Orgaandonatie; waarom wel/ niet?

11-05-2007 11:01 437 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een artikel op nu.nl



waarin staat dat een kwart van de Nederlanders geen orgaandonor wil zijn vraag ik me vooral af waarom mensen dat niet willen.



Persoonlijk heb ik er nog geen drie seconden over na hoeven te denken en ik heb zondermeer dat ding ingevuld. Ze mogen alles van me hebben als ik het toch niet meer nodig heb.



Ik ben benieuwd naar jullie beweegredenen!
Alle reacties Link kopieren




quote: ElleMichelle reageerde



Ik had een donorcodicil,ik heb deze weer ongedaan gemaakt omdat ik nu een lichaamsterbeschikkings codicil heb.Een donorcodicil heeft daarop voorrang dus daarom heb ik die ongedaan gemaakt.

Ter beschikking van de wetenschap? Waarom heb je dat liever dan donor?

Omdat mijn hele lichaam dan ter beschikking komt,ik hoop dat de artsen in opleiding daar nog veel van kunnen leren zodat daar weer alle mensen baat bij hebben.
Alle reacties Link kopieren


Orgaandonatie is wel een goed ding, maar toch doe ik niet mee. Ik vind de gedachte onverteerbaar dat mijn supergoed verzorgde sporthart terecht kan komen in een alcoholist (roker, drugsgebruiker, gevaarlijk overgewicht) die binnen no-time het hele hart naar de klote helpt. Iemand die zo ontzettend laks omgaat met zijn lichaam, krijgt van mij niets.

Maarja, dat is geen optie op het codicil, dus dan maar geen codicil...
Jemig,wel erg zwart wit hoor.Die kans bestaat ja,maar het kan toch ook naar iemand gaan die wel gezond leeft? Maar goed,eigen keus natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
duploo:De manier van sterven wordt toch niet aangepast aan of je wel of niet orgaandonor bent of niet?!?



Nee, de manier van sterven wordt niet aangepast. Wel is het een voorwaarde dat je overlijd in het ziekenhuis (intensive care?) zodat ze direkt de organen die  ze nodig hebben/denken te kunnen gebruiken uit je lichaam kunnen halen. Als je thuis overlijd is het geen optie, zijn je organen te lang zonder bloed/zuurstof geweest en kunnen ze niet meer gebruikt worden.

En waarom zouden ze iemand eerder laten overlijden als ie donor is ? Elke patient is er toch een en elke medische handeling is er op gericht om iemand zo lang mogelijk in leven te houden. Het kan toch niet zo zijn dat ze simpelweg de ene patient voor  de andere verruilen naar eigen willekeur ? Gelukkig is daar ook een goeie controle op.
Alle reacties Link kopieren


Orgaandonatie is wel een goed ding, maar toch doe ik niet mee. Ik vind de gedachte onverteerbaar dat mijn supergoed verzorgde sporthart terecht kan komen in een alcoholist (roker, drugsgebruiker, gevaarlijk overgewicht) die binnen no-time het hele hart naar de klote helpt. Iemand die zo ontzettend laks omgaat met zijn lichaam, krijgt van mij niets.

Maarja, dat is geen optie op het codicil, dus dan maar geen codicil...
Als ik aan mensen denk die ik met orgaandonatie kan helpen dan denk ik  meer aan kleine meisjes die een erge nierziekte hebben ofzo... Of aan lieve moeders met jonge kinderen die hun moeder graag wat beter zouden leren kennen.



Ook mensen met een gezonde levensstijl kunnen ziek worden en een orgaan nodig hebben. Zelfs jij!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de gedachte onverteerbaar dat mijn supergoed verzorgde sporthart terecht kan komen in een alcoholist (roker, drugsgebruiker, gevaarlijk overgewicht) die binnen no-time het hele hart naar de klote helpt. Iemand die zo ontzettend laks omgaat met zijn lichaam, krijgt van mij niets.




Ja natuurlijk meid. Het idéé, dat jouw fijn verzorgde goedgetrainde sporthartje in het lichaam van een róker terecht zou komen, daar moet je toch niet aan dénken!

Dat er misschien ook een zeer gezond levende moeder van jonge kinderen jouw hart nodig zou kunnen hebben, dat is natuurlijk van minder belang. Het is zó onverdraaglijk dat iemand onverdiend jouw kostbare hartje krijgt, daar valt alle ellende van andere mensen bij in het niet!

Groot gelijk hoor, laat ze maar liever doodvallen allemaal, neem je kostbare afgetrainde hart mee het graf in. Ze verdienen het gewoon niet, al die stinkers!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo dat jonge, onschuldige kinderen extra voorrang krijgen op de wachtlijsten. Ik heb daar nog geen overtuigende bron bij gegoogled, maar Klesbles stelt dat je dan niet enigszins gerust dat de kans groter is dat een onschuldig kind er baat bij heeft dan een roekeloos, levende volwassene die zijn lichaam niet respecteerd?
Alle reacties Link kopieren
Ofdat kleine onschuldige kinderen voorrang krijgen weet ik niet, maar weet wel dat alcoholisten niet zomaar een nieuwe lever krijgen. Dat gebeurt alleen maar als ze een leverziekte hebben die niet van de drank komt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, zeker zou het mij gerust stellen om te weten dat mijn hart terecht komt in een kind of in iemand die om zijn lichaam geeft, mag dus ook een bejaarde zijn.

Maar een dronkelap ofzo, no thanks.

Waarom wil de donorstichting eigenlijk niet dat je dit soort info op je codicil mag opgeven? Dan zouden (denk ik uit gesprekken met omgeving) veel meer mensen bereid zijn om een codicil in te vullen. En voor de dronkelappen etc blijven dan ook weer meer organen over...
Alle reacties Link kopieren
@ nut: dat vind ik dus echt een supergoede zaak!
Alle reacties Link kopieren


Nou, zeker zou het mij gerust stellen om te weten dat mijn hart terecht komt in een kind of in iemand die om zijn lichaam geeft, mag dus ook een bejaarde zijn.

Maar een dronkelap ofzo, no thanks.

Waarom wil de donorstichting eigenlijk niet dat je dit soort info op je codicil mag opgeven? Dan zouden (denk ik uit gesprekken met omgeving) veel meer mensen bereid zijn om een codicil in te vullen. En voor de dronkelappen etc blijven dan ook weer meer organen over...







Kletsbets, heb je óóit wel eens een tiende seconde besteed aan het inwinnen van informatie over dit onderwerp? :?

In de eerste plaats is een orgaantransplantatie een loodzware operatie waarvoor je ook bomvol medicijnen gepompt wordt om te voorkomen dat het orgaan afgestoten wordt. Denk je nou echt dat ze mensen die zwaar alcoholist zijn zomaar even een nieuw levertje geven?

En ten tweede zijn er heel weinig organen beschikbaar, en is de kans op een matchend orgaan klein. Er is dan ook maar één criterium voor het geven van een donororgaan: of het medisch gezien kansrijk is.



Stel je voor dat je als donor even kunt gaan bepalen wie wel en niet jouw organen mogen. In de eerste plaats levert dat een onoverzichtelijke puzzel op, want iedereen heeft weer andere eisen. Tegen de tijd dat de doktoren al die wensen en eisen en voorwaarden in kaart hebben gebracht, is jouw orgaan al waardeloos geworden. En ten tweede kun je dan ook dit soort voorwaarden krijgen:

- niet aan een ongelovige, want ik ben christen/moslim/weetikveelwat

- niet aan een homo, want ik heb de pest aan homo's

- niet aan racisten, want ik heb de pest aan racisme

- niet aan slagers, want ik ben overtuigd vegetarier



Halloooooo, als jouw geweldige, gezonde sporthartje zo klein en bekrompen is dat je het alleen gunt aan mensen die net zo leven als jij, laat dan maar zitten.
Alle reacties Link kopieren




quote: duploo reageerde





quote: ElleMichelle reageerde



Ik had een donorcodicil,ik heb deze weer ongedaan gemaakt omdat ik nu een lichaamsterbeschikkings codicil heb.Een donorcodicil heeft daarop voorrang dus daarom heb ik die ongedaan gemaakt.

Ter beschikking van de wetenschap? Waarom heb je dat liever dan donor?



Omdat mijn hele lichaam dan ter beschikking komt,ik hoop dat de artsen in opleiding daar nog veel van kunnen leren zodat daar weer alle mensen baat bij hebben.



Vind ik een mooie gedachte!

Alleen dan kunnen de nabestaanden jou dus niet begraven of cremeren. Dat lijkt me met name voor de rouwverwerking wel een fijn ritueel. Ik neem aan dat je dit ook allemaal besproken hebt met je nabestaanden.




quote: duploo reageerde





quote: ElleMichelle reageerde



Ik had een donorcodicil,ik heb deze weer ongedaan gemaakt omdat ik nu een lichaamsterbeschikkings codicil heb.Een donorcodicil heeft daarop voorrang dus daarom heb ik die ongedaan gemaakt.

Ter beschikking van de wetenschap? Waarom heb je dat liever dan donor?



Omdat mijn hele lichaam dan ter beschikking komt,ik hoop dat de artsen in opleiding daar nog veel van kunnen leren zodat daar weer alle mensen baat bij hebben.



Als jij nu dood neer zou vallen, willen ze op dit moment je lichaam niet. Ze hebben op het moment teveel lichamen... Wel goed dat je dat wilt!
Alle reacties Link kopieren
En dan nog zoiets, de nabestaanden: stel dat mijn familie, vrienden etc aan mijn sterfbed staan en zijn horen dat mijn hart naar een of andere crimineel gaat. Zeker dat ze d'r ook van balen. Want als ie is opgeknapt, komt ie bij jou inbreken. Als ik zou horen dat organen van mijn familie zouden worden gebruikt voor dat soort mensen, zou ik dat met heel mijn bekrompen hart tegenhouden!
Alle reacties Link kopieren




quote: ElleMichelle reageerde





quote: duploo reageerde





quote: ElleMichelle reageerde



Ik had een donorcodicil,ik heb deze weer ongedaan gemaakt omdat ik nu een lichaamsterbeschikkings codicil heb.Een donorcodicil heeft daarop voorrang dus daarom heb ik die ongedaan gemaakt.

Ter beschikking van de wetenschap? Waarom heb je dat liever dan donor?



Omdat mijn hele lichaam dan ter beschikking komt,ik hoop dat de artsen in opleiding daar nog veel van kunnen leren zodat daar weer alle mensen baat bij hebben.



Vind ik een mooie gedachte!

Alleen dan kunnen de nabestaanden jou dus niet begraven of cremeren. Dat lijkt me met name voor de rouwverwerking wel een fijn ritueel. Ik neem aan dat je dit ook allemaal besproken hebt met je nabestaanden.



Het afscheid gebeurt op dezelfde wijze als bij een begrafenis/crematie.Alleen blijft de kist dus gewoon staan en  wordt het lichaam naar het faculteitsgebouw van het Erasmus MC vervoerd en gebalsemd.
Alle reacties Link kopieren




quote: ElleMichelle reageerde





quote: duploo reageerde





quote: ElleMichelle reageerde



Ik had een donorcodicil,ik heb deze weer ongedaan gemaakt omdat ik nu een lichaamsterbeschikkings codicil heb.Een donorcodicil heeft daarop voorrang dus daarom heb ik die ongedaan gemaakt.

Ter beschikking van de wetenschap? Waarom heb je dat liever dan donor?



Omdat mijn hele lichaam dan ter beschikking komt,ik hoop dat de artsen in opleiding daar nog veel van kunnen leren zodat daar weer alle mensen baat bij hebben.





Als jij nu dood neer zou vallen, willen ze op dit moment je lichaam niet. Ze hebben op het moment teveel lichamen... Wel goed dat je dat wilt!
En het lichaam moet zo goed als gaaf zijn anders hebben ze er ook niets aan,dus bij moord,zelfmoord,of een ongeval waarbij je lichaam zwaar gehavend eruit komt....

Komt er dus wel een steen ofzo? Want het lijkt me verschrikkelijk als er geen plekje overblijft....
Alle reacties Link kopieren
Op zich inderdaad een mooie gedachte, maar wat dan als je dit bericht ziet:



http://www.nu.nl/news/1073106/122/rss
/Leids_ziekenhuis_krijgt_te_veel_lijken.html




Dan weet je het toch ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen m'n organenen hebben (heb alleen huid, pezen, bot en oog/hoornvlies niet aangekruist...vind ik eng...ligt ik als een halve m.jackson zonder neus in m'n kist).



Reden voor het wel donor zijn; als mij iets overkomt ben ik ook blij als er een hart/lever/nier/wat ik dan ook nodig heb er voor me is, dat ik verder kan leven...

Ik vind dat echter dat je niet enkel kunt nemen; wel een donorhart willen ontvangen maar zelf geen donor willen zijn. Dat vind ik egoistisch.

Voor wat, hoort wat zeg maar. Vandaar dat ik donor ben.
Alle reacties Link kopieren
@ laura: helemaal mee eens -> als je een orgaan wilt ontvangen, moet je ook willen leveren.



Hoe zit iedereen daar eigenlijk in? Willen jullie wel een orgaan van iemand anders krijgen?

Zelf zou ik dat niet willen, het pure van je lichaam is dan, in mijn ogen, weg. Bovendien vind ik het idee ook griezelig. Je hoort wel eens dat je eigenschappen van de overledene overneemt (maar dat kan ook een broodje-aap verhaal zijn).
Kletsbes, als ik jouw bijdragen hier zo lees dan ben ik blij dat hersenen nog niet te transplanteren zijn.





Overigens, mij mogen ze ook helemaal leeghalen als ik overleden ben. Ik heb dat ook duidelijk aan mijn naasten verteld. Als je onverhoopt wat mocht gebeuren, dan zeg je toch ook geen nee als jij een nier of lever getransplanteerd kunt krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft gaan ze helemaal af van de transplantaties en gaan ze al hun energie en tijd en creativiteit inzetten om betere apparatuur te maken. Zoals de hart/long machine, de dialyse apparatuur, de pacemaker, enz, enz. Liefst nog kleiner, nog beter werkend, zodat je  gewoon wat  extra "gereedschap" in je lichaam erbij kan krijgen om alles werkend te houden. En wat er gewoon weer uitgehaald kan worden op het moment dat je overlijd en weer opnieuw bij een ander gebruikt kan worden. Dat  soort ontwikkelingen zou ik  met volle overtuiging  toejuichen en  nog extra geld voor willen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Klessebes, wat jammer dat dokters nog niet bepalen wie het wel waard is om nog wat langer te leven en wie dat niet waard is.



Waarom zou een alcoholist of crimineel het minder waard zijn om te leven dan een sporter? Weet jij soms waarom iemand zo geworden is? Weet jij wat zijn geschiedenis is, wat de oorzaken zijn, hoeveel ellende iemand meegemaakt heeft, welke kansen iemand niet heeft gehad? Ze zijn echt net zoveel waard als jij, ook zonder sportershartje en oogkleppen.
Alle reacties Link kopieren
Komt er dus wel een steen ofzo? Want het lijkt me verschrikkelijk als er geen plekje overblijft....
Je hebt toch foto's en herinneringen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het nog altijd je EIGEN beslissing om te gaan drinken, of om te gaan stelen. Hoeveel slechte jeugd etc etc je ook achter de rug hebt, ZELF kun je wel wat van je leven maken. En als iemand ervoor KIEST om dat niet te doen, dan ook zelf de consequenties dragen... Maarja, zoals ook hier blijkt, is dit niet de gangbare mening in NL.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft gaan ze helemaal af van de transplantaties en gaan ze al hun energie en tijd en creativiteit inzetten om betere apparatuur te maken. Zoals de hart/long machine, de dialyse apparatuur, de pacemaker, enz, enz. Liefst nog kleiner, nog beter werkend, zodat je  gewoon wat  extra "gereedschap" in je lichaam erbij kan krijgen om alles werkend te houden. En wat er gewoon weer uitgehaald kan worden op het moment dat je overlijd en weer opnieuw bij een ander gebruikt kan worden. Dat  soort ontwikkelingen zou ik  met volle overtuiging  toejuichen en  nog extra geld voor willen betalen.
Ik vertrouw jarenlange evolutie (of een god ofzo) er beter toe in staat goede onderdelen voor een lichaam te maken dan mensenhanden.

 

Ok, dan kan er wel eens ergens een onderdeeltje kapot gaan, maar in veel gevallen is het lichaam een goedwerkend geheel dat het zelf repareert of dat zelf aangeeft dat er ergens wat mis is (door middel van pijn).

 

Ik vertrouw een lichaam met een, door het lichaam geaccepteerde orgaan van een ander, beter dan een lichaam met een mechanisch door mensenhanden gecreeerd apparaatje als vervangend onderdeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven