E-nummers

25-07-2014 22:56 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.



Ik verdiep me al een tijdje in gezond eten, en probeer zo min mogelijk met pakjes/zakjes te koken. Maar die e-nummers kom ik nog steeds af en toe tegen -bouillonblokjes, gemixte kruiden etc.- omdat ik dat toch wel erg handig vind.



Op internet lees ik zoveel lijsten dat het bijna geen doen is erachter te komen wat nu natuurlijk is en wat chemisch.

Ik let sowieso op E621, dat schijnt toch wel de ergste te zijn, maar verder?



Iemand een duidelijk lijstje wat wel en wat vooral niet te gebruiken?

Alvast bedankt
Erger je niet, maar verbaas je!
Wat is er mis met veel vers koken en af en toe een pakje/zakje?





Ik kook veel vers, maar ik kan me niet druk maken om zo nu en dan iets kant-en-klaars hoor.
Ja, dat is de ergste. Bouillon bij de natuurwandeling halen, als je dan echt wilt snakken alleen naturel chips, geen chips met smaakjes, borrelnoten en andere zooi. En verder: lees ALLE etiketten.
Jij niet, maar zij wel. Wat is daar mis mee?
quote:whopper schreef op 25 juli 2014 @ 22:58:

Ja, dat is de ergste. Bouillon bij de natuurwandeling halen, als je dan echt wilt snakken alleen naturel chips, geen chips met smaakjes, borrelnoten en andere zooi. En verder: lees ALLE etiketten.Bij de natuurwandeling?
Hahaha! Kutautocorrect.....

Natuurwinkel moest dat zijn natuurlijk
quote:whopper schreef op 25 juli 2014 @ 22:59:

Jij niet, maar zij wel. Wat is daar mis mee?Dat je op een gegeven moment niet meer normaal van eten geniet, maar bij iedere aankoop alle ingrediënten na moet lezen of het geen E-nummers bevat. Dat moet TO lekker zelf weten uiteraard, maar het kan ook iets minder rigide.
quote:Penelope_ schreef op 25 juli 2014 @ 23:01:

[...]





Dat je op een gegeven moment niet meer normaal van eten geniet, maar bij iedere aankoop alle ingrediënten na moet lezen of het geen E-nummers bevat. Dat moet TO lekker zelf weten uiteraard, maar het kan ook iets minder rigide.

Oei, wat een oordelen. Wat is normaal, wie beslist of je wel of niet kunt genieten, wat is rigide?

Ik moet die ellende ook niet, ik lees heel goed mijn etiketten, als ik al iets koop wat een etiket heeft, en ik geniet enorm. Ik ben alles behalve rigide.

Maar ik pas niet in jouw straatje. En....? Heb jij daar last van?
Alle reacties Link kopieren
De consumentenbond heeft een gids over E-nummers, die kun je gratis bestellen.
What a nuanced anxiety
Wat mij opvalt is dat als er iemand een topic opent met een vraag over gezond eten, bewegen, of god verhoede iets met vegetarisch... Er meteen mensen komen melden dat je ook gewoon 'normaal' kunt doen. Alsof zij er last van hebben. Je hebt er niets mee, laat de ander dan ook lekker zijn gang gaan. Je zit elkaar toch niet in de weg, wel?
Alle reacties Link kopieren
Goud heeft ook n E nummer. En nu? Geen ring meer om?
Been there, done that, got the T-shirt.
Als je googlet op ' te vermijden e nummers' kom je ook op interessante sites terecht.
quote:Apatura schreef op 25 juli 2014 @ 23:08:

Goud heeft ook n E nummer. En nu? Geen ring meer om?

Dit dus.

Dragen kan, ik zou m niet opvreten. Maar als je dat toch doet zal ik er geen last van hebben.
Tsja, dan moet je je verhaal niet op een forum ventileren hè, als je geen reacties wil.
Alle reacties Link kopieren
2 maanden lang heb ik met mijn boekje de etiketten door gespit en nu weet ik precies wat ik wel en wat ik niet kan en wil kopen.



wij koken ook nooit meer uit zakjes en potjes. Het was even een uitzoekerij maar kost me nu geen enkele moeite mee.



oja ik koop overigens ook zo min mogelijk producten met fructosestroop.
quote:Penelope_ schreef op 25 juli 2014 @ 23:10:

Tsja, dan moet je je verhaal niet op een forum ventileren hè, als je geen reacties wil.

Daar gaat het niet om. Ze stelt een vraag. Ik vraag me vervolgens af wat een ander drijft om meteen de discussie te starten in een negatieve sfeer.

Eerlijk. Ik vraag het me af.

Het topic was nl niet als discussie bedoeld, maar als vraag. Je mag dan natuurlijk je mening geven, dat staat je vrij. Maar als je er niets mee hebt, wat zou je dan?

Als mijn collega aan de lunchtafel iets zegt over zijn paard, en ik roep dan over tafel: ik heb niets met paarden, dan zit je toch voor schut? Of zie ik dat verkeerd?

Enfin, ik ga slapen, wens je een fijne discussie en aan TO wil ik zeggen; verdiep je eens in wat je op internet kunt vinden, kijk wat jij belangrijk vindt. Ik heb alle meuk geschrapt omdat het mijn leven makkelijker maakte, en voel me fit en gezond. Ik vond het de moeite waard en het kost me nu geen enkele moeite meer, nu ik eraan gewend ben. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper, 7 minuten geleden

Wat mij opvalt is dat als er iemand een topic opent met een vraag over gezond eten, bewegen, of god verhoede iets met vegetarisch... Er meteen mensen komen melden dat je ook gewoon 'normaal' kunt doen. Alsof zij er last van hebben. Je hebt er niets mee, laat de ander dan ook lekker zijn gang gaan. Je zit elkaar toch niet in de weg, wel?





Hetzelfde is toch andersom? Als iemand vraagt om het lekkerste Wereldgerecht, buitelen de mensen over elkaar heen en proberen ze je te overtuigen dat de duivel in dat pak zit en je vooral pakjes en zakjesloos moet koken.

Terwijl zij toch ook geen last hebben van het Wereldgerecht?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oh nog even iets over natuurlijk en chemisch; natuurlijke middelen kunnen rotzooi zijn en chemische onschadelijk, dus ga daar niet op af. Cornsyrup en glucosesiroop zijn natuurlijk maar killing bijvoorbeeld. De lijsten die ik vind zijn heel overzichtelijk. T is even zoeken. Succes!
quote:himalaya schreef op 25 juli 2014 @ 23:19:quote:whopper, 7 minuten geleden

Wat mij opvalt is dat als er iemand een topic opent met een vraag over gezond eten, bewegen, of god verhoede iets met vegetarisch... Er meteen mensen komen melden dat je ook gewoon 'normaal' kunt doen. Alsof zij er last van hebben. Je hebt er niets mee, laat de ander dan ook lekker zijn gang gaan. Je zit elkaar toch niet in de weg, wel?





Hetzelfde is toch andersom? Als iemand vraagt om het lekkerste Wereldgerecht, buitelen de mensen over elkaar heen en proberen ze je te overtuigen dat de duivel in dat pak zit en je vooral pakjes en zakjesloos moet koken.

Terwijl zij toch ook geen last hebben van het Wereldgerecht?Klopt.
Alle reacties Link kopieren
E nummers zijn additieven, niet per definitie slecht dus.

Gewoon even in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geniet juist enorm van normaal eten, zónder mij opgedrongen toegevoegde middelen dus. Ik wil graag kunnen kiezen wat ik wel en niet in mijn lijf stop, dat is ook een keuze die ieder voor zich maakt.



Daar voel ik mij helemaal niet rigide bij, wel maakt het met name mijn darmen een stuk rustiger sinds ik zo eet, daar had ik voorheen veel meer last van, kramp, obstipatie etc.



Ik ga zeker even kijken bij het boekje van de consumentenbond, bedankt daarvoor! En bouillon van de natuurwinkels, check.



Wordt dus toch een tijdje alles nakijken wat ik koop.
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 25 juli 2014 @ 23:20:

Oh nog even iets over natuurlijk en chemisch; natuur

Ikke middelen kunnen rotzooi zijn en chemische onschadelijk, dus ga daar niet op af. Cornsyrup en glucosesiroop zijn natuurlijk maar killing bijvoorbeeld. De lijsten die i vindt zij. Heel overzichtelijk. T is even zoeken. Succes!Ook last van autocorrect of ligt het aan mij dat ik het niet snap?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 26 juli 2014 @ 00:23:

[...]





Ook last van autocorrect of ligt het aan mij dat ik het niet snap?Beide denk ik
Alle reacties Link kopieren
Bij de Appie verkopen ze ook boullionblokjes van Zonnatura, zitten geen smaakversterkers in:).
Heb je een iPhone? Ik gebruik de app E-nummers. In deze app kun je zowel op nummer als op naam zoeken. Tegenwoordig gebruiken ze namelijk steeds vaker de naam ipv het nummer. Als ik dan hele vreemde dingen zie, zoek ik het even op. Anders zou ik het boekje "wat zit er in uw eten" aanraden. Deze geeft precies dezelfde info.

Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met het vermijden van rode E-nummers. (Er zijn ook groene E-nummers. Deze zijn niet schadelijk) Ik kook nog amper uit pakjes en zakjes. Ik zoek ook niet ieder ding meer op. Weet in de supermarkt wat ik ongeveer wel en niet wil kopen. En moet zeggen dat het boodschappen doen veel sneller gaat. Kan hele paden overslaan.

Na een tijdje heb je een hele voorraad basiskruiden en andere producten die je vaak nodig hebt.

Ik ga wel eens in de zoveel tijd naar de bio winkel voor bouillonpoeder E.d maar let op! Biologisch betekent niet altijd E-nummer vrij.

En ik ben fan van de kookboeken van Koken met Karin. Zij maakt o.a. Wereldgerechten na, makkelijk en zonder rare ingrediënten.



Ik eet trouwens heus wel eens iets met E-nummers. Op verjaardagen ga ik ook niet vragen of ik de etiketten mag lezen. Ik heb verder echt niet het idee dat ik mezelf iets ontzeg of moeilijk doe. Er is gelukkig tegenwoordig een hoop te kiezen in de supermarkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven