Trollen, wat en hoe

23-08-2010 17:53 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet dat ik nou van plan ben om te gaan trollen. Het is eerder dat ik wat discussies met medestudenten had over dit onderwerp. Wat het nou eigenlijk is dat trollen en of fora er tegen moeten optreden.

Maar hoe definiëren jullie een troll? Wat voor een acties of gedragingen kenmerken een troll( Hoe herken je ze?)

En hoe zou een forum moeten optreden tegen trolls? Of zouden ze er überhaupt tegen moeten optreden?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Fora moeten optreden tegen trolls

Totaal aantal stemmen: 23

A. Ja, trolls verpesten de sfeer op een forum (43%)
B. Ja, want ze maken de fora onveilig voor andere gebruikers (4%)
C. Nee, want ze zorgen voor de pittige discussies die ik gra (26%)
D. Nee, want ik vind de vrijheid van meningsuiting erg belan (9%)
E. Weet niet (17%)
Wat vind jij de kenmerken van een troll? Hoe herken jij ze? Wat vind jij er van?
Naar mijn mening is een troll iemand die berichten op fora plaatst die flamewars uitlokken of andere heftige reacties.

Ik vind dat fora niet per definitie op hoeven te treden tegen trolls, heftige discussies lezen kan soms erg amusant zijn en het samen optreden tegen een troll( wat ik op andere fora heb gezien onder gebruikers) kan verbroederend werken, gek genoeg.
Om sommige troll-acties kan ik wel lachen en die eindigen vaak in een reltopic, waar de meeste forummers alleen maar plezier uit halen.

Maar in veel gevallen is het zo dat mensen oprecht hun best doen om zich te verplaatsen in een TO. De tijd nemen om advies te geven. En zich soms zelfs ook heel emotioneel betrokken voelen bij een TO. In dat geval vind ik trollen respectloos richting andere wel serieuze forummers en daarom vind ik dat er inderdaad opgetreden moet worden tegen trollen.
quote:rosa1986 schreef op 23 augustus 2010 @ 18:01:

Naar mijn mening is een troll iemand die berichten op fora plaatst die flamewars uitlokken of andere heftige reacties.

Ik vind dat fora niet per definitie op hoeven te treden tegen trolls, heftige discussies lezen kan soms erg amusant zijn en het samen optreden tegen een troll( wat ik op andere fora heb gezien onder gebruikers) kan verbroederend werken, gek genoeg.Ik kan me wel vinden in jouw omschrijving van een troll. Alleen in actualtiteiten-topics vind ik ze wel bloedirritant en mogen ze wat mij betreft meteen verwijderd worden. Gek genoeg zijn dat vaak de topics waarin ze juist serieus genomen worden
quote:Letgo schreef op 23 augustus 2010 @ 18:02:

Maar in veel gevallen is het zo dat mensen oprecht hun best doen om zich te verplaatsen in een TO. De tijd nemen om advies te geven. En zich soms zelfs ook heel emotioneel betrokken voelen bij een TO. In dat geval vind ik trollen respectloos richting andere wel serieuze forummers en daarom vind ik dat er inderdaad opgetreden moet worden tegen trollen.Jij denkt hierbij aan het plaatsen van bijvoorbeeld verhalen over ziektes of andere ernstige zaken? Of wat voor een bericht zou jij dan als een trollbericht opvatten op dit forum?
Wat is een flamewar?
quote:Zoey_ schreef op 23 augustus 2010 @ 18:06:

Wat is een flamewar?wiki knows!
Flaming is het plaatsen op een discussieforum van berichten die met opzet aanvallend of beledigend zijn. Zulke berichten worden flames genoemd en worden vaak geplaatst als antwoord op een zogenaamde flamebait.

Hoewel flaming zo oud is als de mens zelf, begon het flaming op internet in de hiërarchieën van Usenet. Een flame kan elementen van een normaal bericht bevatten, maar kan door zijn bedoeling onderscheiden worden van een normaal bericht. Een flame is nooit bedoeld om constructief bezig te zijn, een standpunt te verduidelijken of andere mensen te overreden. Het motief van flaming is nooit logisch te verklaren, maar is eerder sociaal of psychologisch van aard. Flamers kunnen proberen hun autoriteit te bewijzen of een positie van superioriteit te verkrijgen. Af en toe proberen flamers beledigd te worden door andere forumdeelnemers door het uitlokken van een reactie. In die gevallen wordt een flamer een trol genoemd.

wikipedia
Sommige trollen zijn bloedirritant andere leuk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
weet nie hoor, maar ik heb het gevoel dat het hier om een onderzoek gaat....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wat voor trolls vind je dan leuk? En welke vind je irritant?
Mrsc was bloedirritant en een leuke weet ik zo 1 2 3 geen nick van.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nou niet echt, het is eerder dat onze discussie zich ging opsplitsen in: Wat is eigenlijk een troll > Definitie

en zou je er tegen op moeten treden? In IRL heb je ook trolls rondlopen en daar wordt niet echt tegen opgetreden, maar op fora gelden blijkbaar andere regels en doet men het wel.

Maar is het verwijderen van een Troll niet eigenlijk censuur?
quote:rosanna08 schreef op 23 augustus 2010 @ 18:14:

weet nie hoor, maar ik heb het gevoel dat het hier om een onderzoek gaat.... Dat gevoel krijg ik ook roos ze stelt alleen maar vragen
quote:bankje schreef op 23 augustus 2010 @ 18:18:

[...]

Dat gevoel krijg ik ook roos ze stelt alleen maar vragen

Ik stel niet enkel vragen bankje, mijn eerste twee berichten na mijn topic opener bevatten ook mijn definitie van een troll.

Ten tweede: Waarom zou je geen vragen op een forum mogen stellen?
De manier van vragen stellen kwam bij mij als een soort interview over, sorry als ik me vergist heb
Leuk: een grappig of aansprekend verhaal dat zo overduidelijk idioot is dat iedereen die een beetje oplet meteen doorheeft dat het nep is.

Niet leuk en nogal zielig: mensen die doelbewust de boel bedonderen met een net-echt verhaal dat veel reacties losmaakt.

Een heleboel trollen zijn vlees noch vis: niet grappig en overduidelijk nep. Ik sta er altijd weer versteld van dat daar dan toch hordes mensen serieus op ingaan.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:rosa1986 schreef op 23 augustus 2010 @ 18:20:

[...]

Ik stel niet enkel vragen bankje, mijn eerste twee berichten na mijn topic opener bevatten ook mijn definitie van een troll.

Ten tweede: Waarom zou je geen vragen op een forum mogen stellen? vragen stellen is geen enkel probleem, een onderzoek of enquete mag simpelweg niet volgens de regels van dit forum. En bij mij wek je de indruk met een onderzoek bezig te zijn.
Bij mij eigenlijk ook. Ben je soms een trol?
mahna mahna tuduuuudududu
quote:Feesie schreef op 23 augustus 2010 @ 18:22:

Leuk: een grappig of aansprekend verhaal dat zo overduidelijk idioot is dat iedereen die een beetje oplet meteen doorheeft dat het nep is.

Niet leuk en nogal zielig: mensen die doelbewust de boel bedonderen met een net-echt verhaal dat veel reacties losmaakt.

Een heleboel trollen zijn vlees noch vis: niet grappig en overduidelijk nep. Ik sta er altijd weer versteld van dat daar dan toch hordes mensen serieus op ingaan.Hmm dan moet ik gelijk denken over de rijke dame die haar erfenis aan haar hondje wou schenken. Vreselijk nep maar wel bijzonder grappig
Nou nee, ik haal geen genoegen uit het openen van irritante topics, het ophangen van nepverhalen ofzo.

Ik ben alleen over nieuwsgierig en mijn vragenstijl techniek is blijkbaar verdacht.
Wat studeer je Rosa? ( soms is het loepje toch handig)
Ik zit op de kunstacademie :-) en mijn leraren zien trollen niet als een kunstuiting
quote:rosa1986 schreef op 23 augustus 2010 @ 18:30:

Ik zit op de kunstacademie :-) en je medestudenten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven