Telefoons in huis

28-07-2014 08:17 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer wij thuis zijn met onze dochter leggen we onze telefoons weg en gebruiken deze niet als zij er bij is. Of nouja we gebruiken ze wel maar niet onnodig op Facebook, whatsapp enz, omdat ik dat zo ongezellig en ongeïnteresseerd vind. Ook als er mensen op visite komen zitten we niet met onze telefoon.

Maar nu heb ik steeds vaker dat anderen dat dus wél doen bij ons thuis. Als voorbeeld:

Oma komt oppassen, zit met kind op de grond te spelen maar zit ipv op te letten op haar telefoon. Kind vraagt wat en krijgt geen antwoord.

Of er komen vrienden eten en tijdens het eten wordt er gewoon gesmst/ whatsappt



Ligt het aan mij of ís dit gewoon heel erg onbeleefd? En hebben meer mensen dit? En kan ik vragen om die telefoon weg te leggen of is dat juist onbeleefd?
quote:Annelaure schreef op 28 juli 2014 @ 08:58:

Zakelijke mails kunnen in zakelijke tijd beantwoord worden. welcome to the real world
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook irritant, bezoek die met hun telefoon pielt, als ik niet boeiend ben wat doe je hier dan? Of foto's van mensen in een restaurant, iedereen zit met dat ding voor zijn porum, verschrikkelijk zeg.
Het filtert wel lekker. Ik gebruik mijn telefoon niet in gezelschap voor facebook e.d., en de bel gaat er af, maar ik heb wel 24/7 de telefoon in beeld. Mensen die dawr niet tegen kunnen, prima. Andere vrienden zoeken.



Wat stoerder klinkt dan het is overigens, want ik ken werkelijk niemand die er bezwaar tegen heeft.
Alle reacties Link kopieren
De bliebjes van elk wissewasserig berichtje is pas irritant!
Alle reacties Link kopieren
Maar hier zou ik ook niet blij van worden:



Quote:

Tuurlijk heb ik op een gegeven moment gezegd, he jongens, best irritant zo, continue dat gegluur op dat ding, kan het ook even zonder?? Maar dan hoor je wel wat protest. 'Ach, even die en die antwoorden, en even dit bekijken, en whoehoehaha, moet je zien, dit filmpje!!



Dat klinkt als een zeurende moeder.



Overigens is dit alles in mijn ontving nooit een issue. We maken soms een telefoonstapel. Alleen m'n moeder ergert zich soms aan onze telefoons, maar die presteert het om een gesprek met je te beginnen terwijl je midden in een whatsapp gesprek zit. Die realiseert zich niet dat dat óók een gesprek is en dat je dat soms niet per direct kan afkappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen problemen mee, maar als ze het hele bezoek alleen met de snufferd in de telefoon zitten zeg ik er wel wat van. Want dan kun je net zo goed thuisblijven.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
In mijn geval gaat het dus ook om mensen die in mijn/kinds gezelschap de hele tijd op hun telefoon zitten. Natuurlijk beantwoord je eens een bericht en neem je een telefoontje aan, maar waar ik me aan erger is de hele tijd! Vrienden doen dat dus, als ze bij mij thuis zijn. Ik vind het lastig om daar iets van te zeggen. Hoe doen jullie dat? Of laten jullie het gewoon?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook strontvervelend. Natuurlijk, soms dan zijn er dingen die worden afgesproken over Whatsapp oid, maar ik gooi dan altijd gewoon in de groep 'Tsja, ik ga nu op bezoek, dus ik ben niet meer bereikbaar.' Dan laat ik die telefoon ook gewoon liggen. Afspraken die ik heb gemaakt om op bezoek te gaan zijn afspraken. Als mijn moeder belt terwijl er iemand is zeg ik ook 'Ik bel je straks even terug'. Als ik ergens ben neem ik de helft van de tijd niet eens op, want dan zit mijn telefoon in mijn tas, of hij staat op stil.



Mijn ouders zijn niet zo meegegaan met de hype, hebben dus geen smartphones. Heerlijk als zij op bezoek komen. Mijn schoonouders hebben allebei smartphones en presteren het zelfs om hun iPads mee te nemen als ze bij ons op bezoek komen, want dat is zo handig. Dat vind ik dan wel echt om te huilen, ze komen bij ons op bezoek, ik maak dan vaak wel wat lekkers voor ze, zorg dat het gezellig kan worden en zij pakken dan de iPad erbij. Blijf dan lekker thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf kijk alleen heel af en toe even op mijn telefoon als ik ergens op bezoek ben.

Ik vind het wel vervelend dat er nu zelfs een collega is die begint te zeuren als wij met onze telefoon zitten in de lunchpauze. Zij vind dat wij dan met elkaar moeten praten etc. Tja dan denk ik ook bekijk het maar. Ik werk 9 uur per dag en in dat half uurtje dat ik pauze heb wil ik rustig even mijn berichten checken en het niet voor de zoveelste keer over haar hond hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik een eenvoudige prepaid mobiel, waar je alleen mee kan bellen en sms'en. Dus nooit gewhatsappt o.i.d. Vaak vergeet ik mijn telefoon mee te nemen. En als het even niet uitkomt, neem ik niet op. Soms blijven mensen dan wel door sms'en, en zijn verongelijkt dat je niet direct reageert, want ze hadden je al drie uur geleden een sms gestuurd. Tja, dat kan, maar ik was even met iets anders bezig.



Het ergert mij niet snel als anderen constant met hun telefoon bezig zijn. Hooguit jammer voor zichzelf dat ze zoveel missen van wat er op dat moment om hun heen gebeurt. Ze doen vooral zichzelf tekort.

Net zoiets als mensen die op reis obsessief aan de lopende band foto's maken. Waardoor ze vergeten om op dat moment van de omgeving en het landschap te genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook storend. Heb het een keer meegemaakt dat een vriendin bij mij kwam eten. Uiteindelijk zat ik te eten en zij te bellen en what's appen. Vond ik niet zo gezellig.



Gebeurt wel vaker, hele gesprekken via de telefoon en dan zit ik er een beetje bij. Maar ja vrijheid blijheid he, moet allemaal maar kunnen...
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 28 juli 2014 @ 14:05:

Ik vind het ook storend. Heb het een keer meegemaakt dat een vriendin bij mij kwam eten. Uiteindelijk zat ik te eten en zij te bellen en what's appen. Vond ik niet zo gezellig.



Gebeurt wel vaker, hele gesprekken via de telefoon en dan zit ik er een beetje bij. Maar ja vrijheid blijheid he, moet allemaal maar kunnen...Ben je je dan de hele avond aan het ergeren en zeg je er dan niets van?
Ik stoor me er ook aan als mensen de hele tijd op hun telefoon zitten te loeren als ze met mij in gesprek (zouden moeten) zijn. Ik vind het bijzonder onbeleefd. Als ik zelf op visite ga of uit eten laat ik mijn telefoon zoveel mogelijk in mijn tas/zak, of soms zelfs thuis. Er bestaat namelijk ook een leven naast Facebook, WhatsApp, Instagram, Twitter of e-mail.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 28 juli 2014 @ 14:12:

[...]



Ben je je dan de hele avond aan het ergeren en zeg je er dan niets van?Heb ook geen zin bekend te staan als zeikerd... Soms zwaai ik even subtiel en zeg ik 'hallooooo ik ben er ook nog' en dan komt er een sorry en de volgende keer gebeurt het weer.
quote:3wieler schreef op 28 juli 2014 @ 09:01:

[...]





Mijn privé en zakelijke tijd lopen door elkaar. En dan?



Bij mij ook, maar dan nóg.

Als ik bij iemand op visite ben en ik hoor mijn emailgeluidje, dan kijk ik even snel. Is dit iets wat antwoord vraagt zeg ik: sorry maar deze moet ik even beantwoorden. De ander heeft daar nooit moeite mee.

Máár, je telefoon pakken en er dan een paar minuten helemaal in verdiept zijn zonder wat te zeggen vind ik ook asociaal.



Whatsapp en smsjes etc, laat ik rustig gaan. Daar kom ik later op terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 28 juli 2014 @ 11:32:



Overigens is dit alles in mijn ontving nooit een issue. We maken soms een telefoonstapel.



Wat is een telefoonstapel?



Dat je met z'n allen de telefoons in een hoek gooit?
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 28 juli 2014 @ 14:14:

[...]





Heb ook geen zin bekend te staan als zeikerd... Soms zwaai ik even subtiel en zeg ik 'hallooooo ik ben er ook nog' en dan komt er een sorry en de volgende keer gebeurt het weer.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen zeiken of zeggen dat je iets niet prettig vindt. De halve avond jezelf op zitten vreten van ergenis, is ook niet fijn.

Zelf heb ik het nooit meegemaakt dat iemand maar doorgaat met zijn telefoon en ik me daar aan erger. Als het gebeurt, zou ik denk ik zeggen: Ik hoor het wel wanneer je weer zin hebt om met mij te praten/eten/spelletje doen i.p.v. met je telefoon.

En weggaan, of wat voor mezelf gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:skurar schreef op 28 juli 2014 @ 14:35:

[...]





Wat is een telefoonstapel?



Dat je met z'n allen de telefoons in een hoek gooit?Nee letterlijk allemaal op een stapeltje. Wie het eerst zijn telefoon pakt betaalt de rekening (of verzin een leuke straf). Vaak is die straf trouwens niet aan de orde en heb je gewoon een leuke en rustige avond.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een smartphone maar kijk niet bij elk bliepje.Ik heb pas weeralarm erop gezet maar dat gaat er weer af,bij elke bui een bliep en dat stoort vooral vandaag.

Als ik met iemand in gesprek bent en diegene neemt de telefoon op en begint een blabla gesprek loop ik weg.Ja dag je bent met mij in gesprek.

Gisteren op verjaardag ik had m,n foon niet mee en verschillende anderen ook niet,lekker rustig.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Mijn telefoon heb ik eigenlijk bijna altijd op stil staan. Dan is het geen stoorzender maar als degene waar ik bij ben even naar de keuken/wc is bijv. dan kan ik even mijn berichten checken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 28 juli 2014 @ 16:24:

[...]





Nee letterlijk allemaal op een stapeltje. Wie het eerst zijn telefoon pakt betaalt de rekening (of verzin een leuke straf). Vaak is die straf trouwens niet aan de orde en heb je gewoon een leuke en rustige avond.Haha ik stelde dat ook eens voor met een etentje,lagen er 14 telefoons op tafel.Ook lekker rustig
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 28 juli 2014 @ 16:24:

[...]





Nee letterlijk allemaal op een stapeltje. Wie het eerst zijn telefoon pakt betaalt de rekening (of verzin een leuke straf). Vaak is die straf trouwens niet aan de orde en heb je gewoon een leuke en rustige avond.



Thanks!

Die ga ik onthouden. Nu valt het telefoongedrag onder vrienden nog wel mee. Maar mocht dat in de toekomst gaan veranderen.... dan gaat deze erin.

(Nog niet iedereen heeft al een smartphone en degene die er wel een hebben gaan er (nog) verantwoord mee om.)
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: vermoedelijk blijven de telefoons dan gewoon in de tas of broekzak. De gewoonte om telefoons op tafel te leggen vind ik zo....uh,......wennen.
Alle reacties Link kopieren
Maar die telefoonstapel tijdens eten, zijn jullie dan niet bang dat ie gejat wordt? Je hoort tegenwoordig steeds meer van die verhalen en vooral op een terrasje op een mooie dag gebeuren die dingen. Bovendien lijkt mij een stapel telefoons op tafel die elke keer af en toe piepen omdat er berichten binnenkomen storender dan telefoons die allemaal in de tas blijven. Maar dat is dan mijn beleving erbij.
Alle reacties Link kopieren
Welnee, telefoons op stil en midden op tafel, daar zit iedereen toch om heen? Kan niks mee gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven