Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:05.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Eten
  4. Is het al te vroeg voor kerstrecepten?

Dit onderwerp heeft 183 reacties, en bestaat uit 8 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 8.
De laatste reactie is geplaatst op 25-12-2009 23:35.

[ Is het al te vroeg voor kerstrecepten? - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. Het is best wel vroeg, maar ik bedenk altijd ongeveer een maand van te voren wat ik wil gaan maken. Dit jaar ga ik met mijn zusje een 7 gangen menu proberen te maken.

En wat gaan jullie maken?

1. Nog geen idee. Laat ik eerst sinterklaas maar eens afwachten. Daarna komt de kerst wel weer. dat probeer ik altijd simpel maar heel gezellig te maken.

2. Wow 7 gangen, respect.........

Wat ga je maken?

3. Over een aantal gangen ben ik nog niet uit maar dit gaat het ongeveer worden:

1. een koud voorgerecht,
    Salade van geitekaas, spek en bacon

2. soep
    ....

3. een warm voorgerecht
    .....

4.spoom van citroen

5. het hoofdgerecht
    Parelhoen met kersenbiersaus en Old Amsterdam

6.Kaaplankje (Susanne)

7.dessert
    MiMisssssissippi Mudpie met ongezoete vanille-slagroom en een frambozensausje

4. Kerstavond schoonfamilie, schoonvader kookt
    1e kerstdag mijn familie, mams kookt
    2e kerstdag samen thuis - gourmetten, steengrillen of kaasfonduen.

Waar moeilijk doen als het makkelijk kan X-D

5. Ja Revival, gelijk heb je! Maar de afgelopen 3 kerst-en heb ik bij anderen gegeten. Dus nu heb ik zelf weer eens zin om los te gaan!

6. Heerlijk, zie ah.nl bij recepten, daar haal ik mijn inspiratie altijd vandaag!

Het leven is een feestje...aub zelf voor slingers zorgen....

7. Nee hoor, niet te vroeg. Ik ga volgend weekend al de christmaspuddings en christmascake maken X-D

Over de rest van het menu ga ik me morgen buigen dus kom maar op met de ideeen!

8. Klinkt goed Suikervrij!
    Wil je nog een tip voor een simpel maar of zo lekker warm voorgerecht? Champignons a l'escargot. Hééél lekker en je kan het uren van te voren klaar zetten. Hoe je alleen maar op de juiste tijd even in de over te schuiven.
    En weet je al wat voor soep je gaat serveren?

oh that purrrrrrrrrfect feeling

9. Klinkt idd goed, wel veel werk zeg pffff

Ik eet vast eerste kerstdag bij ouders en tweede zoiets als gourmetten, net als Revival.

10. O de kerst, ik kijk er zo naar uit....niet eens naar het eten, gewoon naar de sfeer, ik ben er stapelgek op.

Wat ik op kerstavond ga maken (de enige avond dat ik dit jaar kook) weet ik nu al, het hoofdgerecht is in ieder geval Beef Wellington.
    Een eeuwenoud gerecht en vast heel erg last century maar ik zag het laatst weer op TV klaargemaakt worden, ik heb het nog nooit gegeten en ik wil het nu eens maken en eten.

Vooraf iets met vis en als dessert chocolate/caramel fudgetaartjes en na de koffie kaas en chocoladefoundue met port omdat ik dat beloofd heb.

Leuk, ik heb nu al zin om het te maken.

De een ziet geklutste eieren, boter, suiker en meel en de ander zegt, heee.....cake aan het bakken? (Bianca, forumfilosoof)

11. Ik ga denk ik pannenkoeken bakken. Onze dochter van 2 eet eigenlijk helemaal niets, behalve snitzels, rookworst en pannekoeken. Als we dan gezellig willen eten, dan bak ik een stapel pannekoeken. Kerst is voor mij met name gezelligheid en wat er dan op tafel staat... ach... maakt niets.

Misschien gaan we nog een avondje eerst ragout eten met een pasteitje want dat vindt ze ook heerlijk en gaan we later nog met zijn tweetjes gourmetten.

12. 1e kerstdag: uiteten.
    2e kerstdag: nog niet bekend.

13. Ja ik vind de kerstsfeer ook zo gezellig. Hoewel ik het wel iets overdreven vind dat de kerstballen eind augustus al om je oren vliegen , vind ik de kerstspulletjes op grauwe dagen als deze al heel gezellig en sfeervol! Ik heb niets met Sinterklaas, dus wat mij betreft, op naar Kerst:D

Kom maar op met je recept Poezewoes! Over de soep ben ik eigenlijk nog niet uit. Iemand een idee? Ik heb ook besloten dat ik per gang een andere wijn ga serveren. Alleen vraag ik me af of je bij de soep ook een aparte wijn "moet" serveren? Ook wijntips zijn welkom!

Ik zou trouwens als ik kids zou hebben ook iets van pannenkoeken maken, dan weet je in ieder geval zeker dat het gezellig is. Wat inderdaad wel leuk is om als de kids naar bed zijn samen te gourmetten!

14. Champignons a'l'escargot is supersimpel:

Je neemt kleine ovenbakjes, kan ook van aluminiu
    Daarin een achttal mooie hele champignons
    Leg er een plakje roomboter overheen (kaasschaaf!)
    Strooi er slakkenkruiden overheen, te koop bij de betere supermarkt en anders delicatessezaak

Dan kun je het geheel wegzetten tot je het wilt serveren
    Minuutje of 10, 15 in een voorverwarmde oven op 200 graden
    Afmaken door er wat verse gehakte peterselie op te strooien, kan ook van te voren klaar gezet

Je kunt het natuurlijk ook in een grotere ovenschaal klaar maken en dan op bordjes serveren, maar kleine bakjes is altijd erg feestelijk.

Als soep zou ik een heldere soep nemen. Ossestaart, of luxe groentensoep (Gewone groentensoep maar dan niet met gesneden soepgroenten, maar met 'grote' groenten erin, maatje wokgroenten zeg maar)

Voor de soep en het warme voorgerecht zou ik dezelfde wijn nemen, een fruitige lichte rode.

15. Ik ga eens op zoek naar die slakkenkruiden! Thanks.
    Zou je voor portobello's gaan of "gewoon" grote champignons?

Ik dacht zelf misschien aan een paprikasoepje?

Fluwelen paprikasoep

2 gele paprika's
    2 sjalotjes
    2 takjes peterselie
    1 teentje knoflook
    2 eetlepels boter
    snufje kerriepoeder
    1 tuinkruidenbouillonblokje
    zout en peper
    4 theelepels creme fraiche
    50 gram Hollandse garnalen

Voorbereiding
    Maak de paprika's schoon, verwijder de zaadlijsten en snijd ze in blokjes. Pel de sjalotjes en snipper ze fijn. Hak de peterselie heel fijn. Pel het teentje knoflook en plet het. Verhit de boter in een pan en fruit de sjalotjes met knoflook, paprika's en kerriepoeder 5 minuten. Verwijder het teentje knoflook. Verkruimel het bouillonblokje over het paprikamengsel en voeg 300 ml water toe.

Bereidingswijze
    Breng de soep aan de kook en laat hem 15 minuten afgedekt koken. Pureer de soep met de staafmixer en breng het op smaak met zout en peper. Verdeel de soep over 4 voorverwarmde cappuccinokopjes. Garneer de soep met creme fraiche, garnalen en peterselie.

Ik doe zonder garnalen trouwens.

16. Gewone champignons of kastanjechampignons, niet te grote. Portobello's zijn veel te groot.

17. mylenevalerie
    Afbeelding van mylenevalerie
    15-11-2008, 17:37

Ik wilde laatst een zalm/vissoepje maken met stukjes zalm en mierikswortelroom.

Het werd helaas een broccolisoepje met zalmstukjes en mierikswortelroom. Maar wel lekker.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WCNIMCAD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MKIFS6AA.jpg

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

18. Klinkt lekker die soep. Maar ik zou hem te 'veel' vinden voor een 7 gangenmenu, zeker met die creme fraiche. Hou de voorgerechten licht, want je hebt er wel 3! De eerste is ook al best een hap, met spek en bacon en geitekaas. Daar zou ik heel kleine porties van serveren.

Wat dacht je van een heldere ossestaartsoep met verse bielook? Bieslook niet knippen, gewoon lange stengeltjes op de soep

19. mylenevalerie
    Afbeelding van mylenevalerie
    15-11-2008, 17:41

Ik zou van het koude voorgerecht een amuse maken. 7 gangen lijkt mij sowieso onwijs veel.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

20. Het is ook inderdaad de bedoeling dat het lichte gangen worden, we gaan ook langgggg tafelen.
    Die ossenstaartsoep met bieslook is inderdaad een goed plan. Anderd wordt het misschien "too much"
    Vandaar dat ik mijn receptjes ook hier plaats. Beetje meedenken van de viva-kokkies kan nooit kwaad.
    Ik heb die salade van geitekaas als koud gedaan, maar de kaas wordt wel gegrild. Is het dan eigenlijk warm?
    Nog ideetjes voor de amuses? Ik heb helemaal geen amusegerei zoals coole lepels of ieniemini-glaasjes...

21. Gelukkig heb je nog bijna 6 weken om die te gaan halen!!

22. Nooit te vroeg voor kerstrecepten! Kom maar op met die culinaire inspi, ik wil ook ik wil ook! :D
    Vandaag heb ik me voor het eerst gewaagd aan erwtensoep, helemaal zelfgemaakt en hij was (niet overdreven) GODDELIJK! Ik zweer het je, als ik voor mezelf zou kunnen buigen dan deed ik het. Haha... Totaal niet iets voor kerst ofzo maar ik vond het toch even het vermelden waard *grijns*

23. quote:
    suikervrij schreef op 15 november 2008 @ 13:40:
    1. een koud voorgerecht,
    Salade van geitekaas, spek en bacon

Wat is het verschil tussen spek en bacon? Dat is toch hetzelfde? In ieder geval zorg dat dit een heel klein hapje is. Geen bord vol, dat is teveel. Is het een idee dit op een amuse lepel, klein bordje als klein hapje te serveren?
    En als je de geitenkaas grilt is dit een warm voorgerecht...

2. soep

Als je zoveel gangen doet is het verstandig om voor een hele lichte soep te kiezen. Dus geen gebonden (met room, cremefraiche oid) soep zoals champignon, tomaat, etc.
    Bouillon, lichte groentesoep of de ossenstaart zoals Poezewoes al zei.

3. een warm voorgerecht

Gevulde champignons, gevuld tomaatje, gegrild reepje tonijn met een lekkere paprika mouse.

4.spoom van citroen

5. het hoofdgerecht
    Parelhoen met kersenbiersaus en Old Amsterdam

6.KaaSplankje (Susanne)

7.dessert
    MiMisssssissippi Mudpie met ongezoete vanille-slagroom en een frambozensausje

...

24. Wij hebben vorig jaar elf gangen gedaan :). Wel kleintjes hoor...
    Enne, mijn vriend is kok, die vindt het leuk om uit te pakken.

Dit jaar worden dat er denk ik wel wat minder, al maken we waarschijnlijk een aantal amuses.

Wat al vast staat:
    carpaccio van zwaardvis met gambasalsa (koud voorgerecht)

iets van een klein souffléetje, bijvoorbeeld met garnalen, geitenkaas of ik zag ergens een recept voor aardappeltruffelsoufflé

Chateau briand met portsaus (helemaal zelfgemaakt, incl de fond) en gecarameliseerde groentes.

als toetje wil ik een trio maken, gisteren hebben we een kletskoppenbakje met chocoladeroom, bramen en bosbessen gemaakt. Dat was iig erg lekker!

Iemand nog meer ideeën?

Je bent niet je gedachten.