Gezonde traktatie peuter

06-03-2013 15:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een gezonde lekkere makkelijke traktatie voor mijn zoontje op de peuterspeelzaal voor de geboorte van onze tweede (april). Het enige wat ik nu kan vinden wat vooral niet te groot is zijn lange vingers gedoopt in glazuur met muisjes. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 06 maart 2013 @ 15:59:

[...]





Wat kun je als ouder dan nog wel geven? Elke ouder houdt er een ander beleid op na, en het is onmogelijk om met de wensen van elke moeder rekening te houden. (Om over allergien nog maar niet te spreken).





Inderdaad! Het is feest, laat ze toch..



Dat rigide gedrag..
quote:lilalinda schreef op 06 maart 2013 @ 15:59:

[...]



hoeveel kinderen zitten er bij jullie in de groep?

Volgens mij is landelijke regeling: hoogstens 16 per groep.

Alle kinderen 1x per jaar een broertje of zusje en je hebt hoogstens eens in de drie weken een tractatie. En daaarvan niet eens elke week beschuit-met-muisjes.





Haha, was dat maar waar. Hier 12 per groep, maar dat wil niet zeggen dat er maar 12 kinderen naar dat kdv gaan: de dagen variëren waardoor mijn zoontje toch echt door de week 25 (gok) verschillende kinderen ziet. Die zijn allemaal een keer jarig, nemen afscheid, krijgen een broertje of zusje, daarnaast de feestdagen (sint, kerst, pasen en weet ik veel wat), andere vieringen (jubileum, dag van de leidsters, zomerse ijsjes), wat neerkomt op toch in elk geval 1x per week een zoete traktatie. En dan ben ik nog mild met mijn gok, het kan zo 2x per week zijn en soms 3x per week, ligt er dus maar net wat er die week te vieren is.

Natuurlijk heel leuk voor de kinderen, maar wat zoetigheid betreft komen ze niets tekort en mag het wat mij betreft best wat beperkt worden.
Alle reacties Link kopieren
ik blijf mij hierover verbazen..



nope we willen geen peutertjes van 40 kilo. dat snap ik... maar zolang mijn hartslag nog niet bijgekomen is van ouders die zeggen dat ze hun kind zo lang mogelijk geen suiker geven om dan vervolgens stroop of jam op hun boterham te doen zal ik mij wijselijk buiten de feestelijke traktatie discussie hier houden.. is wat mij betreft namelijk precies hetzelfde.
En doooooor!
Of rozijnen als gezond zien broadway
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 06 maart 2013 @ 16:10:

Of rozijnen als gezond zien broadway





idem.



of wel liga maar geen x koekjes want dat scheelt 2 gram suiker.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 06 maart 2013 @ 16:06:

Krijgt je kind thuis niet 1 keer in de week iets snoeperigs dan?



Geen muisjes, vind ik kinderen van twee te klein voor. De beschuit met muisjes ging aan de neus van oudste voorbij hoor.



Verder is het beleid op de psz dat er gezond wordt getrakteerd, ook bij geboortes.
quote:nessemeisje schreef op 06 maart 2013 @ 15:35:

Waarom moet het persé 'gezond' zijn? Gun die kinderen ook iets lekkers, er wordt een baby geboren! Dan ga je zelf toch ook niet op een stuk komkommer zitten knagen?

Op de psz waar ik ooit werkte mochten ouders geen ongezonde dingen als traktatie doen.



Leuke traktatie die ik daar had gezien waren doosjes rozijntjes waarop de naam van de baby een een foto van kind met broertje stond. En dan nog iedereen een poppetje gemaakt van mandarijn geprikt op een banaan en ledematen van komkommer en wortel.
quote:broadway schreef op 06 maart 2013 @ 16:09:

ik blijf mij hierover verbazen..



nope we willen geen peutertjes van 40 kilo. dat snap ik... maar zolang mijn hartslag nog niet bijgekomen is van ouders die zeggen dat ze hun kind zo lang mogelijk geen suiker geven om dan vervolgens stroop of jam op hun boterham te doen zal ik mij wijselijk buiten de feestelijke traktatie discussie hier houden.. is wat mij betreft namelijk precies hetzelfde.Maar dat is de discussie toch ook niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat een lange vinger oid best wel een keer kan. Mijn dochter krijgt thuis 's middags iets lekkers, dat kunnen rozijntjes of wat noten zijn of een koekje of een dropsleutel of een rijstwafel, soms wat chipjes in een bakje. Op de peuterspeelzaal krijgen ze 's middags een biscuitje. Hoe erg is het nou dat er in plaats van een biscuitje een lange vinger met muisjes wordt gegeten of wat popcorn oid?



Ik eet verder thuis heel gezond, mijn kinderen eten genoeg fruit, veel groente bij het avondeten en veel rauwkost tussendoor, dan mogen ze heus wel eens per dag wat te snoepen. Zeker met oudere kinderen in huis gaat het je sowieso niet lukken om ze niet te laten snoepen.
Alle reacties Link kopieren
Rozijnen zijn gezond. Er zit suiker in, dat klopt. Maar er zit ook een stofje in dat de aanmaak van tandplak tegengaat, het is goed voor de darmen, er zitten stoffen in die goed zijn voor hart en bloedvaten. Dat valt wat mij betreft niet te vergelijken met snoep.



Mijn kind krijgt geen liga, nijntjekoekjes, geen andere koekjes, geen snoep en niet teveel zoet beleg. Zielig he?



Incidenteel wel een taartje als er iemand in de familie jarig is bijvoorbeeld. Maar niet structureel. Ik heb dat ook graag zelf in de hand, dus voor mij hoeft dat volstoppen met suiker niet zo. Wat ze niet kent, mist ze ook niet
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:voornu schreef op 06 maart 2013 @ 16:13:

[...]





Maar dat is de discussie toch ook niet?





onzinnig gedoe over gezond/ongezond. dat vind ik van de discussie en dat vind ik ook van bovenstaande.



en als het van het schooltje gezond moet dan doe je wat hierboven staat. een mandje met allemaal klein fruit, grote grapefruit erin met op satéprikkertjes druiven als ogen en neus. kost je een kwartier.



om te zieken had ik er gomballen tussendoor gedaan
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Op pinterest zag ik leuke regenboog fruit spiesjes. Kan geen plaatjes plakken, dus hoop dat de link het doet:

http://pinterest.com/pin/67483694386817830/



Ziet er best leuk en feestelijk uit al zeg ik het zelf, al is het niet erg geboorte gerelateerd natuurlijk. Maar is in ieder geval wel gezond
Waarom moet een peuter trakteren? Die is zich dat toch helemaal niet bewust? Als het nu om een kleuter gaat lijkt het me wat anders. Dit is meer iets wat de ouders willen, lijkt me . . . . . . .
Alle reacties Link kopieren
quote:_Doortje_ schreef op 06 maart 2013 @ 16:16:

Rozijnen zijn gezond. Er zit suiker in, dat klopt. Maar er zit ook een stofje in dat de aanmaak van tandplak tegengaat, het is goed voor de darmen, er zitten stoffen in die goed zijn voor hart en bloedvaten. Dat valt wat mij betreft niet te vergelijken met snoep.



Mijn kind krijgt geen liga, nijntjekoekjes, geen andere koekjes, geen snoep en niet teveel zoet beleg. Zielig he?



Incidenteel wel een taartje als er iemand in de familie jarig is bijvoorbeeld. Maar niet structureel. Ik heb dat ook graag zelf in de hand, dus voor mij hoeft dat volstoppen met suiker niet zo. Wat ze niet kent, mist ze ook niet



tuurlijk! jouw kind, jouw regels!



en sowieso alles met mate. maar het dubbele van geen suiker willen geven als in wat hij niet kent mist hij ook niet werkt echt minder goed na een lekkere boterham met abrikozenjam :-) dat was mijn kleine aanvulling
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Maar even terug naar de traktaties, want dat was tenslotte de vraag:



Een halve ananas op een schaal en dan allerlei lekker fruit erom heen en met SpongeBobs die je uitknipt en op de prikkers maakt.



Op Allerhande staat een heel leuke komkommerkrokodil. Er staan ook broodegeltjes op. Zelfgemaakte smoothies met parapluutjes en een leuk rietje is ook leuk.
Hallo?!
quote:broadway schreef op 06 maart 2013 @ 16:16:

[...]





onzinnig gedoe over gezond/ongezond. dat vind ik van de discussie en dat vind ik ook van bovenstaande.



en als het van het schooltje gezond moet dan doe je wat hierboven staat. een mandje met allemaal klein fruit, grote grapefruit erin met op satéprikkertjes druiven als ogen en neus. kost je een kwartier.



om te zieken had ik er gomballen tussendoor gedaanIk lees weinig onzinnigs, de een wil wel snoep geven en de ander niet. That's life, haha. Zie het verband met jam op de boterham niet zo of met de mensen die daar 'íets' mee hebben (noemde iemand dat dan?).
Rozijnen zijn niet gezond, echt niet:



Omgerekend naar suikerklontjes van 4 gram zit er in rozijntjes net zoveel als een reepje chocola.

Rozijnen bevatten kalium en wat vezel, maar vitamines zitten er niet in en ze bestaan voor 90% uit suiker.



Prof. M. Katan
Alle reacties Link kopieren
quote:_Doortje_ schreef op 06 maart 2013 @ 16:16:

Mijn kind krijgt geen liga, nijntjekoekjes, geen andere koekjes, geen snoep en niet teveel zoet beleg. Zielig he?



Incidenteel wel een taartje als er iemand in de familie jarig is bijvoorbeeld. Maar niet structureel. Ik heb dat ook graag zelf in de hand, dus voor mij hoeft dat volstoppen met suiker niet zo. Wat ze niet kent, mist ze ook niet



Jij hebt zeker nog geen schoolgaande kinderen? Dan zou je weten dat je het toch niet voorkomt dat ze snoep gaan eten. Zolang je dat zelf thuis binnen de perken houdt, zie ik niet in wat daar nou zo erg aan is.



Mijn stiefdochter krijgt thuis geen snoep, het is gewoon niet in huis (wel elke avond pasta of witte rijst met saus uit pakjes, maar goed, dat zoekt haar moeder zelf maar uit). Als het meisje bij ons is, eet ze zich ongans aan snoep en drinkt ze alleen maar Sisi (haar vader laat dat toe, ik ben niet haar moeder, dus ik ga het haar niet verbieden). Ik vraag me af hoe dat straks gaat als ze op de middelbare school zit, volgens mij wordt dat dan zo'n kind dat elke dag in de supermarkt snoep en energiedrankjes koopt.



Als de basis goed is (gezond ontbijten met bijvoorbeeld havermout, paar boterhammen met gezond beleg als lunch en nog wat rauwkost erbij, avondeten met veel verse groenten, natuurlijke ingrediënten en gezonde vetten, fruit als tussendoortje), dan mogen mijn kinderen van mij echt wel een snoepje 's middags. Ik leer ze wel dat het dan bij één keer per dag blijft en dat we niet zomaar aan de Marsen en gevulde koeken gaan, dat je best wel eens wat ongezonds mag, als de rest maar gezond is. Ik wil echt niet dat mijn kinderen thuis nooit wat krijgen en dan bij anderen de hele snoepkast leeg(vr)eten.
Tja en wat is gezond? Boterhamworst is dan wel geheel zonder suiker maar gezond is het ook niet! Lijkt mij het beste dat al die traktaties dan mee naar huis gaan, kan elke moeder voor zijn kind beslissen of het gegeten of gegooid gaat worden. Weggegooid dus!
Alle reacties Link kopieren
Lekker gezellig met z'n allen discussieren over of t nou gezond moet zijn of niet... Als TO dat nou wilt? Of als het nou beleid is op de psz??



Als het te moeilijk is om een geboorte gerelateerde traktatie te vinden, kun je altijd nog een mandje versieren, waaruit getrakteerd kan worden. Dan zijn je opties wat groter..
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 06 maart 2013 @ 16:26:

Rozijnen zijn niet gezond, echt niet:



Omgerekend naar suikerklontjes van 4 gram zit er in rozijntjes net zoveel als een reepje chocola.

Rozijnen bevatten kalium en wat vezel, maar vitamines zitten er niet in en ze bestaan voor 90% uit suiker.



Prof. M. KatanVan rozijntjes eet een kind normaal gesproken maar een klein doosje (weet even niet hoeveel gram dat is, maar het is niet veel), dus zoveel suiker krijgen ze nou ook weer niet binnen.
Lekker uitgebreid knippen, plakken en foto's afdrukken. Daar heb je zin in terwijl je bij ligt te komen van je bevalling...

Ik niet. De lange vingers, boter en muisjes stonden klaar. Pa en de kraamhulp hebben het voor oudste naar Kdv ging even in elkaar geflanst en klaar.
verwijderd
quote:aaquamarine schreef op 06 maart 2013 @ 16:27:

[...]





Als de basis goed is (gezond ontbijten met bijvoorbeeld havermout, paar boterhammen met gezond beleg als lunch en nog wat rauwkost erbij, avondeten met veel verse groenten, natuurlijke ingrediënten en gezonde vetten, fruit als tussendoortje), dan mogen mijn kinderen van mij echt wel een snoepje 's middags. Ik leer ze wel dat het dan bij één keer per dag blijft en dat we niet zomaar aan de Marsen en gevulde koeken gaan, dat je best wel eens wat ongezonds mag, als de rest maar gezond is. Ik wil echt niet dat mijn kinderen thuis nooit wat krijgen en dan bij anderen de hele snoepkast leeg(vr)eten.Vind ik nou ook, je kunt je kinderen beter van jongs af aan leren omgaan met verleiding zodat ze als pubers zelf goede keuzes kunnen maken. Gaat hier al best wel goed. Verbieden heeft vaak juist averechts effect!
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 06 maart 2013 @ 16:18:

[...]





tuurlijk! jouw kind, jouw regels!



Dus ook jouw keuze qua trakteren toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven