The Cove - en het geheim van dolfinariums

18-06-2010 13:19 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe leuk is het niet, een middag met de kinderen naar een dolfinarium? Of een keertje zwemmen met dolfijnen in gevangenschap?



De dolfijnen die hieraan moeten meewerken worden echter gevangen in de vrije natuur. Vaak gebeurt dat in Taiji, een klein dorp in Japan, waar elk jaar een enorme dolfijnenslachting plaatsvindt. Westerse dolfijnentrainers werken er zij aan zij met de vissers om de mooiste dolfijnen voor hun dolfinaria uit te kiezen, die soms wel 150.000 USD kunnen opleveren. De hoge bedragen zijn een van de hoofdredenen, waarom deze slachting nog steeds plaatsvindt: ze maken hem nog altijd uiterst lucratief. Na de selectie worden de overige dolfijnen gedood en geslacht. Vaak is het vlees niet eens meer eetbaar vanwege de verontreiniging met zware metalen en levert dus niet eens iets op.



Hoewel dolfinaria altijd beweren echte dolfijnenliefhebbers te zijn, is dat dus bezijden de waarheid.



Over deze slachting werd under cover een documentaire gemaakt: The Cove, dit jaar bekroond met een Oscar.



Wie dolfinariums bezoekt, en gaat zwemmen met dolfijnen in gevangenschap, houdt deze praktijk in stand.



Lees meer op:



http://dieren.blog.nl/men ... r-voor-beste-documentaire



en



http://savejapandolphins.com/index.php
Ik doe sowieso niet aan dierentuinen / dolfinaria / circussen, al dat gedoe waarvoor dieren onnodig in gevangenschap zitten. Sinds m'n 10e al niet meer.
Yuk, werd al helemaal naar van de trailer. Uitermate treurig dat mensen dat doen en leuk vinden, zwemmen met dolfijnen.
Alle reacties Link kopieren
Nooit geweten.

Ik ben zo'n naieveling die denkt dat alle dolfijnen gered zijn á la de dolfijnenopvang in harderwijk..
Volgens mij hebben ze in Harderwijk hun eigen fokprogramma.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de docu gezien, heel indrukwekkend. Het heeft nog voor het openen van een topic gezorgd, beetje natuurvriendelijkheid en denken aan milieu en dieren i.h.a.:

lange topic titel :)

Topic loopt helaas al beetje op zijn einde. Misschien krijgt het wel weer een schop tzt.



Ik ging al niet graag naar dierentuinen etc en dolfinaria zou ik nu al helemaal niet meet doen. Sowieso denk ik ooit maar 1x geweest op een uitje van kinderdagverblijf van dochter.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Geen huisdieren ook SeptemberGirl?
Nope!
Orka's slaan terug:



Orka doodt trainer in pretpark Florida

ANP | Gepubliceerd op 25 februari 2010, 06:54

Laatst bijgewerkt op 25 februari 2010, 07:01



ORLANDO -

Een orka heeft woensdag een trainster gedood in het pretpark SeaWorld in de Amerikaanse staat Florida. Topman Dan Brown van SeaWorld zei dat het incident zich kort voor het begin van een show voordeed.



Een politiewoordvoerder stelde dat de 40-jarige vrouw vermoedelijk is uitgegleden en daarna in een bassin van de orka's terechtkwam. De orka Tillikum greep haar daarna en trok de vrouw onder water. Volgens Brown was het slachtoffer een van de meest ervaren trainers van orka's in het pretpark.



Amerikaanse media meldden dat Tillikum eerder bij incidenten betrokken is geweest. De orka zou schuld hebben gehad aan de verdrinkingsdood van een van zijn trainers in 1991 in een waterpretpark in de Canadese provincie British Columbia. Het is niet bekend wat er nu met Tillikum gaat gebeuren.



Laatst heb ik een indrukwekkende documentaire gezien op National Geographic (o.i.d.). Hoe je het ook bekijkt, orka's zijn ontzettend intelligente beesten en bovendien roofdieren. Dus zoiets zal wel vaker voorkomen. Orka's slaan terug!
Alle reacties Link kopieren
En wie vanavond een kippetje eet is ook een boef.

Daarentegen, de vrije natuur bestaat ook niet. In de natuur ben je niet vrij, in de natuur zwemmen haaien die baby-dolfijntjes oppeuzelen.
Precies, die wrede natuur. In de documentaire die ik heb gezien vermoordde een groep orka's een walvis. In twee groepen beukten ze constant in op de walvis, totdat deze overleed aan inwendige bloedingen. That's nature!
Tja SeptemberGirl, dat doet me dus niks eerlijk gezegd zo'n bericht. Risico van het vak.
Ja precies. Da's ook mijn punt: hoe je die dieren ook onderdrukt, uiteindelijk slaan ze wel terug.
Ik gruwel ervan dat dieren in gevangenschap of in kleine hokjes als huisdier worden gehouden.



Wel heb ik eens bij wilde dolfijnen in de natuur gezwommen (zonder ze te storen) en dat was een hele mooie ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Tjah dan kunnen we beter alle katten, honden, vogels, konijnen, hamsters, muizen, cavia's etc ook allemaal los gaan laten want die zijn ook niet vrij om te staan en gaan waar ze willen. Oh en vergeet ook alle paarden, koeien, schapen, varkens etc niet.



Het lijkt me dat als een dolfijn geen zin heeft om kunstjes te doen dat deze het ook niet doet. Frappant is dan wel dat wilde dolfijnen op boten met mensen afkomen om daar door de golven heen te springen omdat ze dat leuk vinden. Lijkt me dat als een beest er geen zin in heeft dat hij/zij dat ook niet doet. Naar mijn weten zijn er strenge eisen aan het houden van deze dieren in gevangenschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:PixiePink schreef op 18 juni 2010 @ 13:45:

Tjah dan kunnen we beter alle katten, honden, vogels, konijnen, hamsters, muizen, cavia's etc ook allemaal los gaan laten want die zijn ook niet vrij om te staan en gaan waar ze willen. Oh en vergeet ook alle paarden, koeien, schapen, varkens etc niet.



Het lijkt me dat als een dolfijn geen zin heeft om kunstjes te doen dat deze het ook niet doet. Frappant is dan wel dat wilde dolfijnen op boten met mensen afkomen om daar door de golven heen te springen omdat ze dat leuk vinden. Lijkt me dat als een beest er geen zin in heeft dat hij/zij dat ook niet doet. Naar mijn weten zijn er strenge eisen aan het houden van deze dieren in gevangenschap.Ik vind het behoorlijk naïef van je. Het komt op mij over alsof je volkomen voorbij gaat aan de openingspost van TO en vervolgens doe je het af als 'ah joh, die beestjes worden allemaal goed verzorgd dus geen enkele reden om je zorgen te maken'.
Eens met Dove, je steekt je kop nu wel erg diep in het zand PixiePink!
Alle reacties Link kopieren
Die zijn er ook. Maar dat wil niet zeggen dat de dolfinaria's zich daar aan houden! Vele dolfijnen worden vandaag in de parken geboren en hebben nooit de vrije natuur gekend. de dolfijnen die nu nog gevangen worden zijn waarschijnlijk voor nieuwe chinese dolfinaria's. Er is een wereldwijd fok programma, dolfinaria's wisselen mannetjes uit om inteelt te voorkomen. In Curacao zijn de afgelopen jaren alleen al een stuk of 6 babies geboren. Ben zelf bij de geboorte van een van deze babies geweest.



Dolfijnen zijn extreem slimme dieren en zijn heus geen engeltjes. ze vallen wel eens een toerist aan, is ook in Curacao gebeurt. zag er niet leuk uit. Het enige wat ze echt intereseerd is vis en sex en spelen met hun vrienden.



Die truukjes en shows en zwemmen met toeristen is hun werk. Daar krijgen ze hun eten voor. Doen ze niet mee, dan is er minder eten voor ze. Zo werkt het nou eenmaal. Dolfijnen zijn goudmijnen. Wat dacht je van Dolphin therapy? Belachelijke zooi is dat! en het wordt nog vergoed door het rugzakje ook!



Als je denkt dat dolfijnen het leuk vinden om dag in dag uit de zelfde show op te voeren en verplicht aangeraakt te worden door vreemden heb je het mis. Dolfijnen komen misschien naar je toe in het wild uit nieuwsgierigheid en om contact met een nieuw mens te hebben, maar et is op hun manier en hun eisen. dat zwemmen met boten is omdat ze graag surfen en niets anders. Ze lachen ook niet de hele dag.



Net zo'n stomme gedachte als zeggen dat mensen met Down Syndrome zo blij zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dove schreef op 18 juni 2010 @ 13:49:

[...]





Ik vind het behoorlijk naïef van je. Het komt op mij over alsof je volkomen voorbij gaat aan de openingspost van TO en vervolgens doe je het af als 'ah joh, die beestjes worden allemaal goed verzorgd dus geen enkele reden om je zorgen te maken'.Vind het naief om je hier zorgen over te maken en ondertussen s avonds wel lekker je koetje, kippetje of varkentje opeten en ook huisdieren houden. Alsof een hond en kat het leuk vinden om bij mensen te wonen. Die zijn ook zo gemaakt door de mens en daar hoor je weinig over omdat iedereen huisdieren heeft en zeer veel mensen vlees eten. Denk je dat een koe of varken erop zit te wachten dat zijn huid gebruikt wordt voor leren schoenen, banken of jasjes? Maar dat dragen wel veel mensen. Lekker diervriendelijk ook. Een koe wil toch ook gewoon lekker leven zonder afgeslacht te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:PixiePink schreef op 18 juni 2010 @ 14:11:

[...]





Vind het naief om je hier zorgen over te maken en ondertussen s avonds wel lekker je koetje, kippetje of varkentje opeten en ook huisdieren houden. Alsof een hond en kat het leuk vinden om bij mensen te wonen. Die zijn ook zo gemaakt door de mens en daar hoor je weinig over omdat iedereen huisdieren heeft en zeer veel mensen vlees eten. Denk je dat een koe of varken erop zit te wachten dat zijn huid gebruikt wordt voor leren schoenen, banken of jasjes? Maar dat dragen wel veel mensen. Lekker diervriendelijk ook. Een koe wil toch ook gewoon lekker leven zonder afgeslacht te worden.Oh, dus omdat mensen huisdieren hebbben en niet iedereen vegetariër is kunnen we met alle dieren doen waar we zin in hebben.



Plus, hoe weet jij of de mensen die hier posten huisdieren hebben en/of vlees eten?
quote:lexis schreef op 18 juni 2010 @ 14:23:

[...]





Oh, dus omdat mensen huisdieren hebbben en niet iedereen vegetariër is kunnen we met alle dieren doen waar we zin in hebben.



Plus, hoe weet jij of de mensen die hier posten huisdieren hebben en/of vlees eten?Zeer eensch.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle dolfinariumdolfijnen komen uit Japan. Wat dat betreft is de OP erg overdreven.
jeetje heb die trailers gezien en vond het echt vreselijk om te zien. Arme dolfijn die helemaal onder het bloed zat.

Hoop dat ze dat snel afschaffen, dat gedoe in Taji dat de dolfijnen afgeslacht worden.

Japan heeft ook altijd lak aan de regels, ze jagen ook nog steeds op walvissen terwijl het niet meer mag. Wreed volk.
quote:Rogue_22 schreef op 18 juni 2010 @ 14:33:

jeetje heb die trailers gezien en vond het echt vreselijk om te zien. Arme dolfijn die helemaal onder het bloed zat.

Hoop dat ze dat snel afschaffen, dat gedoe in Taji dat de dolfijnen afgeslacht worden.

Japan heeft ook altijd lak aan de regels, ze jagen ook nog steeds op walvissen terwijl het niet meer mag. Wreed volk.Morgenmiddag half 2 hakken we ze in de pan!!
zat gewoon echt met tranen in mijn ogen, kan dierenleed gewoon niet aanzien. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, ik vind het echt verschrikkelijk wat daar gebeurd in Taji, hoop dat er snel een einde aan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven