Welkom. Je laatste bezoek was zondag 14 maart 2010 17:12.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Actueel
  4. Het wel en wee van Ronald P.

Dit onderwerp heeft 60 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 13-02-2010 10:55.

[ Het wel en wee van Ronald P. - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. Alsof de zaak rond Christel Ambrosius nog niet erg genoeg was. U weet wel, de Puttense moordzaak, waar Peter R. De Vries een doorbraak veroorzaakte door twee onschuldig veroordeeld mannen gezuiverd te krijgen waardoor de échte dader uiteindelijk gepakt werd. Jammer dat die échte moordenaar daardoor jarenlang door is kunnen gaan met zijn gruweldaden...

Marieke: Ik heb hem afgewezen

Zus Anneke bang dat P. haar moest hebben
    door Marieke van Essen

RIJSWIJK - Ronald P., die wordt verdacht van de moord op Anneke van der Stap uit Rijswijk, wilde aanvankelijk mogelijk haar zus vermoorden.

Dit zegt Marieke van der Stap, die ten tijde van de moord op haar zus, in juli 2005, samen met P. in een Schevenings restaurant werkte. Delftenaar P., die in oktober werd veroordeeld tot vijftien jaar cel voor de moord op Christel Ambrosius, werd gistermorgen in de gevangenis aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de dood van de Rijswijkse studente, wier lichaam op 22 juli 2005 werd gevonden in de bosjes langs de Vliet.

De zus van Anneke kende Ronald P., die in die tijd keukenhulp was in het Scheveningse restaurant, en verklaarde: "Ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb, maar ik heb Ronald P. afgewezen. Ik heb gezegd dat hij stonk en dat ik niets met hem te maken wilde hebben. Mogelijk dat hij wraak wilde en mij op de avond dat Anneke is vermoord, na het werk, op het Centraal Station van Den Haag heeft opgewacht."

Op datzelfde station stapte Anneke op 11 juli 2005 's avonds laat uit de trein vanuit Enschede. Als ze van daaruit niet in de tram naar huis is gestapt, zou Ronald P., die Anneke enkele dagen daarvoor misschien heeft gezien in het bewuste Scheveningse restaurant, haar met zijn witte bestelbus een lift kunnen hebben aangeboden. Elf dagen later werd de Rijswijkse dood gevonden.

P. zou Anneke in zijn bus verkracht en om het leven gebracht kunnen hebben. Haar spullen, waaronder een laptop en mobiele telefoon, nam de dader mee. Mede door deze diefstal kwam P. medio 2008 in beeld bij een onderzoek van deze krant. Zo straalde de telefoon van Anneke in de nacht van haar verdwijning tot twee keer toe aan op een zendmast in Scheveningen, op korte afstand van de plek waar de dakloze P. destijds in zijn witte bestelbus sliep. Ook leurde hij in die tijd in Scheveningen met een laptop.

Arrestatie opluchting

Voor de recherche waren de bevindingen van De Telegraaf aanleiding het onderzoek naar de moord op Anneke opnieuw tegen het licht te houden.

De arrestatie van Ronald P. heeft bij de vader van Anneke voor 'een zekere opluchting gezorgd'. "Het ziet er naar uit dat ik nu eindelijk een sterfdatum op haar graf kan laten zetten", zegt hij. Volgens P.'s advocaat Ruud van Boom ontkent zijn cliënt betrokkenheid bij de moord. "Toen ik hem recent confronteerde met een artikel hierover in De Telegraaf, zei hij dat hij het niet heeft gedaan", aldus Van Boom.

lindy wijzigde dit bericht op 09-02-2010 08:58 met 0%
    You wont find it down there, Columbus!

1. 'P. verdacht van vier moorden'

door MARIEKE VAN ESSEN en BART OLMER
    AMSTERDAM - Volgens Marieke van der Stap, de zus van de omgebrachte Anneke, wordt P. in verband wordt gebracht met vier moordzaken. Dat heeft zij gehoord van rechercheurs. Zo is hij onlangs nog gehoord in de zaak Maria van der Zanden.

De man werd al veroordeeld voor de moord op Christel Ambrosius en is nu officieel verdacht voor de morod op Anneke van der Stap. Ronald P. (34) is volgens bekenden een oversekste sjacheraar met een voorliefde voor jonge brunettes. Hij zit momenteel vast in de gevangenis in Nieuwegein, sinds op 20 mei 2008 bekend werd dat zijn dna-profiel overeenkwam met een spermaspoor op het lichaam van de vermoorde Christel Ambrosius uit Putten.

Gisterochtend kwamen rechercheurs bij hem op de cel. Daar werd hij formeel wéér aangehouden, dit keer als hoofdverdachte in de heropende moordzaak Anneke van der Stap, die op 22 juli 2005 dood werd gevonden in Rijswijk.

Justitie heeft een redelijk vermoeden van schuld in de zaak-Van der Stap, niet alleen omdat P. de familie Van der Stap kende, maar ook omdat zijn witte bestelwagen is gezien bij de plaats waar Anneke dood werd aangetroffen. Justitie denkt bewijzen te hebben dat P. de gestolen laptop, een Acer notebook, van Anneke probeerde te verpatsen.

2. Heftig hoor.

Ik hoop dat ze er nu wel een aantal zaken kunnen oplossen nu ze dit weten. Het lijkt me zo vreselijk om een geliefde te verliezen maar dat je nooit echt kunt afsluiten, omdat niet duidelijk is wie het heeft gedaan.

De rivier was niet van water, maar van sinaasappelsap. En hij zou niet hoeven leren wat hij eigenlijk niet snapt.

3. Ongelooflijk he? Twee mannen die jarenlang onschuldig vast hebben gezeten, hun hele leven verpest, terwijl dit stuk verdriet zich stil hield en gewoon door kon gaan met zijn perverse daden.

4. Volgens mij is de zaak van Anneke ook al eens bij Peter R de Vries geweest. Welke 2 andere moorden wordt hij van verdacht eigenlijk? dat kan ik niet opmaken uit de tekst. Of willen ze da t nog niet naar buiten brengen?

De ouders van Ronald P zijn toen toch op TV geweest, die vonden het echt vreselijk. Het al je kind maar wezen zeg.

De rivier was niet van water, maar van sinaasappelsap. En hij zou niet hoeven leren wat hij eigenlijk niet snapt.

5. Die andere zaken zijn mij ook niet duidelijk. En in het geval van Anneke is P. natuurlijk nog steeds verdachte (het heeft nogal lang geduurd voordat ie werd veroordeeld voor de moord op Christel)

Maar ik denk dat het verhaal van het zusje wel genoeg zegt....

6. Ja zolang hij niet bekend moeten ze keihard bewijs vinden, net zoals in de zaak van Christel. Dat heeft hij ook niet bekend volgens mij.

7. Nee, hij is zelfs in hoger beroep gegaan.

8. Volgens mij hebben ze vorige jaar het lichaam van Anneke opgegraven en is hij aan de hand daarvan aangehouden, dus ik neem aan dat ze daar dan wel iets van bewijs hebben gevonden. Ik hoop zo dat deze zaak opgelost wordt. Het lijkt me zo erg voor die vader en die zus, dat je nooit weet hoe en waarom.

Een kus die het hart niet raakt, verveelt alleen de mond.

9. Ja, ze hadden ook wel bepaalde DNA-sporen bij Christel, maar die Ronald beweerde gewoon glashard dat er vrijwillig seks was geweest... zo erg dat de naam van je dochter ook nog zo bezoedeld wordt terwijl je als vrienden/familie wéét dat het niet zo kan zijn gegaan.

10. Jeetje, wat heftig! En als zus zijnde heb je dan ook direct een nog groter schuldcomplex. Buiten dat je haar niet kon beschermen, komt het wellicht ook nog door jouw botte afwijzing dat die gek je zus te grazen heeft genomen. Oef! Wat zielig!

Zullke mannen hoeven van mij echt niet meer vrij te komen. En ook niet op proefverlof enzo. Echt niet!

11. Als hij beide moorden heeft gepleegd zou hij heel goed levenslang kunnen krijgen, lijkt me.

Zoveel leed, aan zoveel mensen door 1 persoon.

12. Voor de moord op Ambrosius is hij veroordeeld voor maar 15 jaar. Op grond van de Wet voorwaardelijke invrijheidstelling komt hij na 2/3 van zijn straf, na 10 jaar dus weer vrij.

Hier word ik erg verdrietig van. :thunder:

Sophiepapa wijzigde dit bericht op 09-02-2010 12:28 met 0%: - t
    Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

13. quote:
    Sophiepapa schreef op 09 februari 2010 @ 11:03:
    Voor de moord op Ambrosius is hij veroordeeld voor maar 15 jaar. Op grond van de Wet voorwaardelijke invrijheidstelling komt hij na 2/3 van zijn straf, na 10 jaar dus weer vrij.

Hier wordt ik erg verdrietig van. :thunder:
    Wanneer hij óók schuldig blijkt te zijn in de moord op Anneke van der Stap, of nog een aantal moorden meer, dan is er een goede kans dat hij levenslang krijgt.

14. Lijkt me eerder een TBS-je.

15. vind het zo n nare zaak, toen Anneke haar ontzielde lichaam werd gevonden, vlakbij ons toenmalige huis, stond die R P doodleuk blikken hondenvoer te verkopen in Leiden op de markt :-(

wat bezielt deze mensen?
    ik heb er geen woorden voor

16. quote:
    lindy schreef op 09 februari 2010 @ 11:31:
    Lijkt me eerder een TBS-je.

Als hij blijft zwijgen en niet meerwerken? De laatste jaren zie je vaker dat er levenslang wordt gegeven in zaken waarvoor normaalgesproken een lagere straf wordt gegeven. Deze week nog, die bejaardenverzorgster die een oude mevrouw had vermoord. Dat is een enkele moord, maar omdat ze niet meewerkte is ze toch veroordeeld tot levenslang.

Maar een lange celstraf en dan TBS, dat is eigenlijk een verkapte vorm van levenslang.

17. Ja, dat is ook zo, Immaculata.

Maar dat deze jongen niet spoort, lijkt me duidelijk. Zijn eigen vader heeft een belangrijke rol gespeeld in de zaak; die heeft bv. een mishandelde vriendin geholpen/geadviseerd om aangifte te doen. Iemand met een heel verknipt beeld van de omgang met vrouwen, in ieder geval.

18. Het is dus nu wachten op een extra uitzending een van de komende zondagen van Peter R. de Vries.
    Ik hoop ergens dat hij dus veel meer bekende gruweldaden op zijn geweten heeft, want anders lopen er nog meer van zulke griezels vrij rond.
    Dit soort figuren noopt mij toch te pleiten voor minimum straffen zonder vervroegde vrijlating. Ik denk bij hem bijvoorbeeld aan 20 jaar + levenslange tbs met dwangverpleging.

19. O, op de site van Peter R staat al het een en ander. En vergeet niet: deze blunders rondom de Puttense moordzaak hebben zoals het er nu uitziet dus doden als gevolg...

20. quote:
    lindy schreef op 09 februari 2010 @ 12:59:
    En vergeet niet: deze blunders rondom de Puttense moordzaak hebben zoals het er nu uitziet dus doden als gevolg...
    Ja, dat is wel een extra naar punt :-(

21. Van de site van Peter R

dinsdag 9 februari 2010, 10:41 uur
    Peters Dagboek
    Ronald P., de moord op Anneke en de verdwijning van Maria…

Ronald P.

Als het waar is – ik zeg nadrukkelijk ALS – dat Ronald P. nu ook de moordenaar is van Anneke van der Stap uit Rijswijk, dan maakt dat de gerechtelijke dwaling in de Puttense moordzaak nog pijnlijker. Want als politie en justitie in die zaak hun werk naar behoren hadden gedaan en niet geleid waren geweest door blinde scoringsdrift, dan had Anneke van der Stap nu nog geleefd. Want dan hadden niet Herman du Bois en Wilco Viets voor de moord op Christel Ambrosius vast gezeten, maar Ronald P. Als ik officier van justitie of rechter in de Puttense moordzaak was geweest, zou ik hiervan ‘s nachts in mijn kussen liggen te bijten…

Marieke van der Stap
    Afwijzing

Inmiddels wordt er wat meer duidelijk over de verdenking tegen Ronald P. In de zaak van de 22-jarige Anneke, die in de zomer van 2005 om het leven werd gebracht. Gisteravond was haar zus Marieke bij Pauw & Witteman en zei verklaarde daar dat zij – Marieke dus – een poosje met P. heeft samengewerkt in een strandtent in Scheveningen. En in De Telegraaf van vanmorgen zegt Marieke dat zij P. heeft afgewezen en dat ze hem toen heeft toegevoegd dat hij stonk en dat ze niets met hem te maken wilde hebben. Ze houdt er rekening mee dat P. eigenlijk haar wilde vermoorden, maar vervolgens zijn oog op haar zus Anneke heeft laten vallen, die hij ook een keertje moet hebben ontmoet.

De laptop van Anneke
    Moordmotief

Het feit dat iemand toevallig heeft gewerkt met een man die later voor de Puttense zaak is veroordeeld, maakt hem natuurlijk nog niet meteen tot een meervoudig moordenaar, al zien we in de misdaadgeschiedenis wel trouwens dat ‘afwijzing’ een veel voorkomend moordmotief is. Maar er is meer. Er zijn ook andere aanwijzingen. Ronald P. beschikte over een zelfde soort auto die op de avond van de moord bij de plaats delict is gezien. En ook zou hij na de moord met een laptop hebben geleurd, terwijl de laptop van Anneke na de moord is verdwenen.

Wilco Viets en Herman Dubois
    Alibi

Ik ben benieuwd wat het verhaal en de opstelling van P. in deze zaak zal zijn en of hij een sluitend alibi heeft. In de Puttense moordzaak beweerde P. dat hij maandenlang een ‘geheime liefdesrelatie’ met haar had, maar vervolgens kon hij op de meest eenvoudige vragen over Christel geen antwoord geven. In een poging de nek van zijn cliënt te redden bleef zijn advocaat Ruud van Boom maar insinueren dat de Twee van Putten toch wel eens de werkelijke moordenaars konden zijn. Ook in het verleden week begonnen hoger beroep sloeg hij weer op dit aambeeld.
    De Telegraaf

De Telegraaf pakt vanmorgen groot uit met de zaak. Verslaggeefster Marieke van Essen heeft de afgelopen jaren veel tijd aan de moord op Anneke besteed. Wij waren samen van een aantal ontwikkelingen op de hoogte – zoals de exhumatie van het lichaam van Anneke in september vorig jaar – maar hebben daar allebei omwille van het onderzoek niet over gepubliceerd. De Telegraaf schrijft nu groot op de voorpagina:
    ‘DE TELEGRAAF LEIDT POLITIE NAAR MOORDVERDACHTE’

Anneke van der Stap

Ik weet niet precies wat De Telegraaf heeft gedaan, maar als hun berichtgeving tot nieuwe tips heeft geleid dan is dat een mooi succes voor verslaggeefster Marieke van Essen dat haar vanwege haar harde werk van harte is gegund. Er is echter een ding in de berichtgeving niet waar. Marieke zegt:

‘De politie had de link met P. nog niet gelegd. Nadat ik diverse keren over de zaak had geschreven, werd mijn theorie eerst weggehoond. Naderhand kreeg de recherche toch meer interesse’.

En ook staat er:

‘Dagblad De Telegraaf heeft de politie op het spoor gezet van Ronald P. als mogelijke moordenaar van de Rijswijkse Anneke van der Stap’.

Dat klopt niet. Ik WEET uit eigen waarneming dat de recherche vanaf de eerste week dat Ronald P. in mei 2008 werd aangehouden voor de Puttense moordzaak, de link heeft gelegd met de moord op Anneke van der Stap en onderzoeksinitiatieven in die richting heeft ontplooid. Vrijwel vanaf zijn arrestatie is P. voor deze zaak in beeld geweest.

Maria van der Zanden
    Maria van der Zanden

Nu P. van een tweede moord wordt verdacht, is het niet onbegrijpelijk dat er gekeken wordt naar andere moorden in zijn ‘omgeving’ die nog steeds onopgelost zijn en raakvlakken vertonen met de twee andere moorden. In dat verband wordt nu de zaak van Maria van der Zanden uit Putten genoemd, die in 1994, een half jaar na de moord op Christel Ambrosius, spoorloos verdween, nadat ze vanuit haar ouderlijk huis met de fiets was vertrokken. Ook de fiets van Maria is nooit teruggevonden. Ronald P. woonde in die periode in Putten en had een half jaartje er voor dus Christel Ambrosius verkracht en vermoord. Ik heb het idee dat de naam van Ronald P. de komende maanden nog vaker de voorpagina’s zal halen.

Peter R. de Vries

22. quote:
    lindy schreef op 09 februari 2010 @ 11:31:
    Lijkt me eerder een TBS-je.
    TBS lijkt mij niet wenselijk, omdat TBS impliceert dat de man dit monster een keer vrij zou gaan komen.

Tbs (terbeschikkingstelling)
    Tbs betekent terbeschikkingstelling. Tbs is een behandelmaatregel die de rechter oplegt aan mensen die zware delicten hebben gepleegd en lijden aan een psychiatrische ziekte of stoornis. Deze stoornis beïnvloedt in meerdere of mindere mate hun gedrag.

De rechter stelt hen daarom niet geheel verantwoordelijk voor hun daden. Voor het deel van het delict dat de daders wel kan worden aangerekend, kan de rechter hen gevangenisstraf opleggen; het zogenaamde combinatievonnis (bijv. acht jaar gevangenisstraf + tbs). Om de stoornis te behandelen en herhaling (recidive) te voorkomen wordt mede tbs opgelegd. Dit alles met als doel de samenleving te beveiligen.

Terugdringen recidive
    Ruim 70 procent van de gedetineerden pleegt binnen zeven jaar na de gevangenisstraf opnieuw een strafbaar feit. Deze recidivisten veroorzaken daarmee veel criminaliteit en maatschappelijke overlast. Het kabinet vindt dit onaanvaardbaar en pakt daarom de recidive onder volwassen ex-gedetineerden aan.

Bron:
    http://www.justitie.nl/onderwerpen/straf_en_boete/tbs/
    http://www.justitie.nl/on ... it/terugdringen-recidive/

Sophiepapa wijzigde dit bericht op 09-02-2010 16:45 met 4%
    Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

23. Lijkt me toch een TBS-je. Wat jij of ik wenselijk vinden doet er namelijk niet toe. Áls we het hier over een mogelijke seriemoordenaar hebben is de gevangenis geen issue meer, lijkt me.

24. Iemand enig idee hoe de Telegraaf aan vier moorden komt?