Asperge-creme soep, 20 pers. Help!

24-04-2014 23:23 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Ik wil voor een groep van 20 personen asperge-creme soep maken, alleen ik heb het nooit eerder gemaakt.

Ik heb heel veel recepten gegoogled en ook op youtube gezien maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Weet iemand een goed recept, en hoeveel heb ik nodig van alle ingredienten?

Kan ik het ook morgen maken en in de koelkast bewaren voor de volgende dag?



Ik heb laatst die van de ikea geproeft, die vond ik wel lekker dus zoiets moet het worden (voor diegenen die hem ook hebben gegeten).



Heel erg bedankt alvast!!
Alle reacties Link kopieren
Bij de appie verkopen ze nu pakketten om verse asperge soep te maken. Voor twintig man moet je vier pakketten kopen. Gooi er kookroom/crème fraîche bij et voila!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren






Goed voor 30 liter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Maar mijn tip zal wel niet heul erg culinair onderlegd staan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 24 april 2014 @ 23:31:

Maar mijn tip zal wel niet heul erg culinair onderlegd staan.Culinair-der-der dan mijn tip.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 24 april 2014 @ 23:28:

Bij de appie verkopen ze nu pakketten om verse asperge soep te maken. Voor twintig man moet je vier pakketten kopen. Gooi er kookroom/crème fraîche bij et voila!



Er zit zelfs kookroom in die pakketten maar pas op: ik gooide vrolijk dat pakje in de pan leeg en zag pas later de sticker die er op zat met "voeg 50 ml. toe" . Vier keer zoveel in de soep gemikt.



Affijn: romig was ie. Maar geen aanrader
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 24 april 2014 @ 23:31:

Maar mijn tip zal wel niet heul erg culinair onderlegd staan.Nou, waarom niet? Is niks mee mee en vers toch? Okee, bouillonblokjes, maar who cares
Alle reacties Link kopieren
Wil je een snel soepje, een ouderwets soepje, een bijzonder soepje?



http://aspergesoep.eu/ouderwetse-aspergesoep/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt iig ruim 5 liter nodig, ik zou 6 doen (volgende dag nog lekker een koppie )
Alle reacties Link kopieren
Een dag van te voren maken is geen probleem. Peterselie pas toevoegen op het laatste moment.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 april 2014 @ 23:32:

[...]





Culinair-der-der dan mijn tip. dat dan weer wel!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt niet veel ervaring met koken (voor grote groepen) denk ik, gezien je vragen.



Ten eerste: tuurlijk kun je de soep een dag van te voren maken en in de koelkast bewaren. Twee dagen van te voren kan ook.



Vervolgens zou ik als ik jou was lekker dat pakket nemen van de AH die Enn postte. Lekker vers en gewoon de gebruiksaanwijzing volgen. Neem twee flinke pannen en doe twee pakketten per pan.



De lekkerste aspergesoep maak ik zelf van verse asperges, die schil ik en ik snij de kontjes eraf en dan kook ik de asperges gaar met schil en kontjes in dezelfde pan (voor extra smaak). Vervolgens de schillen en kontjes weggooien en de asperges en het vocht bewaren.



Dan snipper ik een sjalotje ragfijn en fruit die aan in een flinke klont echte roomboter, vervolgens maak ik een blanke roux met bloem en blus dat af met een glas droge witte wijn. Van de roux maak ik dan een gebonden soep met het aspergevocht en ik gooi er een kippenbouillontablet bij. Van de gekookte asperges snijd ik de topjes af en houd ik apart en ik snij nog een paar asperges in kleine stukjes. De overige asperges gooi ik in de soep en pureer ik na 10 minuutjes. Dan een hele fikse scheut slagroom erbij en de asperge stukjes en topjes erin en je soep is klaar.



Ik kan je helaas geen hoeveelheden geven ( ik doe het op gevoel en maak meestal van een pond asperges een pan soep voor 4-5 personen).



Dus nogmaals: neem de paketten van de AH en ga later eens op je gemak een kleiner pannetje maken via mijn recept.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond wel dat de pakketten erg klein zijn. 1 pakket voor 1 liter soep, dat noet je ook echt wel aan houden. In het recept van Hiltje krijg je door de roux een mooie binding.

Het AH pakket voorziet in een aardappeltje om te binden, te weinig naar mijn smaak voor een mooi gebonden aspergesoep.
Ik was al begonnen een heel verhaal te typen, maar totaal onnodig: zie de post van Hiltje, supersoep!

Dank Hiltje, hij staat bij mijn favoriete forumrecepten.
Alle reacties Link kopieren
500 gr.asperges (stukken)



1 pak Limburgse asperge-crême soep van Honig.



ham blokjes





Asperges schillen en in 1.5 liter water ongeveer 6 á 7 minuten koken.



De asperges 1 kwartier in het kookvocht laten staan.



Daarna de asperges eruit halen en het vocht koud laten worden.



Vervolgens het pakje soep aan het vocht toevoegen,laten koken en de ham blokjes en stukjes asperges erbij doen.



Heel eenvoudig en lekker.

Eet smakelijk!



PS: Hoeveel heden aan passen voor 20 personen.
Alle reacties Link kopieren
Hiltje gaat er van uit dat je weet wat een roux is, maar gezien je vragen, kan ik me voorstellen dat je dat niet weet (=boter smelten, gelijke hoeveelheid bloem toevoegen en dan op heel zacht vuur laten garen, beetje bij beetje vocht toevoegen, goed roeren, en je hebt, afhankelijk vd verhoudingen, een gebonden soep of saus).



Dit is best een lastige techniek die je echt wel een keertje moet oefenen. Ik zou het ook niet aanraden om dit meteen in grote hoeveelheden te doen (en 1 kom soep = 250 ml, dus een liter per 4 personen = minstens 5 liter soep, liever nog iets meer.



Moet het echt aspergecremesoep zijn? Is een heldere aspergesoep geen optie, dat is namelijk heel erg veel makkelijker.



Heldere aspergesoep:

Asperges (ik zou 2 kg doen) schillen en harde uiteinden afbreken. In een grote pan de schillen en kontjes met een paar liter water aan de kook brengen en zo'n 45 min zachtjes laten trekken. Via zeef in andere pan gieten en schillen goed uitdrukken.

Vocht aanvullen tot 6 liter en per liter 2 bouillonblokjes erbij (kip of groentenbouillon) en de geschilde, in stukken gesneden asperges in de bouillon zachtjes gaarkoken in 20 minuten.

Soep kun je garneren met reepjes fijngesneden ham en/of fijngehakt ei en peterselie.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mijn aspergesoep sinds kort met een slowjuicer, dan kan je gewoon hele asperges of juist alleen schillen en konten gebruiken, werkt geweldig. Vroeger ging dat met de draaizeef, maar dan draaide mijn man zich een breuk. Hij is overgelukkig met het nieuwe masjien. Overigens kook en draai ik altijd een paar uien mee en ook wat tenen knoflook, misschien niet heel verfijnd maar lekkerrrr....
Roux is niet zo moeilijk hoor Sassafras. Ik heb zelf 12 brugklassers een roux laten maken, alle 12 niet eerder gedaan, alle 12 gelukt! Na 9.00 uur heb ik iets meer tijd en post ik even de instructies voor beginners.
Recept van Hiltje, zo maak ik 'm ook ongeveer. Zou alleen voor 20 personen wel behoorlijk meer nemen dan 5 liter, de meesten willen vast nog een kopje (is mijn ervaring). Overigens, als je roux maakt en de bouillon is koud, dan hoef je die niet beetje voor beetje toe te voegen, hoor. Huppetee, in 1x erbij en met een garde roeren. Heerlijk! En nu heb ik zin in aspergesoep.
quote:zas schreef op 25 april 2014 @ 07:27:

Recept van Hiltje, zo maak ik 'm ook ongeveer. Zou alleen voor 20 personen wel behoorlijk meer nemen dan 5 liter, de meesten willen vast nog een kopje (is mijn ervaring). Overigens, als je roux maakt en de bouillon is koud, dan hoef je die niet beetje voor beetje toe te voegen, hoor. Huppetee, in 1x erbij en met een garde roeren. Heerlijk! En nu heb ik zin in aspergesoep.



Dat is waar, en toch zou ik het onervaren mensen niet aanraden.



Hier is nu iedereen vertrokken, voor de koningsspelen, dus heb ik even tijd.



Roux maken de verhouding: 60 gram boter en 60 gram bloem en een liter bouillon.



-Smelt de boter op laag vuur, en voeg de bloem toe.

-Roer dit met een garde goed door elkaar tot een soort deeg ontstaat (tot een bal roeren).

-Laat deze massa zeker drie minuten op laag vuur gaar worden. Steeds goed blijven roeren.

-Voeg nu een beetje (ongeveer een deciliter) van de bouillon toe en roer weer goed tot er weer een bal ontstaat.

-Voeg nu weer bouillon toe, maar nu iets meer, roer tot een gladde saus is ontstaan. Zolang de massa niet glad is; blijven roeren!

-Voeg nu de rest van de bouillon toe en blijf roeren tot de massa er glad uitziet en de soep kookt.



Succes!
Google anders even op aspergesoep van tante Riek.



Ik heb voor het paasmenu voor het eerst aspergesoep gemaakt via dit recept en het is een lekker soepje. Mij was alleen niet duidelijk of ik de soep moest pureren of niet, ik heb dat wel gedaan. Voor 20 personen zou ik vier keer deze hoeveelheid aanhouden en dan in twee etappes een pan koken. Misschien kun je bij de boer al geschilde asperges halen, scheelt veel werk. (als het budget het toelaat.)
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 25 april 2014 @ 08:58:

[...]





Dat is waar, en toch zou ik het onervaren mensen niet aanraden.



Hier is nu iedereen vertrokken, voor de koningsspelen, dus heb ik even tijd.



Roux maken de verhouding: 60 gram boter en 60 gram bloem en een liter bouillon.



-Smelt de boter op laag vuur, en voeg de bloem toe.

-Roer dit met een garde goed door elkaar tot een soort deeg ontstaat (tot een bal roeren).

-Laat deze massa zeker drie minuten op laag vuur gaar worden. Steeds goed blijven roeren.

-Voeg nu een beetje (ongeveer een deciliter) van de bouillon toe en roer weer goed tot er weer een bal ontstaat.

-Voeg nu weer bouillon toe, maar nu iets meer, roer tot een gladde saus is ontstaan. Zolang de massa niet glad is; blijven roeren!

-Voeg nu de rest van de bouillon toe en blijf roeren tot de massa er glad uitziet en de soep kookt.



Succes!60 gram op een liter wordt wel erg dikke soep, lastig te hanteren in zulke hoeveelheden. Ik doe altijd 35 gram, krijg je een gebonden maar toch dunvloeibare soep. Verder doe ik het precies als jij.
Alle reacties Link kopieren
Lekka. Ik zou echte asperges kopen maar ook wat pakjes. Hoewel het niet moeilijk is om zelf wat van aspergenat, room, ei en boter in elkaar te draaien. Je kan zoveel dooier gebruiken dat het genoeg bindt, maar ook witte roux.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,



Sorry dat ik zo laat reageer! Bedankt voor al jullie tips!! Hij is goed gelukt vind ik zelf. Ik heb ongeveer 6 liter soep gemaakt en verse asperges. Alleen heb ik op het laatst creme fraiche toegevoegd en een minuutje of zo meegekookt, ipv slagroom, en nu is die creme fraiche niet helemaal opgelost. Er zitten van die sneeuwvlokken in mijn soepje.

Hij is daardoor niet minder lekker maar volgende keer beter slagroom gebruiken denk ik.

Of heb IK mss iets verkeerds gedaan??



Anyway thnks allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven