Ik kook, dus ik bepaal....!

28-07-2014 09:52 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewend overleg te hebben over wat er (in de avond) gezamenlijk gegeten wordt.



Ik wil / moet dit of dat eten en als je iets anders wil eten, dan moet je maar voor jezelf zorgen vind ik daarom een vreemde gedachte.



Je kookt voor iedereen of je kookt niet.... En als iemand echt geen trek heeft in wat jij wil eten, hetgeen jij vanuit jezelf voorstelt, dan is het "normaal" om iets anders te maken....



Of niet? eten wat de pot schaft?

Eten maken voor je familie / gezin...

Totaal aantal stemmen: 5

dank voor reactie! (100%)
Ik vraag aan mijn man af en toe wat hij wil eten, weet nooit wat dus ja ik bepaal dan. Mijn kinderen vraag ik niks. Ik hou wel in mijn achterhoofd rekening met de voorkeuren.



Maar ga echt niet overleggen met de hele familie elke dag, heb wel wat beters te doen en ik kook ook geen meerdere gerechten en er word ook niet door ieder wat voor zich zelf gemaakt.
Ik woon nog thuis bij mijn ouders en mijn moeder vraagt vaak genoeg aan ons (vader, zus, mij) wat we die avond willen eten. Het scheelt dat we bijna alles lusten.



Het enige dat ik niet lekker vind is lasagne, ala mijn moeder dat klaar maakt vraagt ze altijd wat ik dan wil eten (vaak is er nog wat eten over van een paar dagen geleden wat ik dan opmaak) en soms maakt m'n moeder dat klaar of ik zelf.
Alle reacties Link kopieren
Tja, lijkt mij ook meer dan normaal dat je rekening houdt met elkaar. Alhoewel de vraag 'wat wil je eten vanavond' hier meestal beantwoord wordt met 'verzin maar wat'

Maar ik kook dan ook lekker, man en ik zijn geen zeikerds qua eten. En als er bv te vaak eenzelfde soort gerecht op tafel staat dan zegt ie daar iets van enhoud ik daar rekening mee.

Ik kook trouwens wel vaak 2 soorten rijst, aardappelen of pasta. Hij eet liever witte, ik volkoren of zoete aardappel.

Vroeger kookte manlief vaak en deed hij hetzelfde voor mij.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Jij bent gewend overleg te hebben en jij kookt? Of er wordt voor jou gekookt?



En in antwoord: ik vind dat de kok bepaalt. En daarbij houdt hij enigszins rekening met de wensen van tafelgenoten. Maar niet als dat wensen zijn van het kaliber "alleen frituur met ketchup"
Alle reacties Link kopieren
Hier geen kinderen. Overleggen smorgens meestal even wat we eten. In overleg dus:)
quote:objectiviteitswens schreef op 28 juli 2014 @ 09:52:

Ik wil / moet dit of dat eten en als je iets anders wil eten, dan moet je maar voor jezelf zorgen vind ik daarom een vreemde gedachte.



Wie zegt/denkt dit dan?



Ik weet wat mijn vriend lust en daar houd ik rekening mee. Mijn vriend is geen fan van vegetarisch eten ("ik wil gewoon vlees" ), maar dat eten we toch af en toe. Meestal vindt hij het lekker. Als hij het echt niet lekker vindt, gaat het recept uit de collectie.
Voor de kinderen is het toch wel eten wat de pot schaft. Ik houd wel rekening met wat ze niet lusten, maar wat de een niet lekker vindt, daar is de ander dol op. Daarbij wil ik graag wat ze lusten uitbreiden. Dus de ene dag heeft de een geluk, de andere dag de ander.

Toen ik net met mijn man samen was overlegden we wel, maar er was veel wat hij niet kende, door regelmatig iets op tafel te zetten wat voor hem onbekend was is dat helemaal goed gekomen.

Hij heeft het gewoon niet van huis uit meegekregen. Mijn schoonmoeder vroeg laatst of ze de pasta voor een pastasalade eerst moest koken. Ze heeft het gewoon nog nooit gemaakt en alleen bij ons op een verjaardag gegeten. Alleen maar aardappelen thuis. En bij zijn vader kookte de buurvrouw (schoonouders zijn gescheiden) en ik geloofde het nooit tot ik het zag, maar je kan zelfs avg verpesten.
quote:Ginevra schreef op 28 juli 2014 @ 09:59:

En in antwoord: ik vind dat de kok bepaalt. En daarbij houdt hij enigszins rekening met de wensen van tafelgenoten. Maar niet als dat wensen zijn van het kaliber "alleen frituur met ketchup"Als het aan mijn vriend zou liggen, eten we elke dag nasi, macaroni of spaghetti (dat is ook meestal het antwoord op de vraag "wat wil je eten"). Dat weiger ik, ik wil wel wat gevarieerder eten. Wat dat betreft is het bij ons wel "wie kookt, bepaalt".
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 28 juli 2014 @ 10:03:

[...]





Wie zegt/denkt dit dan?



Ik weet wat mijn vriend lust en daar houd ik rekening mee. Mijn vriend is geen fan van vegetarisch eten ("ik wil gewoon vlees" ), maar dat eten we toch af en toe. Meestal vindt hij het lekker. Als hij het echt niet lekker vindt, gaat het recept uit de collectie.



Haha, jouw vriend en ik zouden een hele slechte combi zijn, want ik maakt gerust alles, behalve vlees of vis.



Hier gaat het soms in overleg, andere keren doen we gewoon wat. Enige waar rekening mee gehouden wordt is mijn vegetarisme. Mijn vriend mag best voor zichzelf een vleesje bakken, maar ik neem het niet en ik maak het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik ongesteld moet worden roep ik dat weleens,

Maar als iedereen met lange tanden aan de maaltijd zit.....whats the fun in that?
Maar TO hoe zit het nou, ben jij zelf de kok? Of verwacht jij dat de kok elke dag rekening houdt met jouw wensen?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je interesse hebt in hetgeen je partner lust en / of echt lekker vind..



Hier in huis dan ook nooit overleg, we houden automatisch rekening met elkaar, koken vaak wat we beiden lekker vinden en mijden gerechten die 1 van de 2 echt niet lust..



Hoe moeilijk kan het zijn?
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Wij overleggen eigenlijk alleen in het weekend. Maandag en dinsdag bepaalt hij want hij is op maandag vrij en doet dan boodschappen. Op woensdag ben ik vrij en zorg dan voor woensdag, donderdag en vrijdag.



Regelmatig vraag ik aan mijn zoontje van bijna drie waar hij zin heeft. Dan zegt ie risotto, rauwkost (dan mag ie met de keukenmachine) of kip ofzo. Hij mag dan helpen met de boodschappen en het koken. Laatst vroeg ik 'm wat ie wilde eten, zegt ie " in een restaurantje". Hij zit vol goede ideeen



Ik hou altijd rekening met waar zoon en man van houden maar ik maak nooit meerdere gerechten vanwege hun smaak. Man zou wat mij betreft iets meer rekening mogen houden, vaak is het nogal pittig namelijk en ik geef bv aan de baby.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de vorming vanuit huis hiermee te maken?



Wat zullen we eten? is een andere vraag dan wil je dit of dat eten?



De laatste vraag is sturend en dat betekent wanneer je daar geen trek in hebt, dan heb je een "afstand".



"Als het niet goed genoeg is wat ik wil eten / maak, dan zorg je toch lekker voor jezelf". Ik kan dat niet plaatsen, maar heb dat wel zo ervaren.



Iedere dag overleggen hoeft niet; zeker niet wanneer je sowieso rekening houdt met wat de anderen lekker vinden. Je hoeft geen dingen helemaal anders te doen, maar bepaalde dingen net iets anders doen omdat je weet dat dit wordt gewaardeerd vind ik normaal.



Er vanuit gaan dat wat jij lekker vindt of waar jij trek in hebt ook voor een ander geldt vind ik nogal op "jezelf" gericht. En als je dan aangeeft ergens anders trek in te hebben zelf maar te moeten koken vind ik helemaal ver gaan...



In dit geval heb ik het over de situatie dat er voor me wordt gekookt. Als ik kook probeer ik rekening te houden met de ander en zoveel mogelijk te voldoen aan het voorkeuren van de ander. De waardering vind ik dan super. Iets neerzetten wat ik zelf super vind en dan hopen op volledige waardering (ondanks inzet... daarvoor altijd waardering!!) is niet terecht.... of wel..?



Juist dat beetje extra aandacht voor jou, voor jouw wensen, maakt toch dat je je speciaal voelt. En nee, dat betekent geen uren lang in de keuken moeten staan, maar laten zien dat je het belangrijk vindt dat de ander krijgt wat hij / zij lekker vindt....
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, als ik thuis kom om 6 uur van mijn werk dan ga ik eerst de sperzieboontjes met gehakt maken voor Marietje en ondertussen kook ik spruitjes met kip van Jantien want die lust geen boontjes, terwijl mijn man graag een karbonaatje op zijn bord ziet, zelf eet ik rauwkost...want ja de lijn huh! Ook hebben we verschillende soepjes en toetjes, en zo is er voor iedereen wat.





Eh, wat dacht je nou zelf? Het is hier geen 5-sterren hotel hoor iedereen eet maar wat de pot schaft, of kookt zelf!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard hou ik rekening met wat ze echt niet lusten hier maar uiteindelijk ben ik degene die kookt dus hebben ze het maar te doen met was ik maak. Gelukkig zijn ze daar ook altijd meer dan tevreden mee
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Vriend en ik koken om en om, bepalen samen wat we eten, doen samen de boodschappen 1x in de week, dus hebben dan ook een beetje in de peiling wat die week op tafel gaat staan. Niet dat het per dag vast staat, maar een basis hebben we dan wel.

Moeilijke eters zijn we gelukkig niet, al hebben we wel beiden onze voorkeuren.



Toen ik nog thuis woonde vroeg mijn moeder regelmatig wat we wilden eten, kwam de helft van de tijd geen antwoord op en dan was het inderdaad eten wat de pot schaft. En ze hield echt wel rekening met voorkeuren, vaak 2 groentes op tafel en wilde iemand echt niet eten wat er gekookt was, dan at je maar een boterham of wat soep ( wat eigenlijk alleen gebeurde als iemand zich echt niet lekker voelde).
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 28 juli 2014 @ 10:15:

Ja hoor, als ik thuis kom om 6 uur van mijn werk dan ga ik eerst de sperzieboontjes met gehakt maken voor Marietje en ondertussen kook ik spruitjes met kip van Jantien want die lust geen boontjes, terwijl mijn man graag een karbonaatje op zijn bord ziet, zelf eet ik rauwkost...want ja de lijn huh! Ook hebben we verschillende soepjes en toetjes, en zo is er voor iedereen wat.





Eh, wat dacht je nou zelf? Het is hier geen 5-sterren hotel hoor iedereen eet maar wat de pot schaft, of kookt zelf!Goh wat een gezelligheid
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Wij overleggen als we boodschappen gaan halen wat we die week willen eten. Mijn vriend is een wandelende kliko dus hij is niet zo moeilijk.



Soms vraagt hij om een bepaald gerecht dat ikzelf niet zo lekker vind, en dan kook ik wel 2 verschillende gerechten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ma kon niet goed koken, ze had er ook de pest aan dat proefde je meestal wel. Taaie sudderlappen, bleke pannenkoeken, gestoofde vis... En dan moest ze ook nog eens voor een heel groot gezin koken. Geen pakjes en potjes, daar deed men toen niet aan. En altijd verse groenten uit de tuin, dus veel wassen en snijden.

En vanwege die tuin stonden er altijd minimaal drie verschillende groenten op tafel, vooral in de zomer. Dus er was altijd wel iets wat je lekker vond.

Het was simpel aardappels, groenten en vlees hoor, dat wel. Maar wél elke dag vers en ruime keuze op tafel.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Hier beslist de persoon die gaat koken, wat er gegeten wordt, er wordt dan we rekening gehouden met wat een persoon wel of niet lust.
Wij doen vaak samen boodschappen en kiezen dus ook samen. We overleggen regelmatig.. Maar omdat ik wel altijd kook en er 's ochtends aan moet denken om vlees eruit te halen voor de avond heb ik wel regelmatig bepalende zet :-) Komt wel bij dat wanneer vriendlief er echt geen trek in heeft we alsnog iets anders gaan halen/ eten! Tja we eten samen, dan beslissen we ook enigszins samen - in zover mogelijk. Ik ga geen zuurkool maken, hij vindt het lekker ik begin gewoon te kokhalzen.. Maar ik maak ook geen pasta met verse spinazie en zalm, omdat hij dat helemaal niets vindt!
Alle reacties Link kopieren
Meestal bespreken we wat we willen eten die avond, maar in principe is het hier ook best als degene die kookt het bepaalt. Omdat we geen van beiden idiote eisen en wensen hebben is het vrij makkelijk om iets te maken wat we allebei gewoon lekker vinden.
Life is too short to waste time matching socks
Alle reacties Link kopieren
In grote lijnen bepaal ik wat we eten. Rekening houdend met seizoensgroentes en aanbiedingen.

Ik ben diegene die altijd kook, behalve als ik echt goed ziek ben.

Ook als ik uit ga, maak ik van tevoren het eten klaar zodat de rest hem in de magnetron kan schuiven.

Ik hou wel rekening met de voorkeuren van de gezinsleden maar niet met de wensen (zoon = junkfood).

Het voordeel is dat we bijna alles lusten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven