oppas oma"s en opa"s

29-05-2007 10:24 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al volgens mij vaker onderwerpen over geweest, de oppas opa's en oma's van tegenwoordig.



Aangezien we tegenwoordig allemaal willen/ moeten werken en de kinderopvang zogenaamd te duur is wordt er bijna door iedereen wel gebruik gemaakt van oppas opa's en oma's.



Loop eens op een doordeweekse dag door de stad en je ziet ze allemaal zeulen met de kleinkinderen.



Op zich niks mis mee, tot op een bepaalde hoogte.

Want soms zie ik in mijn vrienden en familie kring dat wel erg makkelijk beroep wordt gedaan op opa en oma.



Zo was werkt een vriendin van mij soms in de weekenden, ze heeft een man en 3 kids. de papa is dan in het weekend thuis maar ze brengen dan meestal de kids naar opa en oma omdat papa het zo druk vind alleen voor de kids te zorgen. En natuurlijk moet hij ook aan zijn eigen hobbies kunnen doen. De kids gaan dan naar opa en oma, die beide nog de hele week ook een fulltime job hebben en dus het mogen oplossen.



Die zelfde vriendin werkt 2 dagen in de week en op allebei de dagen komen de oma's oppassen. Waarbij niet alleen de kids worden verzorgd maar ook even het huishouden wordt gedaan. Heerlijk toch zo'n goedkope poetshulp er ook nog bij!



Voor mij gaat dit dus echt te ver!

Want er wordt ook nog beweerd dat de creche te duur is, dit terwijl ze wel minstens 2 maal met vakantie gaan en niet naast de deur.

Oja en als er een verre reis wordt gemaakt, blijven de kids bij opa en oma.



Hmmm ja, dan krullen dus mijn tenen!



Wat ik me dus afvraag is of ze later ook zo klaar zullen staan als opa en oma zelf nodig gaan hebben en mantelzorgers nodig zijn.

Of hebben ze het dan te druk met vakanties houden en andere hobbies???



Ik vind dat tegenwoordig te gemakkelijk de kids ergens gebracht worden om het gemakje van pa en ma. Waar zijn de tijden gebleven dat het hele gezin met vakantie ging??



Zijn we ons wel bewust wat we van de opa's en oma's vragen?



Het beschrevenen is geen incident maar ik ken dus meer mensen zo.



Wat vinden jullie? Of maken jullie ook grondig gebruik van de gratis oppasdienst/poetshulp/restaurantfunctie van je ouders/schoonouders?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het deels wel met TO eens. Kinderopvang ís ten eerste helemaal niet duur. Wij betalen 150,- per maand netto voor 3 dagen per week opvang. Daar zitten luiers, eten, flesvoeding enzo bij in. En we verdienen ook niet extreem weinig ofzo, dus daar ligt het niet aan. We krijgen van de rekening van 750,- zon 600,- terug. Dus valt het per saldo met de kosten voor het kdv wel mee.



En ouders voelen zich wel degelijk vaak onder druk gezet. Want wat als je wél op het oudste kleinkind wilt passen, maar 2 kinderen wél een te grote belasting vindt? Of als je 2e kind óók kinderen krijgt. Veel opa's en oma's voelen zich dan verplicht om ja te zeggen, omdat ze ook op de kids van kind 1 passen. Dus dan zitten die opa's en oma's al gauw met 3 kinderen verdeeld over een dag of 3 per week. En heel veel ouders gaan er al vanuit dat de opa's en oma's staan te springen om op te passen. En die moeten dan ook nog alles op hún manier doen. Mijn ouders zijn dan echt een uitzondering op die regel en voelen zich echt niet onder druk gezet. Zeker mijn vader is als ex marinier assertief genoeg om te zeggen dat ie niet wil oppassen. Ten eerste woont mijn zus met haar dochtertje verder weg, dus die komt sporadisch langs, en ten tweede heb ik niet gevraagd of ze wilden oppassen. Althans niet voor nummer 1 wel voor nummer 2 (die overigens nog geboren moet worden). Wellicht denk ik te simpel, maar imo is het gewoon ja of nee. Willen ze niet: regel ik toch wat anders?



Om deze redenen wilde ik absoluut niet dat mijn ouders en schoonouders structureel oppassen. Tuurlijk passen ze weleens een dagje op als er iets bijzonders is, of een avondje ofzo, maar ik probeer het zoveel mogelijk te beperken. Met het KDV kan ik duidelijke afspraken maken over hoe ik wil dat iets gebeurd, met de opa's en oma's gaat dat een stuk lastiger en dat wíl ik ook helemaal niet. De keren dát ze oppassen doen ze het maar lekker op hun manier.



Opa en oma moeten volgens mij ook écht opa en oma blijven, geen surrogaat ouders worden. Daar kan je zelf heel veel invloed op uitoefenen. 1 dag oppassen in de week is prima, maar mijn moeder heeft heel duidelijk aangegeven dat het bij die ene dag blijft.
Alle reacties Link kopieren
Je beslist zelf om te gaan werken dus dan is de kinderopvang ook jouw verantwoordelijkheid en niet die van opa&oma,willen opa&oma zelf graag oppassen en bieden dat ZELF ook aan dan vind ik het prima.
Alle reacties Link kopieren
Opa en oma moeten volgens mij ook écht opa en oma blijven, geen surrogaat ouders worden.
Voor veel opa's en oma's is oppassen anders wel de manier waarop zij het idee hebben ook echt opa en en oma te kunnen zijn. Want dan zien ze de kleinkinderen tenminste regelmatig. Zonder oppassen zien de meeste grootouders hun kleinkinderen denkelijk niet 1 x per week, en hebben ze zeker de kleinkinderen niet 1 x per week helemaal voor zichzelf. Sommige grootouders vinden het ook fijn om die band met hun kleinkinderen te kunnen hebben. Dus voor je beslist dat opa en oma alleen opa en oma mogen zijn, zijn dat ook punten die je ter overweging kunt nemen. Vraag het vooral ook aan de grootouders zelf, hoe zij de rol van opa en oma graag zouden invullen. Dus niet vragen of ze willen oppassen, maar vragen wat zij fijn zouden vinden.



Tenzij je zelf liever niet hebt dat opa en oma zo nauw betrokken zijn bij je gezinsleven, maar dat is een ander argument om ze niet als oppas te willen dan bovenstaand.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Dat is in ieder geval voor mij altijd wel het uitgangspunt geweest. Mijn kinderen zijn mijn verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Dat is in ieder geval voor mij altijd wel het uitgangspunt geweest. Mijn kinderen zijn mijn verantwoordelijkheid.
Was voor ElleMichelle
Alle reacties Link kopieren
Je beslist zelf om te gaan werken dus dan is de kinderopvang ook jouw verantwoordelijkheid en niet die van opa&oma,willen opa&oma zelf graag oppassen en bieden dat ZELF ook aan dan vind ik het prima.
Natuurlijk blijft het onze (niet alleen mijn) verantwoordelijkheid.

M'n moeder heeft het trouwens niet expliciet zelf aangeboden, maar was heel blij dat ik het vroeg (ze dacht dat ze niet zou 'mogen', omdat dat zo was bij een vriendin van haar... kan ook nog)



En ze vindt het heel leuk om m'n dochter wekelijks 'voor zichzelf' te hebben, want dat lukt niet zo als ik er bij ben (dan is ze erg op mij gericht). Een extra dimensie aan het oma-schap, inderdaad.
Alle reacties Link kopieren




quote: Eowynn reageerde





Opa en oma moeten volgens mij ook écht opa en oma blijven, geen surrogaat ouders worden.

Voor veel opa's en oma's is oppassen anders wel de manier waarop zij het idee hebben ook echt opa en en oma te kunnen zijn. Want dan zien ze de kleinkinderen tenminste regelmatig. Zonder oppassen zien de meeste grootouders hun kleinkinderen denkelijk niet 1 x per week, en hebben ze zeker de kleinkinderen niet 1 x per week helemaal voor zichzelf. Sommige grootouders vinden het ook fijn om die band met hun kleinkinderen te kunnen hebben. Dus voor je beslist dat opa en oma alleen opa en oma mogen zijn, zijn dat ook punten die je ter overweging kunt nemen. Vraag het vooral ook aan de grootouders zelf, hoe zij de rol van opa en oma graag zouden invullen. Dus niet vragen of ze willen oppassen, maar vragen wat zij fijn zouden vinden.



Tenzij je zelf liever niet hebt dat opa en oma zo nauw betrokken zijn bij je gezinsleven, maar dat is een ander argument om ze niet als oppas te willen dan bovenstaand.




Er staat ook 'volgens mij' en het is dus 1 van de afwegingen geweest waarom ik niet wilde dat mijn ouders of schoonouders standaard oppassen.

Mijn ouders en schoonouders zien hun kleinkinderen inderdaad niet elke week. Mijn ouders wonen te ver weg (ook te ver om op te passen overigens) en mijn schoonouders 5 minuten verderop, maar die komen nooit langs. Als ze mijn dochter zien is dat omdat wij naar hen toegaan, en dat doen we ongeveer 2wekelijks. Als we 4 weken niets van ons laten horen, horen we ook niets van hen.  



En ik denk dat de opvoeding toch niet iets is voor de opa's en oma's. En als je elke week 1 of 2 dagen oppast neem je toch een stuk van de opvoeding op je.



Daarbij vind ik dat het voor heel veel kinderen erg rommelig geregeld is de opvang. 1 dag KDV, 1 dag opa en oma en 1 dag de andere opa en oma. Dat vind ik erg druk voor een klein kind. Maar als je het anders doet krijg je vaak weer scheve ogen van de andere opa en oma, want waarom mag de ander wél oppassen?



Voor mij waren er gewoon érg veel redenen om voor een KDV te kiezen. En de reden dat het goedkoper is om opa en oma te laten oppassen vind ik ook niet een erg steekhoudende.
Alle reacties Link kopieren
Valt wel mee hoor. Kids gaan 1 dag (dinsdag) naar oma en 1,5 dag (maandag en vrijdagmorgen) naar het kdv. Woe en Do ben ik thuis en vrijdagmiddag mijn man.
Alle reacties Link kopieren
Het argument dat je de opa´s en oma´s deels voor de opvoeding laat opdraaien gaat niet op. Je brengt ze ook naar het kdv, dus laat je een deel van de opvoeding ook aan hen over.
Alle reacties Link kopieren
Het argument dat je de opa´s en oma´s deels voor de opvoeding laat opdraaien gaat niet op. Je brengt ze ook naar het kdv, dus laat je een deel van de opvoeding ook aan hen over.
Verschil is alleen dat dat ook één van de taken van een KDV is. Sommige kinderen (ouders van kleinkinderen dus) willen niet dat dit ook een taak van opa en oma is. Ze moeten juist opa en oma zijn, lange leve de lol etc.
Alle reacties Link kopieren
M'n schoonouders zou ik ook niet graag op laten passen (laten ook alle contact aan ons initiatief over) en gelukkig willen ze dat helemaal niet en wonen ze ook nog eens veel te ver weg. Met m'n moeder is gemakkelijk te overleggen over hoe wij en zij het voor ons zien, zo'n oppasdag. Als dat niet zo was, zou ik er ook niet aan begonnen zijn. Goeie opvang is wat mij betreft veel belangrijker dan die paar centen die je bespaart.



Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat het in de toekomst overgaat in regelmatig 'schoolvakantie-opvang' ipv wekelijkse opvang. Dan is het ook fijn dat ze m'n dochter van haver tot gort kennen.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik zo in mijn omgeving niet meegemaakt moet ik zeggen. Met mijn eigen moeder heb ik daar maar 1 afspraak over. Ze heeft zelf 3 kinderen opgevoed dus ze zal echt wel weten hoe ze mijn koters moet aanpakken op die ene dag dat ze oppast. Ik ga haar dus niet vertellen wat ze wel en niet moet doen en welke regels ze moet hanteren. En dat werkt prima.
Alle reacties Link kopieren




quote: traincha reageerde



Het argument dat je de opa´s en oma´s deels voor de opvoeding laat opdraaien gaat niet op. Je brengt ze ook naar het kdv, dus laat je een deel van de opvoeding ook aan hen over.

Verschil is alleen dat dat ook één van de taken van een KDV is. Sommige kinderen (ouders van kleinkinderen dus) willen niet dat dit ook een taak van opa en oma is. Ze moeten juist opa en oma zijn, lange leve de lol etc.





Inderdaad. Het KDV neemt ook een deel van de opvoeding op zich, maar die kan ik aanspreken op hun aanpak zonder ruzie tijdens het kerstdiner. ;)

Ouders vatten het vaak toch als kritiek op als je zegt dat je iets anders wilt aanpakken. Dan krijg je al snel 'maar dat hebben we bij jou ook zo gedaan en jij bent ook groot geworden'. Dat neemt niet weg dat ik niet wil dat mijn kind spekkies eet met 12 maanden bijvoorbeeld of een fruithap krijgt met 4 maanden. En ach, 1 hapje slagroomtaart maakt toch niets uit?



Bij het KDV geef ik een lijstje door van dingen die ze mag eten, opa's en oma's zien dat al snel als betuttelend.



Kijk, als mijn ouders een dagje oppassen wordt mijn dochter gewoon vreselijk verwend, en dat mág ook, want daar zijn opa's en oma's voor. Maar ik zou niet willen dat het wekelijks gebeurd. Als ze nu oppassen mogen ze dat lekker op hun eigen manier doen, als ze het maar leuk hebben en mijn dochter ook. Maar dat wordt anders als ze wekelijks oppassen, ik heb gewoon geen zin om zulke afspraken met mijn ouders te moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Sommige ouders maken het wel te bond. Het lijkt wel alsof ze kinderen hebben gekregen voor de heb en er voor de rest zo min mogelijk last van willen hebben. De opa's en oma's hoor je vaak niet klagen.



Mijn zoontje slaap meestal elk weekend bij mij schoonouders en soms speelt hij er dan een dag of middag in de week. Ze vinden dit prachtig en mijn zoontje ook en mij hoor je natuurlijk ook niet klagen ;). Wel heb ik mijn grenzen. Het is ons kind en niet dat van hen. Als je je kind 4 dagen per week bij opa en oma brengt dan wonen ze zowat daar en dat vind ik niet gezond. Dan zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf. Daar leren ze vaak ook nog meer dan bij opa en oma.



Boven een bepaalde leeftijd vind ik het ook niet meer verantwoord. Gelukkig zijn mijn schoonouders eind 40 en begin 50. Gaat nog makkelijk dus!
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik zo in mijn omgeving niet meegemaakt moet ik zeggen. Met mijn eigen moeder heb ik daar maar 1 afspraak over. Ze heeft zelf 3 kinderen opgevoed dus ze zal echt wel weten hoe ze mijn koters moet aanpakken op die ene dag dat ze oppast. Ik ga haar dus niet vertellen wat ze wel en niet moet doen en welke regels ze moet hanteren. En dat werkt prima.




In mijn omgeving is dat totaal anders. Ik zou zo denken dat opa's en oma's nog nooit een kind van dichtbij hebben gezien, laat staan dat ze ze ooit opgevoed hebben. Mijn eigen ouders, zeer strikt en streng destijds bij de opvoeding van mij en mijn broer, hebben het woord "nee"uit hun vocabulaire geschrapt betreffende de kleinkinderen. Mijn broer krijgt elke keer toaal onhandelbare kinderen mee naar huis na een oppasdag.



Ik zou kiezen voor een kdv. Daar worden bepaalde regels gehanteerd en niet alles wordt geaccepteerd omdat men zonodig lief gevonden wil worden.
Alle reacties Link kopieren




quote: meisje85 reageerde





quote: traincha reageerde



Het argument dat je de opa´s en oma´s deels voor de opvoeding laat opdraaien gaat niet op. Je brengt ze ook naar het kdv, dus laat je een deel van de opvoeding ook aan hen over.

Verschil is alleen dat dat ook één van de taken van een KDV is. Sommige kinderen (ouders van kleinkinderen dus) willen niet dat dit ook een taak van opa en oma is. Ze moeten juist opa en oma zijn, lange leve de lol etc.



Inderdaad. Het KDV neemt ook een deel van de opvoeding op zich, maar die kan ik aanspreken op hun aanpak zonder ruzie tijdens het kerstdiner. ;) 

Ouders vatten het vaak toch als kritiek op als je zegt dat je iets anders wilt aanpakken. Dan krijg je al snel 'maar dat hebben we bij jou ook zo gedaan en jij bent ook groot geworden'.  Dat neemt niet weg dat ik niet wil dat mijn kind spekkies eet met 12 maanden bijvoorbeeld of een fruithap krijgt met 4 maanden. En ach, 1 hapje slagroomtaart maakt toch niets uit?  



Bij het KDV geef ik een lijstje door van dingen die ze mag eten, opa's en oma's zien dat al snel als betuttelend.



Kijk, als mijn ouders een dagje oppassen wordt mijn dochter gewoon vreselijk verwend, en dat mág ook, want daar zijn opa's en oma's voor. Maar ik zou niet willen dat het wekelijks gebeurd. Als ze nu oppassen mogen ze dat lekker op hun eigen manier doen, als ze het maar leuk hebben en mijn dochter ook. Maar dat wordt anders als ze wekelijks oppassen, ik heb gewoon geen zin om zulke afspraken met mijn ouders te moeten maken.
Bovenstaande herken ik dus absoluut niet. Komt misschien ook omdat mijn ouders en wij qua opvoeding en ideeen wel aardig op 1 lijn zitten denk ik.
Alle reacties Link kopieren




quote: traincha reageerde



Dat heb ik zo in mijn omgeving niet meegemaakt moet ik zeggen. Met mijn eigen moeder heb ik daar maar 1 afspraak over. Ze heeft zelf 3 kinderen opgevoed dus ze zal echt wel weten hoe ze mijn koters moet aanpakken op die ene dag dat ze oppast. Ik ga haar dus niet vertellen wat ze wel en niet moet doen en welke regels ze moet hanteren. En dat werkt prima.

In mijn omgeving is dat totaal anders. Ik zou zo denken dat opa's en oma's nog nooit een kind van dichtbij hebben gezien, laat staan dat ze ze ooit opgevoed hebben. Mijn eigen ouders, zeer strikt en streng destijds bij de opvoeding van mij en mijn broer, hebben het woord "nee"uit hun vocabulaire geschrapt betreffende de kleinkinderen. Mijn broer krijgt elke keer toaal onhandelbare kinderen mee naar huis na een oppasdag.



Ik zou kiezen voor een kdv. Daar worden bepaalde regels gehanteerd en niet alles wordt geaccepteerd omdat men zonodig lief gevonden wil worden.

Toch wel aardig om verschillende ervaringen met oppasopa´s en oma´s te lezen.
Ik hoor ook regelmatig van opa's en oma's die erg gemakkelijk ingezet worden als goedkope oppas.......



Maar dan moet je wel ouders hebben die dat willen/kunnen...



Ik heb pech.......

woon 80 km bij hun vandaan.

moeder is ziekelijk, maar zou wel willen

en vader en zijn vrouw zijn erg gesteld op hun vrijheid.



dus vaste oppas zit er sowieso niet in....

en voor de duidelijkheid dat vind ik helemaal niet erg of vreemd.



wat ik wel mis is een keer een middagje willen oppassen of een keer kunnen logeren ofzo......



ze hebben in de afgelopen 2 jaar dat ik alleen ben komen te staan met een kind van nu bijna 3 , twee keer opgepast omdat ik onderzoekn in het ziekenhuis had die uren duurden en waar in onder een roesje moest.

Kind kon dus echt niet mee.



Maar verder, nee nooit.....

ook niet toen ik in een zware depressie zat en door een darmziekte totaal oververmoeid was........



Dan mis ik dus wel een ondersteunende functie van hun.



Ze zijn overigens gek op hun kleinbzoon hoor maar voor 2 uurtjes als ze ene kopje koffie komen halen.......



ze zijn niet extreem oud 58 en 61 jaar maar willen geen verplichtingen hebben......



Begrijp ik aan de ene kant maar 2 keer per jaar een nachtje logeren..........



Ik weet niet hoeveel ik later op eventuele kleinkinderen wil passen........ligt ook aan mijn leven dan...



Maar zal wel altijd klaar staan en het gewoon erg leuk vinden om een band met kleinkind(eren) te hebben.......



maar begrijp me goed

misbruik maken van je ouders vind ik niet goed........

jij lekker verdienen en je ouders geen energie meer om de rest van de week leuk door te brengen.........
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving is dat totaal anders. Ik zou zo denken dat opa's en oma's nog nooit een kind van dichtbij hebben gezien, laat staan dat ze ze ooit opgevoed hebben. Mijn eigen ouders, zeer strikt en streng destijds bij de opvoeding van mij en mijn broer, hebben het woord "nee"uit hun vocabulaire geschrapt betreffende de kleinkinderen. Mijn broer krijgt elke keer toaal onhandelbare kinderen mee naar huis na een oppasdag.



Ik zou kiezen voor een kdv. Daar worden bepaalde regels gehanteerd en niet alles wordt geaccepteerd omdat men zonodig lief gevonden wil worden.

Ken dit soort verwen-verhalen zeker uit m'n omgeving en was er ook wel een beetje bang voor. Moet je (naast 1 of meer goede afspraken ;-) ) toch ook maar geluk mee hebben dat dat goed gaat. Mijn moeder komt bij ons en dat scheelt ook: er zijn geen ijsjes in de diepvries en anderzijds ook geen vazen om om te stoten.  



Van haar hoor ik trouwens ook wel 'de andere kant', en het niet nee durven zeggen, want ze vond soms wel dat m'n broer (2 oudere kinders) te veel 'n beroep op haar deed toen de kinderen kleiner waren. Dat durft ze dan vervolgens niet te melden... Best onhandig: pas na heel lang doorvragen durf ik er nu wel op te vertrouwen dat ze het echt leuk vindt, allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Terugkomend op de gestelde vragen her en der;



Ik heb zelf geen kids, dit is een bewuste keuze.



Ja ik zeg wat ik denk tegen de vriendin waar voorgaande over geschreven is.

Als ze bv zei dat kdv zo duur is, en ze daar over loopt te miepen, is mijn antwoord dat een reis naar Japan ook duur is. Het zijn keuzes die je maakt en ze wil gewoon geen geld uitgeven aan kdv.



In mijn stukje schrijf ik ook dat op zekere hoogte oppassen door opa/oma''s zeker kan.



En wat ik niet vind kunnen is bv het deel dat ik over de vader schrijf die in het weekend de zorg voor de kids moet doen, en uit gemak dit dan niet doet en naar opa en oma brengt. Zodat hij kan gaan sporten, fietsen, tv kijken what ever.



En geloof me, veel ouders doen het uit de goede lieve vrede te behouden maar ik denk dat als ze eerlijk zijn, ze afgepeigerd zijn naar een dag oppassen of zelfs meerdere dagen.
Alle reacties Link kopieren
'k Weet wel (zie het bij mijn ouders ook) dat opa's en oma's dat soms doen om de lieve vrede te bewaren, en probeer daar ook zo veel mogelijk rekening mee te houden. Maar ik vind eigenlijk dat het in eerste instantie de verantwoordelijkheid is van die opa's en oma's is om goed voor hun eigen belangen op te komen. Zeker zoals elk weekend oppassen omdat zoonlief wil hobby-en (er zijn trouwens ook nog zat oma's die vinden dat het geen mannenwerk is om voor een baby te zorgen....).

Ze zijn toch niet dement, of zo, dat ze niet voor zichzelf op kunnen komen?
Alle reacties Link kopieren
En als ze niet willen kunnen ze nog altijd nee zeggen. Die discussie heb ik ook met mijn moeder gehad toen ik vroeg of ze ook wel op nr 2 wil passen. (Ze past 1 dag in de week op nr 1). Moest ze eerst met mijn vader overleggen en ze wist niet hoe hij daartegenoverstond en misschien wilde hij wel niet. Toen heb ik gezegd dat het dan niet meer hoefde, maar dat ze dan ook niet meer op nr 1 hoefde te passen. Of je past 1 dag in de week op je kleinkinderen omdat je dat graag wilt en je kleinkinderen graag 1 dag om je heen wil hebben en anders wordt er gewoon niet opgepast. Dan gaan de kids maar een dag extra naar het kdv.
HALLO DAN ZEG! wat een reactie, en je moeder zei alleen maar dat ze het even wilde bespreken met je vader....!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 23 jaar geleden moeder werd woonde ik net een mand bij mijn schoonmoeder in. Zij heeft, ondanks dat ze me net (wegens omstandigehden hebben we gewacht) leerde kennen heeft zij geholpen een kinderkamer in orde te maken. Zij heeft heel veel voor ons betekend in die tijd en was een gemakkelijke oppas als wij uit wilden.

Toen we daar het huis uit waren heeft ze nog regelmatig opgepast, evenals op onze latere kinderen. We kwamen en komen regelmatig langs en dit heeft een ontzettend goede band met onze kinderen opgeleverd. Nu gaan de oudsten na school ook wel tussendoor langs oma, even een bakkie thee doen en kijken of oma iets nodig heeft al is het maar een praatje. Daar logeren doen ze allang niet meer, maar zou ondanks dat oma 82 wordt geen probleem zijn. Oma kan het dan wel niet allemaal meer volgen maar doordat mijn kinderen groter zijn (op de jongste na letterlijk) zijn zij een steun voor haar.



Ik denk dat als alles in goed overleg gaat er geen probleem hoeft te zijn. Het zal afhangen van hoe de grootouders het aankunnen en de band met de kinderen waarvan de kids bij hen komen.



Mijn kinderen zijn nog niet zover, maar mocht het zo zijn en ze willen hun kind bij mij brengen dan is het van harte welkom. Eigenlijk vind ik het juist heel positief. Je moet namelijk als ouders wel iets goed hebben gedaan willen je kinderen hun kroost aan je over willen laten.

Iets dat ik bij mijn eigen ouders nooit, maar dan ook nooit, zou vragen. De keren dat een of meer van mijn kinderen daar zijn geweest was uit pure noodzaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook nogal overtrokken...
Alle reacties Link kopieren
Ze had aangegeven dat ze zelf ook niet wist of ze dat wel wilde (was inderdaad misschien handig geweest om dat erbij te vermelden). En daar kan ik niks mee. Ik heb toen gezegd dat ze alleen moet oppassen omdat ze dat graag wil en haar kleinkinderen graag een dag om haar heen wil hebben, maar als ze dat niet wil, dat ze dat gewoon moet zeggen en dat ik een dag extra kdv regel. Kennelijk wordt dat hier door sommigen opgevat als "onder druk zetten", maar dat is absoluut niet het geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven