Chili con carne (met veel snijwerk)

21-08-2014 09:43 20 berichten
Man en ik gaan vanmiddag koken voor 25 bewoners (cliënten) van een van de locaties van een grote gehandicaptenorganisatie. Zij hebben gekozen voor Chili con carne en er moet veel snijwerk te doen zijn voor de bewoners.



Ik heb dit nog nooit gegeten en dus ook nog nooit gemaakt. Heeft iemand een lekker snel recept?
Alle reacties Link kopieren
In chili zit niet veel snijwerk volgens mij....
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er uien, champignons in en paprika. Soms ook ananas. Maar dat is het werk niet. Als je daar een groep mensen druk mee moet houden heb je een probleem denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Oh een recept wilde je ook nog.

Bonen, kunnen bruine bonen zijn of een ander soort. Kidneybonen bv.

paprika

uien

gehakt

chili con carne kruiden

champignons.

knoflook

mais

chilipoeder, of cayennepeper maar ik weet niet hoe heet als dat het mag worden.

Je kan er rijst bij eten.



alles bakken, bonen afspoelen en er bij doen, roeren en warm laten worden.
anoniem_202063 wijzigde dit bericht op 21-08-2014 09:54
Reden: nog wat ingredienten toegevoegd.
% gewijzigd
quote:Deedot schreef op 21 augustus 2014 @ 09:51:

Oh een recept wilde je ook nog.

Bonen, kunnen bruine bonen zijn of een ander soort

paprika

uien

gehakt

chili con carne kruiden

champignons.

knoflook



alles bakken, bonen afspoelen en er bij doen, roeren en warm laten worden.Dank je wel. Met die bewoners is dit als snijwerk al een behoorlijke uitdaging hoor
Alle reacties Link kopieren
kan je niet beter ratatouille voorstellen.. als ik me de disney film herinner zit daar veel snijwerk in
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er geen champignons bij, alleen bonen, ui en paprika. Ik begin met de ui en de paprika aanbakken, dan doe ik het gehakt erbij met flink veel kruiden (komijnzaad, chilipoeder, cayennepeper, eventueel nog knoflook), als het gehakt gaar is voeg ik de bonen toe, daarna een blikje tomatenpuree en dan roer ik er nog een beetje cacao doorheen en een beetje zout. Ik eet het altijd met stokbrood en kruidenboter erbij. Je kunt er nog een guacamole bij maken, dan kunnen ze tomaat snijden en eventueel de avocado snijden voor het pureren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze zondag gemaakt: Recept Chili, was echt heel erg lekker! Heb het recept iets aangepast, gehakt en spekblokjes ipv gehakt en italiaanse worst. En meer paprika, ui en pepers dan in het recept staan. Vriend was helemaal om
Alle reacties Link kopieren
Je kan er een salade bij maken en tomaat/komkommer laten snijden?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er als groente ook vaak verse prei door (naast bijvoorbeeld paprika en andere al genoemde dingen).

Aan prei valt wel redelijk wat te snijden.
quote:studentjeuitdenhaag schreef op 21 augustus 2014 @ 10:39:

kan je niet beter ratatouille voorstellen.. als ik me de disney film herinner zit daar veel snijwerk in Hahaha, goed advies, maar de bewoners bepalen wat de vrijwilliger gaat koken.
Alle reacties Link kopieren
quote:viavia2013 schreef op 21 augustus 2014 @ 11:00:

[...]





Hahaha, goed advies, maar de bewoners bepalen wat de vrijwilliger gaat koken.Heb je nu een recept? Ik heb er wel eentje maar weet niet of het perse snel recept is, tijdje geleden gemaakt hoor maar ik zou geen tijd durven noemen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 21 augustus 2014 @ 10:49:

Je kan er een salade bij maken en tomaat/komkommer laten snijden?Ja dat is ook nog een leuk en lekker idee.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Susan schreef op 21 augustus 2014 @ 10:40:

Ik doe er geen champignons bij, alleen bonen, ui en paprika. Ik begin met de ui en de paprika aanbakken, dan doe ik het gehakt erbij met flink veel kruiden (komijnzaad, chilipoeder, cayennepeper, eventueel nog knoflook), als het gehakt gaar is voeg ik de bonen toe, daarna een blikje tomatenpuree en dan roer ik er nog een beetje cacao doorheen en een beetje zout. Ik eet het altijd met stokbrood en kruidenboter erbij. Je kunt er nog een guacamole bij maken, dan kunnen ze tomaat snijden en eventueel de avocado snijden voor het pureren.



Ik maak het bijna hetzelfde, gebruik alleen ipv tomatenpuree een blikje tomatenblokjes en doe er geen cacao doorheen. (maar dat ga ik de volgende keer eens proberen)

Stokbrood erbij is een goed idee, dat kan mooi weer gesneden worden!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het altijd volgens het recept van Karin Luiten (Koken met Karin, zonder pakjes en zakjes) Dit gaat er dan in:



1 eetlepel olijfolie

500 gr rundergehakt

2 blikken à 400 gr rode kidneybonen, afgespoeld en uitgelekt

1 blik à 400 gr gepelde tomaten

1 rode paprika, in kleine blokjes

1 rode peper, fijngehakt

1 grote ui, gesnipperd of in dunne halve manen

2 knoflooktenen, fijngehakt

1/2 eetlepel chilipoeder

1/2 eetlepel komijnpoeder (djinten)

1/2 eetlepel korianderpoeder (ketoembar)

1 bos verse koriander (optioneel)

125 ml zure room

(zee)zout en versgemalen zwarte peper



Wij eten het met Ciabatta en zure room.

Ik sla alleen zelf de rode peper en verse koriander altijd over, maar voor het snijwerk is het wel handig om dat er bij te doen
quote:Mylene_Valerie schreef op 21 augustus 2014 @ 11:02:

[...]





Heb je nu een recept? Ik heb er wel eentje maar weet niet of het perse snel recept is, tijdje geleden gemaakt hoor maar ik zou geen tijd durven noemen.



Begeleiding gaf aan een recept te zoeken voor vier personen en dat x 5 te doen. Volgens mij is dat te weinig, maar ik neem aan dat de begeleiding weet waar ze het over hebben qua hoeveelheden.



Dus echt een recept heb ik nog niet, maar lees hier veel goede tips.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je er nog een salade bij doen als het te weinig snijwerk is.



Trouwens mij lijkt het ook wat weinig voor 4 personen en dan simpelweg x5 doen. Ik werk ook in de zorg en als je 'afgepaste' hoeveelheden doet heb je nagenoeg altijd te kort als iedereen mee eet.
Alle reacties Link kopieren
quote:viavia2013 schreef op 21 augustus 2014 @ 11:13:

[...]



Dus echt een recept heb ik nog niet, maar lees hier veel goede tips.



Dit is het recept van forumster Roos die ik altijd maak, wat echt verrukkelijk is;



(sorry, is een kopie van mijn receptensite, dus het gelul kan je even weglaten)



Chili con carne



Ik ben zelf niet zo gek op veldertjes en bruine bonen dus die had ik vervangen voor kidneybonen. Maar dit recept is van Roos en ik zeg het eerlijk, hij is heerlijk.



Je kan er alle kanten mee op. Met rijst. Wat ik nu had gedaan een zoete paprika ermee gevuld, als je dat doet is het net wat je smaak is, hou je van redelijk rauw dan blancheer je die, anders even schoonmaken en in de oven iets zacht laten worden..



Ook kan je er brood bij doen. Een salade. Vooraf wat mexicaanse gerechten zoals er zo ook op de site komt, maissoep of guacamole met tortillachips.



recept:



Ingrediënten;



500 g rundergehakt

een rode en gele paprika

een flinke ui een kleine prei

2 teentjes knoflook

een blik kidneybonen

een blik mais

een blik bruine bonen

een klein blikje veldertjes (jonge kapucijners)

een blik gepelde tomaten

een blikje tomatenpuree

oregano en chilipoeder



Bereiding:



Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij. Even fruiten en dan de prei erbij. Daarna de paprika, de bonen, mais en de kruiden. Ik heb er nog een beetje water bij gedaan om het niet te droog te laten worden en dat alles een half uurtje laten stoven.



Zoete paprika ermee vullen, of er rijst bij serveren. Lepeltje zure room is er lekker bij. Of een salade.







Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Even kijken, voor 25 personen? En dan een recept voor 4 personen x 5? Dat lijkt mij zeker weten te weinig... Ik zou het eerder x 6 +1 oid doen. Mijn ervaring is dat mensen met een (verstandelijke) beperking behoorlijk kunnen eten... Ik ken de nodige...



Wat er allemaal te snijden valt:

paprika

champignons

mais (vers en dan van de kolven afsnijden)

ui

prei

knoflook

evt brood.

tomaat

ananas (blik met schijven kopen en de schijven laten snijden)

evt sla (krop kopen en die laten snijden)

evt komkommer

evt wortel voor in de salade

evt augurkjes voor in de salade

avocado voor quacamole



Verder, snij-achtig werk:

champignons schoonmaken

kaas raspen (stuk kaas kopen en iemand met een rasp laten klooien)

blikjes afgieten

groenten wassen

creme fraîche mengen met zout en peper



En hebben ze ook een toetje besteld? Daar zou je bijvoorbeeld appelcrumble ofzo kunnen doen, hebben ze ook nog de appels om te snijden en de crumble (bloem, boter, suiker en een snufje zout) te mengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd chili sin carne, met

- vegetarisch geruld gehakt

- tomaten

- tomatenpuree

- courgette

- pakrika

- aubergine

- rode kidneybonen

- chilipeper

- ui

- knoflook

- komijnpoeder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven