Karamelsaus van gecond. melk...hoe lang koken?

22-12-2010 16:40 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb het recept gevonden voor het nagerecht op 1ste kerstdag en daar hoort karamelsaus bij. Nou zag ik op deze site dat je karamelsaus kunt maken door een blikje gecondenseerde melk simpelweg in kokend water te doen en een tijd laten koken. Maar hoe lang ga ik dat blikje koken, want de meningen lopen uit een van 1,5 uur tot 2,5 uur. Ik heb zo'n blikje van Friesche Vlag 397gr
1,5 uur is genoeg, maar anders doe je toch 2 uur? Als je maar zorgt dat het blikje onder water blijft staan.
Jeetje zo lang?

Ik giet de inhoud van het blikje altijd in een pannetje (dikke bodem en goed roeren) en dan duurt het ongeveer 15-20 minuten.

Voordeel van deze werkwijze is dat je daadwerkelijk kunt zien hoe ver je karamel is.
hadea1 wijzigde dit bericht op 22-12-2010 16:47
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Blikje niet openmaken! Wikkel eraf en 2 uur koken. (zorg dat het blikje onder water blijft) En je hebt heerlijke caramelsaus!
blikje laten koken? Toch wel een geopend blikje hoop ik?

Uhm, krijg je met een dicht blikje geen ontploffingsgevaar?
@Blackdress

Volgens mij is een blikje meer dan ik nodig heb. Nog leuk idee wat ik met de rest van de karamel kan doen? Neem aan dat het in no-time hard wordt.

@Hadea1

Zo heb ik het ook eens gedaan, maar vind dat roeren zo saai (en de kans dat het aanbrandt)
Wat jij gaat maken heet Dulce Leche. Je kunt het ook op brood smeren, op pannenkoeken of gebruiken als taartvulling.

Heerlijk! Google maar eens.
quote:Starshine schreef op 22 december 2010 @ 16:48:

blikje laten koken? Toch wel een geopend blikje hoop ik?

Uhm, krijg je met een dicht blikje geen ontploffingsgevaar?Daarom moet je zorgen dat het blikje onder water blijft
Het hele blikje koken. En zorgen dat het onder water blijft. Anders heb je inderdaad kans op ontploffing

Je kunt er van alles mee doen, maar je kunt het ook in een schone glazen pot doen, en bewaren in de koelkast. Blijft best lang goed geloof ik.
Je kunt er ook taarten mee vullen, je kunt het in brownies gebruiken, je kunt er toetjes mee opleuken, op pannekoeken, op brood, in je chocolade melk. Het is zo lekker, daar kun je alles mee wat je wilt
Ik heb dit nu een paar keer voorbij zien komen de afgelopen week. Het is een teken, ik weet het zeker! En het lijkt me echt verrukkelijk!

Ik weet wel wat ik er mee ga doen met kerst, dat toetje met ijs en koekkruimels, frambozen en caramelsaus!
Oeh Dulce de Leche!

Smikkel Smakkel :-) !

Ik laat het inderdaad ook twee uur zachtjes koken in een dicht blikje in een ruime pan met water. Daarna over in een uitgekookte jampot. Gaat volgens mij best lang mee, alleen weet ik dat niet precies want het is altijd zo op!
Des te langer je het laat koken, des te dikker het wordt. Dus als je een stevige saus wilt moet je uitgaan van 2,5 uur koken. Wil je een vloeibare dan is 1,5 uur koken voldoende. Ik heb het hier ook maar weer eens in de pan gekiepert!
@Ratteke

Hahaaaaaaaaaaaa, dat ijs met koekkruimels en karamel had ik dus ook uitgekozen. Dat klinkt zoooooooooo goed. Eigenlijk zou ik stroopwafelsoufflee maken, maar dit gaat voor. Er zijn zoveel lekkere toetjes/taarten, krijg het allemaal niet gemaakt.

@Blackdress

Goede tips heb jij, ben jij kok ofzo? Blijft de karamel in die pot vloeibaar, want anders gaat zeker een deel in de koelkast.
Nee, ik ben geen kok, maar koken is wel een enorme hobby van me. En ik bak wel op bestelling enzo, dus met name bakken/patisserie/decoratie e.d. is iets wat ik veel doe.

Het ligt er dus aan hoelang je het laat koken. Als je het lang kookt blijft hij behoorlijk dik en dan moet je hem even op kamertemperatuur laten komen. Als je hem te dik vindt kun je er ook wat melk aan toevoegen om 'm wat vloeibaarder te krijgen. Je kunt 't echt heel goed bewaren in de koelkast.
Oh jee, dat worden weer een paar extra kilo's deze knowhow! Thanx Blackdress
3x raden wat ik nu op heb staan....

Ik wil echt schenkbare saus, dus heb er 1 blikje uit gehaald na 50 minuten. De andere 3 blijven nog lekker even pruttelen. Eén blikje wordt met kerst cadeau gedaan en tja, wat zal ik nou eens met die andere 2 blikjes gaan doen?? Twijfel, twijfel...

Bij mij hoeft het niet lang goed te blijven. Vinutgewoonlekkâh!

Met je lepel een schep toffee pakken en dan aflikken...

*pakt servetje om het kwijl van haar kin te vegen...*

(en baalt dat je zo'n tijd moet wachten om het blikje te openen, omdat dat spul takkeheet is!)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
oh okay, onder water houden dus.

Klinkt goed verder, Leuk om eens te maken voor een dessert en dan met uitgestreken gezicht zeggen dat je de karamelsaus zelf gemaakt hebt (ja, was een hele klus ben er twee uur mee bezig geweest )
quote:Starshine schreef op 22 december 2010 @ 19:52:

Klinkt goed verder, Leuk om eens te maken voor een dessert en dan met uitgestreken gezicht zeggen dat je de karamelsaus zelf gemaakt hebt (ja, was een hele klus ben er twee uur mee bezig geweest )En zeggen dat het een heul bijzonder recept is natuurlijk...
Ik heb 2 blikjes gehaald vanmiddag, koekjes en ijs. Mijn Nirvana kan gemaakt worden!

Maakt het nog wat uit of je een blikje hebt wat je met een lipje open maakt of niet? Op alle plaatjes die ik zie staan alleen maar blikjes die je met een blikopener open moet maken. En die hadden ze niet bij mijn AH.
maakt helemaal niets uit. laat het blikje wel goed afkoelen voordat je het open maakt, anders spuit het er uit (met fijne brandwonden als gevolg!!!)

ik kook het meestal anderhalf uur, regelmatig het water aanvullen. het is dan best dik vind ik. maar wordt makkelijk smeerbaar als je het even in de magnetron zet.
Thanks Mikado. Ik zet het wel in de tuin in een dik pak sneeuw
Ik had één blikje 3 kwartier in het water gelaten, in de hoop dan 'vloeibare' saus te krijgen maar dat was al te lang, het was 'smeerboter-achtig' geworden. En nog licht. Ik vind de 3 uurs versie toch lekkerder, dat is donkerder en meer caramel-smaak.
Hee Ratteke,

Als je nog handige tips hebt voor het Nirvana recept, dan hoor ik het graag. Ga het vrijdagavond maken. Let met dat blikje in de sneeuw wel op voor bevroren caramel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven