BBQ, wie weet vis og vegetarische recepten?

30-04-2008 17:15 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
We willen dit weekend gaan bbq-en als het mooi weer wordt, maar er komen ook gasten die vegetariasch zijn,

wie weet lekkere niet te moeilijk te maken vis gerechten of andere vegetarische recepten>



ik dacht dat je vis ook in alumin. folie kon verpakken als je dat erop deed?



ben een bbq leek dus hoor graag reacties!
Alle reacties Link kopieren
  • Spiesje met courgette, aubergine, ui, champignon, paprika.... of andere groente.
  • Ananas met een plak kaas erover op aluminiumfolie.
Alle reacties Link kopieren
Ook nog een lekker gerecht voor BIJ de BBQ.

Voor 4 spiezen heb je nodig;

12 kleine sneetjes stokbrood (dunne baquette)

8 kerstomaatjes

4 mozzarellini (bolletjes mini-mozarrella)

0,5 eetlepel groene pesto

2 eetl. olijfolie

8 blaadjes basilicum.



bereiding;

rooster het brood, halveer de tomaatjes en mozzarellini, steek aan een spies achtereenvolgens; stukje stokbrood, blaadje basilicum, half tomaatje, halve mozarrelini, nog een half tomaatje, en weer opnieuw. Eindig met een stukje stokbrood. Roer de pesto en olijfolie door elkaar en schep de dressing over de spiesjes.



Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
ik doe vaak een punt paprika opensnijden zaadlijsten verwijderen witvis peper en zout erin in een folie op de bbq



vouw een simpele niet lekkende envelop van zilverfolie

ik doe meestal eerst de folie dubbelvouwen omdat je dan twee lagen folie hebt dat is steviger.

doe daar royaal olijfolie in, dille stukjes citroen en een stukje zalm .

zodra de dichtgevouwen envelop zich begint op te blazen op de BBQ is de zalm gaar.
Alle reacties Link kopieren
zowiezo zijn vegetarische gerechten in folie heel makkelijk op de bbq omdat je dan nooit gezijk krijgt als er eerst hamburgers op het rek hebben gelegen en dan een vegameuk...
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Aluminium folie met venkel en geitenkaas,

Folie met daarin zalm met lekkere kruiden

Spiesjes met groenteballetjes

Folie met daarin zalm met plakjes geitenkaas

Gamba's kun je op de BBQ roosteren, met lekkere kruiden/knoflook olie ofzo



Mogelijkheden zat!



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Zalmmoot met kant en klare soepgroenten inpakken als een soort tasje in aluminiumfolie en dan 20-30 minuten op BBQ. Heerlijk.



Nog een BBQ-tip:

Het rooster krijg je vaak moeilijk schoon: leg het rooster in zwarte grond of op gras (1 nachtje) en de volgende ochtend poets je alles er eenvoudig met een doekje af.

BBQ weer als nieuw :D
Alle reacties Link kopieren
champignons vullen met kruidenboter (steeltje eruithalen)

en in folie pakken. mjammie
Alle reacties Link kopieren
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PHDYWCCY.jpg



Bananenpakjes.



4 personen;



4 bananen

4 eetlepels kokos

4 eetlepels boter

4 theelepels bruine suiker

2 eetlepels citroensap

vruchtenijs (bijv passievruchten)

aluminiumfolie



Leg 4 velletjes aluminiumfolie klaar. Pel de bananen, snij ze in dikke plakken en leg die op de folie. Rooster in een koekenpan de kokos lichtbruin. Voeg boter en suiker en roer goed door. Blus af met het citroensap. Verdeel het kokosmengsel over de bananen en vouw de pakjes goed dicht met de naad aan de bovenkant. Bak de pakjes op de barbeque circa 10 min. tot de bananen zacht zijn. Serveer samen met een bolletje vruchtenijs.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
maiskolven beetje besprenkelen met olijfolie en dan zo op de BBQ, ook lekker met kaas.



plakken aubergine roosteren op de BBQ



grote ringen ui van te voren marineren in citroensap en zout en daarna op de BBQ
Alle reacties Link kopieren
Aubergine plakken met zout bestrooien, grillen en voordat je het opeet met die Griekse yoghurt (komkommersaus) besmeren. Onwijs lekker! (Ik kom nu dus met geen mogelijkheid meer op die griekse saus, maar een recept daarvan vind je wel op internet).
Count your blessings...
Alle reacties Link kopieren
Aubergine plakken met zout bestrooien, grillen en voordat je het opeet met Tjatsiki (die Griekse yoghurt (komkommersaus) besmeren. Onwijs lekker! Een recept daarvan vind je wel op internet).[/quote]
Count your blessings...
Alle reacties Link kopieren
Vraag eerst aan de betreffende vegetarier(s) of zij wel vis eten. Echte vega's eten namelijk ook geen vis.



Enkele vega groente gerechten:

- Gevulde champignons met een mengsel van klein gesneden tomaten, ui, knoflook en een beetje soja cuisine (of roomkaas)

- pakketje met witlof met tussen de blaadjes een beetje mosterd, sinaasappeljam en gehakte walnoten (en rozijntjes en klein gesneden ananasschijf) en eventueel een beetje soja cuisine.

- courgette half doorsnijden en uithollen. Uitholsel klein snijden, klein gesneden cherrytomaatjes, gele paprika en pijnboompitten met pesto. Dit mengen en de courgette bootjes ermee vullen. Eventueel fetakaas erboven verkruimelen.

- aubergine half doorsnijden en uithollen. Uitholsel klein snijden en mengen met kikkererwten en hummus.

- Gevulde paprika met een mengsel van ui, champignon en seitan

- geroosterde pompoen

- geroosterde maiskolf



Allerlei vega schnitzels en schijven te koop bij de natuurvoedingswinkel of de vele supermarkten.



Succes,

Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
En tipje: maak meer van die vega-hapjes, want je zal merken dat veel meer mensen (ook niet vega's) iets anders dan vlees van de BBQ lusten!
Alle reacties Link kopieren
Wow super alle reacties! ideeen zat, erg fijn dat jullie meedenken.... een hoop kan ik voorbereidend maken dus dat is ook fijn!

ik hoop dat het mooie weer komt in het weekend dan kan de bbq aan...



Nog een vraag de kolen moet je eerst aan steken (aanmaakblokjes ertussen?) en dan helemaal laten branden tot ze grijs zijn en dan pas kan je het vlees eorp leggen toch?

hoe lang duurt dit ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
een BBQ moet je eigenlijk een klein uurtje van tevoren aansteken goed de fik er in en na een 45 a 60 minuten is ie perfect!
Alle reacties Link kopieren
http://www.barbecuerecepten.nl/divgroente.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet vervelend zijn maar dan moet je wel weten dat die vegetariers ook vis eten....



Een vegetarier eet in het algemeen namelijk geen vis



en denk om een aparte bbq he voor vegetariers... leggen vaak niet graag hun eten op een bbq waar vlees ook op ligt
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet dat de vegetariers die komen wel vis eten vandaar dat ik er specifiek naar vroeg.

geen echte vegetarier dus maar wel iemand die niet van vlees houdt en wel van vis :)



bedankt voor de webiste ga zo een kijken.
up voor Perel
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd pakketjes in aluminiumfolie. Meestal doe ik er champignon, ui, tomaat, verse kruiden en olijfolie in. Maar je kan natuurlijk ook enorm variëren met de ingrediënten. Heerlijk.



(Je kan de olie ook vervangen door kruidenboter... Jammie!)
Ik ben zelf vegetarier en ik zou zeggen: maak gewoon een paar maaltijdsalades zonder vlees of vis erbij.

Mensen doen ook altijd hun best om voor mij iets te maken wat op de BBQ kan, en ik vind het nooit lekker. Ik eet het altijd op omdat mensen hun best gedaan hebben, maar als ik mag kiezen: doe geen moeite.



Champignons drogen uit, evenals de meeste groenten. Zo'n bananenbakje klinkt lekker, maar het is een toetje en je wilt niet alleen zoetigheid eten. Vleesvervangers op de BBQ is echt vies, heel droog. Misschien kun je goede spiesjes met groenten maken, maar dan moet je wel een meester zijn met de marinades, denk ik.



Dus ik zou zeggen: hou het bij een maiskolf, eventueel een aardappel om te poffen, met zaziki of kruidenboter, en dan veel salade. Coleslaw bijvoorbeeld, past nog bij een Amerikaanse BBQ ook.
Gegrilde haloumi is lekker als vego alternatief. Is een cypriotische kaas, vrij stevig en houdt zijn vorm. Je kunt spiesjes maken van haloumi en blokjes groenten (paprika, courgette, champignons, rode ui) en die bestrijken met wat kruidenolie. Wel wat ingevet alufolie eronder leggen.



En als ze wel vis eten, hele gegrilde calamares (die waar de ringetjes van gesneden worden, maar dan heel). Kun je schoongemaakt kopen, gaat zo op de bbq en op het bord enkel wat citroensap eroverheen knijpen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed allemaal!



Ik heb nog een lekker recept met aardappel, met dank aan een koken-op-de-camping boek (volgens mij van die twee koks die nog een tijdje een column in de Viva hadden).



In alufolie: schijfjes aardappel, scheutje olijfolie erover, zout, een gekneusd teentje knoflook en een bescheiden takje rozemarijn erop en hop! op de BBQ.



Dit, samen met een stukje vis of vlees van de BBQ en een salade erbij, eten we op door de weekse zomerdagen ook gewoon als avondeten. Dus zonder 6 flessen rosé erbij, zeg maar...
anoniem_10567 wijzigde dit bericht op 04-05-2008 12:26
Reden: godsakke! pokketypo's!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sjalotjes/uien verzopen in de rode wijn en dan op de bbq zijn zooo lekker.



Het originele recept is dit hoor, maak het graag als bijgerecht maar op de bbq is het ook lekker.



Gekaramelliseerde sjalotjes



Bijgerecht, 4 personen



750 gr sjalotjes

4 eetlepels rode-wijnazijn

5 dl rode wijn, 2 theelepels zout,

1 eetlepel suiker (wil je ze wat zoeter iets meer)



Bereiden



Sjalotjes pellen. Worteluiteinden kort afsnijden. In een ruime hapjespan sjalotjes in één laag leggen. Azijn, wijn en zout toevoegen en aan de kook brengen.

Op laag vuur sjalotjes afgedekt ca. 1 uur en 15 min. laten sudderen, halverwege omscheppen.



Suiker over sjalotjes strooien en nog ca 15 min laten sudderen, af en toe voorzichtig omscheppen.



Lekker als bijgerecht, ook lekker bij wild en gevogelte.



Je kan het ook vooraf maken en op de dag zelf nog die laatste 15 min laten sudderen.[/quote]
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven