Telefoons in huis

28-07-2014 08:17 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer wij thuis zijn met onze dochter leggen we onze telefoons weg en gebruiken deze niet als zij er bij is. Of nouja we gebruiken ze wel maar niet onnodig op Facebook, whatsapp enz, omdat ik dat zo ongezellig en ongeïnteresseerd vind. Ook als er mensen op visite komen zitten we niet met onze telefoon.

Maar nu heb ik steeds vaker dat anderen dat dus wél doen bij ons thuis. Als voorbeeld:

Oma komt oppassen, zit met kind op de grond te spelen maar zit ipv op te letten op haar telefoon. Kind vraagt wat en krijgt geen antwoord.

Of er komen vrienden eten en tijdens het eten wordt er gewoon gesmst/ whatsappt



Ligt het aan mij of ís dit gewoon heel erg onbeleefd? En hebben meer mensen dit? En kan ik vragen om die telefoon weg te leggen of is dat juist onbeleefd?
quote:Annelaure schreef op 28 juli 2014 @ 08:58:

Zakelijke mails kunnen in zakelijke tijd beantwoord worden.



Niet altijd hoor. Sommige mensen moeten nou eenmaal bereikbaar zijn.



Ik vind het wel wat anders als er visite is, die vervolgens de hele tijd zitten te whatsappen/facebooken etc. Daar zou ik ook niet van gediend zijn.
quote:3wieler schreef op 28 juli 2014 @ 09:01:

[...]





Mijn privé en zakelijke tijd lopen door elkaar. En dan?Dan blijf je maar thuis. Ben jij nou belatefeld om een beetje iemand anders tijd te verdoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6 man in mijn vriendenkring die een eigen onderneming hebben. Dacht het niet dat zij "slechts" bereikbaar zijn van 9-5?



Er bestaat een andere wereld Annelure waar jij klaarblijkelijk geen weet van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het eigenlijk helemaal niet. Maar de mensen waar ik mee omga gebruiken een telefoon voornamelijk als telefoon; dus als er gebeld wordt of een berichtje gestuurd wordt kan je dat prima even beantwoorden maar dat gebeurt echt niet continu en kost meestal 2 minuten tijd.

En de internetmogelijkheden van mn telefoon gebruik ik wel eens als ik iets op moet zoeken, of als de trein vertraging heeft en ik heb de krant al uit ofzo. Maar de hele tijd met een telefoon bezig zijn? Nee, dat is hier gelukkig niet. Klinkt voor mij meer als iets voor pubers, maar kennelijk doen ook volwassenen het?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin die een restaurant heeft. Die wordt de hele dag gebeld om o.a. reserveringen aan te nemen.

Ik ga haar de volgende keer vragen om dit niet meer te doen. Ja, van 9 tot 5.

Eens kijken hoe zij reageert
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 28 juli 2014 @ 09:03:

Ik heb 6 man in mijn vriendenkring die een eigen onderneming hebben. Dacht het niet dat zij "slechts" bereikbaar zijn van 9-5?



Er bestaat een andere wereld Annelure waar jij klaarblijkelijk geen weet van hebt.Maar dat is toch een heel ander verhaal dan iemand die de hele tijd zit te facebooken of stomme spelletjes zit te spelen?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk toch juist? Vroeger moest je altijd maar net doen of alles wat iemand je vertelde daadwerkelijk interessant was, nu kun je je mobieltje pakken en zo duidelijk maken dat je gesprekspartner duidelijk iets aan zijn/haar gesprekstechnieken moet doen.



Ik ben nog opgevoed met het idee dat televisie kijken dom en oppervlakkig vermaak is, zo heeft iedere tijd z'n eigen 'problemen'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als je een 9-5 baan hebt met niet al te veel verantwoordelijkheid en je gebruikt je (het internet op je) mobieltje alleen voor Facebook en de NS-app, dan snap ik het.



Mensen met een eigen onderneming of een verantwoordelijke baan kunnen echt niet zomaar altijd hun telefoon uitzetten. Ik ben echt geen directeur maar mijn collega's moeten me zo nu en dan echt kunnen bereiken buiten kantooruren of op mijn vrije dagen. Ook krijg ik vaak genoeg berichtjes na 21.00 van collega's of een vraag van mijn manager of ik nog wat wil uitzoeken voor de volgende dag.



In zulke gevallen kun je wel heel stoer zeggen 'ik doe dat morgen, dan werk ik weer' zeggen maar de maatschappij is daar simpelweg niet meer naar.
quote:Spijk-er schreef op 28 juli 2014 @ 09:06:

[...]



Maar dat is toch een heel ander verhaal dan iemand die de hele tijd zit te facebooken of stomme spelletjes zit te spelen?Ja precies.
quote:Spijk-er schreef op 28 juli 2014 @ 09:06:

[...]



Maar dat is toch een heel ander verhaal dan iemand die de hele tijd zit te facebooken of stomme spelletjes zit te spelen?Ja maar bij Annelaure kom je er niet in. Zakelijke dingen doe je maar in zakelijke tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 28 juli 2014 @ 09:06:

[...]



Maar dat is toch een heel ander verhaal dan iemand die de hele tijd zit te facebooken of stomme spelletjes zit te spelen?



Tuurlijk, maar Annelure stelt dat zij haar bezoek aangeeft hun telefoons in hun tas te laten, anders komen ze er niet in.

Daar reageer ik op.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik het in het bijzijn van familie/mensen die je vaak ziet weer wat anders dan bijvoorbeeld een één op één afspraak met een vriendin waar je niet vaak mee afspreekt.



Als wij met de familie zijn (minimaal ééns per week, meestal veel vaker) check ik lekker mijn FB tussendoor hoor. Ik hoef niet al die uren op te zitten en beleefd te doen, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
TO bedoelt toch ook niet even een zakelijk telefoontje aannemen?

Of een oma die even iets checkt of snel even wat beantwoord?



Het gaat toch om mensen die bij je langskomen op visite, en vervolgens in hun mobiel zitten te staren en af en toe een ja of nee of hmm hmm antwoorden, zonder op te kijken.



Ik erger me daar ook kapot aan.



Vorige maand kwamen hier ook 4 mensen langs, op visite, we zouden lekker koken, triviant avondje houden, lekkere drank, hapjes, etc. Het allereerste wat ze vroegen toen ze binnen kwamen was wat ons WIFI wachtwoord was. Want stel je voor, je mist een update!! Nou goed, we hadden nog geen WIFI, we moesten nog ouderwets het internet aanslingeren en het WIFI pakket lag nog in de kast (al een jaar) te wachten voor installatie. Nou goed, dat zouden ze wel even doen. Want dan konden ze tenminste online... Eindelijk gelukt, maar goed, het was dus trivianten met de telefoon op tafel en een schuin oog naar het beeldscherm...
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 28 juli 2014 @ 08:48:

Ik heb aangegeven dat het ronduit asociaal is als mensen langskomen, zogenaamd voor mij, en mij dan in mijn eigen huis buitensluiten door met mensen die er niet zijn gesprekken aan te knopen. En of die telefoons dus weg konden blijven.



@3wieler: ik zou jou ook niet over de vloer hoeven als je je aandacht niet eens bij mij kunt houden.Ik zou niet eens meer bij jou over de vloer willen komen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:elninjoo schreef op 28 juli 2014 @ 09:01:

Je kunt je toch niet 24/7 bezig houden met getut met 'n kind (of huisdier)?



.Offtopic: Ik vind het echt denigrerend hoe jij over het spelen met/zorgen voor kinderen praat als "getut" . Alsof mensen dan hun tijd zitten te verdoen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spininhoek schreef op 28 juli 2014 @ 09:30:

TO bedoelt toch ook niet even een zakelijk telefoontje aannemen?

Of een oma die even iets checkt of snel even wat beantwoord?



Het gaat toch om mensen die bij je langskomen op visite, en vervolgens in hun mobiel zitten te staren en af en toe een ja of nee of hmm hmm antwoorden, zonder op te kijken.



Ik erger me daar ook kapot aan.



Vorige maand kwamen hier ook 4 mensen langs, op visite, we zouden lekker koken, triviant avondje houden, lekkere drank, hapjes, etc. Het allereerste wat ze vroegen toen ze binnen kwamen was wat ons WIFI wachtwoord was. Want stel je voor, je mist een update!! Nou goed, we hadden nog geen WIFI, we moesten nog ouderwets het internet aanslingeren en het WIFI pakket lag nog in de kast (al een jaar) te wachten voor installatie. Nou goed, dat zouden ze wel even doen. Want dan konden ze tenminste online... Eindelijk gelukt, maar goed, het was dus trivianten met de telefoon op tafel en een schuin oog naar het beeldscherm...



Maar dat snap ik dan weer niet van jou. In zo'n geval zou ik voorstellen om een telefoonstapel te maken of iets dergelijks, past prima bij een spelletjesavond.



Het klinkt nu alsof je zwaar geirriteerd het allemaal maar hebt laten gebeuren zonder iets te zeggen. Dat zou ík nou weer verschrikkelijk vinden, min vrienden die zich kapot ergeren aan mijn gedrag en niks zeggen.
Ontopic: als mensen bereikbaar moeten zijn voor hun werk of oppas o.i.d. vind ik het logisch als ze hun berichten in de gaten houden. Maar al het andere kan best wachten tot na het bezoek. Ik zou het alleen niet kei hard tegen zo iemand zeggen, ik zou me stilzwijgend zitten ergeren. En zo'n persoon niet snel meer uitnodigen denk ik
Ik vind het ongezellig en asociaal als je gezellig bij elkaar op bezoek bent, en je gaat dan de gele tijd op je telefoon kijken. Het gebeurt bij mij ook nooit, ik zie de meeste van mijn vrienden maar een paar keer per jaar en ik kan me er niks bij voorstellen dat hè die schaarse tijd dan gaat zitten doorbrengen met facebooken en whatsappen.



Als mensen zakelijk bereikbaar moeten zijn dan snap ik dat, maar zelfs de ondernemers in mijn kring hoeven echt niet constant aan dat scherm te hangen. Dat is dan een kwestie van een keer 5 minuten of zo.



Ik ken maar één persoon die voor werk constant aan het bellen is, als due bijj ons komt eten moet hij 4 X per uur een telefoontje aannemen. Ik respecteer dat het voor hen bij z'n werk hoort maar gezellig vind ik het niet. Ik begin geen persoonlijk gesprek meer met hem onder die omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 28 juli 2014 @ 09:07:

[...]





Ja maar bij Annelaure kom je er niet in. Zakelijke dingen doe je maar in zakelijke tijd.

Oh zo. Nou ja, dan maar niet



De helft van de tijd ben ik mijn telefoon kwijt of vergeten maar is hij toevallig in mijn nabijheid en doet hij pling dan kijk ik er even op. Iemand heeft me immers een berichtje gestuurd. Die beantwoord ik niet altijd direct maar waarom zou het onbeleefd zijn om even te kijken?

De hele tijd bezig zijn op social media terwijl je hebt afgesproken, doen mensen dat echt? Mensen boven de 18?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 28 juli 2014 @ 09:36:

[...]





Maar dat snap ik dan weer niet van jou. In zo'n geval zou ik voorstellen om een telefoonstapel te maken of iets dergelijks, past prima bij een spelletjesavond.



Het klinkt nu alsof je zwaar geirriteerd het allemaal maar hebt laten gebeuren zonder iets te zeggen. Dat zou ík nou weer verschrikkelijk vinden, min vrienden die zich kapot ergeren aan mijn gedrag en niks zeggen.



Waar staat dat ik er niks van heb gezegd?



Tuurlijk heb ik op een gegeven moment gezegd, he jongens, best irritant zo, continue dat gegluur op dat ding, kan het ook even zonder?? Maar dan hoor je wel wat protest. 'Ach, even die en die antwoorden, en even dit bekijken, en whoehoehaha, moet je zien, dit filmpje!!
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Ja ik stoor me er ook aan, in de tijd van vaste telefoons vond ik het ook heel normaal als er visite is, om tegen degene die belt te zeggen, dat ik ze straks terugbel maar dat ik nu visite heb.



Nu met mobieltjes verwacht ik dat ook van anderen, maar laatst was ik met een vriendin koffie gaan drinken op een terrasje en toen heeft ze ook de hele tijd met dat ding in haar handen gezeten.....ik kan er van kotsen!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 28 juli 2014 @ 08:53:

[...]





Dus een vriendin mag niet even snel een belangrijke zakelijke mail beantwoorden want jij wenst de volledige aandacht? Wow.

Stel je hebt een kind, hebt oppas geregeld maar kind is totaal overstuur, is ziek geworden of heeft een ongeluk gehad.



Ik ben ook heus voor je telefoon in je tas als je op bezoek bent maar ik wil hem wel kunnen horen en bij de hand hebben voor dit soort dingen. Ik vind het een belachelijke eis.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk pik ik dat getuur op de telefoon alleen maar als oma op sterven ligt of zoiets.



En in het geval van de OP waar oma zit te whatsappen bij kleinkind....jemig, die heeft ook geen respect in haar lijf.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 28 juli 2014 @ 10:04:

Ja ik stoor me er ook aan, in de tijd van vaste telefoons vond ik het ook heel normaal als er visite is, om tegen degene die belt te zeggen, dat ik ze straks terugbel maar dat ik nu visite heb.



Nu met mobieltjes verwacht ik dat ook van anderen, maar laatst was ik met een vriendin koffie gaan drinken op een terrasje en toen heeft ze ook de hele tijd met dat ding in haar handen gezeten.....ik kan er van kotsen!

Bij bepaalde mensen weet ik dat ze altijd 'ergens' om bellen en niet voor een kletspraatje. Die neem ik dan ook op want dat duurt ook niet lang.



En ervan kotsen? Werkelijk? Ik vind af en toe op je telefoon kijken echt niet vreselijk. Wel als het idd de héle tijd gebeurt maar zulke vrienden heb ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 28 juli 2014 @ 10:07:

Eigenlijk pik ik dat getuur op de telefoon alleen maar als oma op sterven ligt of zoiets.



En in het geval van de OP waar oma zit te whatsappen bij kleinkind....jemig, die heeft ook geen respect in haar lijf.





Nee stel je voor, oma moet haar eigen leven inderdaad compléét in dienst van kleinkind stellen. Als ze op straat lopen mag ze ook alleen mensen gedag zeggen die kind kent en ze mag geen koffie oid drinken want dat is respectloos, kind mag dat ook niet.





En dan vragen mensen zich af waarom grootouders van nu niet meer zo vaak willen oppassen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven