met zijn familie? Hij kan gerust smorgens naar daar, en savonds laat terug.



Mijn schoonouders wonen ook in het buitenland, wij doen altijd de helft van de tijd op hotel en de andere helft bij hen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan, een maand bij mensen op de lip waar jij problemen mee hebt. Je vriend kan zoveel willen indien hij zich niet wil aanpassen dan zou ik niet gaan. Je kunt ook een week hier zitten, een paar dagen bij schoonma, een paar dagen bush, paar dagen andere familie, weer een paar dagen bij schoonma, maar goed zo lang die opties niet bespreekbaar zijn zou ik iets anders gaan doen wat dit is voor jou geen vakantie of ontspanning.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een maand je niet op je gemak voelen is lang hoor, ik zou niet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik geen maand gaan als je al gaat. Misschien 2 weken later komen en samen terug met je vriend. Je kunt van je vriend niet verlangen dat hij apart een huis gaat huren. In mijn familie (niet Surinaams maar wel Zuid-Amerikaans) zou dat echt niet gewaardeerd worden en zelf beledigend kunnen worden opgevat. Cultuur is nu eenmaal anders. En als je het niet ziet zitten, gewoon echt niet gaan.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Mocht het jou teveel worden, boek dan gewoon een hotel daar in de buurt. Spreek af dat hij dan wel achter jou blijft staan. Dus als zijn familie je slecht behandelt dat hij daarover met hen het gesprek aangaat en dat hij bij de daaropvolgende keer samen met jou naar een hotel vertrekt. Of spreek sowieso af dat jullie de laatste week samen in een resort gaan zitten om te genieten van elkaar en samen vakantie te hebben. Dan is het nog maar 3 weken met zijn familie en heb jij iets leuks om naar uit te kijken :-)



Blijft hij niet achter je staan.. Tja dan zou ik mijn conclusies trekken..
Alle reacties Link kopieren
Gasten en vis blijven 3 dagen fris .



Alle gekheid op een stokje TO: ik zou een maand ook te lang vinden, zeker omdat jij nog in de herstelperiode zit en je toch al niet zo lekker met schoonmams door de deur kunt.



Ik zou dan idd óf later gaan óf helemaal niet.
wij slapen nooit.
Ik ken wel wat Surinamers en in Suriname zelf logeren in een hotel of appartement is uit den boze. Van wat ik zo van vrienden hoor en wat ik op facebook voorbij zie komen, doen ze er dan de hele dag geen zak alleen maar bij elkaar zitten en eten natuurlijk. Hij zal gerust op stap gaan of iets anders gaan doen zonder jou en jou dan bij zijn zusters, nichten, etc. achterlaten. Die op zichzelf al om de haverklap mot hebben. Maar misschien is mijn beeld wel heel erg gekleurd hoor.



Als ik jou was dan zou ik niet mee gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal en bedankt voor jullie reacties.



Ik zat ook te denken voor 2 weken te gaan, alleen kan de heenreis niet veranderd worden (de datum). De terugreis wel, maar alle vluchten zijn vol. De periode kan dus niet verkort worden.



Het wordt inderdaad niet echt 'geaccepteerd' om in een hotel te zitten, terwijl de familie daar zit. Dan gaat zijn familie er wellicht ophef over maken. Mijn vriend stelde wel voor om in een hotel te zitten, als het niet meer gaat. Maar ik wil het aan de ene kant hem dat niet aandoen, want zijn familie trekt best wel aan hem en soms reageert hij dat op mij af. Dan word ik weer boos op hem en dan ontstaat er een conflict. (Dit gebeurt niet altijd zo hoor, maar het is wel voor gekomen). Daarna biedt hij zijn excuses aan.



Hij trekt zelf niet aan mij. Het is wel logisch dat ik hem teleur stel want hij verheugde zich er wel op. Bij de boeking stelde ik nog voor om 2/3 weken te doen, maar hij vond dat zelf te kort. Ook begrijpelijk, aangezien hij zijn familie maar een keer per jaar ziet.



De dingen die het nog wat minder leuk maken zijn:



- Vaak praten ze in hun eigen taal (hindustaans), waar ik zelf niks van begrijp. Ik heb hier al eerder over gesproken, ook tegen zijn moeder, en ze zei dat ze wel gaat proberen 'rekening' met mij te houden. Maar dat ik hun het niet kwalijk kan nemen want het is hun moedertaal. Toch kunnen ze wel allen Nederlands praten.

- Los van het ontvangen van kritiek, zei de moeder van mijn vriend ook iets wat mij tegen het hart stuit. Ze zei dat ik het niet erg moet vinden als ik daar ben en dat mijn vriend alleen uitgaat met zijn broers en dat ik dan met de vrouwen thuis kan blijven (af en toe, niet altijd). Ik ben daar toch best wel kwaad om, dit is niet normaal toch??
Alle reacties Link kopieren
Als het geen optie is om later te gaan/eerder weg te gaan zou ik niet gaan. Een maand is echt te lang.



Ik heb ook schoonfamilie die in het buitenland woont. Daar kunnen we het ook echt niet maken om in een hotel te gaan. Ook hun spreken allemaal Nederlands, maar onderling spreken ze toch de andere taal. Ook komen er allerlei kennissen op bezoek (van schoonouders) die mijn vriend willen zien en dan uren op visite blijven. Er wordt dan van ons verwacht daar ook bij te blijven en die spreken allemaal geen Nederlands. In het begin vonden ze het dan niks als ik iets anders ging doen, maar nu accepteren ze wel als ik dan na een uur naar onze slaapkamer ga. Ook hebben ze zoiets van we moeten constant samen zijn want we zien elkaar al zo weinig.

Ik ben het na een dag of 3 al helemaal zat. Gelukkig wonen ze hier niet zo ver weg en kunnen we voor kortere periodes op en neer vliegen. Maar een maand zou ik dus niet doen.
Ik zou zeker gaan! 2 weken bij de familie blijven en dan zelf nog 2 weken een rondreis maken. Eventueel met een groepsreis mee. Prachtige kans om het land te zien!
Ik zou niet gaan als je een maand bij zijn familie moet blijven. Is het de eerste keer voor jou dat jij zijn familie gaat zien in Suriname? Jammer dat het voor jouw vriend geen optie is om b.v. 2 weken bij zijn familie te verblijven en die andere 2 weken rond te reizen. Op die manier heb je toch het vakantiegevoel en zie je wat van het land.
Tja, ik snap wel dat hij tijd met zijn familie wil doorbrengen en daarom 2 of 3 weken te kort vond. Maar waarom heb je toen niet voor jezelf een kortere reis geboekt?



Ook begrijp ik dat ze als gezin hun taal spreken en je vriend eventueel een keer alleen met zijn broers op stap wil. Maar ik snap ook dat het voor jou niet leuk is.



Misschien toch besluiten thuis te blijven?
Oh ik lees nu in je OP dat je nog nooit eerder in Suriname bent geweest. Is jouw ticket al geboekt?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je wel een beetje een zeur, eerlijk gezegd. Zij mogen niet dit, niet dat, niet zus...deze mensen zijn in hun eigen huis. Daarnaast mag je niet vriend niet een x zonder jou opstap. Je bent wel een beetje een princesje.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Indien je wel gaat en je maakt geen goede afspraken over waar je verblijft dan kan ik je garanderen dat de vakantie verpest is wanneer je op de helft naar een hotel moet. Spreek dat soort zaken van de voren af, dan is je schoonmoeder 3 dagen boos, maar hoeveel last heb je daarvan wanneer zij in Suriname zit. Daarnaast zal zij uiteindelijk ook niet vasthouden aan het standpunt 'kom dan maar helemaal niet'.



Kortom tijd voor je vriend om zich wat meer los te maken, een dag of 5 aan het begin van de reis en nog 5 aan het eind zijn meer dan genoeg. Zijn er nog andere familieleden/vrienden waar jullie kunnen logeren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: wat vervelend van je depressie. Ik ken het en in de periode van depressie naar herstel kon ik vrij weinig hebben.



Ik zou dus niet naar Suriname gaan voor een maand, zelfs niet als vriend en ik in een hotel of appartement gaan verblijven.



Mijn vriend en ik gaan naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar daarheen en ik heb al gezegd dat ik in een hotel wil verblijven.



De relatie tussen mij en mijn schoonmoeder is wel anders (zij en ik hebben elkaar nog niet ontmoet). Sowieso blijven wij maar een weekje.



Is het een optie dat je 1 of 2 weken blijft en dat je vriend dan gewoon een maand blijft?

En dat jullie/jij dan misschien de helft van de tijd in een hotel verblijven?
Alle reacties Link kopieren
"Ze zei dat ik het niet erg moet vinden als ik daar ben en dat mijn vriend alleen uitgaat met zijn broers en dat ik dan met de vrouwen thuis kan blijven (af en toe, niet altijd). Ik ben daar toch best wel kwaad om, dit is niet normaal toch??"



In sommige families is dit wel normaal en als jij dit niet normaal vind dan lijkt het me niet handig als je mee naar Suriname gaat. Het lijkt erop dat er in zijn familie een hoop sociale omgangsvormen zijn waar jij het niet mee eens bent. Het lijkt me handiger om die dingen eerst te bespreken voordat je daar zit en je er dan een strijd van gaat maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou samen zoeken naar een leuke balans tussen familiebezoek en uitstapjes/vakantie. Ik zag al ergens het idee voorbij komen om het verblijf in Suriname af te sluiten met 1 of 2 weken vakantie, maar je zou ook (of daarnaast) kunnen afspreken dat je om de dag of twee dagen samen op stap gaat: auto lenen, mooie dingen zien, oude vrienden bezoeken, uit eten ... kortom, dit kan super worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven