Hygiëne taartbedrijfjes-aan-huis

04-09-2010 19:43 41 berichten
De laatste jaren zie ik steeds meer (vooral) dames die er een hobby / bedrijfje op na houden, namelijk taarten bakken. En natuurlijk cakejes en muffins, en deze worden dan kunstig versierd met marsepein en fondant etc. Er wordt een mooie website gemaakt, waarop je deze taarten kan bestellen (kopen dus). Maar er zijn dus best veel taart-bak-bedrijfjes aan huis daar in, en nou vraag ik mij af: hoe zit het dan met de hygiëne? Ik kan me voorstellen dat zoiets in de eigen keuken wordt gebakken en gemaakt, hoe zit het dan met huisdieren, kinderen, wordt er een haarnetje gedragen? Ik ben daar erg benieuwd naar. Want ik zou niet zo snel zo'n taart kopen / bestellen, dan liever bij de bakker waar ze daar toch meer ervaring mee hebben. Wie verteld mij hoe dit zit?
En wat voor enge ziektes zou je precies kunnen krijgen als er geen haarnetjes gedragen worden en er een kat voor de verwarming ligt te slapen en/of een kind in de rondte rent??
Herpes (koortslip)? Ik noem maar iets. Het gaat me ook niet meteen om enge ziektes, maar gewoon, hoe wordt er om gegaan met hygiëne.

Relax!
Alle reacties Link kopieren
Goed voor je weerstand

Is het niet zo dat als je een bedrijfje opricht en je met levensmiddelen werkt, je aan bepaalde eisen moet voldoen?
Ik denk net zo als bij een ieder ander,gemiddeld gezin.Handen wassen voor de bereiding van eten etc
quote:SeptemberGirl schreef op 04 september 2010 @ 19:48:

Herpes (koortslip)? Ik noem maar iets. Het gaat me ook niet meteen om enge ziektes, maar gewoon, hoe wordt er om gegaan met hygiëne.

Relax!Ik relax wel hoor ik maak me daar namelijk nooit druk om. Als ik uit eten ga weet ik ook niet wat er in de keuken gebeurt.. en ik heb nog nooit een koortslip gehad.
Nouja, als ik eens kijk op verschillende websites, dan zie ik niks over hygiëne-regels / eisen waaraan ze voldoen. Eigenlijk bij geeneen!
Wij hebben onze bruidstaart bij zo iemand besteld. Om te kijken of ze mooie en lekkere taarten maakte hebben we met onze ondertrouw vast een taartje besteld. Beide keren niet ziek geweest dus het zal wel goed zijn geweest denk ik.

De bruidstaart kwamen ze zelf brengen. Ze zagen er allebei netjes uit en waren heel hartelijk en vriendelijk. Als ik bij vrienden een stuk zelfgemaakt appelgebak eet of een muffin weet ik ook niet of ze de lepel af likt en dan weer in de deegkom steekt of dat ze haar haren wel vast doet. Ik kan me er ook niet druk om maken eerlijk gezegd.
En staat dat bij restaurantsites etc wel??

De algemene regel heet HACCP en daar dient iedereen die voedsel bereidt voor de verkoop zich aan houden.
Op zich heb je daar wel een punt, maar dat moet iedereen nog altijd zelf weten of ze bestellen. En daarbij kan het in restaurantkeukens ook een zooitje zijn.

Ik werk zelf wel heel schoon en hygienisch en ik bak ook zulke taarten. Maar goed er zullen ongetwijfeld mensen zijn die niet zo precies kijken. Ik heb overigens geen huisdieren, ik draag mijn haar vast en ik werk als de kinderen op bed liggen.
Bij de bakker is het overigens ook niet altijd hygiënisch.. brood dat op de grond is gevallen, wordt gewoon afgeveegd en teruggelegd..
Volgens mij hoef je je als eenmanszaak niet officieel aan de hygieneregels te houden zoals ze bv in de horeca/detailhandel gelden. Maar dat weet ik niet zeker hoor.
quote:stukje_cake schreef op 04 september 2010 @ 19:53:

Bij de bakker is het overigens ook niet altijd hygiënisch.. brood dat op de grond is gevallen, wordt gewoon afgeveegd en teruggelegd..Dat gebeurt hier in de keuken ook hoor,nog nooit iemand ziek van geworden
Je eigen keuken is toch ook schoon?
quote:Garden_of_Sarah schreef op 04 september 2010 @ 19:53:

Volgens mij hoef je je als eenmanszaak niet officieel aan de hygieneregels te houden zoals ze bv in de horeca/detailhandel gelden. Maar dat weet ik niet zeker hoor.Oh ok, kijk dan wordt het me duidelijk. Ik wil niemand voor het hoofd stoten hier hoor, ik was benieuwd.
quote:luni schreef op 04 september 2010 @ 19:50:

Ik denk net zo als bij een ieder ander,gemiddeld gezin.Handen wassen voor de bereiding van eten etcDat doet me denken aan dit hilarische topic. Vriendin niet zo hygiënisch, wat te doen?
quote:Aubrey schreef op 04 september 2010 @ 19:56:

[...]

Dat doet me denken aan dit hilarische topic. Vriendin niet zo hygiënisch, wat te doen?Iew,ja,dat is te rans idd. Misschien/hopelijk zie je aan zo iemand dat je daar geen taarten moet bestellen
quote:kaetje schreef op 04 september 2010 @ 19:52:

Als ik bij vrienden een stuk zelfgemaakt appelgebak eet of een muffin weet ik ook niet of ze de lepel af likt en dan weer in de deegkom steekt of dat ze haar haren wel vast doet. Maar daar betaal je dan ook niet voor...
Maar Septembergirl, hoe doe je dat bij vrienden dan? Ik heb bijvoorbeeld vrienden die een hond hebben ik vind honden vies. (ik weet dat ze niet vies zijn maar ik vind ze gewoon niet fris. Dom want katten vind ik niet vies terwijl die veel meer bacterien bij zich dragen volgens mij.) Maar als ik bij vrienden ben met een hond neem ik rustig een blokje kaas of een zelfgemaakt stukje taart zonder me af te vragen of ze de hond misschien geaaid hebben voor ze het gesneden hebben.
quote:SeptemberGirl schreef op 04 september 2010 @ 19:59:

[...]

Maar daar betaal je dan ook niet voor...En dan mag het wel vies zijn? Je kan er wel net zo ziek van worden als je iets eet dat echt niet goed is.
Mij doet dit topic denken aan dit topic van eerder vandaag:

taartje met
hey kaetje, het gaat er niet om dat ik smetvrees ofzo heb hoor! wij hebben vier katten en ik heb jaren in de smerigste studentenhuizen gewoond. Maar je ziet veel hobbyisten hun bakkunsten verkopen, en dan vraag ik mij af of zij ook aan de strenge (HACCP) eisen moeten voldoen, net als een echte bakker That's all. Misschien dat hier taartenbaksters zijn die me vertellen gewoon certificaten te hebben, prima! Ik was gewoon erg benieuwd.
Alle bedrijven die levensmiddelen produceren, bewerken, transporten en/of opslaan zijn verplicht een HACCP-systeem in te voeren en te onderhouden.

De volgende groepen van bedrijven aan de nieuwe wetgeving moeten voldoen:

Levensmiddelenindustrie

Instellingen zoals bejaardentehuizen, ziekenhuizen, gevangenissen

Horeca: restaurants, cafe's, cafetaria's, snackbars, feestzalen e.d.

Ambachtelijke levensmiddelensector: slagers, groenteboeren, kaasspeciaalzaken e.d

Supermarkten

Distrubutiebedrijven die levensmiddelen transporteren

Import en exportbedrijven van levensmiddelen

Op- en overslag bedrijven voor levensmiddelen

Sportkantines, tankstations en andere bedrijven waar voedsel wordt verkocht

Kleine productiebedrijven zoals: 'boerenjam', soep, bessenwijn, mosterd, oliebollen en ga zo maar door.

Ik denk dus van wel!
Ik denk dat je, als je graag taarten wilt verkopen, wel op moet letten met hygiene, haren etc. Ik heb de mevrouw waar wij onze taarten besteld hebben via internet gevonden en heb haar ook al op veel andere plekken aangeprezen. Als ik een haar had gevonden in een taart of als we ziek waren geworden van de taart had ik haar afgeraden, ook op internet. En dat is natuurlijk geen goede reclame voor iemand die graag taarten wil verkopen. Slechte recensies kunnen je lang achtervolgen en ik denk dat je dat graag wilt voorkomen en alleen al daarom hygienisch werkt.

Ik heb trouwens ook geen smetvrees maar vind honden wel echt vies.
quote:borderwalk schreef op 04 september 2010 @ 20:02:

Mij doet dit topic denken aan dit topic van eerder vandaag:

taartje metInderdaad zeg! Heb dat topic helemaal niet gezien. Thanks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven