Entertainment alle pijlers

Speciaal voor Agatha Christie-liefhebbers!

26-06-2012 13:23 154 berichten
Agatha Christie-lezers: verzamelt U!



Ik schreef net in het 'boeken op zwarte lijst-topic' een heel epistel over Agatha Christie. Het blijkt dat er een best wat forummers zijn die haar boeken graag lezen. Maar dat topic ging eigenlijk over boeken die je níet leuk vindt.



Dus daarom heb ik maar een speciaal topic over AC geopend, om dat andere weer on topic te houden.



Dus wie schrijf ermee? Fijn over haar boeken kletsen, over de verhalen, over wat je leuk vindt en wat er minder leuk aan is. Over AC als persoon, haar personages, de verfilmingen, de pittoresek dorpjes die beschreven worden, noem maar op.



Ik zal hieronder kopiëren wat ik in het andere topic ook al schreef.
Wat een heerlijk topic! Ik heb laatst weer een voor mij onbekende uit de stapel van mijn moeder opgedoken: 'At Bertram's Hotel'. Ten little niggers blijft ook mijn favoriet maar er zijn veel leuke.



Ik ben trouwens ook wat meer fan van miss marple dan van de andere detectives. Ben benieuwd waar jullie mee komen als favoriete titels, want ik zat me net te bedenken dat ik mijn stapel maar weer eens moet aanvullen .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal gek van de series van Miss Marple. Vooral de nieuwe actrice vind ik geweldig.

De verhalen zijn wel aangepast en vaak is miss Marple er vaak ingeschreven, maar wel superspannend



Hercule Poirot is ook meesterlijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Google eens op 'Agatha Christie newsletter'. Wordt ik meen eens in de maand uitgegeven, erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Demissionair schreef op 26 juni 2012 @ 14:46:

[...]





Dat is toch dat boek waar ze door neef op vakantie wordt gestuurd met de chagrijnig in de rolstoel en zijn assistente, de mooie dame in verleidelijk wit badpak enzo?



Welke was het nou ook al weer met de boot op de Nijl waar (meen ik) 3 moorden plaats vonden en de 2 daders lovers bleken te zijn en uiteindelijk zelfmoord plegen? (Poirot)Ja, dat is 'm!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet haast wel zeker dat ik alles al heb gelezen van AC en dat vind ik zo jammer!!!! Ik genoot zo van elk verhaal. En helaas wist ik nooit de dader aan te wijzen.



Wie hier kon wel de dader aanwijzen?



Ze heeft trouwens ook boeken geschreven onder een psuedoniem; Mary Westmacott. Die zijn wel wat minder, maar de observaties en karakterbeschrijvingen zijn wel heel sterk.



10 Kleine negertjes vond ik erg mooi.



Ook de biografie over haar is erg leuk om te lezen. Een hele bereisde vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Geweldig dit topic, ik doe graag mee. Ik heb alle boeken tien en tientallen malen gelezen. Toen ik 11 was heb ik het allereerste boek van haar gelezen, wie adverteert een moord, en ik was direct verkocht. Nu ben ik 42 en ik ben ze blijven lezen en ze vervelen nooit. Het enige wat veranderd is dat ik ze nu lees via de e-reader. De mousetrap is ook zo geniaal. Oei, ik kom wel erg lyrisch over maar ze is gewoon mijn favoriete schrijver all-time
Leuk, al twee pagina's met fans. Vooral die laatste is fan geloof ik, gezien haar avatar én nick!!



Ik heb nog steeds niet teruggelezen, maar ik ga nu starten. Tot zo!
Alle reacties Link kopieren
quote:fanvanagathachristie schreef op 26 juni 2012 @ 22:21:

Geweldig dit topic, ik doe graag mee. Ik heb alle boeken tien en tientallen malen gelezen. Toen ik 11 was heb ik het allereerste boek van haar gelezen, wie adverteert een moord, en ik was direct verkocht. Nu ben ik 42 en ik ben ze blijven lezen en ze vervelen nooit. Het enige wat veranderd is dat ik ze nu lees via de e-reader. De mousetrap is ook zo geniaal. Oei, ik kom wel erg lyrisch over maar ze is gewoon mijn favoriete schrijver all-time Há, dat was ook mijn eerste! Volgens mij was ik n jaar of 13 toen.
Demissionair: bedankt voor die Youtube-tip. Dat wist ik niet! Vroeg me af: kun je je laptop ook op je tv aansluiten? Zodat ik daarop naar het scherm kan kijken? Of vraag ik nu iets heel technisch?



Maar geen plots verraden hè, van die Moord op de Nijl. Toevallig heb ik dat nog onthouden, omdat die nog vrij recent gelezen is.



Ik weet dat het boek 'Moord in de Blauwe Trein' een andere is dan die van de Oriënt. Maar ik haal die van die blauwe trein dus altijd door elkaar met nóg een andere (of misschien wel twee, of een verhaal). Volg je het nog? Die 'blauwe' is dan het lijk in de schuur van het landhuis (heb ik ook verfilmd gezien geloof ik), maar is dat dan dezelfde als dat iemand een moord ziet vanuit een andere trein die voorbij rijdt?





Plukkiedewukkie: alle 75? Wauw! Jij doelde ook op die van Sijthoff? En gaan lezen doordat je er eentje cadeau kreeg. Wellicht dat je er anders nooit aan begonnen was. Want ik heb het idee (of misschien na dit topic niet meer) dat er in Nederland niet veel bekendheid aan is gegeven, vooral niet aan de wat jongere generatie. Jammer wel!





Elynn: jij dus ook fan? Lees je morgen misschien wel!



Claytonsibirica: leuk dat jij ze ook via een ander bent gaan lezen, je tante in dit geval.





Amarna, haha, dat je n.a.v. het andere topic meteen een boek bent gaan lenen bij de buren! Als ze zien dat je zo'n fan bent, schenken ze jou misschien die boeken wel!



Sri: ik zie jou schrijven over De Laagte (The Hollow). Vraag me af of ik die wel gelezen heb.



Dat 'En het Einde is de Dood' is bijzonder hè! Goed geheugen zeg, dat je alles naadloos onthoudt! De karakters vind ik ook mooi, en ik vind de omgeving mooi, alleen al van de beschrijving! Vanwege de AC-boeken kijk ik graag naar Phil en Kirstie, van zo'n Engels woning-zoek-programma. Die oude huisjes, die typische straatjes' zucht.



En dan ben jij dus ook nog gebouwen- en architectuurliefhebber? Is dat dan zo anders in de films met Poirot? Want kan me er zo geen voorstelling van maken. Ik vind David Suchet in ieder geval ook de leukste Poirot: precies zoals in het boek, met zijn zwierige, gesoigneerde snor en zijn eivormig hoofd.



Ik zal morgen eens googelen op die Newsletter. Leuk! Ze zouden er eens een documentaire van moeten maken, van haar leven toen en van haar familie nu. Of euh... is die er al?



(vervolg in volgende post)
Galadriel, dat is dus inderdaad precies hoe Evil under the Sun is, dat eiland! Wauw, hoe ze het kon beschrijven zeg, dat je dit exact voor je ziet! Wat was de Nederlandse titel ook alweer? Zie zó de kaft voor me, haha (met zo'n zonnehoed volgens mij).



Gember999: haha, jij haalt dus ook titels door elkaar. Ik zie op rommelmarkten e.d. inderdaad ook vaak dezelfde titels. Zouden sommige verhalen misschien minder uitgegeven zijn in Nederland?



Liezze: 'Miss Marple op Vakantie', die is ook mooi ja. Dat is toch dat ze in Barbados is? Daar gingen de Pfaff's gisteren heen (op tv dan). Door Miss Marple heeft dat eiland voor mij enorme aantrekkingskracht.



Liubi: 4.50 van Paddington jouw favoriet? Ik heb 'm nog niet zo lang geleden gelezen, maar als je me nu vraagt waar het over gaat, euh... Oh, wacht, dat is dat boek waarbij er een vrouw vermoord op het pad ligt, maar qua tijd daar helemaal niet kon zijn? Maar volgens mij onthou ik altijd van die onzinnige details, haha.





MissMarvellous: Oriënt Expres is bij velen favoriet zie ik. Ik had in dat andere boekentopic een linkje geplaatst van één of ander bedrijf die moordfeesten geeft. Dat was dus van de Oriënt. Ik vroeg me af of het dan ook zo loopt als in de film, want dat was wel een heel typische moordenaar hè. Als je daar bevooroordeeld aan meedoet, is het misschien niet zo leuk. Of juist wel, omdat je iedereen eruit speelt. Of zouden ze een eigen versie hebben?



Noppies: een brand gehad! Je had het over De Dwarsligger? Die ken ik niet.



Die Duitse versie stond laatst op MP, was iemand die er een aantal van verkocht.



En The Mousestrap wil ik ook graag eens zien. Heb 'm überhaupt nooit gezien, ook niet in het Nederlands. Dat was één van de weinige verhalen die ik doorzag toen ik het las.





Rainbow01: jij leest dus vooral Vijflingen als superfan. Ik vroeg me af of de drie korte verhalen ook los te verkrijgen zijn. Want door een aantal Vijflingen die ik nu heb, heb ik dubbele boeken. De losse boeken zeg maar, en die gebundeld zijn in zo'n Vijfling.



Welke is 'Witness for the Prosecution' in het Nederlands?



Haha, jij gaat dus morgen ook meteen naar de bieb. Het zal straks wel opvallen in de biebs en boekhandels, dat er zo'n enorme vraag is naar AC's.



Polala, lekker hè, zo'n topic.



Ten little Niggers heet nu dus And then there were none. NONE was het oude of verbasterde woord voor negen meen ik ergens eens gelezen te hebben. Zouden ze die naam veranderd hebben vanwege het woord 'niggers'?



Calvijn, jij ook al fan! Grappig om te zien dat er allerlei forummers voorbijkomen, waar je verder niet veel contact mee hebt of die je niet vaak 'spreekt' in een topic, hooguit dus van naam kent, maar dat ze wel fan van AC blijken te zijn. Je ziet maar wat ons verbindt.



Wie is de nieuwe Miss Marple in de films trouwens? En MM er in geschreven?? Je bedoelt dat ze er in het boek niet in voorkwam, maar voor de serie wel?



Vicky, kun je ze niet gewoon nog een keer lezen? Doe ik ook. De dader heb ik zelden van tevoren goed gehad, behalve bij Mousetrap, want toen vond ik het heel doorzichtig hoe het zat.



En tot slot: Fanvanagathachristie. Had je die nick al, of nu speciaal aangemaakt (heb nog niet geloept, haha). En je komt helemaal niet lyrisch over hoor! Tenminste.... niet meer dan de rest van ons, haha. Als je het geen leuke boeken vindt, dat schrijf je hier vast niet.



Op de e-reader dus aan het lezen? Misschien je de geur dan niet van die boeken?



Zó, een half uur later. Op iedereen gereageerd en eventueel wat vragen gesteld. Leuk!



Slaap lekker fans!
Ik heb het al aangepast Molly!
Niet alle TV's hebben die mogelijkheid, maar de redelijk nieuwe wel.

HDMI kabel en een geluidskabel en ready to go!

Heerlijk om al die films te kijken zo!



redelijk goede uitleg hoe dat moet
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar jaar terug in het Agatha Christie huis geweest in Devon. Een aanrader als je in de buurt bent .
quote:Demissionair schreef op 26 juni 2012 @ 13:36:

Hier ook een fan! Op you tube kun je bijna alle films kijken (wel in delen).



Mijn favoriet ook Oriënt express.

Dat met die blauwe trein is een andere. Die jij bedoeld is dat lijk in het schuur, mooi landhuis, heerlijke verwikkelingen en met Miss Marple.



Demi, ik probeerde er een paar te vinden maar kreeg alleen een paar stokoude, zwart/witte films.

Kun jij me er een linken van youtube? Ik ben ook dol op de Orient Exppres en Murder on the Nile en zo...
Alle reacties Link kopieren
Het eerste boek dat ik bewust heb gelezen van Agatha was De giftige pen. Supermooi.



De allereerste was iets met een speurtocht en een folly (wat dus een klein bouwseltje is, een koepeltje ofzo in de tuin...zucht die tuinen en die landhuizen...wow). Ik denk dat het boek 'Zoek de moordenaar' heette.



Ook zo leuk; Als ze het heeft over een jonge vrouw, dan is die persoon vaak begin 30, en die gaat dan nog voor het eerst trouwen enzo.



Ja, ik ga ze maar weer eens opnieuw lezen.
http://www.youtube.com/watch?v=lWJdHJh-6pY



http://www.youtube.com/watch?v=xGrazdsCw6Q



http://www.youtube.com/watch?v=siPbh462 ... re=related



Veel kijk plezier!



ps Oriënt express heb ik ook niet kunnen vinden.
The third floor flat





Ik dacht ze allemaal al te hebben bekeken! Deze dus nog niet.

Tijd voor beker thee en kijken maar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Demissionair schreef op 26 juni 2012 @ 14:46:

[...]





Dat is toch dat boek waar ze door neef op vakantie wordt gestuurd met de chagrijnig in de rolstoel en zijn assistente, de mooie dame in verleidelijk wit badpak enzo?









Ik haal ze vaak door elkaar. Is dat het verhaal dat zich afspeelt op een caraibisch eiland? Met een gepensioneerde kolonel/politieman in een rolstoel? Volgens mij is de Engelse titel "Nemesis"?



Edit: dit is dus "A Caribbean Mysterie". "Nemesis" is (min of meer)een vervolg hierop.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Hier ook een grote fan, herlees ze regelmatig . Mijn eeuwige favorieten blijven The Hollow en Five Little Pigs denk ik. Die vind ik koude rillingen mooi. Maar er zijn er zoveel meer die ik elke keer weer heerlijk vind om te lezen, Bertram's Hotel, Crooked Little House, Evil under the Sun, Orient Express...
quote:Vicky schreef op 27 juni 2012 @ 09:34:

Het eerste boek dat ik bewust heb gelezen van Agatha was De giftige pen. Supermooi.



De allereerste was iets met een speurtocht en een folly (wat dus een klein bouwseltje is, een koepeltje ofzo in de tuin...zucht die tuinen en die landhuizen...wow). Ik denk dat het boek 'Zoek de moordenaar' heette.



Ook zo leuk; Als ze het heeft over een jonge vrouw, dan is die persoon vaak begin 30, en die gaat dan nog voor het eerst trouwen enzo.



Ja, ik ga ze maar weer eens opnieuw lezen.Ha, grappig. Ik dacht juist altijd dat AC de leeftijd van 35+ al oud vond. En dat degenen die laat waren met trouwen, zo rond de dertig waren. Ik dacht dat vooral ook omdat ze vroeger allemaal vroeg gingen trouwen. En dat ze niet zo heel oud werden, iemand van 60 was dan al bejaard. Of lees ik het altijd verkeerd?
Pastiche, leuk!



Crooked little House, welke is dat in het Nederlands? (Ik ben niet zo goed in die Engelse titels)





Demisionnair, dank voor het aanpassen en alle linkjes. Balen dat ik vanmiddag iets te doen heb. Maar werk is toch wel nodig, hihi (en leuk trouwens, dat daar geen vergissingen over komen).



Amarna, Nemesis een vervolg op A Caribbean Mysterie? (= in Ned. toch MM op vakantie hè?)



Gaat dat vervolg dan werkelijk over dezelfde personen en/of op hetzelfde eiland? Barbados, toch?





Wat anders: er is een boek dat volop beschrijft hoe Poirot woont. In een flat, modern ingericht, etc. Ik krijg daarbij de indruk dat het allemaal vrij recent speelt. Wat niet mogelijk is volgens mij, gezien het feit dat AC al heel lang niet meer schrijft. Weten jullie welk boek ik bedoel en wat is jullie indruk daarbij?
Alle reacties Link kopieren
quote:molly74 schreef op 27 juni 2012 @ 11:10:

Pastiche, leuk!



Amarna, Nemesis een vervolg op A Caribbean Mysterie? (= in Ned. toch MM op vakantie hè?)



Gaat dat vervolg dan werkelijk over dezelfde personen en/of op hetzelfde eiland? Barbados, toch?





In Nemesis krijgt Jane Marple een brief van de invalide man die ze op het Caraibisch eiland ontmoet heeft. In de brief een raadsel en een aanwijzing over een misdaad. Ze reist dan binnen Engeland achter verschillende aanwijzingen aan om de moord op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wat je bedoelt.. maar echt geen idee meer welk boek dat was. Ik ontdekte dat het Crooked House was trouwens , geen idee hoe de vertaling heet helaas, heb alles alleen maar in het engels.



Iemand anders ook zo dol op Ariadne Oliver? Ik word altijd weer blij als ze opduikt met haar appels .
Alle reacties Link kopieren
quote:pastiche schreef op 27 juni 2012 @ 11:42:

Ik weet wat je bedoelt.. maar echt geen idee meer welk boek dat was. Ik ontdekte dat het Crooked House was trouwens , geen idee hoe de vertaling heet helaas, heb alles alleen maar in het engels.



Iemand anders ook zo dol op Ariadne Oliver? Ik word altijd weer blij als ze opduikt met haar appels .



Ja, die vind ik ook leuk.

Heb ooit eens gelezen dat ze een personificatie is van Agatha Christie zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ohhhhh, wat leuk zie het nu pas.



Weet je wat ik zo mooi vind, die eerste regels van de spiegel barstte, is niet van AC maar van Tennyson volgens mij. Nu geen tijd om te zoeken. Leuk topic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven