Gebakken aardappelen van gekookte of rauwe aardappelen?

14-08-2009 10:58 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond wil ik weer eens op de ouderwetse manier aardappelen bakken, dus niet van die zakjes van Aviko.

Nu weet ik dat mijn moeder dit altijd maakte van de restjes van de gekookte aardappelen, vond dat altijd heerlijk!

Maar nu vraag ik me af of ik ze echt eerst moet koken of dat ik ook gewoon rauwe aardappelen kan gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Eerst koken en dan bakken
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Als je heel dunne plakjes snijdt kan rauw ook wel, alleen dan duurt het heéééél lang.



Ik zou ze eerst koken. En liefst bakken in een pan zonder anti aanbak laag. Dan worden ze beter bruin.
Alle reacties Link kopieren
Neem vastkokende aardappelen en kook ze eerst tot ze bijna gaar zijn, zo'n 15 minuten. Daarna laten afkoelen, in plakjes of stukjes snijden en bakken.
Alle reacties Link kopieren
Eerst even koken en dan lekker bakken met een gesneden uitje.. Peper en zout erop.. en smullen maar.. :D
Alle reacties Link kopieren
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 14 augustus 2009 @ 10:58:

Eerst koken en dan bakkenZou ik ook doen. Aardappels al in schijfjes snijden. Even koken en dan opbakken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik kook ze ook eerst. Ik kook ze dan wel weer helemaal gaar. Is het beter om dat dus niet te doen? Ik laat ze wel helemaal afkoelen, ze moeten echt koud zijn.



En om het helemaal lekker te maken bak ik spekjes en uitjes (in een andere pan) en die gaan er dan door mmmmmm lekker hoor.

Krijg er nu ook zin in... vanavond maar eens maken. Met sla.
Alle reacties Link kopieren
MV, ik kook ze gewoon vaak als gewone aardappels (dûh), dus niet eerst schijfjes maken.

Vaak zijn de gebakken aardappels bij ons restjes.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, eerst koken dus.

Ga vanavond maar eens aan de slag, heb er zo'n zin in!

En dan lekker met een stuk zalm en komkommersalade...krijg nu al trek
Alle reacties Link kopieren
"eet vanavond mee bij Makeupyourmind"
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 14 augustus 2009 @ 11:26:

"eet vanavond mee bij Makeupyourmind"
Alle reacties Link kopieren
Ik kook de aardappelen niet helemaal gaar. zijn ze wat steviger om in plakjes te snijden. Gewoon een minuutje of tien koken, af laten koelen, in plakjes snijden. Olie én boter verhitten (olie kun je goed heet laten worden en boter voor de smaak en knapperige korstje) zout, peper en een sprietsje knoflookpoeder erover en aan het einde wat verse peterselie erover strooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook de aardappelen niet voor. Ik snijd ze in blokjes van maximaal 1 cm^3 en dan bak ik ze op hoog vuur in een hapjespan totdat ze een beetje bruin beginnen te worden, dan de deksel erop en nog iets van 20 minuten gaar laten worden op laag vuur.
Alle reacties Link kopieren
hier ook koken, afkoelen dan bakken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook voor eerst koken, een minuut of 12, en dan goed af laten koelen, in plakjes snijden om ze daarna te bakken in sla olie.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bakken zonder koken kan ook.

Tip 1: kleinere blokjes ervan maken (zeg 3 bij 3 cm).

Tip 2: lang (zeg een uur) op laag vuur langzaam gaar laten worden.



Koken is dus een stuk sneller
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_83878 wijzigde dit bericht op 14-08-2009 15:20
Reden: Dubbel geplaatst
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook altijd bakken in olijfolie en roomboter, is lekker.



Verder inderdaad eerst koken en dan bakken. Opeten met een lekkere klodder mayonaise. Hmmm...krijg er ook zin in!



Die met peterselie, zout, peper en uitjes klinkt erg goed.

Ga dat ook maar eens maken.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
@barca_amante: In slaolie? Maar krijg je dan wel dat lekkere knapperige smaakje?



@Miesteph: In olie en boter? Is dat niet een beetje teveel van het goede? Boter wordt toch ook heet genoeg om te bakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik kook ze ook eerst...tijdens het bakken strooi ik er meestal iataliaanse (gedroogde) kruiden overheen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 14 augustus 2009 @ 11:07:

MV, ik kook ze gewoon vaak als gewone aardappels (dûh), dus niet eerst schijfjes maken.

Vaak zijn de gebakken aardappels bij ons restjes.Ik kook aardappelen uberhaupt in schrijfjes. Zijn ze sneller gaar.
Alle reacties Link kopieren
Make up your mind, ik bak ze altijd in zonnebloem olie en daar worden ze heel krokant van. Ze worden vaak een beetje slap van in boter bakken. Ik vind ze dan niet zo heel erg lekker meer, vind ze persoonlijk dan een beetje een "van der Valk" smaakje krijgen.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Ik snij de aardappels in kleine stukjes en dan stoom ik ze!!!Daarna bakken,is lekker en snel klaar!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, makeupyourmind, ook in de sla olie krijg je de aardappeltjes lekker knapperig. Een beetje van het zelfde wat Bar_Ba_Bella schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Je neemt natuurlijk niet dubbele hoeveelheden, anders heb je ze in het vet drijven...gruwel.

Olie kun je heter later worden dan boter, boter wil nog weleens verbranden en de combinatie olijfolie en boter is echt heel lekker. zorgt voor én knapperig korstje en mooi bruin kleurtje en niet zoals al eerder is opgemerkt van de vd valk aardappelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven