Onze kaas en andere zaken waarom zo goor itt buitenland?

18-09-2014 17:05 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat de kaas hier erg geel van kleur is. Tuurlijk kaas is geel maar vergelijk dit met plakjes kaas wat je in buitenlandse supermarkten koopt (ben zelf vaak in zuid-europa) dan is de kleur daar wat zachter geel. Daarnaast krijg ik er achteraf niet zo'n gore smaak van in mijn mond. Je krijgt van onze hollandse plakken meer een stinkbek en elders heb ik daar minder tot geen last van.



Hetzelfde geldtvoor ons vlees (beleg). Daar neem ik plakjes vlees voor op brood en ze zijn steviger en smaker lekkerder. Ons vlees is wat dunner, de gaten vallen er al snel in.



Tja, wij hebben een boterhammen cultuur, want in zuidelijke landen is het wel anders en is het brood ook veel lekkerder. Maar wij hebben niet de verse broodjescultuur die we iedere dag bij de bakker willen halen. En al doe je dat wel: ze maken natuurlijk niet als die broden.



Emigreren gaat te ver maar herkent iemand zich in deze smaakklachten?
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel over producten uit de supermarkt.
Nee. Heb je vakantieblues TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Nederlandse kaas juist veel lekkerder dan de meeste buitenlandse kaas (hoewel ik eigenlijk alle soorten kaas wel lust hoor)

Nederlands brood is niet te vreten, daar heb je wel weer gelijk in

Smaken verschillen natuurlijk, en gelukkig kun je tegenwoordig in de Nederlandse supermarkt alle kanten op, en er zijn ook heel veel speciaalzaken waar ze van alles en nog wat verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ieder zijn persoonlijke smaak en elk land zijn culinaire hoogstandjes. Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond, miste bepaalde dingen uit Nederland echt wel, maar heb ook heel veel nieuwe lekkere dingen ontdekt die je in Nederland moeilijk of niet kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Nope. Ik eet gewoon lekker. Kleur van de kaas zegt niet zoveel over de smaak en brood eet ik niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik kom wel vaker in het buitenland of een familielid neemt iets mee, salami bijvoorbeeld. En ik vind het echt beter smaken.



Ik vind dus gek genoeg de hollandse kaas slecht smaken. Weet wel dat als ik de verpakking lees er overal kleur en smaakstoffen aan zijn toegevoegd en ik kan nou niet zo goed italiaans, spaans, grieks lezen om te zien of het daar ook gebeurd, maar gezien de kleur en smaak, smaakt het wel puurder en lekkerder. Zonder zure stinksmaak in je bek.



Ben sowieso erg kieskeurig op eten en wil echt dat alles lekker smaakt wat ik in huis haal. Nederlanders zijn misschien minder kieskeurig met eten? Ik eet bijvoorbeeld ook veel langzamer en gehaast dan de gemiddelde Hollander.



En dat wij zoveel water, smaak en kleurstoffen in ons vlees toevoegen, mensenhaar in brood stoppen (keuringsdienst van waarde) zorgt er natuurlijk niet voor dat het lekkerder gaat smaken allemaal. Maar al zou ik dat niet weten, dan nog proef ik het verschil.
Grappig. Het eerste wat ik mis als ik in het buitenland ben, is lekker bruin brood met kaas.
Nee, helemaal niet herkenbaar. Ik snak na een paar weekjes in Frankrijk naar volkoren boterhammen met oude kaas
Alle reacties Link kopieren
Je moet je kaas ook niet bij de supermarkt kopen (zeker jong belegen fabriekskaas smaakt nergens naar), maar een stukje boeren belegen van de kaasboer? Goddelijk!



En lekker verse volkoren boterhammen zijn ook niet te versmaden! Veel lekkerder dan al het kleffe (en soms gezoete) witbrood dat je in andere landen kunt krijgen.



Ik vind juist dat we in Nederland heel veel lekkers produceren.
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse kaas staat juist in het buitenland hoog aangeschreven. En wat brood betreft, een bruine boterham is toch slecht te krijgen in Frankrijk of Spanje bv.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
ja hoor, haal dat mensenhaar in brood er ook maar bij, dan wachten we nog even op de luizen in de roze koeken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Koop je wel boerenkaas en brood bij de bakker (een echte, ambachtelijke bakker bedoel ik) en vlees bij de keurslager/bioslager?

Dat scheelt een hoop. Brood, kaas en beleg van de supermarkt moet ik ook niet. Groenten en fruit haal ik voor het grootste deel bij de landwinkel, is ook veel lekkerder dan de AH.
if we all light up, we can scare away the dark...
Als je in het buitenland Goudse kaas koop is dat het niet, dat komt omdat Goudse kaas geen beschermd merk is dus het smaakt vaak naar plastic en ziet er ook zo uit.



Koffie is niet te drinken in Engeland en Frankrijk maar in Italie is ie weer veel beter. Hier heb je absurd veel soorten broodbeleg maar een dikke plak Franse ham is veel lekkerder. Je hebt hier heerlijk volkoren brood terwijl in het buitenland vaak van dat brood wat 4 weken vers blijft en niet te vreten is.



Leuk toch dat iedereen iets heeft wat bijzonder is?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel in Turkije en ik kan echt niet wachten tot ik weer 'normale' kaas kan halen in nl als ik thuis ben.

Zo weinig smaak en de vleeswaren vind ik nou ook niet echt om naar huis te schrijven haha
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Kaas moet je ook niet als plakjes in een supermarkt kopen maar gewoon lekker van het mes en dan een goede boerenkaas ipv een fabriekskaas.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Nah, supermarktkaas moet je ook niet kopen, gewoon lekker naar de kaasboer. En een lekker volkorenbrood is toch ook niet moeilijk te vinden?
Jij bent typisch zo'n in-het-buitenland-is-alles-beter zeikerd. En in sommige opzichten zul je heus gelijk hebben,, maar met de zaken die je nu noemt sla je de plank echt volledig mis. Juist kaas en brood zijn producten die in Nederland hartstikke goed zijn in tegenstelling tot 'het buitenland'. Daar is goed brood maar weinig te vinden, en zeker onze Hollandse kazen worden internationaal ontzettend gewaardeerd.
Goor nog wel. Mijn dochter van 6 mag zulke dingen niet zeggen over goed voedsel.

Ik vind Nederlandse kaas erg lekker en brood ook. Hetzelfde met vleeswaren. Zeker als je dat bij kaasboer, bakker en slager haalt is het echt heel erg lekker, vind ik. Ik heb wel het idee dat in het buitenland mensen meer uit willen geven aan hun boodschappen, misschien dat daar de (supermarkt)kwaliteit ook naar is?
Alle reacties Link kopieren
De kaas in Nederland is niet vies, jij vindt het vies, dat is heel wat anders.



En ik ben dol op het Nederlandse grofvolkorenbrood van de echte bakker. Een stokbroodje of croissantje is af en toe wel lekker, maar echt niet elke dag.
Later is nu
quote:moonlight schreef op 18 september 2014 @ 17:15:

Nee, ik kom wel vaker in het buitenland of een familielid neemt iets mee, salami bijvoorbeeld. En ik vind het echt beter smaken.



Ik vind dus gek genoeg de hollandse kaas slecht smaken. Weet wel dat als ik de verpakking lees er overal kleur en smaakstoffen aan zijn toegevoegd en ik kan nou niet zo goed italiaans, spaans, grieks lezen om te zien of het daar ook gebeurd, maar gezien de kleur en smaak, smaakt het wel puurder en lekkerder.



Ja hoor, dat gebeurt daar ook. Of denk je soms dat Zwitserse kaas boven op een alp met de hand wordt gemaakt door een Heidi-opa en dat Italiaanse salami zelf wordt gedraaid door een oude boerin met van die zwarte rimpeltjes in haar gezicht die het benodigde beest nog eigenhandig heeft geslacht ook? Haha.



Weet je: die E-nummers heten niet voor niks E-nummers. Die E verwijst naar de Europese richtlijnen over toevoegingen, dus niet alleen naar de Nederlandse.



En ik ben dol op Nederlandse kaas, vooral oude.
Hetzelfde met vlees. Is bij de slager ook een stuk lekkerder (en helaas ook duurder).
Ik krijg trek in kaas van dit topic
Koop eens biologische kaas! Mooi zachtgeel van kleur en veel beter van smaak. Supermarktkaas is net plastic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven