Bramen lekker maken?

24-07-2014 20:31 41 berichten
Ik las onlangs dat bramen erg gezond moeten zijn. Nu kwam ik ze tegen bij de Appie en heb een bakje meegenomen. Volgens mij de eerste keer dat ik een braam eet.



Ik heb ze afgespoeld en opgegeten maar ik vond ze helemaal niet lekker. Er stond op het doosje zacht en zoet maar ze waren zacht en zuur en 1 bevatte zelfs al wat schimmel.



In de suiker dopen lijkt me niks, ik erger me al genoeg aan de smakeloze aardbeien. Iemand enig idee om ze lekker te maken zonder teveel poespas?
Alle reacties Link kopieren
Bramen niet lekker? Dat is gek! Ik plukte ze vroeger altijd in de buurt en vond ze heerlijk!
Bramen horen inderdaad gewoon zoet te zijn, dus ik denk dat je een verkeerd doosje hebt gepakt. Volgende keer goed opletten. Ze zijn wel een bepaald tijd van het jaar lekker, is mijn ervaring.
Zelf plukken langs de fiets/wandelpaden! Heerlijk, ik koop echt nooit bramen in de winkel. En ja, ook dan heb je wel eens een zure braam te pakken, maar meestal niet
Alle reacties Link kopieren
Bramen zijn op hun best in augustus maar misschien komen ze uit andere streken.

Pas op als je zelf bramen gaat plukken. Er zijn veel vossen en die verspreiden met hun uitwerpselen een parasiet die zich ergens in je lichaam nestelt. Het kan jaren duren eer je er ziek van wordt. Héél goed wassen dus.
verba volant, scripta manent.
Ik ben sowieso moeilijk en verwend. Mijn opa had altijd pruimenbomen en aarbeienplantjes en daardoor vind ik veel gekocht fruit ronduit goor. Maar deze bramen waren echt niet zoet. Morgen ga ik frambozen proberen denk ik...
Ik zou nooit in het wild bramen of bessen plukken. Sta fruit uit de winkel al krankzinnig lang af te spoelen. Ik weet welke parasiet je bedoeld MiarianneDavids.



Daar hoef je bij supermarkt fruit toch niet bang voor te zijn trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Ik lust geen bramen, vind ze zo weeïg, bah.
Mijn bramen zijn ook al klaar, alles is wat eerder dit jaar door het mooie en warme voorjaar. Ze horen lekker zoet te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bramen kun je bijv in het Noord Hollands duingebied alleen in augustus plukken. Deze zijn wel lekker, soms wel licht zurig. Ik vind deze bramen lekker in salades, bijv een witlofsalade, als jam en ook door een cake.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik lust ze niet maar ik zou zeggen, maak er jam van. Vindt je dat (ook) nog niet lekker, kan je iemand een leuk potje eigengemaakte jam geven
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:mrssippie schreef op 24 juli 2014 @ 20:41:

Ik zou nooit in het wild bramen of bessen plukken. Sta fruit uit de winkel al krankzinnig lang af te spoelen. Ik weet welke parasiet je bedoeld MiarianneDavids.



Daar hoef je bij supermarkt fruit toch niet bang voor te zijn trouwens?Voorzover ik weet niet. Ik koop ze op de markt, nu komen ze nog ergens uit het oostblok, die koop ik dus niet want daar spuiten ze nog met dingen die hier al honderd jaar niet meer mogen worden gebruikt. Zodra ze uit andere streken komen haal ik ze iedere week, ik ben gek op bramen, aalbessen, bosbessen, frambozen wat minder, die vind ik flauw. Meloen uithollen, mengsel van bramen, bessen en meloenbolletjes erin, een scheut muskaatwijn, uurtje in de koelkast ... meer hoef ik niet te zeggen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig najaar een paar kilo bramen geplukt en deels ingevroren en deels jam van gemaakt. Als je goed oplet bij het plukken kan je echt ladingen mierzoete exemplaren vinden en door ze goed te spoelen in water met zout en daarna alleen water is er ook niets vies aan.

De ingevroren exemplaren waren heerlijk in de yoghurt, cake en in smoothies.
Oh dat wist ik helemaal niet. Wist eigenlijk uberhaupt niet dat er fruit uit Oostbloklanden kwam. Denk zelf altijd meer richting Spanje en Zuid-Amerika. Deze bramen komen uit Nederland. Tenminste, er staat op het doosje "Hollandse bramen".



Ik ga zaterdag eens kijken op de markt. Aalbessen heb ik ook op mijn lijstje gezet, nog nooit gehad.
Alle reacties Link kopieren
Aalbessen zijn pas echt zuur, alleen lekker met suiker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bramen zijn juist da bomb! Gewoon zelf wat struiken in je tuin zetten. Echt, bramen rulen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrssippie schreef op 24 juli 2014 @ 21:09:



Ik ga zaterdag eens kijken op de markt. Aalbessen heb ik ook op mijn lijstje gezet, nog nooit gehad.Die zijn helemaal zuur
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 24 juli 2014 @ 20:33:

Bramen horen inderdaad gewoon zoet te zijn, dus ik denk dat je een verkeerd doosje hebt gepakt. Volgende keer goed opletten. Ze zijn wel een bepaald tijd van het jaar lekker, is mijn ervaring.Hoe let je erop dan? Kun jij zien hoe ze smaken?
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Oh, heerlijk, bramen!!! Ik herinner me nog zo goed dat ik die vroeger ging plukken. Hier in de omgeving groeien ze ook maar ben bang gemaakt door een vossenziekte. Als schijnt het te zijn dat je de bramen die hoog groeien gewoon kunt eten.
Pluk ze in de natuur, die hebben 'n vollere smaak dan die gekweekte uit de supermarkt. Er hangen op dit moment al lekkere rijpe aan de struiken.



Verder is het lekker om bramen te pureren, beetje suiker erdoor en wat ongeklopte slagroom en dan de vriezer in.
Alle reacties Link kopieren
Vossenlintworm wordt hier bedoeld. Gewoon alleen bramen vanaf 40-50 cm van de grond plukken, ook vanwege hondenzeik. Wassen met zout water en niks aan het handje. Je kan ze ook invriezen.



Ik pluk ze met emmers tegelijk in het bos en langs de sloten, lekker voor jam, smoothies, milkshakes, door de kwark of yoghurt, met suiker of saus van maken voor over ijs, griesmeelpap of bij vlees. Ik eet ze ook gewoon zo. Ik heb ze een paar weken van de supermarkt meegenomen en ze smaakte echt niet als wilde bramen, nog niet bijna.



Griezel je echt van die zogenaamde parasiet, wat let je om een jonge bramenscheut in de tuin te zetten? Ik neem aan dat de meeste mensen geen vossen in de tuin hebben.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik eet ze recht van de struik. Idd wel boven de 50 cm want je weet nooit of er 'n hond tegenaan gezeken heeft.



BIj mij zijn er spontaan bramenstruiken mijn tuin ingetrokken, dus ik heb zelfs bramen uit eigen tuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrssippie schreef op 24 juli 2014 @ 21:09:

Oh dat wist ik helemaal niet. Wist eigenlijk uberhaupt niet dat er fruit uit Oostbloklanden kwam. Denk zelf altijd meer richting Spanje en Zuid-Amerika. Deze bramen komen uit Nederland. Tenminste, er staat op het doosje "Hollandse bramen".



Ik ga zaterdag eens kijken op de markt. Aalbessen heb ik ook op mijn lijstje gezet, nog nooit gehad.Eén van de groentenjuweliers op de markt zei dat eens tegen me.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ze ook tijdens het plukken, nooit ergens last van gehad en ik doe het al bijna veertig jaar. Ik ben banger voor teken dan voor bramen.



Ik heb ze ook in de wei tegenwoordig, net onkruid wat dat betreft. Maar wel het soort onkruid waar je blij van wordt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Wat aalbessen betreft, moet ik het altijd maar doen met wat de vogels voor me achterlaten. Geldt ook voor de kersen.
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven