(Oude) kaas: in de koelkast of niet?

20-08-2014 18:49 41 berichten
Vanochtend weer een lekker groot stuk Old Amsterdam gekocht, jammie.



Kan je kaas het beste in de koelkast bewaren (4 graden) of gewoon in het keukenkastje?
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar kaas altijd in de koelkast,

volgens mij gaat het anders 'zweten'.
Alle reacties Link kopieren
in de koelkast
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind het wel lekkerder als ie niet zo heel koelkast-koud is.
Oude kaas niet in de koelkast, gewoon koel en donker.
Alle reacties Link kopieren
Goed uitgangspunt is vaak hoe het in de supermarkt wordt bewaard. Daar ligt kaas in het koelvak, dus thuis ook gekoeld bewaren.

Zo ver ik nu kan bedenken zijn eieren eigenlijk een van de weinige uitzonderingen. In de supermarkt liggen ze nooit gekoeld, maar op de verpakking staat 'gekoeld bewaren'.
Ik koop mijn kaas niet in de supermarkt, maar bij de kaasboer van de plank.

Maar bewaar het wel in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Wel in de koelkast. Maar een uurtje voor je het gaat eten eruithalen! Als de kaas iets op temperatuur is smaakt ie beter.



(En bedankt he, nu heb ik trek in oude kaas )
Alle reacties Link kopieren
Koelkast, en uurtje van te voren eruit.
Wel in de koelkast.
quote:rastan schreef op 20 augustus 2014 @ 19:01:

Wel in de koelkast. Maar een uurtje voor je het gaat eten eruithalen! Als de kaas iets op temperatuur is smaakt ie beter.



(En bedankt he, nu heb ik trek in oude kaas )Het is zo lekker
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar het ook in de koelkast. In een keukenkastje zul je het wel goed moeten afdekken. Grote kans dat de kaas anders hard wordt.
Every white rose has a black shadow
Koelkast idd en op tijd uithalen.

Heerlijk Old Amsterdam!



Ik hoorde laatst trouwens dan Old Amsterdam helemaal niet zo oud is.

En komt ook al niet uit Amsterdam





Oude kaas is normaal 1 jaar gerijpt maar OA 20-24 weken
quote:Bieb2.0 schreef op 20 augustus 2014 @ 19:16:

Koelkast idd en op tijd uithalen.

Heerlijk Old Amsterdam!



Ik hoorde laatst trouwens dan Old Amsterdam helemaal niet zo oud is. En komt ook al niet uit Amsterdam



Je hebt gelijk!



Old Amsterdam is een merk voor Goudse kaas van Westland Kaasspecialiteiten B.V. uit Huizen (de kaas komt dus niet uit Amsterdam). Het merk bestaat sinds 1985. De televisiereclames van de firma, waarbij in oude filmpjes de naam Old Amsterdam in het straatbeeld geplaatst is, moeten een sfeer rond het merk creëren van ouderwetse kwaliteit. De kaas komt echter niet uit Amsterdam en of het hier echt om oude kaas gaat (kaas van ongeveer één jaar oud), wordt door professionals betwijfeld. De firma Westland geeft geen uitsluitsel omtrent de vraag hoe oud de kaas precies is.
Er is heel veel over te vinden als je googeld.



Niet dat het daardoor minder lekker is hoor

Maar ietwat genept voelde ik me wel toen ik het las.
Goudse kaas komt ook niet meer uit gouda...
Alle reacties Link kopieren
quote:kabinet schreef op 20 augustus 2014 @ 18:55:

Goed uitgangspunt is vaak hoe het in de supermarkt wordt bewaard. Daar ligt kaas in het koelvak, dus thuis ook gekoeld bewaren.

Zo ver ik nu kan bedenken zijn eieren eigenlijk een van de weinige uitzonderingen. In de supermarkt liggen ze nooit gekoeld, maar op de verpakking staat 'gekoeld bewaren'.Een beter uitgangspunt lijt me hoe de kaasboer het bewaard.

Die laat het op de plank.

Het punt is niet waar je het bewaart, kaas kun je zelfs invriezen, maar hoe vaak je de temperatuur laat verschillen. Dus in en uit de koelkast levert smaakverlies en bederf op. Heb je een echt groot stuk dan een deel er af snijden en dat goed verpakt op een donkere koele plek en de rest in de koelkast bewaren tot je er een nieuw stuk af wilt snijden.
Alle reacties Link kopieren
Ook zin in `n plak kaas nu!
Alle reacties Link kopieren
Old Amsterdam heeft al een bedorven smaak dus wat maakt het uit, al bewaar je het op de WC. Die kaas wordt trouwens kunstmatig gerijpt.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 20 augustus 2014 @ 19:36:

Old Amsterdam heeft al een bedorven smaak dus wat maakt het uit, al bewaar je het op de WC. Die kaas wordt trouwens kunstmatig gerijpt.



Smaken verschillen!



Welke oude kaas kan jij aanraden / is jouw favoriet?
Kaas bewaar ik wel in de koelkast, anders gaat hij zweten en krijgt hij zout-uitslag..... Ik ben dol op kaas, maar eet geen kilo per week zeg maar.

Bovendien heb ik naast een stuk old Amsterdam nu ook een stuk overjarige Friese nagelkaas liggen, dus daar doe ik samen wel een week of drie mee.
Alle reacties Link kopieren
1 old Amsterdam is geen oude kaas.

2 Kaas bewaar je het best bij 12-14 graden met ongeveer 75% relatieve luchtvochtigheid. Maar omdat bijna niemand meer een kelder heeft tegenwoordig is een andere donkere koele plek of koelkast een goede oplossing..



3 old Amsterdam wordt niet kunstmatig gerijpt maar bevat een ander soort bacteriën en het proces is zo dat de kaas sneller smaak ontwikkeld en veel minder vocht verliest dan een oude kaas (>10 maanden gerijpt) hoe meer vocht een kaas bevat hoe eerder die buiten de koelkast gaat schimmelen.
Ik vind Old Amsterdam wel lekkere kaas maar als oude kaasliefhebber, zijn er andere merken/soorten die ik waarschijnlijk beter kan proberen?
quote:fluorescent schreef op 20 augustus 2014 @ 19:48:

1 old Amsterdam is geen oude kaas.

2 Kaas bewaar je het best bij 12-14 graden met ongeveer 75% relatieve luchtvochtigheid. Maar omdat bijna niemand meer een kelder heeft tegenwoordig is een andere donkere koele plek of koelkast een goede oplossing..



3 old Amsterdam wordt niet kunstmatig gerijpt maar bevat een ander soort bacteriën en het proces is zo dat de kaas sneller smaak ontwikkeld en veel minder vocht verliest dan een oude kaas (>10 maanden gerijpt) hoe meer vocht een kaas bevat hoe eerder die buiten de koelkast gaat schimmelen.Beetje mosterd bij je kaas?
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar kaas ook in de koelkast, maar ik vind kaas het allerlekkerste als ik het net heb gehaald en het vrij zacht en warm is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven