Wilders wederom vervolgd

09-10-2014 20:45 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wilders wordt nu toch vervolgd vanwege zijn "minder" uitspraak afgelopen maart. Waar hij zich met fitna uitte over een religie cq ideologie en werd vrijgesproken uitte Wilders zich deze keer over een bevolkingsgroep. Volgens de wet is dit strafbaar zegt justitie.



Persoonlijk vind ik dat niemand vanwege een mening strafbaar zou moeten zijn. Ook als deze mening kwetsend of beledigend is. De wet zou in deze zin gewijzigd moeten worden vind ik.



De uitspraak van Wilders is walgelijk en stuitend, maar het moet gezegd mogen worden. Gelukkig liepen al veel PVV'ers weg na deze uitspraak en ik hoop dat de PVV uiteindelijk op nul zetels uitkomt. Maar wel via het politieke spel en de stembus, niet via justitie!

Moet Wilders veroordeeld worden?

Totaal aantal stemmen: 92

Ja (35%)
Nee, want ik ben het met hem eens (35%)
Nee, ik ben het met hem oneens, maar hij heeft vrijheid van (28%)
Anders (2%)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Nee, ben het niet met je eens. Ik was overigens ook een van de mensen die destijds aangifte heeft gedaan de ochtend nadat dit gebeurde. Hoewel ik begrip heb voor de gedachte dat dit langs politieke en niet langs strafrechtelijke weg moet worden opgelost.



Maar uiteindelijk vind ik dat dit soort dingen niet gezegd mogen worden, ongeacht wie je bent. Politicus of niet.



Vrijheid van meningsuiting is een grondrecht. Een van de kenmerken van een grondrecht is dat het een zgn. verticaal werkend recht is. Het is een recht dat werkt tussen overheid en burger, niet tussen burgers onderling.



Het opzetten en het laten scanderen van de groep was heel nauwkeurig in scene gezet. Kijk het filmpje nog maar eens terug. Het was ook een wisselwerking tussen Wilders en zijn assistent.



De uitspraak waar het mij om ging en die voor mij de doorslag gaf om strafrechtelijk aangifte te doen is dan ook niet "Willen jullie minder Marokkanen?" maar: "Daar gaan we dan voor zorgen".
Ik vrees dat Wilders precies weet wat hij wel en wat hij niet kan/mag zeggen en dat hij daarmee op de grens van de wet balanceert.
Alle reacties Link kopieren
In Oog in Oog (op 2) zit Inez Weski nu bij Kockelman, gaat er nu ook over.
verba volant, scripta manent.
zet hem gelijk over marianne.
quote:MarianneDavids schreef op 09 oktober 2014 @ 21:09:

In Oog in Oog (op 2) zit Inez Weski nu bij Kockelman, gaat er nu ook over.

Wat ziet dat mens eruit zeg.



* tot zover mijn zeer waardevolle bijdrage *
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 09 oktober 2014 @ 21:11:

[...]



Wat ziet dat mens eruit zeg.



* tot zover mijn zeer waardevolle bijdrage *Gothic avant la lettre, ik heb haar ook nooit anders gezien dan in het zwart.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 09 oktober 2014 @ 21:14:

[...]





Gothic avant la lettre, ik heb haar ook nooit anders gezien dan in het zwart.ik vind het gewoon geweldig. Niet omdat ik het mooi vind maar gewoon: HOE goed moet je in je werk zijn om zo sch** te hebben aan de juist in dat vak geldende conventies? Ben echt plaatsvervangend trots.
Alle reacties Link kopieren
quote:haakje schreef op 09 oktober 2014 @ 21:17:

[...]





ik vind het gewoon geweldig. Niet omdat ik het mooi vind maar gewoon: HOE goed moet je in je werk zijn om zo sch** te hebben aan de juist in dat vak geldende conventies? Ben echt plaatsvervangend trots.Ze is ook goed.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Eens met zeeuwsmeisje
Alle reacties Link kopieren
Discriminatie is strafbaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom zou Wilders vervolgd moeten worden en mogen Isis aanhangers in Den Haag wel "dood aan de joden" schreeuwen? Bovendien is het nog niet oproepen tot geweld dus van mij hoeft die niet vervolgd te worden, pure nonsens.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 09 oktober 2014 @ 21:06:

Nee, ben het niet met je eens. Ik was overigens ook een van de mensen die destijds aangifte heeft gedaan de ochtend nadat dit gebeurde. Hoewel ik begrip heb voor de gedachte dat dit langs politieke en niet langs strafrechtelijke weg moet worden opgelost.



Maar uiteindelijk vind ik dat dit soort dingen niet gezegd mogen worden, ongeacht wie je bent. Politicus of niet.



Vrijheid van meningsuiting is een grondrecht. Een van de kenmerken van een grondrecht is dat het een zgn. verticaal werkend recht is. Het is een recht dat werkt tussen overheid en burger, niet tussen burgers onderling.



Het opzetten en het laten scanderen van de groep was heel nauwkeurig in scene gezet. Kijk het filmpje nog maar eens terug. Het was ook een wisselwerking tussen Wilders en zijn assistent.



De uitspraak waar het mij om ging en die voor mij de doorslag gaf om strafrechtelijk aangifte te doen is dan ook niet "Willen jullie minder Marokkanen?" maar: "Daar gaan we dan voor zorgen".



Volgens mij is de uitspraak van Wilders inderdaad strafbaar volgens de wet, in tegenstelling tot "Fitna". De Grondwet is voor burgers niet direct bindend, het Wetboek van Strafrecht wel. Ik vind zelf dat de artikelen die meningen strafbaar stellen uit het Wetboek van Strafrecht geschrapt zouden moeten worden zoals ook al met godslastering is gebeurd.



Wilders zelf is trouwens ook geen voorstander van vrijheid van meningsuiting. Hij wil bijvoorbeeld de Koran verbieden, imams de mond snoeren en "linkse" media muilkorven. In die zin krijgt hij een koekje van eigen deeg.

Een en ander doet niets af aan het feit dat meningen in welke vorm dan ook gewoon niet door middel van strafrecht gebreideld zouden moeten worden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 09 oktober 2014 @ 21:25:

Discriminatie is strafbaar.



Neen hoor. Slechts in een beperkt aantal situaties is dat strafbaar.



Mocht je trouwens wel gelijk hebben, dan neem ik direct een advocaat in de arm om de Belastingdienst aan te klagen voor inkomensdiscriminatie.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
quote:Wageningen1985 schreef op 09 oktober 2014 @ 21:32:

Waarom zou Wilders vervolgd moeten worden en mogen Isis aanhangers in Den Haag wel "dood aan de joden" schreeuwen? Bovendien is het nog niet oproepen tot geweld dus van mij hoeft die niet vervolgd te worden, pure nonsens.Of allebei vervolgen of allebei niet. Van mij zouden zowel Wilders als Isis hun verachtelijke uitspraken mogen doen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:Wageningen1985 schreef op donderdag 09 oktober 2014 21:32 Waarom zou Wilders vervolgd moeten worden en mogen Isis aanhangers in Den Haag wel "dood aan de joden" schreeuwen? Bovendien is het nog niet oproepen tot geweld dus van mij hoeft die niet vervolgd te worden, pure nonsens.+1
Alle reacties Link kopieren
Als hij dit niet had gezegd dan had één of andere Gutmensch wel iets anders gevonden om over te mauwen. Wilders afzeiken mag wel maar als je per ongeluk iets over de islam zegt hangen ze je het liefst op aan de hoogste boom.
verba volant, scripta manent.
quote:oudebaas schreef op 09 oktober 2014 @ 21:37:

[...]





Ik vind zelf dat de artikelen die meningen strafbaar stellen uit het Wetboek van Strafrecht geschrapt zouden moeten worden zoals ook al met godslastering is gebeurd.

...



Een en ander doet niets af aan het feit dat meningen in welke vorm dan ook gewoon niet door middel van strafrecht gebreideld zouden moeten worden.Het gaat hier niet om een mening. Het gaat hier om de uitspraak "ik zal zorgen dat er minder Marokkanen in dit land zijn"
Alle reacties Link kopieren
Nu in Nieuwsuur op 2.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 09 oktober 2014 @ 21:50:

Als hij dit niet had gezegd dan had één of andere Gutmensch wel iets anders gevonden om over te mauwen. Wilders afzeiken mag wel maar als je per ongeluk iets over de islam zegt hangen ze je het liefst op aan de hoogste boom.

In dit geval zei Wilders niks over de Islam. Als hij "Wilt U meer of minder Islam." In plaats van "Marokkanen" had gezegd was hij ook niet strafbaar geweest.

PVV aanhangers doen vaak huilie huilie dat er niks over de islam gezegd zou mogen worden. In werkelijkheid staan er op fora en mainstream media dagelijks tientallen islamkritische uitspraken zonder dat er wordt vervolgd.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Een volksvertegenwoordiger die uitspraken doet in het kader van het publieke debat krijgt er veel speelruimte van een rechter. Van een schuldig verklaring zal het dan ook niet komen.



Wel weer lekker gratis publiciteit en waarschijnlijk een spectaculaire toename van het aantal zetels bij de volgende verkiezingen.
quote:oudebaas schreef op 09 oktober 2014 @ 20:45:

Persoonlijk vind ik dat niemand vanwege een mening strafbaar zou moeten zijn. Ook als deze mening kwetsend of beledigend is.



De uitspraak van Wilders is walgelijk en stuitend, maar het moet gezegd mogen worden. Nee, daar ben ik het niet mee eens. Iedereen mag er een mening op na houden, maar niet iedereen hoeft die publiekelijk kenbaar te maken. Sommige uitspraken zijn zo kwetsend/beledigend/racistisch/opruiend/etc... die denk je beter alleen in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
@zeeuwsmeisje1981, heb je ook aangifte gedaan tegen de ISIS- aanhangers die 'dood aan de joden' riepen? Niet 1 keer, maar meerdere keren werd dat geroepen.
Als ik een naam had geweten had ik dat kunnen doen.



Toch zit er een nuanceverschil in beide uitspraken. "Dood aan de joden" is iets anders dan "Ik ga joden doodmaken"



Op dezelfde manier is Wilders imo pas écht de streep overgegaan door zijn toevoeging "daar zullen we voor zorgen"
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 09 oktober 2014 @ 22:39:

Als ik een naam had geweten had ik dat kunnen doen.





Toch zit er een nuanceverschil in beide uitspraken. "Dood aan de joden" is iets anders dan "Ik ga joden doodmaken"



Op dezelfde manier is Wilders imo pas écht de streep overgegaan door zijn toevoeging "daar zullen we voor zorgen"Je hoeft geen naam te weten van een dader om aangifte te doen van een strafbaar feit
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven