Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 06:25.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Actueel
  4. Rabo internetbankieren betalingen inzien...

Dit onderwerp heeft 29 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 12-02-2012 17:52.

[ Rabo internetbankieren betalingen inzien... - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. Laatst had ik in een winkel gepind, maar het bedrag leek me erg hoog. Een dag later mijn Rabo internet bankrekening doorzocht naar vorige rekeningen/betalingen aan diezelfde winkel om te zien wat ik een jaar geleden kwijt was voor hetzelfde product.

Tot mijn verbazing bleek ik mijn gegevens niet verder dan november 2010 terug te kunnen inkijken. Gebeld met de Rabobank en wat blijkt: ik kan op mijn eigen rekening, mijn eigen bij- en afschrijvingen inderdaad maar tot zo'n 14 maanden geleden bekijken.
    Wil ik oudere betalingen inzien, dus ouder dan november 2010, dan moet ik daarvoor betalen. En niet zo'n beetje ook:
    Vijf euro per maandoverzicht. Zestig euro voor bijvoorbeeld geheel 2009...

Stel dat dat zou betalen, dan krijg ik ze niet meteen te zien. Het loopt via twee afdelingen of vestigingen blijkbaar, en uiteindelijk na ongeveer één week krijg ik het per post thuisbezorgd!
    :mad::-@@-(

Dit wist ik dus niet. Ik dacht juist dat het voor een bank veel voordeliger was om geen papieren afschriften meer naar klanten te sturen, maar alles papier en postloos online te kunnen tonen. Niet dus.
    Wat ik graag wil weten: doen alle grote banken dit zo? En zo ja, wat rekenen bijvoorbeeld ING of ABN-AMRO voor het inzien van oude betalingen?

Ander punt: ik meen dat je voor de belastingdienst je financiele gegevens van de laatste vijf jaren moet bewaren. Stel dat de overheid die bij mij zou opvragen, dan zou mij dat iets van 230 euro gaan kosten? (Vijf jaar = 60 maanden, ik mag maar veertien maanden inzien, dus 46 maanden maal vijf euro kosten per maand)

Ik ben niet zo blij met dit geintje van de Rabobank, en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit...

Loepje heeft altijd gelijk

1. ,

Flowerpowerwoman wijzigde dit bericht op 07-02-2012 03:06 met 99%

2. Volgens mij werkt dit bij alle banken zo, als je er zelf voor gekozen hebt geen papieren afschriften meer te ontvangen.

Wel moet je dan natuurlijk regelmatig je afschriften downloaden op je internetbankieren en die ergens opslaan. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, het scheelt je immers ook een paar euro (?) per maand.

Kijk eerst naar jezelf, voordat je een oordeel velt.

3. Dit is ook een keer besproken bij het consumentenprogramma Kassa. Misschien kun je dat nog terug vinden? Ik moet zo weg anders had ik wel even voor je gekeken.

4. quote:
    eliane1981 schreef op 07 februari 2012 @ 06:55:
    Volgens mij werkt dit bij alle banken zo, als je er zelf voor gekozen hebt geen papieren afschriften meer te ontvangen.

Wel moet je dan natuurlijk regelmatig je afschriften downloaden op je internetbankieren en die ergens opslaan. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, het scheelt je immers ook een paar euro (?) per maand.

Bij de ING kun je makkelijk online tot 7 jaar terugzoeken.
    Niet verder dan 1 a 2 jaar terug kunnen zoeken, dat zou voor mij een dealbreker zijn.

5. Oh, een paar jaar geleden kreeg ik dat niet voor elkaar bij de ING. Heb twintig minuten met de klantenservice gebeld maar konden mij ook niet helpen. Misschien is het dan verandert...

6. Ten eerste lijkt mij dit meer een topic voor op geld en recht.
    Ten tweede weet ik weer waarom ik trouw elke maand rabo bankafschriften op papier binnen krijg.
    Ik kan alles zo nakijken tot zelfs in de periode dat er nog geen rabo internet bestond.

Als je het niet simpel kunt uitleggen, snap je het niet goed genoeg.

7. Wat absurd inderdaad!! Ik wist dit helemaal niet. Is uiteraard iets waar ze ook niet mee te koop lopen, want het brengt voor de Rabobank weer geld in het laadje. Waarom zou het zo duur zijn? En waarom moet je per maand betalen?
    Ik zou nog wel kunnen begrijpen dat ze een bedrag vragen voor het opvragen van gegevens (ongeacht het aantal maanden), maar kost het ze echt meer moeite om 5 maanden op te vragen dan 1 maand?

Pff.. vanaf nu ga ik dus maar de gegevens opslaan elke maand!

8. quote:
    redband schreef op 07 februari 2012 @ 07:49:
    Ten eerste lijkt mij dit meer een topic voor op geld en recht.
    Ten tweede weet ik weer waarom ik trouw elke maand rabo bankafschriften op papier binnen krijg.
    Ik kan alles zo nakijken tot zelfs in de periode dat er nog geen rabo internet bestond.
    Ja, maar ik dacht juist even milieubewust bezig te zijn... Blijk je daar ook nog voor gestraft te worden.

9. quote:
    maryni83 schreef op 07 februari 2012 @ 07:52:
    [...]

Ja, maar ik dacht juist even milieubewust bezig te zijn....

:sarcastis
    Mensen worden gewoon te gemakzuchtig, en te afhankelijk van internet.

10. quote:
    eliane1981 schreef op 07 februari 2012 @ 06:55:
    Volgens mij werkt dit bij alle banken zo, als je er zelf voor gekozen hebt geen papieren afschriften meer te ontvangen.

Wat eliane zegt.. Eigen verantwoordelijkheid

Carpe Diem!

11. quote:
    redband schreef op 07 februari 2012 @ 07:55:
    [...]

:sarcastis
    Mensen worden gewoon te gemakzuchtig, en te afhankelijk van internet.

Het had bij mij echt niets met gemakzuchtigheid te maken. Als ik gemakzuchtig was geweest, had ik juist de papieren afschriften niet opgezegd.
    Als ik geweten had dat ik mijn gegevens op internet niet van langere tijd kon inzien (wist jij dat wel dan?), had ik wel eens in de zoveel tijd een backup ervan gemaakt.

12. quote:
    redband schreef op 07 februari 2012 @ 07:49:
    Mag ik vragen hoe vaak je dit daadwerkelijk gedaan hebt, ben zelf nogal laks maar hoef eigenlijk nooit iets terug te zoeken.

13. quote:
    campari schreef op 07 februari 2012 @ 08:11:
    [...]

Mag ik vragen hoe vaak je dit daadwerkelijk gedaan hebt, ben zelf nogal laks maar hoef eigenlijk nooit iets terug te zoeken.

De rabobank heeft mappen om de afschriften te bewaren, en anders haal je mappen bij kantoorafdeling bij V &D of andere winkel,ze kosten amper wat.
    Administratief gezien kan ik alles zo jaren terug kijken, ook al weet ik dat ik het niet zolang hoef te bewaren.
    De bankafschriften van de rabo gaan keurig op volgorde in de map.
    Ik heb mijn administratie per jaar in mappen zitten. Ook belasting en correspondentie, zelfs nuon jaarafschriften etc.

Extra aanvulling, ik ben vroeger begonnen met bijhouden van huishoudboekjes, inkomen uitgave boodschappen, zelfs die kan ik nog inkijken!

redband wijzigde dit bericht op 07-02-2012 08:29 met 18%

14. Heb je geen papieren meer dan van die tijd? Ik krijg pas sinds een jaar ongeveer geen papieren afschriften meer.

Als je echt iets wilt, moet je er moeite voor doen.

15. @Redband, nee joh, ik zit helemaal niet op zo'n organisatie te wachten, kieper juist zoveel mogelijk weg :-]
    Mijn vraag was of het wel eens nodig is gebleken om iets te achterhalen.
    Zelfs mijn salarisstroken gaan na anderhalf jaar in de papierbak als ik ze tegenkom.

16. Goh dit wist ik ook niet! Ik heb al jaren geen papieren afschriften meer, die belanden namelijk meestal nog in de envelop op een stapel in de kast. Ik ben niet zo'n opruimer. Ik was dus blij dat ik van die papieren dingen af was, maar ik dacht dat je alles nog wel terug kon kijken. Niet dat dat nodig is, want ik heb nog nooit zo ver terug gekeken. Soms moet ik even iets in een vorige maand bekijken, maar verder eigenlijk niet.

Remember yesterday, dream of tomorrow, but live today!!

17. [.

redband wijzigde dit bericht op 08-02-2012 08:11 met 99%

18. Ja, dan loont het de moeite! Ach, het moet in je aard zitten denk ik (en een kamer over hebben ;-)).

19. quote:
    campari schreef op 07 februari 2012 @ 08:44:
    Ja, dan loont het de moeite! Ach, het moet in je aard zitten denk ik (en een kamer over hebben ;-)).
    Een boekenplank is meer dan genoeg.Of een grote plastic curverbak is ook voldoende.

20. Vroeger was het echt heel veel werk om iets wat ouder dan 1,5 jaar was op te zoeken, moest je bakken met fiches door en die onder een lamp leggen en dan hopen dat je het goede afschrift te pakken had. Als het tegenzat was je met 1 afschrift zoeken wel een halve dag bezig. Daar komen die hoge kosten vandaan. Hoe het tegenwoordig is weet ik niet.

Je kan gewoon gratis iedere maand een afschrift ontvangen, hoef je ook niets zelf af te drukken. Je moet ook bij een eventuele belastingcontrole je afschriften van de afgelopen 5 jaar kunnen overleggen dus het is sowieso handig om het op papier of ergens in een bestand te hebben.

Dasty, krijg je alles mee weg, behalve je schoonmoeder. *Copyright very _cherry*

21. pfff download ze dan ook :S ga nu niet lopen zeiken...

22. Inderdaad, gewoon downloaden. De Rabobank biedt die optie zelfs keurig aan.

23. quote:
    guirne schreef op 07 februari 2012 @ 07:14:
    [...]
    Bij de ING kun je makkelijk online tot 7 jaar terugzoeken.
    Niet verder dan 1 a 2 jaar terug kunnen zoeken, dat zou voor mij een dealbreker zijn.

Wisselen van bank is nogal een gedoe, en de Rabo leek mij destijds de minst wankele van de Nederlandse grootbanken.

Wat ik zo maf vind: ik heb een gratis Gmail account, sinds 2007 meen ik. Ook de oudste mails, inclusief alle verstuurde of ontvangen foto's kan ik inzien wanneer ik dat wil (en de zoekfunctie gebruiken, heeft de Rabo ook niet als ik 't goed heb gezien).

Mede daarom vind ik het ook zo raar dat ik voor mijn betaalde account bij de Rabo veel minder mogelijkheden krijg. Hoog tijd dat Google ook in 't bankieren stapt ;-)

Weet iemand of er kleinere banken zijn die wat klantvriendelijker werken dan de Rabo? (Poosje terug kreeg ik van de Rabo een brief dat ze mijn effectenrekening gingen opheffen, ik gebruikte hem maar een paar keer per jaar. Dat was te weinig volgens hen. Zeer onbeschofte houding vond ik dat. Dan moet je weer bezwaar maken, en aan ze vragen om hem niet te deleten etc etc).

24. @red band: had idd beter gepast op geld & recht

@Quacker: vroeger kreeg iedereen afschriften, letterlijk van alles. Later vonden banken dat toch wat duur worden, en begonnen er geld voor te vragen, of mensen met zachte hand richting alles-online te bewegen. Dat eindeloze papier versturen vind ik ook erg milieu-onvriendelijk, en het gaat geheel in tegen al dat duurzaamheidsgebabbel van dergelijke bedrijven.

@Oestra: zal even zoeken bij "Kassa", dank voor je tip!

@maryni83: dat vind ik ook zo maf: ik heb 4000 mails op mijn Gmail account staan, vele met foto's etc. Volledig gratis en betrouwbaar. Maar een handvol transacties per maand op een server zetten voor je eigen betalende klanten, dat is voor de Rabo teveel moeite. De logica daarvan ontgaat mij.

Ik zal eens naar een andere wat klantvriendelijker bank rondkijken, de Rabo is haar triple A rating toch al kwijt, dat was eigenlijk de enige reden dat ik er klant was.