Verkrachtingscultuur

30-07-2013 21:30 292 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topic titel klinkt een stuk harder dan 'rape culture', de in Amerika (en Engeland) veelgebruikte term om een cultuur aan te geven waarin verkrachting niet bestempeld wordt als de verschrikkelijke misdaad die het is. Maar dit is wat het is. Hierna volgt een heel verhaal om mijn betoog kracht bij te zetten. De gegeven links zijn voor degenen die meer over de achtergrond wil lezen, maar niet noodzakelijk om mijn post te begrijpen. Voor het doel van het topic, zie vetgedrukte tekst op het eind.



Als je het buitenlandse nieuws volgt, dan zijn er de laatste tijd een paar high profile zaken geweest. De zaak van het meisje dat door een groep klasgenoten werd aangerand en verkracht nadat ze buiten bewustzijn was geraakt door het drinken van alcohol (de Steubenville-zaak).

http://en.wikipedia.org/w ... lle_High_School_rape_case

Er zijn foto's van de gebeurtenissen gemaakt en verspreid onder vrienden en klasgenoten. Twee jongens werden uiteindelijk veroordeeld. Deze hebben gedurende de nacht van de verkrachting herhaaldelijk gepraat over wat ze gedaan hadden en noemden dit zelf 'rape'. Ze schepten erover op en toen ze bang waren dat het uit de hand zou gaan lopen, hebben ze hun football coach gevraagd wat ze moesten doen. Die verzekerde hen dat het wel goed zou komen, waarop de jongens zelfverzekerd pochten dat hen niks kon overkomen. Er waren vele getuigen van de misdaad, maar niemand greep in. Toen het meisje aangifte deed, kwamen er veel negatieve reacties uit de lokale gemeenschap: ze had er eigenlijk zelf om gevraagd door zo dronken te worden, etc... Mensen weigerden te getuigen toen de politie ze opriep en het meisje werd online voor van alles en nog wat uitgemaakt. Zelfs toen de jongens veroordeeld werden, waren er grote kranten die stukken publiceerden dat het toch allemaal wel heel zielig was voor de jongens, die een fantastische football carriere in het vooruitzicht hadden en nu voor altijd met een stigma rond zouden lopen.



Al snel verschenen er opiniestukken dat deze bagatelliserende houding veel voorkomt in de 'jock culture'. Sport is erg belangrijk in de Amerikaanse cultuur en als je er goed in bent, levert je dat aandacht, geld en roem op. Een goede athleet wordt voortdurend overladen met bewondering en kan op den duur gaan denken dat hij alles maar kan maken, omdat ie zo'n toffe peer is. En uit de Steubenville-zaak blijkt dat zijn omgeving, inclusief de coaches, dat ook vinden, kortom, er is in die kringen vaak sprake van een 'rape-culture'. Dit artikel zet het goed uiteen: http://www.thenation.com/ ... culture-and-rape-culture#



Maar niet alleen in de sport, ook op de universiteit in Amerika wordt lichtvoetig omgegaan met verkrachting. Op Amerikaanse universiteiten, waar studenten over het algemeen op de campus wonen, kunnen misdaden bij de universiteit aangegeven worden, die vervolgens maatregelen opleggen. Steeds meer studentes doen echter verslag dat toen zij 'aangifte' deden, ze het advies kregen er met niemand over te praten, of allerlei argwanende vragen kregen (hadden ze het zelf niet veroorzaakt?). Hier een overzicht van de lopende problemen op universiteiten: http://thinkprogress.org/ ... ty-sexual-assault-policy/



Gisteren ging het ook helemaal mis op Twitter. Caroline Criado-Perez is een journalist en activiste die succesvol actie voerde dat het 10 pound biljet de beeltenis krijgt van Jane Austen. Haar Twitter timeline stond binnen de kortste tijd vol met bedreigingen, waarvan veel seksueel van aard. Ze zouden haar anaal verkrachten, ze zouden haar hoofd afhakken en dan haar hoofd verkrachten, als ze haar tegenkwamen in een donker steegje..., etc... Op een gegeven moment kreeg Criado-Perez ruim 200 tweets per minuut (!) te verstouwen.

http://www.independent.co ... e-of-twitter-8735415.html

Criado-Perez ging op twitter in op de zogenaamde 'trolls' en deed aangifte. Dat leverde haar weer veel boze reacties op: ze lokte het op deze manier zelf uit volgens andere Twitteraars. Een 21-jarige man werd opgepakt ivm de bedreigingen (die echt niet mals waren), waarop Twitteraars zich weer boos afvroegen of het nou echt nodig was zo'n arme jonge knul een strafblad aan te doen en dat Criado-Perez eens bij zichzelf te rade moest gaan waar ze nu helemaal mee bezig was (wie herkent dezelfde sentimenten uit de Steubenville-zaak?).

Mensen die het opnamen voor Criado-Perez kregen zelf verwensingen naar hun hoofd geslingerd, waarbij ook andere vrouwen diverse verkrachtingsbedreigingen kregen.

Goed, voorzover Engeland en Amerika. Waar vrouwen als Björk, Lady Gaga en Taylor Swift zichzelf absoluut geen feminist vinden. Want als je in Amerika zegt dat je feminist bent, dan krijg je dit soort verbaal misbruik automatisch te verduren.



Gebeurt dit ook in Nederland? Ik denk van wel, maar er lijkt niet veel aandacht voor te zijn in de media (als iemand andere ervaringen heeft, hoor ik dat uiteraard graag). Als je als vrouw op geenstijl.nl terecht komt vanwege het één of andere nieuwtje waar je bij betrokken bent, zal een aanzienlijk deel van de lange lijst reacties gaan over hoe ‘neukbaar’ je bent. Ben je betrokken bij een onderwerp wat de reaguurder niet zint, dan komen de verkrachtingsbedreigingen al snel aan bod. Zo ondervond ook Asha ten Broeke (http://ashatenbroeke.nl/2 ... wenhaat-van-geenstijl-co/). En als ik op Twitter kijk zijn er zat Nederlands sprekende mannen die feministen ‘hoeren’ noemen die nodig eens ‘een beurt’ moeten krijgen.



Wat ik niet snap is: als ik iemand echt niet mag, heb ik er geen seks mee. Waarom willen deze mannen vrouwen die ze haten verkrachten? Al deze zaken hebben één gemene deler: het gaat uiteindelijk vooral om dat deze mannen vrouwen niet als hun gelijke willen zien. Vrouwen zijn volgens hen op aarde om hen te plezieren, of hun behoeften te bevredigen. Als een vrouw niet doet wat jij wilt, verkracht je haar, want daarmee verneder je haar en zet je haar op haar plaats. Dit komt nog steeds voort uit het idee dat een man niet vernederd kan worden door seks te hebben, maar een vrouw wel, want die moeten kuis zijn. Een vrouw moet bovendien vooral niet te lastig zijn en een eigen mening hebben. Als voorbeeld het blog van deze antifeminist: http://j4mb.wordpress.com ... ctory-lose-the-lads-mags/ Wat hij beweert is dat als een vrouw opkomt voor een zaak die haar aan het hart gaat, ze aan het ‘whinen’/zeuren is. Dat zijn hele site volstaat met zeurende stukjes is natuurlijk iets heel anders, dat is gewoon ‘vechten voor de zaak’. Over een bord voor je kop hebben gesproken…



Voor degenen die zich door mijn hele betoog heengeworsteld hebben: mijn dank is groot. Wat wil ik met dit topic? Ik lees steeds meer van deze verhalen en ik maak me zorgen. De verkrachtingscultuur lijkt voort te komen uit een ongeëmancipeerde samenleving. Natuurlijk zijn er mannen die deze houding sterk afkeuren. En er zijn vrouwen die zelf in deze culturele overtuigingen geloven. Ik wil gewoon graag van gedachten wisselen. Denk jij dat er sprake is van een verkrachtingscultuur waarin het slachtoffer (gedeeltelijk) de schuld krijgt? Wie zijn deze mensen die vinden dat je beter kunt zwijgen na een verkrachting? Zijn ze zwakbegaafd? Hebben ze geen opleiding genoten? Hebben ze persoonlijkheidsstoornissen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat de samenleving verkrachting massaal afkeurt, zonder eerst te analyseren of het slachtoffer er zelf niet aan bijgedragen heeft? Hoe zorgen we ervoor dat mannen én vrouwen beseffen dat seks alleen plaats hoort te vinden als beide partijen daar mee instemmen? Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
maar Lemoos, hoe wil je die verandering voor elkaar krijgen als geen enkele vrouw haar verhaal naar buitenbrengt? Dan hou je het beeld toch juist in stand?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 30 juli 2013 @ 22:30:

[...]



Wie dan wel? Ik etaleer mezelf niet als potentieel beschikbaar seksueel wezen om zaken voor elkaar te krijgen. Niet binnen mijn relatie en niet buiten mijn relatie.

Vriendinnen ook niet.



Onbewust wel.

En misschien is seksueel wezen een minder goed gekozen iets dan een vruchtbaar wezen.

Alle dingen die we doen om ons mooier te maken ( push up, beugel bh, lippenstift, hoge hakken benadrukken onze vruchtbaarheid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Verder:



In veel landen worden vrouwen in oorlogssituaties verkracht om de mannen te treffen. Ook mannen worden verkracht om ze daarmee te 'ontmannen'.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 30 juli 2013 @ 22:32:

[...]



Dat is waar en ik denk, hoe schrijnend ook, dat dat terecht is. Als je uit angst meedoet, dan kan zo'n man makkelijk aanvoeren dat hij niet wist dat je het niet wilde. Het lijkt me ook te ver gaan om vantevoren mondeling toestemming te gaan geven voor iedere seksuele handeling. Maar ergens denk ik dat zo'n man best wel wist dat ze het niet wilde, of gewoon te egoïstisch was om op te letten of zij er ook plezier aan beleefde. Hoe dan ook een slechte eigenschap.



Doet me denken aan een interview met Gers Pardoel. Die zei dat ie bij one night stands altijd 'heel veel liefde' gaf. Want als je je puur met het mechanische gedeelte bezighoudt, dan zegt zo'n vrouw de volgende dag tegen haar vriendinnen dat je slecht was in bed. En als je dus bezig bent om die vrouw veel aandacht te geven, merk je ook vanzelf of ze plezier beleeft aan wat je doet.



Kortom, ik heb bepaald geen begrip voor de man die aangeklaagd wordt voor verkrachting na een avond die begon met wederzijdse toestemming. Maar hij kan er niet om veroordeeld worden. en weet je wat nou het lullige is? Gers doet het dus niet om de vrouw een goede nacht te bezorgen, maar om bekend te staan als goede minnaar!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowlove2punt0 schreef op 30 juli 2013 @ 22:07:

Verkrachting valt niet te vergelijken met beroofd worden. Je lichamelijke integriteit is geschonden bij een verkrachting, je bent zowel mentaal als fysiek afgeranseld. Als iemand een duizendje uit je hand jat is dat ook ruk, maar dan ben je geld kwijt. Geld is niet je lichaam. Geld is niet je gevoel van eigenwaarde.

Dit is zo waar en de kern van verkrchting. Ze nemen zo ontzettend veel van je af.



Hoe kan een slachtoffer dan schuldig zijn?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juli 2013 @ 22:33:

[...]





Onbewust wel.

En misschien is seksueel wezen een minder goed gekozen iets dan een vruchtbaar wezen.

Alle dingen die we doen om ons mooier te maken ( push up, beugel bh, lippenstift, hoge hakken benadrukken onze vruchtbaarheid.Het beetje mascara wat ik draag vind ik nou niet echt jezelf als seksueel wezen wegzetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 30 juli 2013 @ 22:28:

[...]



Je quote me wel maar je gaat niet in op wat ik schrijf. Vrouwen etaleren zichzelf als potentieel seksueel beschikbare wezens om zaken voor elkaar te krijgen en mannen grijpen naar geweld om hun zin te krijgen. Ik heb het niet verzonnen.Jezelf als seksueel wezen neerzetten is niet agressief, niet de integriteit-schendend, niet levensverwoestend. Geweld om je zin te krijgen is dat allemaal wel. En daarom terecht strafbaar.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
De schoonheid van een vrouw oprecht bewonderen is iets anders dat haar zien als een geil neuk object waar je over kan zeggen wat je wil en mee kan doen wat je wil..
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 30 juli 2013 @ 22:38:

[...]



Het beetje mascara wat ik draag vind ik nou niet echt jezelf als seksueel wezen wegzetten.







Eigenlijk alle dameskleding en make up is bedoeld om er zo vruchtbaar mogelijk uit te zien. Zelfs jouw mascara.

Hoe groter jouw ogen lijken, hoe jeugdiger je gezicht.....Bingo; daar kan een baby in!!!!!!!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:yellowlove2punt0 schreef op 30 juli 2013 @ 22:33:

En je opmerking over dat vrouwen daar niet aan moeten meewerken is op z'n zachts gezegd frappant te noemen. Vrouwen leven nu eenmaal in een door mannen gedomineerde maatschappij. Het is aan ons allen (man en vrouw) om dit tij te keren.De enigen die hier iets aan kunnen veranderen, zijn de vrouwen zelf. Door er niet meer aan mee te werken, namelijk. Dat is echt de kortste klap. Dat gaat echter niet gebeuren; het is namelijk véél aantrekkelijker om jezelf voor veel geld schaars gekleed te laten fotograferen dan een echte baan met echte verantwoordelijkheden te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 30 juli 2013 @ 22:28:

[...]



Je quote me wel maar je gaat niet in op wat ik schrijf. Vrouwen etaleren zichzelf als potentieel seksueel beschikbare wezens om zaken voor elkaar te krijgen en mannen grijpen naar geweld om hun zin te krijgen. Ik heb het niet verzonnen.

Is dat niet gewoon jouw persoonlijke gedachten? Dat ''wij'' vrouwen dat doen om onzelf als seksueel beschikbaar te maken?

Hoe haal je het in je hoofd.



Elke generatie is er wel een andere smoes. In elke cultuur en elke religie is er wel zo'n thema.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 30 juli 2013 @ 22:33:

maar Lemoos, hoe wil je die verandering voor elkaar krijgen als geen enkele vrouw haar verhaal naar buitenbrengt? Dan hou je het beeld toch juist in stand?



Begin bij het begin: opvoeding.



Zelf ben ik nooit slachtoffer geworden van verkrachting, wel van aanranding. Ik heb aangifte gedaan, ik ben naar de rechtszitting geweest, de eikel heeft een forse straf gekregen...



En ik was die 'ene', je weet wel... Mannen hieven de handjes in de lucht onder de uitroep "Ik zou niet durven", vrouwen vonden mij een hysterisch wijf. Een vrouw vond dat ik het hoog in de bol had...



En ik was toen een volwassen vrouw, en ik vond het verschrikkelijk om als bonte hond bekend te staan. Dus ik kan mij indenken dat het voor verkrachtingsslachtoffers nog vele malen zwaarder is. Ik ben niet zo naïef om te roepen "Meid, je staat volledig in je recht, slinger het gewoon de wereld in". Omdat ik het die mensen echt niet gun nogmaals verkracht te worden, op een andere manier.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:loyal schreef op 30 juli 2013 @ 22:40:

De schoonheid van een vrouw oprecht bewonderen is iets anders dat haar zien als een geil neuk object waar je over kan zeggen wat je wil en mee kan doen wat je wil..Wat stel je voor? Een gedachten-politie die jouw normen aan mannen oplegt?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 30 juli 2013 @ 22:36:

[...]



en weet je wat nou het lullige is? Gers doet het dus niet om de vrouw een goede nacht te bezorgen, maar om bekend te staan als goede minnaar!



Maar beiden hebben er lol aan.

Als de uitkomst eender is, is de achterliggende gedachte alles bepalend dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om de gedachte het gaat om wat ze uitspreken..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verkracht door mijn ex toen ik het wilde uitmaken. Denk dat de meeste verkrachters ook bekenden zijn van het slachtoffer, en dat het niks te maken heeft met hoe je je kleed ofzo.

Het is inderdaad macht, wraak, de ander proberen zo veel mogelijk te vernederen.



Het is trouwens jaren geleden, had aangifte gedaan maar ja, geen bewijs he. Hij had me ook mishandeld trouwens.



Het doet me in ieder geval goed om te weten dat het nu met mij goed gaat jaren later en hij een pisleven leidt. Hij spoort gewoon niet, heeft waarschijnlijk een of andere stoornis waardoor hij met heel veel mensen conflicten heeft. Hij is gewoon een gevaarlijke gek. Ik ben een gelukkig mens nu. Hij niet. Net goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 30 juli 2013 @ 22:36:

[...]



en weet je wat nou het lullige is? Gers doet het dus niet om de vrouw een goede nacht te bezorgen, maar om bekend te staan als goede minnaar! Ja, daar heb je een punt. (Dit soort constateringen doet mijn vertrouwen in mannen echt weer tot een dieptepunt dalen. Net als die boeken over vrouwen in Midden-Oostenlanden die verslag doen van hun leven en geen enkele man kunnen vinden die het beste met hen voor heeft. Overigens zijn die schoonmoeders ook vaak secreten die hun schoondochters als slaven gebruiken...)
Occam's razor
quote:Istar_ schreef op 30 juli 2013 @ 22:38:

[...]



Het beetje mascara wat ik draag vind ik nou niet echt jezelf als seksueel wezen wegzetten.



Dat is het ook niet. Het gaat erom dat we in een maatschappij leven waarin het doodnormaal is dat vrouwen wel make up gebruiken en mannen niet. Vrouwen scheren hun benen, mannen niet. HOe graag we ook zelf willen geloven dat we dat voor onszelf doen, dat is niet zo. Het is ons met de paplepel ingegoten dat dat 'hoort'. Het is niet voor niets dat vrouwen over de gehele linie van de maatschappij (ongeacht sociale klasse) op hun uiterlijk afgerekend worden en mannen niet. En omdat we dat weten zullen we dus meer ons best moeten doen. Dit hele gegeven alleen al heeft te maken met de patriarchale samenleving waar we in leven. Die voedt ons toch werkelijk met dit soort ideeen. En ik ben ook gezwicht, niet daarvan, maar ik denk dat de bewustwording waar we nu in godsnaam mee bezig zijn wel wat beter kan.

Voorop gesteld; wij vrouwen gaan het nu niet redden als we in 1x een ommeslag maken. En dat klopt niet, en dat is niet eerlijk maar dat is wel hoe het is. Daarnaast zijn we al veel te veel gehersenspoeld en maken we onszelf wijs dat we het daadwerkelijk voor onszelf doen.
quote:Debora schreef op 30 juli 2013 @ 22:39:

[...]



Jezelf als seksueel wezen neerzetten is niet agressief, niet de integriteit-schendend, niet levensverwoestend. Geweld om je zin te krijgen is dat allemaal wel. En daarom terecht strafbaar.

Jij hebt als vrouw geen idee wat het is om een hormonaal-gedreven man te zijn. Echt niet.



Waarom riskeren mannen vaak veel en soms heel veel om maar de seksuele gunsten van een jonge, mooie vrouw te kunnen krijgen?



Stel je mannen maar voor als zwangere vrouwen; dan heb je het begin van een idee over hoe het is om geleefd te worden door je hormonen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juli 2013 @ 22:40:

[...]









Eigenlijk alle dameskleding en make up is bedoeld om er zo vruchtbaar mogelijk uit te zien. Zelfs jouw mascara.

Hoe groter jouw ogen lijken, hoe jeugdiger je gezicht.....Bingo; daar kan een baby in!!!!!!!! Dat is nou het laatste wat ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ben het er wel mee eens dat er bewijs moet zijn voor een verkrachting hoor. Er zijn ook zat vrouwen die valse aangiftes doen en het is in dit land nog altijd zo dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen, en dat geldt voor alles. Ook hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 30 juli 2013 @ 22:45:

[...]



Dat is nou het laatste wat ik wil.





Morgen je mascara weggooien.





Waarom is het nooit iets geworden met dat vrouwencondoom met weerhaken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:loyal schreef op 30 juli 2013 @ 22:44:

Het gaat niet om de gedachte het gaat om wat ze uitspreken..Oh, dus je wilt mannen een spreekverbod opleggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 30 juli 2013 @ 22:42:

[...]





Begin bij het begin: opvoeding.



Zelf ben ik nooit slachtoffer geworden van verkrachting, wel van aanranding. Ik heb aangifte gedaan, ik ben naar de rechtszitting geweest, de eikel heeft een forse straf gekregen...



En ik was die 'ene', je weet wel... Mannen hieven de handjes in de lucht onder de uitroep "Ik zou niet durven", vrouwen vonden mij een hysterisch wijf. Een vrouw vond dat ik het hoog in de bol had...



En ik was toen een volwassen vrouw, en ik vond het verschrikkelijk om als bonte hond bekend te staan. Dus ik kan mij indenken dat het voor verkrachtingsslachtoffers nog vele malen zwaarder is. Ik ben niet zo naïef om te roepen "Meid, je staat volledig in je recht, slinger het gewoon de wereld in". Omdat ik het die mensen echt niet gun nogmaals verkracht te worden, op een andere manier. zo triest dat men zo reageert
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie trouwens van het volgende? Een tante van m'n vriend heeft een dochter van 16 en ze plaatst allemaal foto's van haar op Facebook in minirokje dat op wordt getild, voorover gebukt met inkijk tot in de navel en dat ze bukt en je haar string ziet enz. Dus bij die 16-jarige he. Dat vind ik dus heel fout he. Zulke jonge meisjes zijn nog zo kwetsbaar en dat ga je als moeder toch niet aanmoedigen, je dochter zo als seksueel wezen tentoonstellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven