Friet voorbakken?

14-01-2011 13:10 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

ik wil vanavond voor de verandering eens zelf friet maken. Nu ging ik eens inspiratie zoeken om mijn friet een twist ofzo te geven en lees ik overal dat je de friet moet voorbakken, dan uit de pan halen en daarna pas afbakken? Dit heb ik de keren dat ik zelf friet heb gemaakt nooit gedaan. Maar is dit lekkerder/beter dan?
Ja, dat schijnt, he. Vroeger moest dat in ieder geval ook zo: vijf minuten dan rusten, dan weer vijf minuten. Ik denk om ervoor te zorgen dat de friet goed gaar wordt zonder te verbranden. (Wij kopen heel lui een zak voorgebakken zooi )
quote:AlettaJacobs schreef op 14 januari 2011 @ 13:13:

Ja, dat schijnt, he. Vroeger moest dat in ieder geval ook zo: vijf minuten dan rusten, dan weer vijf minuten. Ik denk om ervoor te zorgen dat de friet goed gaar wordt zonder te verbranden. (Wij kopen heel lui een zak voorgebakken zooi )Ik ben dan ook zo dom geweest om man te vragen wat hij wil eten. Dat werd dus zelfgemaakte friet
Even voorbakken op 160 graden is idd wat ze zeggen bij het zelf bakken van friet. Vraag me niet waarom. Maar dat is toch niet zo'n werk? Dat schillen is veel erger

Eet smakelijk alvast, het is wél erg lekker!
Je friet wordt krokanter als je het eerst voorbakt. Eerste keer bakken, gaat het water uit de aardappels, dan af laten koelen en de tweede keer bakken hierdoor "schrikt" de friet dat maakt dat je friet krokant wordt. Zo is t mij geleerd tenminste.

*krijgt spontaan zin in knoflookfrietjes*
Wel helemaal af laten koelen na het voorbakken he. Dan worden ze het aller aller lekkerste......
Maakt het uit als er dan tussen voorbakken en afbakken een paar uur tijd zit? (wel handig :p ) En hoe weet je nou in godsnaam of het vet 160 graden is? (geen frituurpan aanwezig, ivm verhuizing. Wij doen het gewoon old skool in een pan)
Nemen ze dan niet dubbel vet op?
Kirsten hoe maak je knoflookfriet??

Wij hebben sinds kort voor het eerst een frietpan en hebben m vorige week uitgetest. Ik vond dat er een vreemd zuur smaakje aan de friet zat. Is dat het vet of doen we iets fout?
Als er een paar uur tussen het voor en afbakken zit, maakt dat niets uit. Bedenk je dat het in de gemiddelde snackbar ruim een dag ligt te wachten, voordat men t afbakt dan moet zelfs een dag vooraf geen probleem zijn!

Hoe je weet of het 160 graden is in een gewone pan? Geen idee!

Gravin: maak jij je druk over dubbel vet opnemen als je friet eet?

Knoflookfriet:

Je kan het maken in de oven, zijn veel recepten van via google te vinden.

Ik schil altijd de friet, laat het geschild in een pannetje water staan en pers hier 3 tenen knoflook in (in het water met de friet dus). Dan een uurtje laten staan en daarna bakken.

Moet je er wel rekening mee houden, dat er knoflookdeeltjes in je frietvet komen na het bakken, maar die zeef ik er na afloop altijd weer uit.
quote:Gravinnetje schreef op 14 januari 2011 @ 13:24:

Nemen ze dan niet dubbel vet op?jij denkt dat diepvriespatat nog niet gebakken is?
quote:Starshine schreef op 14 januari 2011 @ 13:45:

[...]

jij denkt dat diepvriespatat nog niet gebakken is?Nou ik heb geen idee, eet nooit diepvriespatat. En die enkele keer snackbar is ook te verwaarlozen. Vind het niet lekker omdat het zo vet is/voelt/smaakt. Maar zelfgebakken, zelfgemaakte, knapperige friet. Hmmm. Daar wil ik misschien nog wel mijn frituurpan van onder het stof vandaan trekken.
Hoe lang moet dat voorbakken dan duren?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
4 minuutjes, ongeveer. En dan zeker een uur af laten koelen. Anders wordt het niet echt krokant.
Ja is lekkerder.

Ik doe het ook als ik gewoon diepvriespatat bak.
volgens mij is dat ook de reden dat frietjes in de UK bijna altijd slap en zompig zijn. Daar bakken ze niet voor, tenminste niet toen ik er woonde.

Gewoon minuut of 10 in de frituur, ik vond het niet te vreten...
Klopt, is puur voor de krokantheid, ik merk het altijd meteen als iemand dat niet doet, krijg je van die slappe zooi.

Hoe je weet of vet 160 graden is? Daar heb je toch van die metertjes voor, die kun je ook in bijv. de oven gebruiken.

Succes met bakken en eet smakelijk!

Ik ga binnenkort eens knoflookfriet proberen te maken, klinkt niet al te moeilijk, ben alleen benieuwd of dit ook in mijn halogeenoven lukt, deze gebruik ik nl altijd ipv frietpan.
Bedankt he nu heb ik zin om friet te eten vanavond
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Floortje_1981 schreef op 14 januari 2011 @ 14:17:

volgens mij is dat ook de reden dat frietjes in de UK bijna altijd slap en zompig zijn. Daar bakken ze niet voor, tenminste niet toen ik er woonde.

Gewoon minuut of 10 in de frituur, ik vond het niet te vreten...

Maar misschien ook omdat ze het tussendoor niet uit het vet halen. Het vet koelt af zodra de patat er in gaat en eigenlijk moet je het mandje patat er telkens uit halen om de pan weer op temperatuur laten komen. Anders gaan ze veel vet opzuigen. Ik heb toevallig gisteren patat gemaakt en heb de pan in totaal vier keer op temperatuur moeten laten komen. Maar dan moet je dus wel een pan hebben waarop je de temperatuur kan zien.

Zo makkelijk is het nog niet hoor, patat bakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven