Israel vs de Palestijnen

02-08-2014 00:26 1141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen, ik heb even een oprechte vraag over de situatie in Gaza. Ik heb de ontwikkelingen de afgelopen weken wat globaal gevolgd en zoiezo merk ik op dat er de hele situatie in dat gebied heftige voor en tegenstanders kent. Er zijn best wat emoties bij mensen als het op dit onderwerp aankomt. Nu merk ik ook dat er velen toch pro-israel zijn, dit terwijl ik, als ik nu zo de berichtgeving volg, en zo op de feiten op een rij zet ik toch naar de Palestijnen neig. Maar nu vraag ik me dus af, mis ik iets aan info? Hoe kan het dat zoveel mensen de acties van Israel de afgelopen decennia goedkeuren? En ik vraag me ook af wat de reden is dat de hele wereld machteloos toekijkt terwijl er zoveel kinderen het leven is ontnomen de afgelopen weken.

Voor alle duidelijkheid, ik ben gewoon benieuwd naar jullie visie hierover. Ik heb geen zin in pvv-achtige discussies hier. En wat mij betreft gaat het hier ook niet over religies.
Alle reacties Link kopieren
Je laatste zin klopt niet. Het gaat juist wel over religie. Daarom is er oorlog. Ze vechten al jaar en dag om de Gazastrook. Voor de Joden het heiligegrond.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben noch pro noch contra één van beiden. Volgens mijn gelovige familie moet ik pro-Israël zijn, volgens een linkse kennis pro-Palestijnen.

Het conflict is zo ingewikkeld en geworteld in vele decennia. Ik vind het dan nogal dom en getuigen van weinig intelligentie om één kant te kiezen.



Los daarvan vind ik momenteel het geweld van Israël buitensporig.
Hier loopt al een topic over; kom daar even kijken, werkt errug verhelderend.
Tja, het is een discussie die zelfs aan de ontbijttafel voor een "oorlogje" kan zorgen.

Verder eens met StoraHuntur, er loopt al een topic op de actueelpijler over dit onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 02 augustus 2014 @ 00:32:

Hier loopt al een topic over; kom daar even kijken, werkt errug verhelderend.Vond die topic juist niet zo verhelderd. Zou in deze juist wat meer 'diepgang' zien, maar dat even terzijde..:-)
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 02 augustus 2014 @ 00:29:

Je laatste zin klopt niet. Het gaat juist wel over religie. Daarom is er oorlog. Ze vechten al jaar en dag om de Gazastrook. Voor de Joden het heiligegrond.Ja ze vechten om de Gazastrook, om een stuk land. Het gaat hier dus toch niet om de islam of het jodendom?
Alle reacties Link kopieren
quote:carpe_diem schreef op 02 augustus 2014 @ 00:42:

[...]

Ja ze vechten om de Gazastrook, om een stuk land. Het gaat hier dus toch niet om de islam of het jodendom?Een stuk land wat volgens de joden heiliggrond is, alleen geloof verklaard iets heilig.
quote:carpe_diem schreef op 02 augustus 2014 @ 00:40:

[...]



Vond die topic juist niet zo verhelderd. Zou in deze juist wat meer 'diepgang' zien, maar dat even terzijde..:-)Geloof niet dat nog een topic meer verheldering zal brengen. Echt niet.
quote:boerderijgeit028 schreef op 02 augustus 2014 @ 00:45:

[...]



Een stuk land wat volgens de joden heiliggrond is, alleen geloof verklaard iets heilig.Nou, dat geldt precies hetzelfde voor de moslims hoor, zeker voor de hamas. Die willen dat alle "ongeloven" worden uitgeroeid met de joden als eerste. Iets met Jihad.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 02 augustus 2014 @ 00:46:

[...]



Nou, dat geldt precies hetzelfde voor de moslims hoor, zeker voor de hamas. Die willen dat alle "ongeloven" worden uitgeroeid met de joden als eerste. Iets met Jihad.Dus t gaat om geloof en niet alleen om land.
quote:boerderijgeit028 schreef op 02 augustus 2014 @ 00:48:

[...]



Dus t gaat om geloof en niet alleen om land.Die twee zijn onontkomelijk verbonden.
Alle reacties Link kopieren
http://www.huffingtonpost ... -palestine_b_5602701.html



Dit is wel een redelijk verhelderend artikel.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat het een typische spiegel is. De een verwijt de ander wat het zelf wil en doet. Daarnaast speelt er bij de toeschouwers een schuldgevoel. 'Het westen' weet best dat ze stom geweest zijn toen ze zomaar een stuk land toewezen aan maar durven dat niet toe te geven. Helaas een gebed zonder eind om maar in religieuze sferen te blijven.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
http://whatreallyhappened.com/IMAGES/Ga ... index.html



Alle reacties Link kopieren
Please, wat een flagrante propaganda, dat plaatje. TO vraagt toch om diepgang en nuance? Ga dan niet van die pertinent onware propaganda shit posten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:teedeekaa schreef op 02 augustus 2014 @ 00:57:

Ik ben bang dat het een typische spiegel is. De een verwijt de ander wat het zelf wil en doet. Daarnaast speelt er bij de toeschouwers een schuldgevoel. 'Het westen' weet best dat ze stom geweest zijn toen ze zomaar een stuk land toewezen aan maar durven dat niet toe te geven. Helaas een gebed zonder eind om maar in religieuze sferen te blijven.Typisch een oplossing die voor meer problemen heeft gezorgd dan het heeft opgelost. Einstein zei het al:"you can't solve the problems with the same thinking that created it"
Alle reacties Link kopieren
Oeh fashionvictim, erg slecht artikel. Volgens mij is het antisemitisme juist door het westen uitgevonden (lees jaren dertig) en hebben juist de Arabieren in die tijden toen de joden door het westen massaal werden afgeslacht juist de joden verwelkomd. Het werd grimmig toen Engeland in de jaren 40 een stuk bezet Palestijns grondgebied aan de joden had 'gegeven'. Het antisemitisme is juist door het westen uitgevonden. Vind t artikel wel erg pro-Israël.
Alle reacties Link kopieren
quote:carpe_diem schreef op 02 augustus 2014 @ 01:05:

Oeh fashionvictim, erg slecht artikel. Volgens mij is het antisemitisme juist door het westen uitgevonden (lees jaren dertig) en hebben juist de Arabieren in die tijden toen de joden door het westen massaal werden afgeslacht juist de joden verwelkomd. Het werd grimmig toen Engeland in de jaren 40 een stuk bezet Palestijns grondgebied aan de joden had 'gegeven'. Het antisemitisme is juist door het westen uitgevonden. Vind t artikel wel erg pro-Israël.





Wat een onzin. Anti-semitisme is al honderden, zo niet duizenden jaren oud.



En Engeland heeft geen land gegeven, al ver voor 1948 werd land in wat toen Palestine heette, GEKOCHT door joodse zionisten.



Om maar een officiële bron te citeren en een voorbeeld te geven:



All told, hundreds of millions of dollars were paid by Jewish buyers to Arab landowners. Official records show that in 1933 £854,796 was paid by Jewish individuals and organizations for Arab land, mostly large estates; in 1934 the figure was £1,647,836 and in 1935, £1,699,488. Thus, in the course of only three years £4,202,180 (more than 20 million dollars at the prevailing rate of exchange) was paid out to Arab landowners (Palestine Royal Commission Report, 1937).

To understand the magnitude of the prices paid for these lands, we need only look at some comparative figures. In 1944, Jews paid between $1,000 and $1,100 per acre in Palestine, mostly for arid or semi-arid land; in the same year rich black soil in the state of Iowa was selling for about $110 per acre (U.S. Department of Agriculture).
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 02 augustus 2014 @ 01:03:

Please, wat een flagrante propaganda, dat plaatje. TO vraagt toch om diepgang en nuance? Ga dan niet van die pertinent onware propaganda shit posten.Het is niet onwaar, en zeker geen propaganda. De wereld heeft een land weggegeven dat niet van hen was, om een probleem op te lossen dat ze zelf gecreëerd hebben. Ieder geschiedenisboek kan je dat verhaal vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Landen werden geruild of weggegeven alsof het tweedehands kleding betrof, met geen oog voor de mensen die er al leefden. We zijn eigenlijk een heel triest zooitje bij elkaar als ik zo naar de geschiedenis kijk en waar we anno 2014 staan. Het conflict in Israël is een nasleep van eerdere oorlogen (1e en 2e wereldoorlog) en nu ik het zo schrijf is de Tweede Oorlog eigenlijk nooit opgehouden, maar ergens anders gewoon verder gegaan.
quote:Sensy12 schreef op 02 augustus 2014 @ 01:20:

Landen werden geruild of weggegeven alsof het tweedehands kleding betrof, met geen oog voor de mensen die er al leefden. We zijn eigenlijk een heel triest zooitje bij elkaar als ik zo naar de geschiedenis kijk en waar we anno 2014 staan. Het conflict in Israël is een nasleep van eerdere oorlogen (1e en 2e wereldoorlog) en nu ik het zo schrijf is de Tweede Oorlog eigenlijk nooit opgehouden, maar ergens anders gewoon verder gegaan.

Amen to that.



Dit ontkennen is gewoon struisvogelpolitiek.

"denial is not a river in Egypt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 02 augustus 2014 @ 01:17:

[...]



Het is niet onwaar, en zeker geen propaganda. De wereld heeft een land weggegeven dat niet van hen was, om een probleem op te lossen dat ze zelf gecreëerd hebben. Ieder geschiedenisboek kan je dat verhaal vertellen.Welnee, al ver voor de eerste wereldoorlog kochten zionisten land in Transjordanie en waren Arabieren anti zionistische immigratie.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ach, hou toch op met linkjes naar allerlei sites die anti, pro of "neutraal" zijn. Kijk gewoon naar wat je voelt in plaats van bronnen te citeren die bronnen uit andere bronnen citeren. In andere topics vliegen de linkjes je ook om de oren, maar niemand die écht durft te zeggen: humanity, you FAILED.
quote:fashionvictim schreef op 02 augustus 2014 @ 01:27:

[...]



Welnee, al ver voor de eerste wereldoorlog kochten zionisten land in Transjordanie en waren Arabieren anti zionistische immigratie.

En dus is het legitiem om land dat nog niet in bezit was van de zionisten ook maar af te pakken van de Palestijnen, en daar een hek dan wel een muur omheen te zetten, huizen, ziekenhuizen, moskeeën, plat te bombarderen?



Het heet niet voor niets de bezette gebieden....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven