Kookcursus in Italie!?

31-07-2009 02:18 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag stelde een vriendin voor samen een kookcursus in (Zuid)-Italië te gaan doen. Delizioso!! We zitten ons nu aan allerlei heerlijke cursussen en accommodaties te verlekkeren; en aan alle viergangenmenus die we zullen gaan produceren!



We willen het liefst een vrij intensieve cursus van een week doen, en dat je iedere dag ook wel 2 - 3 uur bezig bent, en misschien ook nog excursies naar een marktje hebt, een wijnproeverijen, olijfolie-fabriek... Dit dan rond mei volgend jaar...



Nu vragen we ons of het leuk is een wat gevorderde, kwalitatief hoogstaande cursus te doen; of juist ergens een wat kneuterige, gezellige, waar ze haast geen Engels spreken (vriendin spreekt beetje Italiaans, ik wil graag moeite doen)...



Nouja, we zijn ons nu aan het oriënteren, maar ik ken eigenlijk niemand die dit ooit gedaan heeft, en ook niet waar je op moet letten. Ben benieuwd dus of er hier iemand is met goede of slechte ervaringen? Grazie!
Heb zelf ook gekeken naar agritourismo's in Italie met kookcursussen en volgens mij zijn de meesten zo'n beetje van het Jamie Oliver niveau. Heel leuk en lekker, maar als je zelf al echt van koken houdt dan ben je snel uitgeleerd denk ik met zoveel kookuren, juist in Zuid Italie (ben in drie verschillende agritourismo's daar geweest, de keuken daar is vrij grof, wel heel goed natuurlijk).



Dus als jij zelf je hand niet omdraait voor bijvoorbeeld gevulde calamari's, zelfgemaakte pasta en een superrisotto, dan zou ik zeker voor de gevorderde cursus gaan, juist in Zuid Italie.



Vond Zuid Italie trouwens geweldig, veel groener dan ik had verwacht, niet zo veel culturele hoogstandjes als in het noorden maar wel een prachtige natuur dus. Er worden vrijwel alleen streekproducten verkocht en in de super vindt je alleen Italiaanse producten, er zijn daar geen wereldgerechten van Knorr bijvoorbeeld, terwijl er wel Knorrsauszakjes worden verkocht.



Ik heb ideeen aan onze restaurantbezoekjes overgehouden waar ik nog steeds dressings en sauzen op baseer. Het is gewoon niet zo'n ingewikkelde keuken, maar wel heel puur. Dus bij een gevorderde cursus zullen ze denk ik veel aandacht schenken aan productkennis. Het gaat daar allemaal niet in zo'n sneltreinvaart als hier, dus het zal wel loslopen met handen en voeten, en het Italiaans dat jullie kennen.



Een van de lastigste dingen aan een diner is timing, en juist bij een cursus hoef je je daar niet zo druk om te maken vaak.



Ben jaloers! Veel plezier!
Bedoel trouwens met Jamie Oliver niveau natuurlijk niet zijn eigen culinaire niveau maar het Jamie-Oliver-kookboeken-voor-Hollandse-hobbykoks-nivo (heb ze allemaal ).
By the way (kan hier nog uren over kletsen....) bij een cursus voor gevorderden komen er wel al snel dingen als orgaanvlees en zelf vlees/vis helemaal schoonmaken enzo voorbij. Dat moet je wel willen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk idee! Ik ben echt onbekend met dit fenomeen. Zou je er eens iets meer van kunnen vertellen of een linkje plaatsen. Lijkt mij ook hartstikke leuk om te doen zoiets maar ik had er nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Vl43inder; je maakt me nog enthousiaster! Vooral mijn vriendin is denk ik wel van de wat ingewikkeldere recepten is, terwijl ik juist voor simpel en (door een paar fijne kneepjes en de juiste producten) goed ga... Ik denk dat we wel voor een ietwat gevorderde cursus moeten gaan inderdaad... Maar jij hebt dus niet zelf zo'n cursus daar gedaan? Vriendin dacht overigens ook nog aan Bologna, schijnt ook wel om zijn goede kookscholen bekend te staan.



Princess, hier wat links... nu maar hopelijk dat niet onze favoriet in mei volgeboekt wordt door forummers



http://www.cookinginitaly.it/

http://www.osteriadeltempoperso.com/

www.terradarte.net

www.italycooking.it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven