Help kerstdiner grote groep, kleine keuken

14-12-2010 10:44 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan me helpen met het kerstdiner? Kerst wordt bij ons gevierd omdat niemand t wilde organiseren. 12 man en een klein kind. We zijn klein behuisd. Gourmetten is geen optie.

Wat kan ik ze als kerstdiner voorzetten?

Ik dacht vooraf carpaccio of iets kouds. Soepje. Maar wat als hoofdgerecht!??

We hebben geen oven, wel kleine magetron/combi oven. Geen frituurpan.

Maat hoe krijg ik dan voor zoveel mensen wat lekkers en kerstwaardigs op tafel?? 

Wie heeft ervaring of al een leuk kerstmenu voor me?

Smulden en dat soort sites spit ik helemaal door. Maar wild lusten veel niet. En iets uit de oven kan ook niet. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen en hoe te combineren?

Hopelijk is hier een goede keukenprinses met tips??
Doe eens wat anders! Een hapjesbuffet! Dan kan je een boel in het voorruit maken en heb je minder stress op de dag zelf. De lekkerste hapjes kan je nu vinden in de magazines van de verschillende supermarkten. OF een stamppottenbuffet. Zet in ieder geval wel soep erbij. Parikasoep, jammie!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
De afgelopen jaren stond in bijna alle kooktijdschriften (AH, Jumbo etc) wel altijd 2 of 3 artikelen over mensen met jouw probleem, en dan altijd werden er tips gegeven over hoe je zoveel mogelijk vooruit moest koken, zodat je het op de dag zelf alleen maar op hoefde te warmen. Volgens mij ook zo'n artikel met recepten in de Kerst Allerhande van nu, dus op naar de Appie!
Tapasbuffet, lekker makkelijk en vult goed
Rollade (in de braadpan) gestoofde vis (in een grote pan) met aardappelpuree, sla en worteltjes?
Erger u niet, verwonder u slechts!
Laat de groep dan maar eten meebrengen als jullie niet zijn uitgerust met 'n keuken met oven. Zet ze gewoon 'n frituurhap voor of stokbrood met kaasjes en salades. Zij willen zonodig bij jullie komen terwijl ze zelf misschien wel huizen hebben met meer ruimte en meer kookgelegenheid, dus moeten de gasten maar roeien met de riemen die ze hebben. Niet te moeilijk maken dus.
Kun je het niet "op z'n Amerikaans" doen? Jij zorgt als gastvrouw voor het vlees en de wijn die daarbij hoort, de gasten brengen de overige gerechten mee met een fles bij het gerecht passende wijn. Je moet dan wel afspreken wie wat maakt anders heb je misschien drie nagerechten en geen voorgerecht of andersom. Wij hebben het ook een paar keer zo gedaan, het was iedere keer een succes.
verba volant, scripta manent.
En als je nu gewoon niet kookt. Je kan volgens mij bij de chinees enn buffet bestellen , met borden bestek en dergelijke. Misschien kan je kosten delen met je gaten als het te veel wordt. Of inderdaad zoals elninjoo zegt iedereen brengt wat mee. Krijg je vaal hartstikke lekkere dingen waar je zelf niet aan gedacht zou hebben. Wel handig om af te spreken wie wat mee neemt zodat je niet alleen maar nagerechten hebt bijvoorbeeld.
Ik zou iets bestellen, je hebt wel erg weinig opties zo zonder oven.
Waarom is gourmetten geen optie?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou ook lekker veel hapjes maken die je van tevoren kun bereiden. Soepje erbij, is goed te doen toch?! En anders kun je altijd nog chinees oid halen, maar ik denk dat je liever wat zelf maakt?
Of je laat iedereen wat mee brengen. Denk dat mensen daar echt niet zo raar van opkijken als ze jullie keuken kennen. Bovendien kennen jullie elkaar waarschijnlijk ook goed, dus dan moet zoiets geen punt zijn toch?
Iedereen wat mee laten brengen is altijd verrassend.

Anders zou ik twee verschillende lekkere eenpansmaaltijden maken. Pasta met zalm bijvoorbeeld en iets met rijst.

Een grote pan soep met heel veel lekkere hapjes doet het altijd goed. Voordeel daarvan is, dat als je er nie tveel tijd in wilt steken, je prima kant en klare dingen (salades, kaasjes, olijven) kunt halen voor bij het stokbrood.
wij hebben hetzelfde probleem, en ik doe een buffet met koude hapjes en als topper 2 vlees dingen met aardappels uit de oven, frietjes en aardappelpuree. Dan kom ik orecies uit met alles en heeft iedereen te eten. Mocht je je zorgen maken of er genoeg is, stokbrood met lekkere smeersels maakt een hoop goed! Succes alvast
Heb jarenlang Kerst gevierd bij mijn (inmiddels ex-)schoonouders en die hadden een hele kleine keuken. Daarom maakte iedereen vooraf gerechten klaar en die namen we dan mee, hoefden we ze alleen nog op te warmen of af te bereiden. Het ene jaar had je het hoofdgerecht of bijgerecht, het andere jaar voor- of nagerecht. Werkte prima.

Bij mijn ouders doen we al een paar jaar een soort van buffet. M'n moeder maakt vooraf allerhande dingen klaar en/of bestelt wat en zo hoeft er op de dag zelf ook weinig tot niks meer te worden gedaan. Wij als kinderen nemen ook wat dingen mee en zo staat er een heel buffet vol (en het gaat met smaak op).

Roeien met de riemen die je hebt. Als je een kleine keuken en geen oven hebt moet je andere plannen maken en geen dingen willen die niet haalbaar zijn. Daar maak je jezelf gek mee die dag en dat is zonde.
Ik vind 12 man goed te doen in een normale keuken hoor. Een kleine combimagnetron heeft toch ook ovenfunctie? Wat is het probleem? Soepje, garnalen- of kipcocktail vooraf (of carpaccio) bij het hoofdgerecht een chique broodstengel ernaast, deels gefrituurde aardappelbolletjes, deels aardappelpuree (kun je eerst maken en de pan tussen een stel handdoeken leggen, blijft lang zat warm), twee soorten salades bij het hoofdgerecht en je hebt 4(!!) pitten om bijvoorbeeld biefstukjes of varkenshaasmedallionnetjes te bakken. Wat is het probleem?
Wow wat heerlijk snel die reacties.

Stamppotbuffet wordt niks, geen stamppotliefhebbers hier. Vis ook niet.

Rollade dacht ik aan, maar nog nooit gemaakt.

Hapjesbuffet leek me wel wat. Maar das ook veel warmmaakspul en vond ik net zo lastig als een menu. 

Had hier ergens anders al mosterdsoepje gevonden op t forum. Salade kan ook. En dan misschien als ik alleen t hoofdgerecht vlees warm doe dat t dan wel lukt?? Iemand een idee daarover zonder oven??

Ohja iedereen wat mee laten nemen doe ik niet. Ieder jaar is het bij iemand anders, ik wil me niet laten kennen eigenlijk. Lijkt mij leuk, maar zo is mijn familie niet haha.

Chinees ofzo houd ik in mijn achterhoofd. Maak liever wat zelf dat wel. Maar wel goede tip!

Gourmetten hebben we met Sinterklaas en vorig jaar al gedaan.. Daarom dus geen optie.;-)

Twee pannen vind ik ook een idee, ga ik ook eens smulden voor afzoeken.

Ohja met meerdere hapjesbuffet vind ik t ook wel moeilijk dat iedereen wel genoeg heeft. Wat zet je dan neer hè, olijfjes enzo zijn niet zo vullend
Een lekkere grote rollade, heerlijk!
Fonduen, is dat geen optie?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Baileyyy schreef op 14 december 2010 @ 11:32:

Hapjesbuffet leek me wel wat.http://www.smulweb.nl/zoe ... ffet&type-recepten=recept
Een rollade of een rosbief kun je heel goed koud eten. ( Is wel het leukste als je er mooie, dunne plakken van kunt snijden ).
@Mimi87 wat voor hapjes doe jij dan?

@mevrouwdekees

Ik denk ook wel dat dat haalbaar moet zijn. Maar ik kan t niet echt verzinnen, vind t moeilijk. Ik kan bijv aardappeltjes ofzo doen in oventje. Maar ik vind het zo moeilijk om dingen te kiezen die lukken met mijn keukencapaciteit. Ik vind koken erg leuk, maar voor zo'n groep heb ik dat nog nooit gedaan.

Jouw tips vind ik handig!  Dat met die aardappelpuree wist ik niet, handig!

Soepje en broodstengel ga ik ook naar zoeken voor recepten.

4 pitten voor vlees inderdaad. Maar dan nog iets daarbij toch? Saus? Rode wijn ofzo? Groenten? varkenshaasmedallionnetjes en biefstuk alleen is toch ook saai?
Blijfgewoonbianca dankjewel voor de link!

Rollade of rosbief dacht ik ook, maar daar moet ook wat bij.

Ik vind het moeilijkst om het te bedenken met de beperkingen.

Maar vind jullie tips geweldig!!
Nou kook ik al drie kersten lang Surinaams (dus niet erg kerstig) maar de truc is toch echt zoveel mogelijk van te voren koken. Ik heb dan wel geen kleine keuken, maar wel een keuken midden in de woonkamer, dus ik wil zo min mogelijk rommel hebben. De mazzel met dit weer is dat je heel veel dingen ook buiten neer kunt zetten ipv in de koelkast. Je zou bijvoorbeeld ook een compleet koud buffet kunnen maken met bijvoorbeeld twee of drie verschillende zelfgemaakte soepen. Succes!
Jawel joh, hapjes zijn hartstikke vullend.

Deze maak ik altijd graag maar dan op stokbrood.

Deze moeten in de oven maar die kun je van tevoren klaarmaken en daar kun je er prima een stuk of twaalf van kwijt in een combimagnetron (ik heb ook alleen maar een combi magnetron en moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig voor dit soort groepen eten regel).

Je kunt ook een lekkere schaal salsa erbij maken met een schaal chips ernaast.

Verse komkommertjes, cherry tomaatjes. Heerlijk. Grote pan soep erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven