Af. Dit is de dag: Reportage: Zorgrobot voor ouderen

23-09-2014 23:14 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik vind dit echt niet kunnen.

Robots die op deze manier ingezet worden. Met als motivatie: het is beter dan geen contact. Dit is toch niet normaal. Ik vind dat hier toch wel over gediscussieerd moet worden of we dit wel ethisch verantwoord is. Ik vind van niet
Alle reacties Link kopieren
Had dit onderwerp al geplaatst onder 'Entertainment', maar past misschien beter onder 'Actueel'



Sorry, ik vind dit echt niet kunnen.

Robots die op deze manier ingezet worden. Met als motivatie: het is beter dan helemaal geen contact. Dit is toch niet normaal. Ik vind dat hier over gediscussieerd moet worden of we dit wel willen. Ik vind van niet

Een robot kan geen menselijke contact vervangen!
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk gebruik ik Paro veel een knuffelrobot in de vorm van een zeehondknuffel en de resultaten zijn fantastisch! Cliënten maken anders contact met deze robot dan met anderen (ze zien het als een knuffelhuisdier). Ik denk dat een robot geen vervanging is van menselijk contact maar wel een goede aanvulling.



De realiteit is nou eenmaal dat de zorgkosten nog altijd toenemen. Tenzij we veel meer belasting willen gaan betalen met z'n allen zullen we schaarse middelen (en dat is niet alleen geld, maar binnen een aantal jaren ook mankracht) zo goed mogelijk moeten verdelen. Robots kunnen dan een wezenlijk verschil maken in kwaliteit van bestaan van mensen, net zoals mensen en dieren dat kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een oud vrouwtje zou zijn en wist dat er een robot werd ingezet waar ik eens tegen kon praten zou ik me beledigd voelen. Het is een stem zonder verstand, gevoel of herinnering. Kun je net zo goed tegen de muren praten of tegen een vlieg.



Eerst moest alles "belevingsgericht" zijn. Oude spullen, muziek, bloemetjes porselein, Kleinschalig wonen voor dat extra-gevoel, dat beetje meer aandacht.



Twee uitersten



LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Precies missie_m,

Ik vind het vooral ook zorgelijk dat dit als deels een oplossing wordt gezien tegen de eenzaamheid. Ik vind dat eenzaamheid nooit op zo'n manier moet worden opgelost. Zeker, ik begrijp dat de zorgverleners weinig tijd hebben, maar dit? En dat dit geaccepteerd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Mijn reactie op hetzelfde topic onder een andere pijler:



Op mijn werk gebruik ik Paro veel een knuffelrobot in de vorm van een zeehondknuffel en de resultaten zijn fantastisch! Cliënten maken anders contact met deze robot dan met anderen (ze zien het als een knuffelhuisdier). Ik denk dat een robot geen vervanging is van menselijk contact maar wel een goede aanvulling.



De realiteit is nou eenmaal dat de zorgkosten nog altijd toenemen. Tenzij we veel meer belasting willen gaan betalen met z'n allen zullen we schaarse middelen (en dat is niet alleen geld, maar binnen een aantal jaren ook mankracht) zo goed mogelijk moeten verdelen. Robots kunnen dan een wezenlijk verschil maken in kwaliteit van bestaan van mensen, net zoals mensen en dieren dat kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op dinsdag 23 september 2014 23:36 Mijn reactie op hetzelfde topic onder een andere pijler:



Op mijn werk gebruik ik Paro veel een knuffelrobot in de vorm van een zeehondknuffel en de resultaten zijn fantastisch! Cliënten maken anders contact met deze robot dan met anderen (ze zien het als een knuffelhuisdier). Ik denk dat een robot geen vervanging is van menselijk contact maar wel een goede aanvulling.



De realiteit is nou eenmaal dat de zorgkosten nog altijd toenemen. Tenzij we veel meer belasting willen gaan betalen met z'n allen zullen we schaarse middelen (en dat is niet alleen geld, maar binnen een aantal jaren ook mankracht) zo goed mogelijk moeten verdelen. Robots kunnen dan een wezenlijk verschil maken in kwaliteit van bestaan van mensen, net zoals mensen en dieren dat kunnen. Fijn om zo'n bericht van een ervaringsdeskundige te lezen. Ik had gehoord over de robotzeehond die vooral ook bij dementerende ouden goed zou helpen en ik vond dat juist heel mooi. Het lijkt mij een goede oplossing in tijden van keiharde bezuinigingen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn meest intensieve cliënten hebben recht op 30 uur zorg per week. Dit zijn cliënten die volledig rolstoelgebonden zijn, ernstig verstandelijk beperkt, niet kunnen spreken, vaak zware epilepsie, sondevoeding, etc. Deze mensen kunnen niet zelf iets pakken, zijn incontinent, zeer ernstig vergroeid, etc. De 30 uur die vergoed worden door de awbz gaan op aan basiszorg (douchen, verschonen, eten geven, medicatie verstrekken, etc.). Voor 'luxe' zorg zijn wij afhankelijk van vrijwilligers, familie, stagiaires en dit soort oplossingen. Mijn cliënten hebben geen tijdsbesef, ze weten niet dat de begeleiding net nog bij hen was. Net als heel jonge kinderen hebben ze continue nabijheid nodig en kunnen ze niks met 'vrije tijd'. Juist voor dit soort momenten kunnen robots absoluut een toegevoegde waarde hebben. Het is makkelijk om te roepen dat er geld bij moet zodat alle zorg door betaalde krachten kan worden geleverd, maar betekent dat ook dat je akkoord gaat met 80% belasting betalen?
Alle reacties Link kopieren
Klopt Missfruztiez, helaas zijn deze robots vooralsnog te duur om ze op grote schaal in te zetten (Paro kost bijna ¤6000, Zora ¤15.000).
Alle reacties Link kopieren
Degenen uit de reportage (van vanavond) die geinteresseerd waren in de robot, zeiden er duidelijk bij dat het een prettige afleiding cq entertainment was, waar ze (logisch) waarde aan gingen hechten. "Het is voor mij meer dan een pop", zei er eentje, en dat is volgens mij ook precies de bedoeling.

Er was er geen een bij die er een vervanging van familie of van een overleden wederhelft in zag. Het triggerde wel tot vertellen van verhalen en het ophalen van herinneringen. Ik vind dat hoe dan ook een mooi bij-effect. Misschien zorgt dat er ook wel automatisch voor dat er ook weer wat meer gedeeld wordt met elkaar, met het levende gezelschap, in de omgeving cq het tehuis. God weet wat voor negatieve cirkel er doorbroken kan worden met zoiets simpels als een chip. Het is i.m.o. te kortzichtig om een dergelijke uitvinding zomaar van tafel te vegen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Een oud studiegenoot van mij heeft mee ontwikkeld aan zulke robots, ik vind het fantastisch. Wil je knuffels van kinderen ook gaan verbieden?
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 23 september 2014 @ 23:36:

Mijn reactie op hetzelfde topic onder een andere pijler:



Op mijn werk gebruik ik Paro veel een knuffelrobot in de vorm van een zeehondknuffel en de resultaten zijn fantastisch! Cliënten maken anders contact met deze robot dan met anderen (ze zien het als een knuffelhuisdier). Ik denk dat een robot geen vervanging is van menselijk contact maar wel een goede aanvulling.



De realiteit is nou eenmaal dat de zorgkosten nog altijd toenemen. Tenzij we veel meer belasting willen gaan betalen met z'n allen zullen we schaarse middelen (en dat is niet alleen geld, maar binnen een aantal jaren ook mankracht) zo goed mogelijk moeten verdelen. Robots kunnen dan een wezenlijk verschil maken in kwaliteit van bestaan van mensen, net zoals mensen en dieren dat kunnen.De zeehondknuffel is ongeveer het zelfde als wanneer je de ouderen een babypop in de armen/op schoot zet. Alleen goedkoper. Ze zien dan een baby waar ze tegen praten.Maarrrrrr dan zit je op een afdeling met demente mensen. Mensen die lichamelijke klachten hebben vereenzamen als niemand tegen hen praat, en zij zien echt wel het verschil tussen een mens of een stofzuigerachtige-robot.



Er word dit jaar echt de indruk gegeven dat de ziektekosten te duur worden omdat er zoveel zorg nodig is en zoveel zieken die intensieve zorg/medicijnen nodig hebben. Ik vind dit niet correct. De mensen betalen erg veel vergeleken met voorheen en moeten daarbij evengoed alle medicijnen (tot 350 euro, en dat word straks nog meer)) zelf betalen. Fysio is de laatste jaren behoorlijk ingekort, tandartskosten ook. In de zorg loopt het personeel vaak op de wenkbrauwen en koekje bij de koffie is wegbezuinigd, kaartje bij verjaardagen ook foetsie. Zelfs het verjaardagsmenu is weg.



Personeel word ontslagen en kunnen terug komen als vakantiekracht of als vrijwilliger om hun uitkering te behouden terwijl de bestuurders 10.000 tot 15.000 euro opslag kregen.



*Geldzorgen van het Rijk komen ook door de tig werkelozen die er gecreëerd zijn,

*door de grote toestroom van asielzoekers, De bestelling 37 JSK's á 40 miljoen (?) bestelt of

*in nov. 2013 600 miljoen aan Oekraïne gaf,

*en jaarlijks 900 miljoen naar Turkije gaat.

*In juni 2013 500 miljoen naar Brussel,

*In 2013 trekt Assher 800 miljoen uit om banen te scheppen voor Bulgarije en Roemenië terwijl er van te voren al voor 95 miljoen gefraudeerd was door Bulgaren,

* juli 2013 riep Mark Rutte dat hij werkelozen jongeren uit Italïe naar Nederland liet komen.

*Het bedrag van ¤ 860.000 voor de jubileumfeesten van 200 jaar koninkrijk.

*De Staat 461.000 euro aan pacht heeft betaald voor het plaatsen van een hekwerk bij de villa in Griekenland.

*En 35 miljoen voor de tweejaar durende renovatie van Huis ten Bosch.



Dat prinses Beatrix, Irene, Margriet enz.enz. steenrijk zijn en geen cent belasting hoeven betalen.



Ja dan zadel onze ouderen maar af met een sprekende stofzuiger en zeg dan maar vaak genoeg dat die hoge zorgkosten allemaal hun schuld is. De kans is klein dat oudjes hun mond wijd genoeg open trekken om van zich af te spreken.
LOEP ME MAAR aub.
Ik heb het programma niet gezien. In welke functie word deze robot ingezet? Als knuffel? Als gezelschap? Of moet hij meehelpen in de zorg van mensen?
Alle reacties Link kopieren
quote:janna39 schreef op 23 september 2014 @ 23:14:



Een robot kan geen menselijke contact vervangen!



En ondertussen staan hoeveel gezonde mensen te tennissen etc. met/ tegen een wii?

Hoeveel kinderen krijgen een Furby ipv een echt huisdier?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren


Dolenthousiast zijn ze, de bewoners van verzorgings- en verpleeghuis Huize Elisabeth, nadat ze kennis hebben mogen maken met 'Zora' de zorgrobot. En dat terwijl de geluiden vooraf vooral kritisch waren.





"'k Zou best zo'n ding in mijn appartement willen hebben. Gezellig, wat afleiding", bekent de 80-jarige Dora Smetsers uit Vught. En ook haar medebewoners zien de nieuwe gast wel zitten.



De afkeuring van critici, die het inzetten van een robot bij ouderen onethisch en respectloos noemden, lijkt vrijwel te zijn verdwenen. Ook voor verlies van arbeidsplaatsen hoeft de zorginstelling niet bang te zijn, bezweert bestuursvoorzitter Tinie Kardol van Vughterstede, de stichting waar Huize Elisabeth onder valt. "Wij willen onze bewoners alleen maar extra prikkels geven met zo'n robot, en de zorgverleners ontlasten."



Lees de hele reportage over Zora online





Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen met een tamagotchi of furby, volwassenen met The Sims, Minecraft en Farmville, dat is niets anders. Een paar jaar geleden moesten een aantal van mijn vrienden halverwege de avond hun aardbeien oogsten en vertelden dit zonder zich te schamen. Natuurlijk wisten ze ergens wel dat het om een plaatje op een computerscherm gaat en er niks gebeurt als je geen aardbeien oogst voordat het plaatje verandert en toch gingen ze zodanig in het spel op dat ze andere volwassenen vertelden over hun prestaties op deze fictieve boerderij. Als ik presentaties geef over Paro (robotzeehond) en daarbij de robot een klap geef is de reactie van mijn publiek steevast 'Wat zielig'. Dat is niet omdat iemand het zielig vindt dat een stuk plastic geslagen wordt, maar omdat het op dat moment in de beleving van iemand een levend dier is. Verstandelijk weten ze echt wel dat het een robot is, maar toch beginnen ze Paro te aaien en er tegen te praten. Waarom vinden we het prima dat mensen zonder beperkingen zich af en toe verliezen in zoiets en gunnen we mensen met een beperking dat niet? Ik praat ook rustig tegen mijn kat en kan oprecht van genieten als ze op schoot komt liggen, terwijl mijn kat echt minder interactie biedt dan Zora.
Alle reacties Link kopieren
@Nachtvlinder: als gezelschap en eventueel therapeutisch (stap voor stap vertellen wat iemand moet doen). Zora kan geen ADL-assistentie bieden.
Alle reacties Link kopieren
http://www.trouw.nl/tr/nl ... n-gevoeliger-worden.dhtml



Heel goed stuk.

Jouw uitleg ook, Sophia.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Laten we de schaakcomputers, de Tamagotchis, de Playstations 1-5 en niet te vergeten de smartphones laptops en X-boxen van deze wereld dan ook maar meteen op de zwarte lijst zetten.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je BGB!
quote:sophiax schreef op 24 september 2014 @ 00:50:

@Nachtvlinder: als gezelschap en eventueel therapeutisch (stap voor stap vertellen wat iemand moet doen). Zora kan geen ADL-assistentie bieden.

Oké.



Ik ben ervoor dat de mensen die daarvoor opgeleid zijn dat zelf doen en dat de minder moeilijke taken gedaan gaan worden door mensen die een taakstraf hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:nachtvlinder1977 schreef op 24 september 2014 @ 01:01:

[...]



en dat de minder moeilijke taken gedaan gaan worden door mensen die een taakstraf hebben.Hartstikke fijn; onwillige crimineeltjes aan je bed....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 september 2014 @ 01:02:

[...]





Hartstikke fijn; onwillige crimineeltjes aan je bed....Was maar een grapje BGB, maar soms denk ik dat wel eens.
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even wat voorbeelden van mensen die een taakstraf opgelegd kregen. Zou jij die bij je demente moeder aan hun bed willen hebben?





OM eist taakstraf voor bedreiging nertsenfokkers





Het Openbaar Ministerie heeft woensdag tegen een 39-jarige verdachte 100 uur werkstraf geëist voor het belagen en bedreigen van nertsenfokkers. De man belde nertsenfokkers midden in de nacht op met zware dreigementen.



1 februari 2012





OM eist cel- en taakstraf in ‘sprayzaak’ Schagen





Het Openbaar Ministerie heeft tien maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk, en een taakstraf van 200 uur geëist tegen een man die wordt verdacht van een poging tot zware mishandeling in een discotheek in Schagen. Dat gebeurde tijdens het jaarlijkse evenement Paasvee in 2009. De man zou een bijtende stof, pepperspray of een stof daarop gelijkend, over het aanwezige publiek hebben gespoten.



7 oktober 2010





OM eist taakstraf en voorwaardelijke celstraf tegen woonbegeleidster





De officier van justitie in Den Haag heeft maandag 23 september 240 uur werkstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden geëist tegen een 47-jarige vrouw uit Bodegraven. De vrouw wordt ervan verdacht dat zij als woonbegeleidster bijna veertigduizend euro heeft gestolen van cliënten en haar werkgever.



23 september 2013





OM: taakstraf voor machiniste treinongeluk april 2012





Het OM in Amsterdam heeft besloten de machiniste van de Sprinter die op zaterdag 21 april 2012 op een Intercitytrein botste, strafrechtelijk te vervolgen. Het OM is voornemens de machiniste een strafbeschikking in de vorm van een taakstraf van 120 uur op te leggen. Bij het ernstige ongeval viel één dodelijk slachtoffer en bijna tweehonderd gewonden.



18 september 2013





OM eist taakstraf en voorwaardelijke gevangenisstraf tegen billenknijper





De officier van justitie in Den Haag heeft vandaag 180 uur werkstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf van vier weken geëist tegen een 19-jarige Zoetermeerder. De man moest voor de rechter verschijnen omdat hij in maart 2012 zeker tien (jonge) vrouwen heeft aangerand door ze in hun billen te knijpen of een tik tegen de billen te geven.



29 maart 2013





OM eist taakstraf voor fatale botsing tussen agent en scooterrijder





Het Openbaar Ministerie heeft vandaag een taakstraf van 80 uur geëist tegen de agent die in mei vorig jaar in Alkmaar een scooterrijder aanreed. Volgens het OM was het rijgedrag van de verdachte aanmerkelijk onvoorzichtig, waardoor hij schuld heeft aan de dood van de 19-jarige scooterrijder. Het hele requisitoir met de eis van de officier van justitie, met daarin alle overwegingen, is als pdf te downloaden. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.



16 juni 2011





Taakstraf, rijontzegging en boete voor veroorzaken dodelijk ongeval





Een 53-jarige vrouw uit Middelburg is door de rechtbank veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur, een rijontzegging van twee jaar en een voorwaardelijke boete van 5000 euro. Zij veroorzaakte vorig jaar op 19 september bij Zeeuwse Hoek een ongeval dat aan een 21-jarige vrouw e...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:nachtvlinder1977 schreef op 24 september 2014 @ 01:05:

[...]



Was maar een grapje BGB, maar soms denk ik dat wel eens.Niet zo serieus BGB!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven