Ohnee geen gist in huis. Bakpoeder!??

29-08-2014 16:46 18 berichten
Ik maak vaak op vrijdag zelfgemaakte pizza. Heel simpel. Normaal doe ik de gist dan samen met wat suiker in wat water om het op te lossen. Nu heb ik geen gist meer... zou ik met bakpoeder hetzelfde lekkere deeg kunnen maken? Of zal dat toch anders worden? Ik deed normaal een half zakje gist..
Nee, is niet vervangbaar. Bakpoeder laat je deeg niet rijzen
Alle reacties Link kopieren
nee, dat gaat niet lukken, maar volgens mij zijn er wel recepten voor pizzadeeg zonder gist te vinden op internet! Succes
Wat je wel kan doen, een soort van dik pannenkoek beslag maken van water, meel zout en bakpoeder en dit bakken in de pan en daarna beleggen en afbakken in de oven. Krijg je ongeveer de roti of enjera als alternatief, dus veel slapper maar wel lekker
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk laat bakpoeder je deeg wel rijzen.

Met bakpoeder werkt het rijzen meteen, dus niet voor laten rijzen zoals bij gist. Deeg maken, bakpoeder er GOED doorheen (anders krijg je rare bobbels ) en meteen de oven in .





Gist werkt alleen met gluten , bakpoeder werkt met zuurstof wat de luchtgaatjes veroorzaakt.
Nou ik had al opgezocht dat het wel kan met bakpoeder want dat is ook juist om te rijzen.. maar mijn vraag is meer of het een alternatief is voor mensen die geen gist(gluten?) mogen en de pizza's dan minder zullen slagen (net zoals dat tofu een vleesvervanger moet voorstellen)? Of dat het gewoon hetzelfde effect heeft?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat heel vies en lijkt de smaak niet op brood.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 29 augustus 2014 @ 16:58:

Volgens mij is dat heel vies en lijkt de smaak niet op brood.Het moet ook pizza worden
Dus je had het al opgezocht en je wil smaakervaringen hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:n93 schreef op 29 augustus 2014 @ 17:00:

[...]





Het moet ook pizza worden Grote kans dat het één hap en meteen weggooien wordt. Het gistaroma is heel bepalend voor brood of pizza.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 29 augustus 2014 @ 17:07:

[...]



Grote kans dat het één hap en meteen weggooien wordt. Het gistaroma is heel bepalend voor brood of pizza.Zo'n antwoord zocht ik dus. Dan ga ik toch maar gist halen. Veel te lekker die pizza's.
Alle reacties Link kopieren
quote:n93 schreef op 29 augustus 2014 @ 16:56:

Nou ik had al opgezocht dat het wel kan met bakpoeder want dat is ook juist om te rijzen.. maar mijn vraag is meer of het een alternatief is voor mensen die geen gist(gluten?) mogen en de pizza's dan minder zullen slagen (net zoals dat tofu een vleesvervanger moet voorstellen)? Of dat het gewoon hetzelfde effect heeft?

Gluten heeft niets met gist te maken. En iemand met een tarwe intolerantie of allergie kan prima gist eten.

De smaak van het brood hangt af van het meel, niet van de gist (wat helemaal verdwijnt) of het bakpoeder. Wel kan een teveel aan bakpoeder een zoutige vreemde smaak geven.
quote:n93 schreef op 29 augustus 2014 @ 17:09:

[...]





Zo'n antwoord zocht ik dus. Dan ga ik toch maar gist halen. Veel te lekker die pizza's.Hoe laat wil je eten dan? Gistdeeg moet wel een paar uur reizen! Naar mijn idee wel zeker vier uur! Daar krijgt het deeg veel merr smaak van!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 29 augustus 2014 @ 18:40:

[...]





Hoe laat wil je eten dan? Gistdeeg moet wel een paar uur reizen! Naar mijn idee wel zeker vier uur! Daar krijgt het deeg veel merr smaak van!Leer jij dan eerst eens brood/gist deeg maken voor je zulke adviezen geeft...
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen bier in huis? Deel vocht vervangen door bier werkt ook prima
Alle reacties Link kopieren
Na 4 uur reizen is het een mooi eind weg.....
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
quote:snert schreef op 29 augustus 2014 @ 20:05:

Na 4 uur reizen is het een mooi eind weg.....als je opschiet bij Parijs
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je pizza inmiddels vast al op, maar voor een evt. volgende keer: recept van Jamie Oliver nemen.

Bloem, water en olie en wat kruiden, goed mengen tot een deegbal. Uitrollen, even in koekenpan snel aanbakken tot onderkant wat bruinig en krokant is en bovenkant wat is ingedroogd, en dan bekleden met wat je er maar op wil doen.

Daarna in de oven afbakken.

Simpeler en sneller kan bijna niet en super lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven