oppas oma"s en opa"s

29-05-2007 10:24 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al volgens mij vaker onderwerpen over geweest, de oppas opa's en oma's van tegenwoordig.



Aangezien we tegenwoordig allemaal willen/ moeten werken en de kinderopvang zogenaamd te duur is wordt er bijna door iedereen wel gebruik gemaakt van oppas opa's en oma's.



Loop eens op een doordeweekse dag door de stad en je ziet ze allemaal zeulen met de kleinkinderen.



Op zich niks mis mee, tot op een bepaalde hoogte.

Want soms zie ik in mijn vrienden en familie kring dat wel erg makkelijk beroep wordt gedaan op opa en oma.



Zo was werkt een vriendin van mij soms in de weekenden, ze heeft een man en 3 kids. de papa is dan in het weekend thuis maar ze brengen dan meestal de kids naar opa en oma omdat papa het zo druk vind alleen voor de kids te zorgen. En natuurlijk moet hij ook aan zijn eigen hobbies kunnen doen. De kids gaan dan naar opa en oma, die beide nog de hele week ook een fulltime job hebben en dus het mogen oplossen.



Die zelfde vriendin werkt 2 dagen in de week en op allebei de dagen komen de oma's oppassen. Waarbij niet alleen de kids worden verzorgd maar ook even het huishouden wordt gedaan. Heerlijk toch zo'n goedkope poetshulp er ook nog bij!



Voor mij gaat dit dus echt te ver!

Want er wordt ook nog beweerd dat de creche te duur is, dit terwijl ze wel minstens 2 maal met vakantie gaan en niet naast de deur.

Oja en als er een verre reis wordt gemaakt, blijven de kids bij opa en oma.



Hmmm ja, dan krullen dus mijn tenen!



Wat ik me dus afvraag is of ze later ook zo klaar zullen staan als opa en oma zelf nodig gaan hebben en mantelzorgers nodig zijn.

Of hebben ze het dan te druk met vakanties houden en andere hobbies???



Ik vind dat tegenwoordig te gemakkelijk de kids ergens gebracht worden om het gemakje van pa en ma. Waar zijn de tijden gebleven dat het hele gezin met vakantie ging??



Zijn we ons wel bewust wat we van de opa's en oma's vragen?



Het beschrevenen is geen incident maar ik ken dus meer mensen zo.



Wat vinden jullie? Of maken jullie ook grondig gebruik van de gratis oppasdienst/poetshulp/restaurantfunctie van je ouders/schoonouders?
Alle reacties Link kopieren




quote: Lesley01 reageerde   Dan zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf. Daar leren ze vaak ook nog meer dan bij opa en oma.



ik denk juist dat kinderen héél véél leren van opa en oma .







Ja? Vertel waarom.



Ik denk dat kindeen op een kinderdagverblijf meer leren doordat ze van andere kinderen afkijken. Ze hebben er strakke schema's en stimuleren de ontwikkeling van het kind op maat.



Bij opa en oma is het gezellig spelen en soms verwend worden met snoep. Maar of ze ook druk aan de gang gaan met liedjes zingen, boekjes lezen en leerzame spelletje?



Ik zie wel degelijk een groot verschil tussen oma als oppas of het KDV. KDV kun je vergelijken met school.
Alle reacties Link kopieren




quote: Lesley01 reageerde   Dan zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf. Daar leren ze vaak ook nog meer dan bij opa en oma.



ik denk juist dat kinderen héél véél leren van opa en oma .



Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt. De grootouders hebben veel levenservaring en kunnen de kinderen wijze lessen bijbrengen, daarin heb je wel gelijk, maar op gebied van ontwikkeling denk ik niet dat alle grootouders het kind bewust iets bijbrengen.
Alle reacties Link kopieren




quote: blijfgewoonbianca reageerde





quote: Lesley01 reageerde   Dan zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf. Daar leren ze vaak ook nog meer dan bij opa en oma.



ik denk juist dat kinderen héél véél leren van opa en oma .



Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt. De grootouders hebben veel levenservaring en kunnen de kinderen wijze lessen bijbrengen, daarin heb je wel gelijk, maar op gebied van ontwikkeling denk ik niet dat alle grootouders het kind bewust iets bijbrengen.onbewust is ook oké :D
Nou , ik denk dat je daarin vergist.....  ik denk dat juist grootouders het geduld hebben voor het aanleren van liedjes, voor het leren van het abc, voor het knutselen van een vogelhuis ( waar ze op de creche alleen nog maar mt eetbare klei mogen spelen mogen ze onder opa's liefdevolle toezicht de houtzaag hanteren ) , voor het zichzelf mogen zijn..............

Weleens een oppassende oma op d'r dikke luie hol Story's zien zitten lezen ? Ik denk dat crecheleiding meer pauze houdt of onderling een lulpraatje houdt dan dat opa/oma  even 5 minuten pauze neemt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren




quote: blijfgewoonbianca reageerde





quote: Lesley01 reageerde   Dan zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf. Daar leren ze vaak ook nog meer dan bij opa en oma.



ik denk juist dat kinderen héél véél leren van opa en oma .



Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt. ik geloof het niet De grootouders hebben veel levenservaring en kunnen de kinderen wijze lessen bijbrengen, een kind tot aan de basisschool ? Wat wou je die voor wijze lessen bijbrengen ? Kijk naar links/recht/links als je oversteekt is ook goed zou ik zeggen....... daarin heb je wel gelijk, maar op gebied van ontwikkeling denk ik niet dat alle grootouders het kind bewust iets bijbrengen.nee joh, oversteken , veters strikken ,liedjes zingen , voorlezen etc.  billen laten afvegen is niet iets bijbrengen....... :?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze bij opa en oma andere dingen leren. In ieder geval wat BGB stelt, en dat komt volgens mij doordat opa en oma meer tijd met de kinderen 1 op 1 kunnen doorbrengen. Vaak hebben ze ook meer geduld met de kinderen. Zelfs meer dan de ouders is me al vaak opgevallen. Aan de andere kant, leren ze op de creche weer andere dingen. Leren delen, spelen etc. met andere kinderen. Toen mijn vriendin nog werkte gingen onze oudste kinderen 2 dagen naar de creche en anderhalve dag naar oma. Het beste van beide vind ik. Als om wat voor reden oma op de vaste dag niet hoefde op te passen, kwam ze toch altijd even langs om te kijken hoe het met haar kleinkinderen ging. En nu nog steeds eigenlijk. Ze vindt/vond het juist heel leuk om te doen, en zeker geen beproeving.
Alle reacties Link kopieren
Je neemt toch kinderen om ze zelf op te voeden. Opa en Oma moeten van de kids kunnen genieten ipv oppas spelen. Ik vind het zo sneu voor die kids.

Alhoewel opa's en oma's soms geweldige mensen voor hun kleinkinderen zijn vind het ik egoisme van de hedendaagse ouders te grote vormen aannemen.

Opa en Oma moeten een welkome verrassing en afwisseling zijn in hun leven maar geen ouders voor de kinderen worden.



Maar het probleem zit in dat mensen te  veel willen, groter huis dan de buren, mooiere auto dan de buren enz enz en ja dan moet je blijven werken. Waar is de gezelligheid en de drang om je kind zijn eerste stapjes te zien doen, zijn eerste woordjes te horen ...................................need i go on???
Alle reacties Link kopieren




quote: blijfgewoonbianca reageerde





quote: Lesley01 reageerde   Dan zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf. Daar leren ze vaak ook nog meer dan bij opa en oma.



ik denk juist dat kinderen héél véél leren van opa en oma .





Ja? Vertel waarom.



Ik denk dat kindeen op een kinderdagverblijf meer leren doordat ze van andere kinderen afkijken. Ze hebben er strakke schema's en stimuleren de ontwikkeling van het kind op maat.



Bij opa en oma is het gezellig spelen en soms verwend worden met snoep.Oh ja? Nou mooi niet...  Maar of ze ook druk aan de gang gaan met liedjes zingen, boekjes lezen en leerzame spelletje? Ja hoor, Mijn schoonouders zijn echte "doe" oma en opa....



Ik zie wel degelijk een groot verschil tussen oma als oppas of het KDV. KDV kun je vergelijken met school.

Toen ik zwanger was van onze oudste, stonden mijn schoonouders als 1e op de stoep om te vragen om op te mogen passen. Toen ik zei dat ik de kleine al aangemeld had bij het KDV, zag ik het verdriet in hun ogen. Ze zeiden ook dat ze er zooo erg op gehoopt hadden, dat ik een brok in mijn keel kreeg. Ik heb toen met mijn man een besluit genomen, en heb het KDV afgemeld. Toen ik dat tegen mijn schoonouders vertelde waren ze  zooo blij, dat ik gewoon wist dat het helemaal snor zat.



Wel heb ik met mijn schoonouders besproken wat wij wel wilden en wat niet, blijkt dat zij er net zo over dachten. En mocht het zo zijn dat er wat is, kan ik dat absoluut tegen hun zeggen gelukkig....



Ze passen 2x per week 3 uur op. Eerst waren dat 5 halve dagen van 5 uur, maar ik ben nu 2 dagen per week gaan werken, dat vonden ze balen, dat ik minder ging werken.



Mijn schoonouders zijn echte "doe" mensen, ze zijn nog maar 55 en 60 jaar en zo fit als een hoentje. Als je ziet wat ze doen met onze kinderen.....Naar de kinderboerderij, naar de bieb, naar het bos, lekker een eind fietsen, knutselen, koekjes bakken, educatieve spelletjes, gewone spelletjes, lekker kroelen, lekker miepen, enzovoorts..... Ook wonen ze in een hele jonge buurt waar de kinderen die bij onze dochters in de klas zitten wonen, ideaal....



1x in de week ga ik na mijn werk bij hun eten met de meiden, daar staan ze op, vinden ze heel erg gezellig. 1x in de 3 weken ben ik 2 avonden niet thuis met het avond eten, mijn man eet dan bij hun met de meiden, ook dat vinden mijn schoonouders heel gezellig.



Kortom, mijn schoonouders zijn schatten van mensen, en met mijn schoonmoeder heb ik een heeeele goede band, gaan vaak samen winkelen en leuke dingen doen. 



Nu zijn ze in Portugal, maandag komen ze thuis, en het eerste wat ze doen als ze thuis zijn is: Koffers in de gang mikken en staan in no-time bij ons op de stoep :D Want ohoh.. wat hebben we de meiden gemist....



Ik zou voor geen goud een andere opvang willen hebben voor onze meiden dan mijn schoonouders..
Alle reacties Link kopieren


Je neemt toch kinderen om ze zelf op te voeden. Opa en Oma moeten van de kids kunnen genieten ipv oppas spelen. Ik vind het zo sneu voor die kids.

Alhoewel opa's en oma's soms geweldige mensen voor hun kleinkinderen zijn vind het ik egoisme van de hedendaagse ouders te grote vormen aannemen.

Opa en Oma moeten een welkome verrassing en afwisseling zijn in hun leven maar geen ouders voor de kinderen worden.



Maar het probleem zit in dat mensen te  veel willen, groter huis dan de buren, mooiere auto dan de buren enz enz en ja dan moet je blijven werken. Waar is de gezelligheid en de drang om je kind zijn eerste stapjes te zien doen, zijn eerste woordjes te horen ...................................need i go on???
Bah, wat een vooroordelen weer! Moeders werken omdat ze zichzelf graag willen ontwikkelen. Vroeger, in de tijd zonder wasmachine, droger en vaatwasser, de tijd dat een gezin uit gemiddeld 6/7 kinderen bestond, had je aan je huishouden een full-time job. Nu niet meer. En ik vind er niks mee om wat je geleerd hebt op school in de praktijk te brengen op je werk.

En die eerste stapjes... daar hoorde je vroeger toch ook niets van dat papa de eerste stapjes had gemist? Ga toch gauw!
Alle reacties Link kopieren
need i go on???
Ja lijkt me leuk!
Alle reacties Link kopieren
Je neemt toch kinderen om ze zelf op te voeden. Nee hoor, ik heb kinderen genomen omdat ze zo leuk stonden bij mjin Jan des Bouvrie interieur. Opa en Oma moeten van de kids kunnen genieten ipv oppas spelen. Ik vind het zo sneu voor die kids.

Alhoewel opa's en oma's soms geweldige mensen voor hun kleinkinderen zijn vind het ik egoisme van de hedendaagse ouders te grote vormen aannemen.

Opa en Oma moeten een welkome verrassing en afwisseling zijn in hun leven maar geen ouders voor de kinderen worden. Ach, hebben die mensen ook een vezetje en wij, egoistische ouders de handen vrij voor een vakantie naar...pak em beet,,,,Dubai of een ander ver exotisch oord.



Maar het probleem zit in dat mensen te  veel willen, groter huis dan de buren, mooiere auto een auto? Wij hebben 2 auto's en een motor bij huis! dan de buren enz enz en ja dan moet je blijven werken. Ja hoor eens,  je moet er wel wat voor doen!  Waar is de gezelligheid en de drang om je kind zijn eerste stapjes te zien doen, zijn eerste woordjes te horen ...................................need i go on??? Dat soort dingen laten we met liefde aan het kdv, opa's en oma's en de nanny over. Wij moeten carriere maken en veel geld verdienen om ons luxe leventje te kunnen bekostigen
Alle reacties Link kopieren




quote: elmotjuh1956 reageerde



Je neemt toch kinderen om ze zelf op te voeden. Nee hoor, ik heb kinderen genomen omdat ze zo leuk stonden bij mjin Jan des Bouvrie interieur. Opa en Oma moeten van de kids kunnen genieten ipv oppas spelen. Ik vind het zo sneu voor die kids.

Alhoewel opa's en oma's soms geweldige mensen voor hun kleinkinderen zijn vind het ik egoisme van de hedendaagse ouders te grote vormen aannemen.

Opa en Oma moeten een welkome verrassing en afwisseling zijn in hun leven maar geen ouders voor de kinderen worden. Ach, hebben die mensen ook een vezetje en wij, egoistische ouders de handen vrij voor een vakantie naar...pak em beet,,,,Dubai of een ander ver exotisch oord.



Maar het probleem zit in dat mensen te  veel willen, groter huis dan de buren, mooiere auto een auto? Wij hebben 2 auto's en een motor bij huis! dan de buren enz enz en ja dan moet je blijven werken. Ja hoor eens,  je moet er wel wat voor doen!  Waar is de gezelligheid en de drang om je kind zijn eerste stapjes te zien doen, zijn eerste woordjes te horen ...................................need i go on??? Dat soort dingen laten we met liefde aan het kdv, opa's en oma's en de nanny over. Wij moeten carriere maken en veel geld verdienen om ons luxe leventje te kunnen bekostigen
traincha
Alle reacties Link kopieren




quote: elmotjuh1956 reageerde



Je neemt toch kinderen om ze zelf op te voeden. Nee hoor, ik heb kinderen genomen omdat ze zo leuk stonden bij mjin Jan des Bouvrie interieur. Heb je nog geluk dat ze er bijpassen. Anders had je weer overnieuw moeten beginnen. Opa en Oma moeten van de kids kunnen genieten ipv oppas spelen. Ik vind het zo sneu voor die kids.

Alhoewel opa's en oma's soms geweldige mensen voor hun kleinkinderen zijn vind het ik egoisme van de hedendaagse ouders te grote vormen aannemen.

Opa en Oma moeten een welkome verrassing en afwisseling zijn in hun leven maar geen ouders voor de kinderen worden. Ach, hebben die mensen ook een vezetje en wij, egoistische ouders de handen vrij voor een vakantie naar...pak em beet,,,,Dubai of een ander ver exotisch oord. Die mensen hebben hun leven lang gewerkt, ontneem ze dat en ze schieten zo de dementie in. Nu maken ze zich nuttig en het scheelt je een hoop kopzorgen. Kinderen zijn prima graagdmeters om te zien of opa en oma het og trekken. Beginnen je kids wartaal uit te slaan dan wordt het tijd dat het tehuis gebeld wordt om een plekkie.



Maar het probleem zit in dat mensen te  veel willen, groter huis dan de buren, mooiere auto een auto? Wij hebben 2 auto's en een motor bij huis! dan de buren enz enz en ja dan moet je blijven werken. Ja hoor eens,  je moet er wel wat voor doen!  De hele dag thuiszitten is ook zowat. Op je werk heb je tenminste nog eens intelligente gesprekken die verder reiken dan pappie en mammie poepbroek.Waar is de gezelligheid en de drang om je kind zijn eerste stapjes te zien doen, zijn eerste woordjes te horen ...................................need i go on??? Dat soort dingen laten we met liefde aan het kdv, opa's en oma's en de nanny over. Wij moeten carriere maken en veel geld verdienen om ons luxe leventje te kunnen bekostigen Geld moet rolen, iets waar onze generatie voor opgegroeid is.
Alle reacties Link kopieren
Excuses voor de tyop's, die kleine priegel lettertjes zijn ondoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Typo's :$
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de discussie nog niet helemaal gevolgd maar wel gedeeltelijk. Wat worden papa en mama als slechte mensen afgeschilderd zeg en wat worden ze weer met schuldgevoelens opgezadeld!!

De meeste, niet allemaal, maar echt de meeste oma's staan te trappelen om op te passen hoor. Mijn ma baalt dat ik nog geen oppas voor en weekend nodig heb gehad, want dan wordt alles aan de kant gegooid en kan spruitje komen. Mijn kleintje zit 3 dagen op het kdv waar er uitstekend voor wordt gezorgd en 1 dag wordt er om en om door schoonma of door ma opgepast. Deze kijken echt uit naar deze dagen waar ze het kleintje echt kunnen leren kennen en samen leuke dingen kunnen doen. Neemt soms wat overdreven vormen aan, maar OK.

Ik werk echt niet omdat ik 3 maal per jaar perse naar exotische oorden wil vertrekken, maar omdat ik mijn werk leuk vind en omdat de hypotheek betaald moet worden. We werken met zijn tweeen en omdat mijn vriend 1 dag per week studeert is het nog niet mogelijk om het met alleen 3 dagen kdv te redden. Als hij klaar is gaan we opnieuw kijken.

Ik vind de combinatie best pittig en ben blij dat er een kdv of af en toe een opa en oma zijn om te helpen, want, laten we eerlijk zijn, het valt af en toe niet mee, de combinatie zorg en werken. Het huis ziet er soms best ontploft uit. Door de studie van mijn vriend valt het huishouden alleen op mijn schouders; soms laat ik dat dus bewust liggen en maken we samen afspraken over de meeste zaken.

Gelukkig heb ik de liefste dochter ter wereld, dus dat maakt een hele hoop goed... ben helemaal verliefd op mijn eigen dochter....
Alle reacties Link kopieren


Mijn moeder stond te popelen om te gaan oppassen! Zo erg zelfs, dat ze al ruim voordat ze uberhaupt wist dat ik plannen had om zwanger te worden, riep dat zij later oppasoma wilde worden.



Mijn schoonouders hebben al vrij snel na het bekendmaken van mijn zwangerschap te kennen gegeven niet te willen oppassen. Alleen een enkele keer 's avonds op de bank bij ons thuis, of eens een middagje, maar zeker niet structureel.



Bij mij precies hetzelfde! ik ben nog niet eens zwanger en heb geen kinderen maar m'n moeder heeft het al helemaal geregeld dat zij gaat oppassen! Dan komt ze lekker naar ons huis, vindt ze net zo makkelijk zegt ze. En we moeten ook samen als stel gezellige dingen blijven doen zonder de kinderen dus dan kan ze ook mooi oppassen en kunnen ze komen logeren! Ik vind het wel lief van haar hoor! En prettig om te weten dat het mogelijk is, maar ik laat m'n moeder niet schoonmaken oid dat vind ik niet nodig en niet prettig. 



Mijn schoonouders zijn al wat ouder en kunnen niet zoveel drukte hebben dus oppassen willen ze niet. Ze zeiden bij mijn schoonzus (hun dochter)altijd dat ze graag wilde oppassen maar dit is (helaas voor haar) nog nooit gebeurd. Ze heeft geen fulltime baan maar met 4 kinderen wil je er ook weleens uit dus dan passen wij meestal op.




De meeste, niet allemaal, maar echt de meeste oma's staan te trappelen om op te passen hoor.



Nou ja, mijn moeder dus niet.....
Alle reacties Link kopieren


Je neemt toch kinderen om ze zelf op te voeden. Opa en Oma moeten van de kids kunnen genieten ipv oppas spelen. Ik vind het zo sneu voor die kids.

Alhoewel opa's en oma's soms geweldige mensen voor hun kleinkinderen zijn vind het ik egoisme van de hedendaagse ouders te grote vormen aannemen.

Opa en Oma moeten een welkome verrassing en afwisseling zijn in hun leven maar geen ouders voor de kinderen worden.



Maar het probleem zit in dat mensen te  veel willen, groter huis dan de buren, mooiere auto dan de buren enz enz en ja dan moet je blijven werken. Waar is de gezelligheid en de drang om je kind zijn eerste stapjes te zien doen, zijn eerste woordjes te horen ...................................need i go on???
Nee hoor, ik nam geen kind om het zelf op te voeden. Ik nam een kindje speciaal om het naar het KDV te brengen. Dat leek me nou zó leuk, een kind naar het KDV brengen.......



Ik werk 4 dagen en mijn man ook. En dat doen we niet voor het geld (want zoveel verdienen we écht niet als je nagaat dat we er ook nog 2 studies van moeten betalen). We hebben een autootje van 750 euro en 18 jaar oud en een huurhuis. En 2/3e van ons salaris gaat op aan vaste lasten, de rest aan boodschappen/kleding/sparen enzovoorts, we houden bepaald niet veel over.



En die eerste stapjes zie je ook wel als je werkt hoor, die doen ze namelijk meestal thuis en niet op het KDV. En hoe érg is het nou eigenlijk als je het 3e of het 4e stapje ziet ipv het allereerste?

Wat een vooroordelen heb jij zeg.
Alle reacties Link kopieren




quote: blijfgewoonbianca reageerde





quote: Lesley01 reageerde   Dan zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf. Daar leren ze vaak ook nog meer dan bij opa en oma.



ik denk juist dat kinderen héél véél leren van opa en oma .





Dat denk ik ook!
Ik weet het zeker!



Mijn zoon gaat een dag in de twee weken naar opa en oma. Hij was hun eerste kleinkind en zij en wij wilden dat graag. Ik werkte in het begin thuis op die dag zodat als mijn moeder (die overigens ook altijd geroepen heeft dat ze niet zou oppassen omdat ze zelf ook 3,5 dag werkt) eens niet zou kunnen, we niet teveel problemen hadden met opvang. Ze heeft nooit afgezegd dus wat we vooraf verzonnen hadden was overbodig.



Een paar maanden terug vroeg mijn moeder of mijn zoon ook mocht komen slapen de avond voordat ze oppaste. Dan kon ze al lekker 's ochtends met hem douchen en ontbijten enzo. Dat vindt ze leuk. En 4 weken terug vroeg ze of hij 's avonds na de oppasdag ook mocht blijven eten :). Mij maak je dan niet wijs dat opa en oma het niet leuk vinden om op te passen, of dat ik misbruik van ze maak.



Ik denk dat de meeste mensen zelf echt wel kunnen inschatten of opa en oma er op zitten te wachten dat ze op hun kleinkind passen. Niemand wil toch een oppas voor zijn kind die helemaal geen zin heeft om ervoor te zorgen?



Overigens vind ik het voorbeeld van to wel heel storend, dat de vader in het weekend de kinderen naar opa en oma brengt om te gaan hobbyen. Die had overduidelijk gewoon geen kinderen moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het net andersom. Schoonouders willen heel erg graag oppassen, maar wij willen dat echt echt niet. Omdat we het niet verantwoord vinden want opa en oma zijn beide alcoholist. Maar dat is wel eens lastig om uit te leggen, want schoonouders blijven het proberen. Helaas willen ze het probleem zelf ook niet erkennen, dus wanneer ze echt rechtsreeks vragen naar de reden waarom de kids daar dan niet mogen logeren komt er steevast ruzie van. Daarom zeggen we het ook vaak niet rechtstreeks en vragen zij daar ook niet om om de lieve vrede te bewaren. En als het dan toch een keer echt ter sprake komt (laatste keer is 2 jaar geleden) laat ik man het woord doen, anders krijg ik geheid de schuld. Ze zien mij helaas sowieso al als een indringster die altijd met haar mondje klaar staat. Inderdaad zeg ik gewoon waar het op staat als daar naar gevraagd wordt, terwijl zij juist vinden dat je over veel dingen zo min mogelijk moet praten, zodat er maar geen ruzie komt. Schoonvader wordt door de drank namelijk nogal snel aggressief en boos. Nouja, ik heb dus geleerd om daar inderdaad alleen maar over koetjes en kalfjes te praten. Maar ik dwaal af:D



Dan heb ik het niet over een vaste dag in de week oppassen gelukkig. Op dit moment wonen we ongeveer 200km van zowel ouders als schoonouders, dus een vaste dag oppassen in de week is sowieso niet handig vanwege de afstand. Bovendien hebben zowel mijn moeder als mijn schoonouders (mijn vader werkt nog) aangegeven dat ze niet een vaste dag willen oppassen. Zou dus ook niet mogelijk zijn in ons geval vanwege de afstand, maar zelfs al woonden we om de hoek, dan nog niet.

Wat ze allebei wel willen is incidenteel oppassen wanneer wij eens een weekendje weg gaan bijv (wat overigens niet vaak gebeurt). Maar omdat we schoonouders dus niet willen laten oppassen, in ieder geval niet langer dan een paar uurtjes dus zeker niet logeren,  is het gevolg dat kids mijn ouders wel beter kennen en ook dol op ze zijn. En dat ze ook niet graag heel lang bij mijn schoonouders zijn, zelfs als wij er bij zijn vraagt zoonlief (4) 's avonds bij het op bed brengen wanneer we nou weer naar de andere opa en oma gaan. Dat is niet mijn bedoeling, maar het is niet anders.



Overigens vinden ze het wel leuk hoor bij mijn schoonouders, waar we wel gewoon met zijn allen komen met verjaardagen e.d., het is niet zo dat ze een hekel aan ze hebben. Ze hebben alleen een heel sterke voorkeur voor mijn ouders. Dat laatste heb ik zelf ook, maar ik zorg er wel zo goed mogelijk voor dat de kids dat niet merken. Omdat ik wel wil dat ze met twee opa's en oma's opgroeien voor zover dat mogelijk is.



Van de zomer gaan wij verhuizen naar de andere kant van het land. We wonen dan nog 'maar' 130km van schoonouders en ouders, maar helaas gaan mijn ouders ook verhuizen en wonen we dan zo'n 240km van hen vandaan. We krijgen half juli de sleutel en gaan dan eerst 6 weken klussen alvorens we over gaan. Omdat ons nieuwe huis niet echt in de buurt is ontkomen we er dus niet aan dat de kids uit logeren 'moeten'. We hebben dit wel zoveel mogelijk beperkt. In de week van de verhuizing logeren zeeen weekje bij mijn ouders, in de week dat wij de sleutel krijgen logeren ze ook een weekje bij mijn ouders (daar zit dan 5 week tussen). En in de derde week komen mijn broer en zijn vrouw hier 6 dagen oppassen. De andere weken ben ik gewoon thuis voor ze en moet manlief dus met anderen klussen.

Mijn schoonouders zeuren sinds ze weten van onze planning (wanneer we de sleutel krijgen en wanneer we gaan verhuizen, ze weten nog niet dat ze wel 2 weken bij mijn ouders zijn in totaal) ons de oren van de kop, vooral schoonvader. Breng die kids maar hier, we willen ze ook wel ophalen! Hardstikke lief en goed bedoeld, maar totaal niet verantwoord dus het gaat echt niet door. En dat zeggen we ze dan ook steeds, dat we het niet doen en al een andere oplossing hebben bedacht. Mijn schoonmoeder legt zich er ondertussen wel redelijk bij neer, maar schoonvader wordt steeds halstarriger, ZUCHT. Als ik hier dan lees van al die fijne schoonouders die lekker op de kids passen word Iik wel eens jaloers. En ik vind het ook echt wel sneu voor mijn schoonouders. Maar ik laat me nooit overhalen en gelukkig staat mijn man hier vierkant achter. Stel dat er iets gebeurt, ik zou het mezelf nooit vergeven. We hebben ze in het verleden wel eens (heel sporadisch) een middagje/avondje bij schoonouders achtergelaten, als het bijv. echt niet anders kon. Ja klinkt een beetje krom, maar voorbeeldje: begin juni trouwde mijn zus. Zij woonde in dezelfde plaats als ouders en schoonouders. Kids waren de hele dag mee, maar 's avonds brachten we ze bij schoonouders. We stopten ze eerst zelf in bed en het feest was ook vlak in de buurt. Dat vind ik dan zelfs nog moeilijk, maar een hele avond een koter van 2 en 4 meenemen is ook niks waard en alle andere mensen in de buurt waren op het feest (onze gewone oppas was geen optie want die woont immers 200km verderop).

Of toen we in afgelopen voorjaar een paar huizen wilden bezichtigen en dat is niet zo handig met kids, en mijn ouders niet thuis waren en wij bovendien bij schoonouders logeerden. Al met al waren we 1 dagdeel weg, maar toen we thuiskwamen praatte oma met dubbele tong en ik heb me nog dagen schuldig gevoeld. Doordat ze er nu steeds om zeuren en wij het er dus samen (man en ik) regelmatig over hebben, hebben we besloten om ze voorlopig ook niet een middagje op te laten passen. Omdat dit zelfs niet goed voelt. Oma is ook wel eens vergeten bepaalde zalf te smeren (kids hebben eczeem ) en als ik dan vroeg of ze dat wel gedaan had vroeg ze over welke zalf ik het had. Terwijl ik van tevoren die instructie duidelijk had gegeven! Maarja, alcohol tast je geheugen enorm aan. En dat is nog maar een klein dingetje, ik moet er niet aan denken wat er nog meer gebeuren kan.



Dus het kan ook nog wel eens zo zijn dat je je (schoon)ouders echt niet kan laten oppassen. Overigens, wanneer het wel kon en ze het wel wilden voor een vaste dag, weet ik nog niet of ik dat wel gewild had. Maar daar heb ik nog nooit over na hoeven denken.

Mijn kids gaan 2 dagen naar het kdv en daar heb ik echt superervaringen mee.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
Van de week had zoon (12) iets ergs leuks met school gedaan. Die kwam enthousiast en vol verhalen thuis. Dan is het helemaal niet gek dat hij nog even richting oma gaat om daar ook zijn verhaal te doen. Oma vindt het heerlijk.

Ze is allang geen vaste oppas meer, daar is ze echt te oud voor. Maar vandaag hadden man en ik een afspraak waar de kinderen niet mee naar toe konden en thuisblijven was even geen goed plan. Dan gaat de hele bende gewoon naar oma. Kan oma heerlijk al haar verhalen kwijt en als ze klusjes heeft worden die even gedaan.

En zo past iedereen even op elkaar.:P
Alle reacties Link kopieren




quote: blijfgewoonbianca reageerde





quote: Lesley01 reageerde   Dan zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf. Daar leren ze vaak ook nog meer dan bij opa en oma.



ik denk juist dat kinderen héél véél leren van opa en oma .





Ja? Vertel waarom.



Ik denk dat kindeen op een kinderdagverblijf meer leren doordat ze van andere kinderen afkijken. Ze hebben er strakke schema's en stimuleren de ontwikkeling van het kind op maat.



Bij opa en oma is het gezellig spelen en soms verwend worden met snoep. Maar of ze ook druk aan de gang gaan met liedjes zingen, boekjes lezen en leerzame spelletje?



Ik zie wel degelijk een groot verschil tussen oma als oppas of het KDV. KDV kun je vergelijken met school.







Ik denk niet dat kinderen meer of minder leren bij een KDV dan bij opa en/of oma, wel andere dingen.



Op een KDV zijn er veel meer kinderen en moeten de kinderen dus leren delen en samen spelen. Er zijn op een KDV veel meer kinderen per volwassene, dus de volwassene (leider/ster op het KDV) heeft minder tijd om met het kind individueel door te brengen. Speelgoed op een KDV is ook vaak echt speelgoed, schone spullen die alleen bedoeld zijn om mee te spelen. Op een KDV lopen pedagogisch opgeleide mensen rond, die dankzij die opleiding eerder in staat zullen zijn om afwijkingen in de ontwikkeling van een kind te signaleren en daarnaar te handelen. De strakke schema's in het KDV zijn bittere noodzaak omdat er vaak gewoonweg geen tijd is om al te veel af te wijken van dat schema.





Bij opa en oma zijn er (meestal) minder kinderen per volwassene en heeft de volwassene meer tijd voor 1-op-1 bezigheden. Er is misschien minder speel-speelgoed, maar wel dingen waar opa en oma zelf ook mee werken: de garde om pap mee te roeren, de stamper van de zuurkoolstamppot, de schroevendraaiers in de gereedschapskist.



Mijn eigen kinderen worden(werden) opgevangen door mijn ouders. Mijn kinderen (2 en 4 jaar) hebben opa en oma al eens geholpen met aardappels poten en boontjes plukken. Fruit is iets dat bij opa uit de moestuin komt en niet iets wat in een bakje uit de supermarkt komt. Opa en oma nemen de kinderen mee naar het bos en de boerderij. Melk komt uit een koe en niet uit een pak. En daarom ben ik het met Blijfgewoonbianca eens als zij zegt dat kinderen bij opa en oma heel veel kunnen leren.



En over dat verwennen: Als opa's en oma's structureel gaan oppassen komen ze er snel genoeg achter dat ze dan ook een opvoedende taak erbij hebben en niet alleen maar kunnen verwennen.
Alle reacties Link kopieren


Je neemt toch kinderen om ze zelf op te voeden. Opa en Oma moeten van de kids kunnen genieten ipv oppas spelen. Ik vind het zo sneu voor die kids.

Alhoewel opa's en oma's soms geweldige mensen voor hun kleinkinderen zijn vind het ik egoisme van de hedendaagse ouders te grote vormen aannemen.

Opa en Oma moeten een welkome verrassing en afwisseling zijn in hun leven maar geen ouders voor de kinderen worden.



Maar het probleem zit in dat mensen te  veel willen, groter huis dan de buren, mooiere auto dan de buren enz enz en ja dan moet je blijven werken. Waar is de gezelligheid en de drang om je kind zijn eerste stapjes te zien doen, zijn eerste woordjes te horen ...................................need i go on???




Ik zie thuis kunnen blijven voor de kinderen meer als een luxe! Niet iedereen kan thuis blijven ook al zouden ze dit willen! Er moet ook brood op de plank komen! De huizen zijn duur en de vaste lasten lopen behoorlijk op! Ik zal zelf ook minimaal 2 dagen moeten blijven werken mocht ik kinderen krijgen. En wij wonen gewoon in een normaal rijtjeshuis, hebben een 2e hands auto en geven niet veel geld uit aan luxe dingen als vakantie's en daagjes weg. Het leven is gewoon erg duur en als je beide een baan hebt met een gemiddeld salaris moet je haast wel met z'n 2-en blijven werken! Ik zou graag thuis willen blijven hoor maar dan moet of mijn man meer gaan werken, een andere baan zoeken met een beter salaris (terwijl hij z'n werk geweldig vindt) of we moeten geld winnen oid. 



Opa's en oma's als 2e ouders hoeft van mij inderdaad ook niet maar sommige kunnen niet anders dus is het een mooie oplossing. Zelf zou ik m'n moeder maximaal 1 dag in de week als oppas prima vinden en de andere dag kdv of m'n man moet z'n uren over 4 dagen kunnen verdelen zodat hij 1 dag thuis kan zijn. En ik heb het hier trouwens voornamelijk over de tijd vóór de kleuterschool dus dat is ook weer niet zo bepalend dat opa en oma meteen 2e ouders zijn, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Een oplossing in bepaalde gevallen zou betaling kunnen zijn. Aan opa en oma wel te verstaan. Via inschrijving bij een gastouderburo en belastingdienst kun je dat nagenoeg helemaal vergoed krijgen. Dan kun je opa en oma betalen, en zij kunnen, mits ze dat willen natuurlijk, minder werken.



Overigens is een kinderdagverblijf dan wel duur, maar ik vraag me serieus af waarom mensen kinderen willen als ze de verantwoordelijkheid niet aan kunnen/willen. Dat kdv is tenslotte tijdelijk. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om alleen de ochtenden te werken, waardoor ik geen oppas nodig heb. In de schoolvakantie wordt een en ander opgelost met vriendinnetjes, oma (2 ochtenden van die 6 weken) een keertje zuslief, papa!!!! en een vakantiespeelgroep. Daarnaast werk ik tijdens de vakantie minder zodat mijn dochter mama ook nog ziet. Het was een heel geregel, dat wel. Maar ik moet er toch niet aan denken dat mijn dochter 6 weken lang iedere ochtend bij oma moet zitten. Laat staan dat ik daar voor 4 jaar of nog langer voor zou kiezen. Uitzonderingen bijvoorbeeld vind ik een gescheiden moeder die dus gewoon echt weinig keuze heeft. Maar in zo'n geval kun je dus met een betaling ook een eind komen. Hoe het helemaal precies zit weet ik niet, maar als er iemand interesse zou hebben, mijn zwager is econoom, die weet het wel precies.
Alle reacties Link kopieren
't Lijkt me heel belangrijk voor kinderen dat ze, wanneer ze uit school komen, gewoon naar huis kunnen om te spelen en dat dan ook mama en/of papa thuis is dan dat het kind iedere dag na school gesleept wordt naar een KDV, oppas en dergelijke. Want dan heeft het kind volgens mij teveel verschillende opvoeders en weet het uiteindelijk niet meer wat goed is en wat niet.

Dat komt dan omdat de volwassenen die betrokken zijn allemaal andere regels hebben ten opzichte van de opvoeding. Het lijkt me dat alleen mama en/of papa bepalen en vertellen wat goed is wat niet. Als de leidsters van het KDV bijvoorbeeld zich hier ook nog mee gaan bemoeien en allemaal dingen goed gaan vinden die mama of papa afkeuren, dan raakt het kind in de war.



Ook vind ik dat het bij oma's en opa's vooral gezellig moet zijn. Oma en opa verwennen nu eenmaal graag hun kleinkinderen en de kleinkinderen vinden het leuk om bij oma of opa te zijn en lekker met ze te tekenen, boodschappen te doen enzovoorts. Laat het opvoeden gewoon lekker aan papa of mama over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven