Hoe maak je zelf nasikruiden?

01-08-2008 20:24 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er een recept voor nasikruiden?

Mijn vriend en ik zijn namelijk uitgegeten op de zoutpapjes van Knorr en Honig. Veel te overheersende smaak en zó zout dat we de hele avond water lopen te drinken.
Trassi, ketjap, ketoember en djinten. Gewoon beetje op gevoel er doorheen mikken.
Djinten, ketoembar, djahé, koenjit en ketjap erdoor mikken.

Wil je het zouter kun je een bouillonblokje erover verkruimelen.

Maar ik vind het altijd erg lekker met alleen de bovenstaande dingen.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
zijn ingrediënt 1, 3 en 4 alleen bij een toko te verkrijgen of ook wel bij de supermarkt?
Appie moet dat allemaal wel hebben hoor.
ik maak het op dezelfde wijze als Jasmine, maar dan ook nog wat knoflook er door heen.

AH heeft dit allemaal. in ieder geval van conimex, maar mogelijk ook van eigen merk. Wel effe goed zoeken in de winkel want als die kruiden hebben ook nog andere namen (djahe = gemalen gemberwortel)
Ja je kunt het gewoon aanvullen met knoflook, lomboks, uitjes dat soort dingen en een lekker groentepakket.

Is gewoon superlekker en dan wil je nooit meer nasikruiden uit een pakje.
Djintin is de Indonesische naam, in het Nederlands is het komijn, dus soms moet je daaronder zoeken, maar ze hebben het gewoon in de supermarkt.
Thanx voor de tips! We gaan aan het kokkerellen.

Is er nog iets bekend over de te gebruiken hoeveelheden, of is dat naar smaak?
Ik blijk simpelweg alle genoemde ingrediënten (behalve trassi) gewoon in huis te hebben, 'k ga ook eens zelf zo'n mengseltje maken. Hoe zit het met de verhoudingen, wat moet er relatief wat meer in dan het ander?
Ik doe zomaar wat, zo vanuit de losse pols.

Als je iets te vieren hebt en gele rijst mooi vindt kun je ook nog wat koenjit aan het kookwater van de rijst toevoegen.

Krijg je prachtige gele rijst.

Persoonlijk vind ik trassi niet zo lekker, maar je kunt het eens proberen, wie weet vind je het wel erg lekker.
[quote]jasmine schreef op 02 augustus 2008 @ 12:21:

Ik doe zomaar wat, zo vanuit de losse pols.

Als je iets te vieren hebt en gele rijst mooi vindt kun je ook nog wat koenjit aan het kookwater van de rijst toevoegen.

Krijg je prachtige gele rijst.

quote]

Mmm, maar eens uitproberen dan. Overigens, om rijst mooi geel te krijgen kun je ook, ipv koenjit, een paar draadjes safraan meekoken.
Hoi Jasmine,

Ik heb een vraagje aan jou....

ik kook de rijst in een rijst stoompan, nadat de rijst heeft gekookt stoom ik het gaar in het mandje. Als ik nu de koenjit toevoeg bij het begin van het rijst koken, krijg ik dan ook gele rijst. Of moet de rijst gaar koken in de pan ??

Lijkt me heerlijk gele rijst,

groetjes MR
Hoi MR, heb zelf geen ervaring met een rijst stoompan maar begrijp ik het goed dat je de rijst eerst gewoon in het water kookt? Het lijkt me voldoende om daar dan de koenjit bij te doen, volgens mij kleurt het vrij snel.

Je kunt het eens uitproberen.

Boeket, saffraan kan idd ook maar nadeel van saffraan is dat het veel duurder is dan koenjit.

Saffraan is wel lekker trouwens.
Hoi Jasmine,

Mijn (Surinaamse) rijst kook ik op deze manier, ik was eerst de rijst in de pan, gooi daarna het water weg en doe er nieuwe water bij de rijst in de pan. Zodra het kookt giet ik het rijst over en laat het verder stomen in het mandje met een nieuwe laagje (kokend) water onderin de pan.

Ik ben bang dat de koenjit tekort tijd heeft om te kleuren, maar ik ga het morgen proberen. Ben erg benieuwd. Oja hoeveel koenjit moet ik er eigenlijk bij doen, een eetlepel??

groetjes MR
Eh... neuh.. een eetlepel is te veel. Gewoon zo wat er in strooien. Hahahhaa je hoort het al, ik ben geen kok van exacte hoeveelheden, ik doe altijd zomaar wat.

Ik ben trouwens erg benieuwd of het op jouw manier ook lukt zo.

Ik zou wel de koenjit direkt bij het water doen.
Oh, geen eetlepel dus.....ik ben zo iemand vanne liever veel dan te weinig. Ik heb dat ook met masala, liever iets teveel dan te weinig, vind het heerlijk als de aardappeltjes van binnen ook geel gekleurd zijn !!!!

Ik ben ook erg benieuwd of het me lukt, ik laat het je morgen weten. Heb je nog een ideetje welke groente hier lekker bij zijn, ik dacht aan roergebakken spitskool ??
Ik doe door mijn nasi:

2 tl ketoembar (gemalen koriander)

1 tl Laos

0.5 tl Djintan (gemalen komijn)

1tl trassie

1tl tamarinde

1tl basterdsuiker

1tl zout

sambal naar smaak

ketjap naar smaak

verder lekker veel ui en wat prei en eireepjes van 4 eieren.

Echt heerlijk, vind ik zelf
Oh ja, uiteraard ook wat knoflook.
Singapore fried rice (ook een soort nasi goreng):

Verse geraspte gember.

Verse knoflook.

Kerriepoeder (massala in zo'n grote zak, van de toko).

Sojasaus

En afmaken met wat limoensap.
Hey Jasmine,

De gele rijst is een succes !!!

En wat er nog over van is, heb ik meteen nasi ( met jou kruidentip ) van gemaakt en dat rook erg lekker, dus morgen zitten wij aan de nasi ;)

Thanks,

groetjes mr
Ha MR, mooi om te horen dat het gelukt is en een succes is!

Hoeveel had je er nu ingedaan? En kleurde de rijst gelijk geel?

Hoop dat het jullie morgen ook zal smaken!
Hey Jasmine,

Ongeveer een halve eetlepel, de rijst kleurde niet gelijk geel, dat kwam pas tijdens het kookproces. Ik dacht eerst nog dit wordt niks, totdat ik het overgoot in het mandje, leuk joh !

Het ziet er erg gezellig uit, gele rijst op je bord, steekt zo af bij de groene groenten en paprika !!!

Aan tafel heb ik bij de rijst een flink aantal pijnboompitten toegevoegd, jammie heerlijk !!!

Ik kijk al uit naar vanavond !!!!
Als ik nasi maak(toevallig vandaag gedaan) gebruik ik geen nasi kruiden maar:

laat het vlees(kipfilet blokjes of varkensvlees) minimaal 1 uur manineren in ketjap(zoete) met 1 a 2 tenen knoflook

en een flinke schep sambal(ik heb meestal brandal of badjak)

dan 1 a 2 uien fruiten in de wok

vlees erbij en als het gaar is de gekookte rijst erbij en flink doorelkaar mengen,evt wat extra ketjap en/of sambal erbij en serveren met gebakken uitjes en een gebakken ei.
En een beetje verse gember raspen... vind ik altijd erg lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven