Wie helpt deze smartphone-noob? :$

30-03-2014 15:41 19 berichten
Niet lachen, maar ik weet er echt niets vanaf. Ik heb nog steeds een gewone telefoon, ben er in principe nog prima tevreden mee, maar hij gaat wat slijten en wil nu toch maar eens gaan kijken naar een smartphone (zelfs m'n moeder heeft nu Whatsapp).



Ik heb nu prepaid en dat wil ik graag zo houden. Ik gebruik m'n telefoon niet zoveel, bel nauwelijks, heb elke maand 300 gratis sms'jes (na opwaarderen). Met een abonnement zouden de kosten sowieso omhoog gaan.



Domme vraag 1: kan ik mijn huidige simkaart in een smartphone doen, waardoor ik mijn huidige 'pakket' gewoon hou?



Domme vraag 2: hoe zit het dan met internet? moet je daar apart voor betalen, kan dat alleen als je wel een abonnement hebt? Whatsapp is sowieso gratis, maar gaat dat via internet op je telefoon of hoe?



Welke telefoon zou er voor mij geschikt zijn? (Denk dat ik vooral zal whatsappen, nauwelijks bellen, ook nauwelijks internetten, maar wil wel de mogelijkheid hebben). Wil de kosten zo laag mogelijk houden.
Alle reacties Link kopieren
Vraag 1: In een smart phone gaat een mini SD kaart. Deze kun je gratis omwisselen bij jouw telefoonwinkel/provider. (edit: in de iets oudere modellen nog een 'normaal' formaat, maar in de nieuwere moet een kleinere)



2. WIFI is gratis, hoef je geen internet abonnement voor te hebben.

Ja, de app "whats app" kan gratis zijn, maar je hebt wel internet nodig om berichten te kunnen versturen.



Telefoon is smaak afhankelijk.
Niets hoeft, paarden wel
Alle reacties Link kopieren
Als je WiFi hebt, kan je binnenshuis je smartphone gebruiken, zonder internet-abbonement. Dan kan je via je WiFi netwerk apps downloaden en gebruiken. Je kan dan niet buitenshuis gebruik maken van bijv whatsapp. Wil je kunnen internetten, dan moet je daarvoor wel een bundel aanschaffen. Ik denk dat je dat ook prepaid kan doen, maar daar heb ik dan weer geen verstand van.

Je kan ook informeren bij een telefoonwinkel, daar zullen ze zulke vragen vast vaker krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:miaauw schreef op 30 maart 2014 @ 15:46:

Vraag 1: In een smart phone gaat een mini SD kaart. Deze kun je gratis omwisselen bij jouw telefoonwinkel/provider. (edit: in de iets oudere modellen nog een 'normaal' formaat, maar in de nieuwere moet een kleinere)





Even een aanvulling. Ik neem aan dat miaauw een micro sim kaart bedoelt, SD kaarten hebben verder niks met je sim te maken.

In de nieuwere modellen moet inderdaad een micro sim, kun je ook laten knippen bij een telefoonwinkel.

Alle reacties Link kopieren
quote:miaauw schreef op 30 maart 2014 @ 15:46:

Vraag 1: In een smart phone gaat een mini SD kaart. Deze kun je gratis omwisselen bij jouw telefoonwinkel/provider. (edit: in de iets oudere modellen nog een 'normaal' formaat, maar in de nieuwere moet een kleinere)



2. WIFI is gratis, hoef je geen internet abonnement voor te hebben.

Ja, de app "whats app" kan gratis zijn, maar je hebt wel internet nodig om berichten te kunnen versturen.



Telefoon is smaak afhankelijk.Een micro SD kaart is een geheugenkaart. Die kan inderdaad ook vaak in een smartphone om het geheugen uit te breiden zodat je meer foto's of muziek kunt opslaan, maar wat jij bedoelt is een simkaart. Dat is inderdaad vaak een micro of nanosimkaart. Als je simkaart nu te groot is kun je die inderdaad omwisselen bij je provider.
Alle reacties Link kopieren
Prijs vergelijk



Mijn eerste Google hit was bovenstaande website, misschien heb je er wat aan.

Overigens heb je je 300 sms'jes niet meer nodig als je gaat whatsappen
quote:elfje26 schreef op 30 maart 2014 @ 15:51:

Prijs vergelijk



Mijn eerste Google hit was bovenstaande website, misschien heb je er wat aan.

Overigens heb je je 300 sms'jes niet meer nodig als je gaat whatsappenIk internet hier via een kabel, huisbaas (ik woon in een studentenhuis) wil niet dat we via Wifi internetten ofzo... dus ik geloof niet dat ik hier Wifi heb. Dan snap ik dus helemaal niet meer hoe het zit met kunnen Whatsappen...
Kan zijn dat je een nieuwe sim kaart moet, een nieuwe kun je gratis aanvragen bij jouw provider. Tenminste bij mij was het gratis (vodafone) Ik heb vorig jaar de smartphone van mijn dochter gekregen (die kocht een nieuwe) en de sim kaart werkte niet op de smartphone. Ik had ook echt een telefoon nog uit het jaar nul



Ik bel prepaid en kan thuis op het internet (wifi) en als ik ergens anders ben hoef ik niet op het internet. Dus heb ik internet gratis en appen ook
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 30 maart 2014 @ 15:53:

[...]



Ik internet hier via een kabel, huisbaas (ik woon in een studentenhuis) wil niet dat we via Wifi internetten ofzo... dus ik geloof niet dat ik hier Wifi heb. Dan snap ik dus helemaal niet meer hoe het zit met kunnen Whatsappen...Er vliegen overal wifisignalen door de lucht. Misschien kun je er thuis ook eentje oppakken (van de buren bijvoorbeeld) als deze niet beveiligd is. Verder kun je in elk geval gratis op wifi in veel treinen, op stations, cafe's etc.
Alle reacties Link kopieren
Of je simkaart in je smartphone kan, hangt naast het formaat (wat te knippen is) ook af van of je smartphone simlockvrij is. Dat houdt in dat de telefoon is afgestemd op één simkaart of één provider en sims van andere modellen niet accepteert.

Meestal gaat het goed als je een smartphone prepaidpakkerte koopt van dezelfde provider als wat je al hebt. Een simlockvrije telefoon kan natuurlijk ook.



Verder hebben veel providers interessante prepaid internetpakketten. Zo betaalt mijn moeder vijf euro per maand en heeft ze daardoor altijd internet, mits ze geen gekke dingen doet zoals veel foto's sturen of heel vaak op Facebook. Maar genoeg voor whatsapp.

Want eenmaal gewend aan Whatsapp vind je het vaak toch niet prettig dat je alleen thuis je berichten binnen kan halen.
Alle reacties Link kopieren
Als je upc - of ziggo abonnee bent kun je gebruikmaken van wifi torgangspunten overal in het land. Stations en intercitytreinen heb je ook.
En wifi via Eduroam, als je maar een beetje in de buurt zit van een universiteitsgebouw, dan heb je gratis toegang.

https://www.eduroam.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een abonnement van simpel voor 15¤ per maand en heb dus internet en een bepaald aantal belminuten/ sms.

Kon ook nog wel goedkoper geloof ik.



Zelf heb ik een iPhone nu maar heb ook een Htc gehad die ook prima werkt( heb die doorgegeven aan schoonmoeder en zij kan ook whatsappen etc)



Als je hem toch niet heel veel gebruikt zou ik in elk geval geen heel duur toestel kopen.
Alle reacties Link kopieren
EXCUSES! Ik bedoelde inderdaad een micro simkaart!
Niets hoeft, paarden wel
Alle reacties Link kopieren
Ah, ook een vraag van een smartphone-noob:

Ik betaal voor internet thuis (1 p huishouden) 22 euro/maand

en voor mijn koelkastmobiel 12 euro/maand



Als ik een bepaald abonnement met `n smartphone zou nemen, zou het dan kunnen dat ik internet-thuis zou kunnen afzeggen?
Alle reacties Link kopieren
Sorry! Zie nu dat het een oud topic is!
Qian,

Dat het een oud topic is maakt niet uit! Jij hebt het nu weer geactiveerd.



Om je vraag te beantwoorden: het hangt er een beetje vanaf wat je met het internet thuis doet. En of je liever vanaf een klein of groot scherm werkt.

Ook televisie kijken en bellen via de 'landlijn' spelen mee voor het beslissen of je dat wel of niet kunt doen.
quote:Qian schreef op vrijdag 01 augustus 2014 18:46 Sorry! Zie nu dat het een oud topic is!



Dat geeft toch niets?



Internet thuis en internet op een mobiel zijn 2 verschillende dingen. Je kunt niet thuis internetten via het abonnement op jouw mobiel. En dat is ook niet aan te raden, want mobiel internetten is een stuk duurder dan thuis internetten. Andersom kan wel. Als je thuis een draadloos netwerk hebt, dan kun je op jouw mobiel via jouw eigen netwerk surfen. Maar, alleen het thuisnetwerk gebruiken, betekent dat je dus ook alleen thuis kunt internetten op jouw telefoon. Het makkelijkst is dus toch om zowel thuis als op jouw mobiel internet te hebben.thuis omdat het goedkoper en sneller werkt en op jouw mobiel om overal te kunnen internetten.
Alle reacties Link kopieren
O, fijn, dat het niet uitmaakt dat het een oud topic is!



Ik wil inderdaad ook wel van met een groot scherm/echt toetsenbord kunnen e-mailen, dus als ik `t goed begrijp heb ik dan sowieso internet-thuis nodig (22 euro). Heb geen tv en geen landlijn.



Als ik een smartfoon zou aanschaffen zou ik dus thuis dat netwerk kunnen gebruiken, onderweg wifi (dat is meestal gratis, toch?) en verder de kosten van het verbruik op andere plekken.



Jammer dat er aan het thuisnetwerk niet te ontkomen is, was benieuwd of ik die 22 euro kon uitsparen (baan staat op de tocht), of zoiets.Bedankt voor jullie uitleg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven