Baby vegetarisch voeden?

12-02-2011 18:41 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet eens omdat we principieel vegetarisch zijn, wel vanwege CO2 en het broeikaseffect, dieronvriendelijke veehouderij en de kwaliteit van het huidige vlees (dierziekten, veevoeder, groeihormonen) eten vriend en ik zeer beperkt vlees (en dan van de biologische slager). We eten wel vis (ongeveer twee keer per week) en 'vleesvervangers'.



Kleintje, nu bijna acht maanden, krijgt nu nog borstvoeding en fruithap, moet straks ook aan de 'warme prak' en de boterhammetjes.



Het idee om het mannetje vlees te geven staat mij erg tegen. Ik wil zijn eten zelf klaar maken en vraag me af of het kwaad kan als hij met dezelfde frequentie vlees en vis eet, als dat wij dat doen?

Daarnaast vraag ik mij af of ik hem ook vleesvervangers kan geven? Of hoort het eten van vlees gewoon bij de dag-dagelijkse eetbehoefte van een kleintje? Of: is er een ondergrens?



Iemand kennis,ervaring en tips?
Er zijn zat vegetariërs die dit doen, dus het kan, maar lees je dan wel in over de specifieke bouwstofbehoeftes van baby's en kleine kinderen en hoe je daaraan tegemoet kunt komen zonder vlees te geven.
Alle reacties Link kopieren
Wil je je kind nou vegetarisch voeden, of net zo als jullie zelf eten?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je veel hebt aan het boek 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes. De eerste paar hoofdstukken gaan over borstvoeding, maar daarna zeer uitgebreid over het opbouwen van de bijvoeding. Hij is zelf voorstander van een vegetarisch menu, dus al zijn tips en menusuggesties zijn vleesloos. Hij beschrijft o.a. de hoeveelheid tempeh en tahoe die je in de plaats van vlees kan geven, zodat je kind uiteindelijk wel genoeg eiwitten binnen krijgt.
anoniem_108406 wijzigde dit bericht op 12-02-2011 18:50
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Iris: ik heb gezocht op internet, maar kom niet zo veel tegen, vandaar.



Lolapaloeza: nee niet volledig vegetarisch, wel zeer beperkt vlees en ongeveer twee keer per week vis.



Laelia: goede suggestie, ik ga eens kijken!
Alle reacties Link kopieren
@laelia,



tempeh en tahoe zijn hetzelfde, namelijk tofu.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 2,5 en eet misschien eens per week of 2 weken vlees of kip. Verder eet zij wel kipfilet op brood. Ze heeft een weerstand waar je u tegen zegt en eet graag fruit en groente, volkorenproducten etc etc. Supergezond dus.

succes!
Alle reacties Link kopieren
Soya is wel een voedingsmiddel wat snel kan leiden tot een allergie.

Vroeger werd bijvoorbeeld bij een koemelk allergie, soya melk aangeraden, dat is nu geschrapt wegens de hoge allergie kans.



Voor de duidelijkheid, de meeste vlees vervangers inclusief tofu en tempeh zijn op soyabasis.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:Soppie300 schreef op 12 februari 2011 @ 18:52:

@laelia,



tempeh en tahoe zijn hetzelfde, namelijk tofu. Dat wist ik dan weer niet, want wij eten niet vegetarisch. Hij benoemt het in zijn boek als aparte etenswaren.
Alle reacties Link kopieren
En je dacht dat er in vis geen troep zit? En dat de vangst diervriendelijk is?
Alle reacties Link kopieren
Even opgezocht:



Een broertje van de tofu en tahoe is de tempeh. Dit product ziet er heel anders uit, omdat er nog hele sojabonen inzitten. Met tempeh is meer smaak te realiseren, omdat dit product veel meer andere smaken opneemt. Tempeh is overigens een Indonesisch product.



Bron: http://eten-en-drinken.in ... tussen-tofu-en-tahoe.html
Waarom eet jullie zoon niet gewoon mee en waarom krijgt hij nu met 8 maanden alleen maar een fruithapje? Dat kind heeft allang behoefte aan vast voer. Ik vind het ook vreselijk dat jullie zoon de prijs moet betalen voor het CO2 probleem. Geef dat kind alsjeblieft gewoon te eten en begin daar zo snel mogelijk mee. Jullie eten twee keer per week vis en eten regelmatig vlees, geef dat je kind dan ook gewoon en laat hem niet toekijkend opgroeien,

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik hier niet goed van word.
Alle reacties Link kopieren
quote:Soppie300 schreef op 12 februari 2011 @ 18:52:

@laelia,



tempeh en tahoe zijn hetzelfde, namelijk tofu.

Je vergist je.

Tofu (Japanse naam) en tahoe (Indonesische naam) zijn hetzelfde. Tempe is ook van soja, maar er zitten hele/halve sojabonen in. Die laatste heeft daardoor meer bite en smaak.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje, le-zen. Ze wil het kind gewoon met de pot mee laten eten, maar vraagt zich af of hij niet meer vlees nodig heeft dan dat.
quote:Moosey schreef op 12 februari 2011 @ 19:07:

Cateautje, le-zen. Ze wil het kind gewoon met de pot mee laten eten, maar vraagt zich af of hij niet meer vlees nodig heeft dan dat.Ik lees, dat kind krijgt helemaal niet te eten, behalve een fruithapje naast melk.Het is al 8 maanden, nota bene.
quote:yette schreef op 12 februari 2011 @ 19:04:

[...]



Je vergist je.

Tofu (Japanse naam) en tahoe (Indonesische naam) zijn hetzelfde. Tempe is ook van soja, maar er zitten hele/halve sojabonen in. Die laatste heeft daardoor meer bite en smaak.





Precies, tofu en tempeh zijn twee verschillende producten.

maar goed, interessant dit, ben zelf al heel lang vegetarier en heb baby van 8 weken. Tot nu toe nog niet heel lang bij stilgestaan, wat ik hem ga geven als hij overstapt van fles naar gewoon eten. Zal in ieder geval het boek eens aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2011 @ 19:02:

Waarom eet jullie zoon niet gewoon mee en waarom krijgt hij nu met 8 maanden alleen maar een fruithapje? Dat kind heeft allang behoefte aan vast voer. Ik vind het ook vreselijk dat jullie zoon de prijs moet betalen voor het CO2 probleem. Geef dat kind alsjeblieft gewoon te eten en begin daar zo snel mogelijk mee. Jullie eten twee keer per week vis en eten regelmatig vlees, geef dat je kind dan ook gewoon en laat hem niet toekijkend opgroeien,

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik hier niet goed van word. Wat een heftige reactie Cateautje. TO's zoon is nog geen acht maanden. Ervan uitgaande dat ze met zes maanden begonnen zijn met bijvoeding, krijgt haar kind nu dus iets meer dan een maand bijvoeding. Natuurlijk is ze dan nog niet toe aan een geheel menu. Daarnaast, heel veel ouders geven hun kinderen het eerste levensjaar geen vlees en steeds meer mensen voeden hun kinderen sowieso vegetarisch op.
quote:Laelia schreef op 12 februari 2011 @ 19:09:

[...]





Wat een heftige reactie Cateautje. TO's zoon is nog geen acht maanden. Ervan uitgaande dat ze met zes maanden begonnen zijn met bijvoeding, krijgt haar kind nu dus ongeveer 3 weken bijvoeding. Natuurlijk is ze dan nog niet toe aan een geheel menu. Daarnaast, heel veel ouders geven hun kinderen het eerste levensjaar geen vlees en steeds meer mensen voeden hun kinderen sowieso vegetarisch op.Ja, ik weet het, ik zie ze regelmatig bij de Gimsel lopen , bij mij in de buurt. Die kinderen zijn op een kilometer afstand te herkennen.
Alle reacties Link kopieren
De theorie zegt dat vis gezonder is dan vlees....



Nou Cateautje..... zo ongenuanceerd is het niet. Vanwege kans op allergie (vader) mocht het mannetje pas na zes maanden vast voedsel. Hij is nu 7,5 maanden. Hij krijgt wel wat droog brood, een papje of wat groenten, maar dus nog geen volledige warme hap.



Overigens: hij zit 's avonds gewoon bij ons aan tafel en krijgt dan of pap of fruit...

De soep wordt niet zo heet gegeten...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het onverantwoord om een kind volledig vegetarisch op te voeden. Ik vind het ook triest.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:belle123 schreef op 12 februari 2011 @ 19:12:

De theorie zegt dat vis gezonder is dan vlees....



Nou Cateautje..... zo ongenuanceerd is het niet. Vanwege kans op allergie (vader) mocht het mannetje pas na zes maanden vast voedsel. Hij is nu 7,5 maanden. Hij krijgt wel wat droog brood, een papje of wat groenten, maar dus nog geen volledige warme hap.



Overigens: hij zit 's avonds gewoon bij ons aan tafel en krijgt dan of pap of fruit...

De soep wordt niet zo heet gegeten...Een kind van 7 1/2 maand heeft gewoon een volledige maaltijd nodig. Je kan wachten met vlees tot een maand of 9, maar dan wordt het toch echt tijd dat het volledig mee eet.
Alle reacties Link kopieren
quote:isabon schreef op 12 februari 2011 @ 18:58:

En je dacht dat er in vis geen troep zit? En dat de vangst diervriendelijk is?

Klopt.

En in groente en fruit zit ook troep. En land- en tuinbouw is evenmin diervriendelijk.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Lolapaloeza: volledig vegetarisch is niet de bedoeling, wel verantwoord.... en als het onverantwoord is om hem weinig vlees en / of vis te laten eten, zet ik me over mijn gevoel heen en krijgt de kleine man, als het moet zelfs dagelijks, een portie biologisch vlees....



Ik vraag me alleen af of het onverantwoord is, vandaar dit topic.



En waarom zou het triest zijn, voor wie?
Alle reacties Link kopieren
Even een reactie van een mama die zoonlief (nu 18 maanden) bijna helemaal vegetarisch opvoedt. Een ervaringsdeskundige dus



Is allemaal heel normaal en goed te doen. Ik ben zelf mijn hele leven al vegetarier en manlief niet. Man eet op papadag een visje met zoon en geeft zoon af en toe boterham smeerworst. Ik heb vandaag toevallig eens de vega smeerworst gekocht om te kijken of dat ook landt bij zoon.



Verder eet zoonlief mee met alle maaltijden, hij is verslaafd aan vivera hamburgers en schnitzels en vega spekjes van de Jumbo. In pastasauzen gaat vega gehakt. Loopt allemaal goed en levert geen problemen op.



Op CB probeerden ze me wel te overtuigen vlees te geven omdat dat zo goed was, maar volgens mij kun je met goed bruinbrood, margarine/boter, halfvolle melk, fruit en groente/aardappels/vega vlees een kind prima opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
quote:belle123 schreef op 12 februari 2011 @ 19:18:

Lolapaloeza: volledig vegetarisch is niet de bedoeling, wel verantwoord.... en als het onverantwoord is om hem weinig vlees en / of vis te laten eten, zet ik me over mijn gevoel heen en krijgt de kleine man, als het moet zelfs dagelijks, een portie biologisch vlees....



Ik vraag me alleen af of het onverantwoord is, vandaar dit topic.



En waarom zou het triest zijn, voor wie?

Ik vind het triest om je kind in te zetten voor dit soort ideologische doeleinden. (100% vegetarisch eten bijv.)

En een kind heeft niet veel vlees of vis nodig, zeker niet iedere dag. Zoals ik eerder al schreef, wel uitkijken met soja. Een soja allergie is heel vervelend want het zit tegenwoordig bijna overal in.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven