Van A naar B andere route dan van B naar A

06-10-2014 22:51 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht zaterdag voor een ritje de auto van pa mee hebben. Het huis van mijn ouders is A; waar ik naar toe wil is B. Ik ging achter het stuur zitten en stelde de navigatie in. Toen heb ik precies volgens de route gereden.



Bij B ben ik een tijd gebleven, en toen wilde ik naar huis. Ik stelde de navigatie in om terug te rijden naar A. Maar ik kreeg een andere route. Alle wegen die ik heb gereden zijn tweerichtingswegen. Er zijn ook geen opbrekingen met tijdelijke eenrichtingswegen.



Op de heenweg reed ik op de belangrijkste wegen door de steden en over grote kruispunten. Op de terugweg reed ik over de autosnelweg.



Waarom is de terugreisroute anders dan de heenreisroute?



Een tijd geleden heb ik dat ook met de fiets gehad. Ik reed van C naar D en gebruikte Google Maps. Toen ik terug wou fietsen kreeg ik een andere route.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Heb je misschien op de heenweg 'de snelste' route ingetoetst en op de terugweg 'de kortste' route?
Volgens mij krijg ik verschillende keren over A naar B zelfs verschillende routes, dus ik ben er al helemaal niet verbaasd over dat de terugweg anders is. En ik heb toch een 7 jaar oude Tomtom die nog helemaal niet weet of er files zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aan de instellingen (de snelste, kortstdurende route) niets veranderd. Ik ben ook niet zo vertrouwd overigens met het navigatiesysteem in de auto van pa, omdat ik zijn auto niet vaak gebruik.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Misschien was er file op weg A naar B, en was de andere weg sneller.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Omdat je dan op een ander punt staat waardoor een andere weg misschien sneller is?
Alle reacties Link kopieren
Of Truus houdt er gewoon niet van om 2x dezelfde weg te vertellen. Gun haar ook haar pleziertje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hm... misschien heeft Himalaya gelijk. Google Maps zou door Internetverbinding misschien kunnen weten dat er files zijn, en daarover misschien informatie kunnen verschaffen (groene lijntjes = goede verkeersdoorstroming, orange lijntjes = langzaamrijdend verkeer, rode lijntjes = files). Maar zo'n verbinding heeft de navigatie van de auto niet.



Ik heb de auto niet tussentijds verplaatst.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 06 oktober 2014 @ 22:57:

Of Truus houdt er gewoon niet van om 2x dezelfde weg te vertellen. Gun haar ook haar pleziertje. Ik maak overigens weleens grapjes over de navigatiestem. Op de iPad heb ik de stem van Darth Vader als navigatiestem. Bij aankomst: "You have reached your destiny... But you are not a Jedi yet!"
World of Warcraft: Legion
Misschien hield het systeem rekening met drukte? Of met het verbruik van de auto? Of met verouderde informatie?



Wat dat laatste betreft, ik heb bijvoorbeeld een oude TomTom en die zou mij om de bouwput die ooit midden in Venlo was heen sturen, maar ik denk dat de bouwwerkzaamheden in Venlo nu toch wel eens klaar zijn. Nieuwere, of wel-geupdate systemen zullen voor Venlo downtown vast een andere route voorstellen dan de mijne.
quote:hans66 schreef op 06 oktober 2014 @ 23:01:

Hm... misschien heeft Himalaya gelijk. Google Maps zou door Internetverbinding misschien kunnen weten dat er files zijn, en daarover misschien informatie kunnen verschaffen (groene lijntjes = goede verkeersdoorstroming, orange lijntjes = langzaamrijdend verkeer, rode lijntjes = files). Maar zo'n verbinding heeft de navigatie van de auto niet.



Ik heb de auto niet tussentijds verplaatst.De navigatie in de auto kan wel files aangeven (via TMC-signaal). Misschien stond er op de heenweg een file op de snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Ja die van mij doet dat ook. Iedere keer als ik naar mijn zus ga aan de andere kant vh land krijg ik een andere route! Zo leer ik het natuurlijk nooit... Die van mij houdt wel rekening met files en wegopbrekingen.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Misschien had hij bereik met net een andere sateliet of zendmast? Of werkt dat niet zo?
Raar is dat! Die van ons doet dat ook. Hij staat op snelste route, maar soms besluit ik onderweg even anders te rijden en dan blijkt die route toch sneller.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dat ook altijd, maar dat is meer omdat ik totaal geen richtingsgevoel heb, en ook niet echt kan kaartlezen

Van zo'n ding zou je het niet verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Maps houd rekening met verkeersdrukte idd. Bij mij staan de andere routes daarna op evenlang of +... minuten.



Maar het lijkt ook willekeurig ja. Mij gebeurd dat ook vaak.
Alle reacties Link kopieren
Als de routes qua reistijd (in minuten) gelijkwaardig zijn, wordt er naar afstand gekeken. En dan kan het zijn dat de ene qua afstand op de heenweg net 500meter verder is en de ander juist op de terugweg 200 meter meer. Ik ken zelf bijvoorbeeld een route waar je op de heenweg de snelweg en afritten heel makkelijk bereikt, maar op de terugweg moet je de fly-over pakken om weer op de snelweg te geraken. Dat mini stukje is voor de tomtom genoeg om de andere route aan te bevelen, want die is daardoor ineens(minimaal) korter als rij-optie.
Alle reacties Link kopieren
Heb je er wel van kunnen slapen Hans
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kan door een filemelding zijn of vanwege wegwerkzaamheden aan één kant van de weg. Als TomTom is bijgewerkt weet hij dat.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ja, als je snelste route kiest, kan dat.

De bocht linksom, kan net sneller zijn dan rechtsom. je kan net op een ander punt de snelweg opkomen, dan afgaan etc. Het gaat maar om enkele meters, maar dan heeft de Tomtom wel gelijk en is de nieuwe route net iets sneller.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook zou kunnen is het aantal bochten en afslagen. Die rechtsaf zijn sneller dan linksaf.
quote:kcirtap schreef op 07 oktober 2014 @ 08:43:

Wat ook zou kunnen is het aantal bochten en afslagen. Die rechtsaf zijn sneller dan linksaf.



Je begrijpt dat dit voor de meeste mensen hier overduidelijk scherts is, maar dat deze opmerking voor Hans reden kan zijn om met googlemaps minutieus de volledige route te gaan turven op bochten links en rechts op zowel heen- als terugweg?



Maar door TMC kan de navigatie inderdaad opstoppingen in de routes zien en daar de voorgestelde route op aanpassen. Zit er in pa's auto overigens een TomTom, of een ander systeem?
Alle reacties Link kopieren
Denk het niet, Katherina. Het zou wel kunnen gelden voor op- en afritten van autosnelwegen en rotondes.



Het systeem in pa's auto is geen Tomtom, is er vast ingebouwd, gecombineerd met de autoradio.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
TomTom is de verzamelnaam voir navigatie apperatuur Hans..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 07 oktober 2014 @ 18:22:

TomTom is de verzamelnaam voir navigatie apperatuur Hans..

Ik vraag me af of dat zo is. Bij Tomtom denk ik:

- aan het bedrijf dat Tomtoms maakt;

- het apparaat met GPS-ontvanger waarin men kaarten kan laden;

- apps voor tablets en smartphones.

Maar er is ook navigatiesoftware van een ander merk.



Het kan natuurlijk zijn dat Tomtom auto's voorziet van navigatiesoftware, maar in geval van de auto van mijn vader ziet dat er anders uit dan wat ik op de Tomtom zie.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven