Demonstratie Den Haag 12 Juli pro Palestina

14-07-2014 17:20 1712 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zaterdag de demonstratie in Den Haag tegen het geweld van Israel tegen de Palestijnen.



Wie heeft er wat van mee gekregen?



Speech die rond gaat op facebook.



https://www.youtube.com/watch?v=FsVmgLkrCcw
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het al erg stil rond dit onderwerp terwijl Israel 100-den doden maakt in de tussentijd.



Gelukkig zijn de Belgen er niet stil over en weet iedereen dat Israel nooit vrede wil en alle Palestijnen weg wilt hebben, al die vredesonderhandelingen waren gewoon voor de show





Waarom er nooit vrede zal zijn tussen Israel en de Palestijnen

De heropflakkering van het conflict tussen Israëli's en Palestijnen heeft een grote mate van déjà-vu. 85% van de Belgen - iedereen die jonger is dan 67 - heeft nooit anders geweten dan dat er gevochten wordt tussen die twee. Zelfs de Koude Oorlog geraakte bedwongen, maar het kruitvat in het Midden-Oosten blijft afwisselend smeulen en branden. Er zijn minstens vijf redenen waarom dat helaas niet vlug zal veranderen.



© reuters.

1. Ze hebben allebei evenveel (on)gelijk

In wezen draait het om een eenvoudig conflict: hetzelfde stuk grond dat door twee verschillende volkeren opgeëist wordt. Historisch gezien hebben die daar allebei evenveel recht op. De Joden woonden er het eerst: zij stichtten er een koninkrijk rond 1000 vóór Christus. Maar toen de Palestijnen zich daar vestigden, waren die Joden allang weer verdwenen - met de nodige wreedheid verdreven door de Romeinen, niet door Arabieren dus.



Het zou duren tot het einde van de negentiende eeuw vooraleer de Joden het gebied weer gingen claimen. Dat gebeurde onder druk van de meedogenloze vervolging die zij in het christelijke Europa te verduren hadden. Geen enkele historicus kan zeggen waar die grote haat vandaan komt, maar feit is dat het westen de Joden zeker duizend jaar heeft bestreden. Van in de tijd van de kruistochten tot aan de Holocaust door de nazi's - en zelfs daarna, toen Poolse christenen nog duizenden Joden op de vlucht hebben gejaagd.



Het contrast met de Arabische wereld is groot: daar konden Joodse minderheden eeuwenlang gedijen zonder dat hen een haar werd gekrenkt. Het is dus absoluut niet zo dat Joden en Arabieren altijd aartsvijanden waren. Die niets ontziende rivaliteit is pas gegroeid nadat het oppermachtige westen in de twintigste eeuw heeft beslist om de Joden hun land terug te geven. "De Palestijnen hebben toen betaald voor andermans misdaden", aldus professor Stephen Van Evera, politiek wetenschapper aan het befaamde 'Massachusetts Institute of Technology'.





© getty.

2. Over ideologie vallen geen zaakjes te doen

Er zit goud noch olie in de bodem van het betwiste gebied. Anders dan bij de meeste conflicten, vormt de zucht naar grondstoffen dus geen onderhuids motief waarover er zaakjes vallen te doen en vrede af te kopen is. Voor de Israëli's gaat het om het land dat hen door hun eigen God beloofd is en dat zij dus met niemand hoeven te delen, terwijl de Palestijnen zich verzetten tegen een kolonisator die uit het niets is gekomen en die hen verdreven heeft.



Er mag dan ondertussen wel wat bereidheid gegroeid zijn om het land te verdelen over twee staten, maar in de grond van hun hart willen beide partijen de andere nog altijd helemaal weg. Zo valt er in het Palestijnse kamp nog dagelijks te horen dat de wapens niet zullen rusten vooraleer de laatste morzel grond heroverd is, terwijl de linkse Joodse filosoof Moshé Machover zelfs kwade bedoelingen ziet in de autonomie die Israël nu aan de Palestijnen gunt op de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook - een tijdelijke toegeving, meent hij. "Doordat de Arabische bevolking veel sneller groeit dan de Joodse, dreigt die laatste in de minderheid te komen. Dat wordt nu opgelost door de Palestijnen onder te brengen in enclaves die zij zelf besturen, maar die in de praktijk niet veel anders zijn dan indianenreservaten. Gewacht wordt eigenlijk op een moment waarop ze definitief naar de buurlanden verjaagd kunnen worden. Dat zal alleen maar mogelijk zijn tijdens een grootscheepse oorlog en ik vrees dat Israël bereid is om die uit te lokken."





© reuters.

3. Godsdienstig extremisme giet olie op het vuur

Aanvankelijk speelde het verschil in godsdienst niet zo'n grote rol. De allereerste zionisten - Joden die begonnen te ijveren voor hun eigen staat - werden uitsluitend gedreven door de wil om hun volk aan de vervolging te laten ontsnappen en gebruikten het religieuze motief dat Palestina hen door God is toebedeeld alleen maar om meer steun te winnen. Aan Palestijnse kant beriep het verzet zich decennialang op het Arabische nationalisme en kwam de radicale islam pas in de jaren tachtig opzetten, met het ontstaan van Hamas.



Maar het lijdt weinig twijfel dat die religieuze dimensie de oplosbaarheid van het conflict geen goed heeft gedaan. Door het Arabische eenheidsgevoel kregen de Palestijnen altijd al veel steun uit de buurlanden. En nu het ook een godsdienstoorlog is, mengt de hele islamitische wereld zich in de strijd. Zelfs Al Qaida rechtvaardigt haar daden met de onderdrukking van de Palestijnen en werft daar heel wat aanhang mee - waardoor er nu een wereldwijde beweging bestaat die eigenlijk haar voordeel doet bij het voortduren van het conflict.



Aan Israëlische zijde zijn het ondertussen ook de meest orthodoxen die het hardste standpunt tegen de Palestijnen innemen. En ook daar wordt het religieuze extremisme weinig in de weg gelegd. Zo stipte de Israëlische krant 'Haaretz' afgelopen week nog aan dat 18% van alle Joodse kinderen naar ultra-orthodoxe scholen gaat, waar het onderwijs aan iedere overheidscontrole ontsnapt en niet bepaald uitmunt in verdraagzaamheid.





© afp.



© epa.

4. Élke burger is van dichtbij betrokken

Optimisten beweren dan wel dat de gewone burgers aan beide zijden van het conflict naar vrede verlangen, maar in de praktijk is daar weinig van te zien. Want als leiders nog maar aanstalten maken om toegevingen te doen, draaien de verkiezingen steevast op een klinkende zege voor de haviken uit. Zo stemmen de Palestijnen massaler op Hamas naarmate het rivaliserende Fatah van president Mahmoud Abbas zich gematigd opstelt en werd hardelijner Benjamin Netayanhu Israëlisch premier nadat wijlen Ariel Sharon water in de wijn wilde doen.



Doordat het conflict al zo lang aansleept, heeft het iedereen al wel ooit van dichtbij getroffen - wat het vertrouwen in de goede wil van het andere kamp serieus ondermijnt. De vader van een Joods meisje dat gedood werd door een Palestijnse bomaanslag vertelde ons ooit dat hij wel op vrede blijft hopen, maar zelf niet meer wil spreken met de Palestijnse vrienden die hij had. En aan Palestijnse kant zijn er al meer dan vier miljoen mensen die als vluchteling werden geboren, met alle wraakgevoelens van dien.



Probleem is ook dat beide samenlevingen zozeer op de oorlog afgestemd zijn, dat die een manier van leven is geworden. Israël is een militaristische staat, waar 7% van het bruto binnenlands product aan defensie wordt gespendeerd (alleen in Saoedi-Arabië ligt dat aandeel nog hoger) en een verplichte legerdienst van drie jaar voor mannen en twee jaar voor vrouwen bestaat. Aan Palestijnse kant is het bestuur zo mogelijk nog meer vergiftigd door de strijd: daar verzinken alle andere beleidsdomeinen in corruptie en onderlinge rivaliteit.





© photo news.

5. Te veel andere landen moeien zich ermee

Eigenlijk zijn er veel meer betrokken partijen in het conflict dan Israëli's en Palestijnen alleen. Heel wat andere landen zijn er openlijk of stiekem in betrokken om hun eigen agenda te dienen, zonder dat ze daarbij altijd even ijverig naar vrede streven. Zo worden of werden Israëls vijanden gesponsord door staten zoals Saoedi-Arabië, Iran, Irak, Egypte en Syrië in hun nooit aflatende zucht om de dominerende macht in de regio te zijn. Maar de grootste invloed gaat uit van de VS, dat Israël altijd de hand boven het hoofd heeft gehouden.



Washington grijpt steevast naar zijn vetorecht als de VN-Veiligheidsraad Israël op de vingers dreigt te tikken en volgens de Amerikaanse nieuwssite 'Huffington Post' was de militaire hulp die de Verenigde Staten verschaften vorig jaar goed voor een bijna kwart van het Israëlische defensiebudget. Dat heeft deels te maken met de sterke Joodse lobby die in Washington actief is, maar ook met de geopolitieke rol die de Amerikanen aan Israël toebedeeld hebben.



De hele Koude Oorlog lang diende het westersgezinde land als een buffer tegen het door Moskou gesteunde Arabische nationalisme en tegenwoordig geldt het als een vooruitgeschoven post in het hart van de islamitische wereld, die nu als de grootste bron van gevaar wordt beschouwd. Alexander Haig, VS- buitenlandminister onder president Ronald Reagan, verwoordde het zo: "Israël is ons grootste vliegdekschip, dat niet tot zinken kan worden gebracht en geen enkele Amerikaanse soldaat aan boord hoeft te hebben."



bron

http://www.hln.be/hln/nl/ ... ooit-vrede-zal-zijn.dhtml
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ervan weet is dat men 'veelvuldig' de Hitlergroet bracht en dat de spandoeken/borden met hakenkruizen weggedaan moesten worden alvorens ze uberhaupt mochten gaan lopen.

Leuke mensen.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week toonde de Belgisch zender in het programma Panorama de volgende reportage





Kinderen als doelwit



http://www.canvas.be/video_overzicht/277391

http://www.youtube.com/watch?v=iqL048x4msM



Daarin verteld een Joodse Koloniste dat hun premier haar letterlijk heeft verteld nooit vrede te zullen aanvaarden van de Palestijnen en dat ze allemaal uiteindelijk weg moeten omdat dat stuk land hen door God is beloofd. Al die vredeonderhandelingen zijn gewoon voor de show geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 14 juli 2014 @ 17:39:

Wat ik ervan weet is dat men 'veelvuldig' de Hitlergroet bracht en dat de spandoeken/borden met hakenkruizen weggedaan moesten worden alvorens ze uberhaupt mochten gaan lopen.

Leuke mensen.Goh je je meent het, leuke mensen? Weet je wie leuke mensen zijn? De mensen die in Israël achter hun joystick zitten en daarmee hun raketten bedienen, om ze precies te laten neerkomen op huizen van gezinnen, hele woonwijken worden vernietigd, kinderen verliezen hun ouders, huizen, families.... Dan komen ze weer met het smoesje dat Hamas zich tussen de burgers verschuilt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 14 juli 2014 @ 17:39:

Wat ik ervan weet is dat men 'veelvuldig' de Hitlergroet bracht en dat de spandoeken/borden met hakenkruizen weggedaan moesten worden alvorens ze uberhaupt mochten gaan lopen.

Leuke mensen.





zomaar wat titels



Israëlische politici willen niet weten van wapenstilstand, Arabische Liga vraagt VN hulp http://www.hln.be/hln/nl/ ... Liga-vraagt-VN-hulp.dhtml

Palestijnse jongen verliest in een klap 18 familieleden http://www.hln.be/hln/nl/ ... lap-18-familieleden.dhtml

Chaos in Gaza is totaal http://www.hln.be/hln/nl/ ... s-in-Gaza-is-totaal.dhtml

Angstige tweets beschrijven conflict in Gaza http://www.hln.be/hln/nl/ ... en-conflict-in-Gaza.dhtml

Duizenden Palestijnen ontvluchten Gazastrook http://www.hln.be/hln/nl/ ... vluchten-Gazastrook.dhtml

Eén op drie burgerdoden in Gaza is een kindhttp://www.hln.be/hln/nl/1281/Israel-Palestina ... kind.dhtml



Nieuws van de afgelopen dagen
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 14 juli 2014 @ 17:47:

[...]





zomaar wat titels



Israëlische politici willen niet weten van wapenstilstand, Arabische Liga vraagt VN hulp http://www.hln.be/hln/nl/ ... Liga-vraagt-VN-hulp.dhtml

Palestijnse jongen verliest in een klap 18 familieleden http://www.hln.be/hln/nl/ ... lap-18-familieleden.dhtml

Chaos in Gaza is totaal http://www.hln.be/hln/nl/ ... s-in-Gaza-is-totaal.dhtml

Angstige tweets beschrijven conflict in Gaza http://www.hln.be/hln/nl/ ... en-conflict-in-Gaza.dhtml

Duizenden Palestijnen ontvluchten Gazastrook http://www.hln.be/hln/nl/ ... vluchten-Gazastrook.dhtml

Eén op drie burgerdoden in Gaza is een kind http://www.hln.be/hln/nl/ ... in-Gaza-is-een-kind.dhtml



Nieuws van de afgelopen dagen
Alle reacties Link kopieren
Ah, daar komt de linkjesbrij van onze eigen poderjihadist weer.
Alle reacties Link kopieren
Het is vreselijk, Hamas zet Palestijnse vrouwen en kinderen moedwillig in als menselijk schild. En noemt deze oorlogsmisdaad op de eigen televisiezender "zeer succesvol".

Zie de beelden: http://likud.nl/2014/07/hamas-brengt-mensenoffers/
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 14 juli 2014 @ 17:50:

Ah, daar komt de linkjesbrij van onze eigen poderjihadist weer.



Ach ga toch weg joh!

Je hoeft echt niet links of rechts te zijn om de wreedheden van Israël te veroordelen, je hoeft daar slechts een mens voor te zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:likoednederland schreef op 14 juli 2014 @ 17:51:

Het is vreselijk, Hamas zet Palestijnse vrouwen en kinderen moedwillig in als menselijk schild. En noemt deze oorlogsmisdaad op de eigen televisiezender "zeer succesvol".

Zie de beelden: http://likud.nl/2014/07/hamas-brengt-mensenoffers/





Die leugen komt van Israël, dat komt niet uit de monden van de Palestijnen hoor. Dat smoesje is nu onderhand wel heel ongeloofwaardig geworden.

Het is nooit uit de monden van de Palestijnen gekomen enkel uit de mond van Israël. Geloof je nou zelf dat als Hamas zich tussen de burgers zou schuilen dat de Palestijnen dan nog op hen zouden stemmen? Geloof je dat nou echt?

Israël roept dat zodat ZIJ lekker veel burgerslachtoffers kan maken, intussen begint de wereld echt wel wakker te worden hoor, dus stop die leugen maar weer terug in de leugendoos.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. En Syriëgangers zijn eigenlijk állemaal vredelievende hulpverleners.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 14 juli 2014 @ 17:58:

Ja hoor. En Syriëgangers zijn eigenlijk állemaal vredelievende hulpverleners.Ben je nou echt werkelijk zo verblind dat je niet eens de terreuracties van Israël kunt veroordelen???? Daar hoef je alleen maar een mens voor te zijn om dat te kunnen doen.
quote:Hanaa schreef op 14 juli 2014 @ 17:40:

Afgelopen week toonde de Belgisch zender in het programma Panorama de volgende reportage





Kinderen als doelwit



http://www.canvas.be/video_overzicht/277391

http://www.youtube.com/watch?v=iqL048x4msM



Daarin verteld een Joodse Koloniste dat hun premier haar letterlijk heeft verteld nooit vrede te zullen aanvaarden van de Palestijnen en dat ze allemaal uiteindelijk weg moeten omdat dat stuk land hen door God is beloofd. Al die vredeonderhandelingen zijn gewoon voor de show geweest.Vergeet niet dat in het handvest van Hamas dingen staan die ook niet voor de poes zijn zoals de vernietiging van Israel nastreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 14 juli 2014 @ 18:04:

[...]

Ben je nou echt werkelijk zo verblind dat je niet eens de terreuracties van Israël kunt veroordelen???? Daar hoef je alleen maar een mens voor te zijn om dat te kunnen doen.Heb ik het helemaal niet over gehad. Jij begint gewoon gelijk je hele linkjesbrij op te braken om maar aan te tonen dat Israel in- en inslecht is. Maar aangezien jij ook wil beweren dat alle Syriëgangers lieve jongens zijn die Syrië alleen maar op willen bouwen neem ik jouw waarheidsbevinding met een dikke kruiwagen zout.
Hanaa moet haar ogen eens opendoen en goed rondkijken. Je kan wel zien uit welke hoek de wind waait bij jou he Hanaa? Israel waarschuwt de mensen van te voren dat er iets gaat gebeuren. De mensen kunnen dan weggaan op dat moment. De Palestijnen zijn bezig om aandacht en medelijden te krijgen door valse beelden naar buiten te brengen. Het is gewoon een grote propaganda van haat wat daar verspreid wordt. En zet maar veel vrouwen en kinderen neer die de kogels opvangen voor die kerels. En dan maar Israel de schuld geven van zoveel doden , waaronder veel kinderen. Kijk eens naar dat tuig wat hamas genoemd wordt. Israel beschermd zijn burgers, daar kunnen de Palestijnen nog heel wat van leren.
Hamas gebruikt kinderen als levend schild, en de mensen die voor Palestina zijn en mee lopen met zo'n betoging zijn altijd de zelfde, enge types met Jihad vlag.



arabische wereld geeft niets om de Palestijnen, maar haat puur joden.
quote:Gelukkig zijn de Belgen er niet stil over en weet iedereen dat Israel nooit vrede wil en alle Palestijnen weg wilt hebben, al die vredesonderhandelingen waren gewoon voor de show



Gelukkig is dat andersom natuurlijk helemaal niet het geval.



Mag ik polderjihadist nomineren voor het Vivawoord van 2014?! Geniaal gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Stel je nu eens voor: Je woont lekker in het mooie Nederland en op een dag komen er mensen. Van deze mensen mag je niet meer in je huis wonen en word je of verjaagd naar een buurland of opeengepakt in bepaalde wijken van het land. Familieleden worden voor je ogen omgebracht en je wordt vluchteling in je eigen land. Er komen steeds meer van deze mensen en op een gegeven moment bouwen ze een muur dwars door het land. Mocht je een winkeltje hebben aan de andere kant van de muur dan heb je pech. Af en toe droppen ze een bom of moorden ze een half dorp uit. De hele wereld kijkt toe en keurt het niet af. De bezetter wordt steeds machtiger en jij steeds wanhopiger. Er komt verzet. Aangezien je niets meer te verliezen hebt ga je bij dit verzet en komt in actie tegen de bezetter. Klinkt dit bekend? Geweld lokt geweld uit! Natuurlijk praat ik de zelfmoordterroristen niet goed, een (zelf)moord plegen mag niet eens van de Islam. En een mensenleven is nog altijd meer waard dan welk heiligdom dan ook. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je in verzet komt.



@Hanaa: vergeet niet dat 'wij hier in het Westen' veel propaganda van de kant van Israel te horen krijgen. Het was tot een jaar geleden dat ik dacht dat ze Palestina gekocht hadden. Dit heb ik altijd geloofd omdat het mij zo verteld is.



We zijn allemaal mensen, waar je ook vandaan komt. Het geweld moet stoppen en dat kan alleen maar als de mensen hier in het Westen ook hun ogen gaan openen voor de waarheid.
Alle reacties Link kopieren
Guttegut, Hanna heeft haar stokpaardje ook weer van stal gehaald, zie ik.



Vanuit de kant van mijn gelovige familie wordt ik geacht pro-Israël te zijn, volgens een linkse kennis pro-Palestina.

Ik vind ze beiden één pot nat. Eenzijdig denken vind ik sowieso getuigen van een gebrek aan intelligentie.



Die betoging ben ik langsgelopen en vond ik walgelijk. En dan heb ik die spandoeken nog niet eens gezien. Als die er werkelijk zijn geweest Hanaa, dan vind ik jouw opmerking werkelijk triest. Los daarvan sta ik ook niet achter het handelen van de Israëlische regering.



Verder meng ik me niet in dit wespennest.
Alle reacties Link kopieren
Smurfje: los van dat je een kant hoeft te kiezen, kun je je misschien even in de hele geschiedenis verdiepen. Of althans van de laatste 175 jaar.
ik snap echt niet dat mensen de geschiedenis van israel niet kennen, en ik bedoel dat het land niet door een volk als de palestijnen, die allemaal egyptenaren of jordaniërs zijn trouwens, werd bewoond maar door nomaden en joden zelf, en dat er destijds enorm veel geld is betaald door de joden om een stukje land te krijgen, en dat er toen in eens gezeik kwam om dat jodenhaat in die regio nu eenmaal religieus is gegeven, en dat er toen oorlog kwam waar bij alle buurlanden van israël alle israeliers probeerden te vermoorden maar dit niet echt lukte.



zelfmoord mag niet van de islam, dat klopt, maar sterven terwijl je een vijand de dood in stuurt mag dus wel, dat is martelaarschap en dat is het hoogste in islam.



echt wat een idiote dingen worden hier gezegd.
Nee, het ontvoeren en vermoorden van 3 tieners is natuurlijk wel haske goed
En raketten afvuren.
En bussen/discotheken opblazen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven