Maagverkleining bij kinderen?

20-09-2013 14:04 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las dit artikel net en was geschokt. En niet alleen door de foto's. Hoe is het mogelijk dat je dit als ouders zo uit de hand laat lopen en het ook niet meer recht kunt trekken?



AMSTERDAM - 

Een tweejarig jongetje uit Saoedi-Arabië is het jongste kind ter wereld dat een maagverkleining heeft ondergaan. De peuter met een gewicht van 33 kilo kampte met ernstig overgewicht, slaapapneu en misvormde benen.



Na diverse mislukte dieetpogingen, zaten de ouders van het knulletje met hun handen in het haar. In plaats van af te vallen, kwam het kind in een jaar tijd meer dan tien kilo aan. Ook de artsen in de obesitaskliniek zagen de operatie als laatste uitweg. Met een BMI van 41 onderging de peuter de risicovolle operatie. Inmiddels weegt de peuter 24 kilo en heeft hij een maaginhoud ter grote van een banaan.







Ja joh, in luxe leven kan ook erg mensonterend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg, ik kan me er niks bij voorstellen. Zelfs als ik had gewild had ik mijn kinderen niet zo dik gekregen. Ze zitten toch een keer vol?

Kind zal vast aanleg hebben, maar hoeveel moet hij gegeten hebben om zo jong al zo'n overgewicht te hebben? En hoe kan het dat hij dan ook inderdaad zulke hoeveelheden eet? Buiten dat ik het heel erg vind voor dit jongetje, roept dit artikel vooral heel veel vragen op.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
De operatie lijkt in ieder geval succesvol, toch alweer 9 kilo eraf..



Verder zit dit in de categorie 'wil ik dit eigenlijk wel weten'?
Alle reacties Link kopieren
Die organen groeien toch nog?
quote:maaike0105 schreef op 20 september 2013 @ 14:16:

Die organen groeien toch nog?Ja, zijn lever zal inmiddels een volwassen omvang hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jemig. Ik zag pas een docu over de obesity crisis in India (jawel) waarin een 13-jarige die operatie onderging. Maar twee jaar oud? Jemig.
Alle reacties Link kopieren
quote:nederlandsevrouw schreef op 20 september 2013 @ 14:13:

Wat erg, ik kan me er niks bij voorstellen. Zelfs als ik had gewild had ik mijn kinderen niet zo dik gekregen. Ze zitten toch een keer vol?

Kind zal vast aanleg hebben, maar hoeveel moet hij gegeten hebben om zo jong al zo'n overgewicht te hebben? En hoe kan het dat hij dan ook inderdaad zulke hoeveelheden eet? Buiten dat ik het heel erg vind voor dit jongetje, roept dit artikel vooral heel veel vragen op.Er zijn veel kinderen die geen natuurlijke rem hebben of zelfs zeggen continu honger te hebben. Als je als ouders dan blijft aanbieden groeit zo'n kind dus. Een ouder moet dus een rem zetten op de voedselinname. Als ie elke dag een gebakje krijgt dan haalt hij redelijk snel dit gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Kindermishandeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:maaike0105 schreef op 20 september 2013 @ 14:16:

Die organen groeien toch nog?Ik weet niet of dat voor een maag veel uitmaakt eigenlijk. Een volwassen maag kan ook groeien en krimpen immers.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 20 september 2013 @ 14:20:

[...]





Er zijn veel kinderen die geen natuurlijke rem hebben of zelfs zeggen continu honger te hebben. Als je als ouders dan blijft aanbieden groeit zo'n kind dus. Een ouder moet dus een rem zetten op de voedselinname. Als ie elke dag een gebakje krijgt dan haalt hij redelijk snel dit gewicht.



Met een gebakje per dag kom je toch niet aan een bmi van 41 als kind? Ik denk eerder aan drie maaltijden bij de Mac per dag. Dat werk.



En daarom verbaast me dit. Peutertjes van twee hebben toch niet zelf toegang tot onbeperkt voedsel?
Alle reacties Link kopieren
Prader Willie? Mensen die aan dat syndroom lijden krijgen het signaaltje niet dat zegt dat je genoeg hebt gegeten. Die kunnen zich letterlijk dood-eten.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wat the fuck!!!



Een tweejarige voer je nog altijd echt zelf! Waar zijn die ouders en hun omgeving mee bezig??!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 20 september 2013 @ 14:49:

Prader Willie? Mensen die aan dat syndroom lijden krijgen het signaaltje niet dat zegt dat je genoeg hebt gegeten. Die kunnen zich letterlijk dood-eten.Lijkt me in dit geval hoogst onwaarschijnlijk.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je ergens als ouders nog controle over hebt is het wel wat een kind van twee te eten krijgt op een dag. Schandalig dit.
Alle reacties Link kopieren
In SA is er sowieso een groot probleem met overgewicht. Zeker bij kinderen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
WTF!!! 33 kilo met 2 jaar en na de operatie nog 24!!

Mijn zoon is 9 en weegt 24 kilo (okay, hij is klein voor zijn leeftijd en een magere lat).

Echt zielig voor dit kind, hier houdt hij zijn leven lang last van.
Alle reacties Link kopieren
Valt het niemand op dat de foto's op een hele amateuristische manier vertekend zijn?
ja het zijn bar slechte foto's. Maar wat wil je beweren? Dat het niet echt is?

Zou kunnen, maar het kind is hoe dan ook te dik.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 20 september 2013 @ 14:54:

[...]





Lijkt me in dit geval hoogst onwaarschijnlijk.Omdat hij nog zo klein is en daardoor zelf nog niet in staat iets te pakken? In Islamitische landen staat er altijd wel iets te eten op tafel of in de keuken. Bij mensen uit Suriname en Indonesië trouwens ook. Misschien heeft het ventje wel een paar liefhebbende broers en zusjes, ooms, tantes, opa's en oma's die hem iets toestoppen zodra hij een kik geeft.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 20 september 2013 @ 15:11:

[...]





Omdat hij nog zo klein is en daardoor zelf nog niet in staat iets te pakken? In Islamitische landen staat er altijd wel iets te eten op tafel of in de keuken. Bij mensen uit Suriname en Indonesië trouwens ook. Misschien heeft het ventje wel een paar liefhebbende broers en zusjes, ooms, tantes, opa's en oma's die hem iets toestoppen zodra hij een kik geeft.





Natuurlijk is dat het geval.

Maar dat noem ik geen syndroom. Daar helpt een maagverkleining nl ook niet tegen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 20 september 2013 @ 15:12:

[...]





Natuurlijk is dat het geval.

Maar dat noem ik geen syndroom. Daar helpt een maagverkleining nl ook niet tegen.Het is ook een veronderstelling maar het lijkt erop dat het kind blijft eten, ik vraag me dan ook af of het is onderzocht op dat syndroom, in dat geval heeft een maagverkleining inderdaad geen zin.
verba volant, scripta manent.
quote:wendy7474 schreef op 20 september 2013 @ 14:21:

[...]





Ik weet niet of dat voor een maag veel uitmaakt eigenlijk. Een volwassen maag kan ook groeien en krimpen immers.Wel groeien ja. Maar een maag kan niet krimpen
Alle reacties Link kopieren
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 20 september 2013 @ 15:16:

[...]





Wel groeien ja. Maar een maag kan niet krimpen





Tuurlijk wel.

Niet zo drastisch als met een maagverkleining maar het kan zeker.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
In Saoedie Arabie is overgewicht bij kinderen een enorm probleem heb ik me laten vertellen. En ze hebben een explosie aan diabetes type 2. Ikmheb foto's van shopping malls gezien met ontzettend dikke kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven