Jan Wolkers overleden

19-10-2007 16:56 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
In zijn huis op Texel is Jan Wolkers overleden. De schrijver en beeldend kunstenaar zou volgende week 82 jaar zijn geworden. Deze week bleek in het ziekenhuis dat hij lichamelijk op was.



Mooi mens geweest, Jan Wolkers. Mooie leeftijd, mooie bijdragen geleverd aan de NLse kunst en literatuur. Wat vinden jullie?



http://www.geenstijl.nl/archives/images/wolkersdood.jpg



http://www.moniquebaan.nl/data/1635/41211-l.jpg
Everytime you make a typo, the errorists win.
Jammer, verlies voor Nederland. Vond het ook een leuk mens, en ben dol op Turks Fruit. (de film, he)



Las pas geleden nog ergens een interview met Jan en zijn vrouw....waar was dat verdorie?
Alle reacties Link kopieren
was op school dol op zijn boeken! Eindelijk niet iets saais maar een beetje spanning en sensatie. Zijn overlijden is een verlies voor de nederlandse literatuur... :worship:
Mijn mening, mijn keuze.
Alle reacties Link kopieren
Moet Turks Fruit nog gaan lezen.



Maar vond het wel een innemende man in zijn programma over natuur, voor kinderen, op Zapp of zo.
Alle reacties Link kopieren
heb hem wel niet zo lang geleden met vrouw en kinderen bij Pauw en Witteman gezien. Mooie uitzending.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het net op nu.nl

Ben er verdrietig van... Een groot verlies voor Nederland en de Nederlandse literatuur... :'-(
Ik hoorde het net op de radio.

Byzondere man. Ik heb bijna al zijn boeken gelezen.

Ik ben er ook een beetje verdrietig van.
Ikvind het helemaal geen leuk mens, beetje overdreven, weet niet, gewoon niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Jammer, zo'n bijzondere en vooral lieve man. Ik denk wel dat hij genoten heeft van dit leven. Mooi ook dat hij anderen daàrvan heeft mee laten genieten.
Tsjaa, nog nooit wat van de man gelezen. 82 is een mooie leeftijd.
Ik vond het een vervelende man. Wel een vervelende man die, voor zijn tijd, belangrijke boeken heeft geschreven. Of het in de canon opgenomen wordt, is afwachten.

Een verlies voor de Nederlandse letteren? Denk niet dat je dat zo kunt zeggen. Mensen gaan dood, zeker als ze 81 zijn, dus schrijvers ook. Denk ook niet dat we nog heel veel werk van hem hadden hoeven te verwachten. Jammer? In mijn optiek dus niet, hij had een mooie leeftijd. Zeker geen persoonlijk verlies want ik kende de goede man niet.



Maar Turks Fruit zal me altijd bij blijven, wat een prachtig boek was dat.
Alle reacties Link kopieren
Jan Wolkers' werken zijn al bij zijn leven opgenomen in de Canon v.d. NLse literatuur, zo ook de film Turks Fruit als een van de belangrijkste in de canon van de Nederlandse film.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Bij leven ja. Ik bedoel meer of dat werk de 'tand des tijds' gaat doorstaan (Kinker zat ook ooit in de canon, net als Bilderdijk en Tollens). Maar goed, dat gaan wij niet meer weten....



Ik hoop wel dat Turks Fruit over honderd jaar nog gelezen gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Mooie vent, prachtige boeken. En 81 is niet zo oud als het lijkt.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Groot kunstenaar, ik schrok ervan toen ik vanavond hoorde dat hij was overleden. Een vervelende stem, dat weer wel, hij kon nogal zeuren, maar dat hebben de meeste gereformeerde mensen.
Alle reacties Link kopieren
Eileen, als Jan Wolkers iets níet was dan is het wel gereformeerd.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Hij was niet gereformeerd, maar kwam wel uit een gereformeerd nest. Ik denk dat Eileen dat bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
eileen schreef op 19 oktober 2007 @ 20:44:

Groot kunstenaar, ik schrok ervan toen ik vanavond hoorde dat hij was overleden. Een vervelende stem, dat weer wel, hij kon nogal zeuren, maar dat hebben de meeste gereformeerde mensen.
X-D (sorry). Nee jammer, serieus. Vond het wel een grappig iemand (wel, zo met die 'beestjes' en hoe ' ie werd nagedaan in Kopspijkers). Heb enkel zjn boek voor de boekenweek gelezen (iets met zout op de huid ofzo). Niet echt heel bijzonder, heb stukken beter werk gelezen. Maar toch.
If you\'re going through hell, keep going
Alle reacties Link kopieren
Hier blijkt de generatiekloof. Het overgrote deel van het vivaforumvolk kent Wolkers' werk niet. Ik ben nog opgegroeit met "Blokken, Knorrende beesten, Bint" van Ferdinand Bordewijk. Waar is de tijd gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Turks Fruit is nu op de buis. RTL4
Alle reacties Link kopieren
Schijnt dat er nog maar zeer weinig boeken van Wolkers over de toonbank gaan. (las ik een paar jaar geleden al). Tig jaar geleden was het misschien baanbrekend of taboe-doorbrekend wat Wolkers schreef, maar een paar decennia verder is zijn werk blijkbaar toch verouderd.

Schijnt voor meer bekende namen in schrijversland op te gaan.

Muziek idem: CD's/LP's die toen ze uitkwamen de hemel in werden geprezen wegens geniaal grensverleggend e.d. zijn nu niet meer om aan te horen. Vaak denk ik: "maakten ze daar nou zo'n heisa over?".

Tijd is meedogenloos.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef op 19 oktober 2007 @ 23:06:

Hier blijkt de generatiekloof. Het overgrote deel van het vivaforumvolk kent Wolkers' werk niet. Ik ben nog opgegroeit met "Blokken, Knorrende beesten, Bint" van Ferdinand Bordewijk. Waar is de tijd gebleven.
Ik was meer into Shakespeare vroeger. Hoezo generatiekloof? 4 eeuwen zul je bedoelen.
If you\'re going through hell, keep going
willem1959 schreef op 19 oktober 2007 @ 23:06:

Hier blijkt de generatiekloof. Het overgrote deel van het vivaforumvolk kent Wolkers' werk niet. Ik ben nog opgegroeit met "Blokken, Knorrende beesten, Bint" van Ferdinand Bordewijk. Waar is de tijd gebleven.




Lieve schat,

Ik ben uit 1975 en ik heb bijna al het werk van Wolkers én Bordewijk gelezen. Dus niet zo generaliseren.



Met vriendelijke groet,



Fleur
quattro35 schreef op 19 oktober 2007 @ 23:20:

Schijnt dat er nog maar zeer weinig boeken van Wolkers over de toonbank gaan. (las ik een paar jaar geleden al). Tig jaar geleden was het misschien baanbrekend of taboe-doorbrekend wat Wolkers schreef, maar een paar decennia verder is zijn werk blijkbaar toch verouderd.

Schijnt voor meer bekende namen in schrijversland op te gaan.

Muziek idem: CD's/LP's die toen ze uitkwamen de hemel in werden geprezen wegens geniaal grensverleggend e.d. zijn nu niet meer om aan te horen. Vaak denk ik: "maakten ze daar nou zo'n heisa over?".

Tijd is meedogenloos.




Dat zie je toch ook als je naar al die schrijversbuurten in de steden kijkt? Oud-West in Amsterdam... Ik schreef het aan het begin van de avond al: wie kent Kinker nog, Bilderdijk, Tollens, Aagje Deken? Kennen misschien wel, maar wie leest het? Sterker nog: die boeken zijn nieteens meer leverbaar. Maw: literatuur die nu hot is en waarvan we denken dat het altijd hot zal blíjven.... Daar kunnen we ons nog wel eens sterk in vergissen.

(Dan heb je trouwens ook altijd nog de vraag: is een boek veel verkocht, of veel gelezen. Ook een klein verschilletje....)
Alle reacties Link kopieren
Mooie uitvaart. Ik vond de kist ook zo mooi.

Van de tekst van Remco Campert moest ik snikken en hoe Karina de 4 zoons toesprak vond ik dapper en optimistisch. En daarom des te ontroerender.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven