Rauw ei?

18-08-2010 09:02 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ben niet zo actief op de eetpijler, maar omdat ik iets wilde gaan uitproberen liep ik tegen iets aan waar ik een beetje bang van ben.



Om bepaalde gerechten te maken, verwerk je eieren "rauw" - zoals bijvoorbeeld voor het maken van mayonaise of bavarois.



Bij het één gebruik je dooier bij de ander eiwit, maar.... allebei wordt het niet gekookt of iets dergelijks. In mijn idee is de kans dat een ei besmet is met Salmonella Enteritidis best aanwezig en die gaat pas dood wanneer het ei is verhit tot 70 graden.



Nu hoorde ik laatst ergens dat het eventuele "besmettingsgevaar" weg is als je van te voren het ei ( de schaal dus) goed wast, maar dat lijkt me onzin.



Op het internet vind ik allemaal tegenstrijdige berichten.



Hoe gaan jullie om met rauwe eieren? Gewoon gebruiken "uit het doosje - in het gerecht" of ..... ?
Alle reacties Link kopieren
Salmonella zit in de schaal, niet in het ei. Wassen hoeft niet, maar zorg wel dat de schaal 'mooi' breekt en dus niet in allemaal kleine stukjes.



Er stond laatst iets over in de krant. Zo'n mannetje vertelde dat de kans op salmonella is verminderd of heel klein is ofzo... Weet het niet precies meer. Iig zei hij dat het goed kon. Het Voedingscentrum raadt het wel af, maar daar ben ik niet een enorme fan van.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wordt vaak voor kinderen, zwangere vrouwen en oudere mensen afgeraden rauw ei te nuttigen.

De kans op besmetting is volgens mij over 't algemeen niet zo groot...



(het zou ook betekenen dat je nooit meer lekker taartbeslag/deeg uit de kom mag snoepen, daar zit ook rauw ei in...)
Alle reacties Link kopieren
Eet jij "rauw deeg"?



Ieuw!
Alle reacties Link kopieren
Rauw deeg is lekker.
Liever elitair dan een pauper!
quote:nadah schreef op 18 augustus 2010 @ 09:14:

Eet jij "rauw deeg"?



Ieuw!



Ik ook hoor! Cakebeslag, appeltaartdeeg....heerlijk!



Alleen niet teveel van eten, want dan voelt het niet lekker op de maag
Alle reacties Link kopieren
Deeg is lekker! Zeker die van appeltaart of boterkoek... Jummie!!



Voor gerechten waar rauwe eieren in verwerkt worden, gebruik ik altijd zo vers mogelijk eieren. Ben écht nog nooit ziek geworden van eieren (salmonella of andere 'rauw-gerelateerde ziektes'). De kans bestaat natuurlijk, maar volgens mij is dat maar héél klein.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:nadah schreef op 18 augustus 2010 @ 09:14:

Eet jij "rauw deeg"?



Ieuw!



Nou niet meteen denken dat ik een hele beslagkom rauw deeg naar binnenwerk he!

Maar een beetje zo snoepen, lekker hoor!
ooooooh! Dat is zo lekker, koekjesdeeg! Vroegaaaah mocht dat nog gewoon. Ik kan me nog herinneren dat het ineens van mijn moeder niet meer mocht. Toen was er in het nieuws dat rauwe eieren niet goed waren.



Ik maak wel eens chocolademouse of tiramisu met rauwe eieren, nog nooit ziek van geweest. Ik zorg wel altijd dat ik een nieuw doosje eieren koop en gebruik dus niet de eitjes die al twee weken bij mij op het aanrecht staan.
Tuurlijk eet je rauw deeg. Bij ons thuis is het altijd vechten wie de mixers mag aflikken, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik inderdaad ook wel eens rauw ei voor bijvoorbeeld chocolademousse. Er is nog nooit iemand ziek van geworden en ik heb het regelmatig gemaakt.



En ja.. rauw deeg is best lekker... Vooral cakebeslag... dat vind ik als deeg vaak nog lekkerder dan wanneer de cake klaar is
Salmonella woont in de darmen van de kip. En zit dus in de poep.Poep kan je van een ei afwassen, maar dan kan het er nog steeds opzitten. Als je dus een dooeier en een eiwit scheidt in de eierschaal (je weet wel, heen en weer kieperen) heb je een grotere kans dat de salmonella in het ei terecht komt, doordat het vaker met de schaal in aanraking komt. Als je het ei scheidt mbv een eierscheider (zo'n 'kommetje waar je de eierdooier in doet en dan gaat het eiwit via de 'sleufjes' in het bakje eronder) is de kans veel kleiner.
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik ook rauw ei door gerechten en idd, de kids staan te springen om de mixers af te mogen likken. De kans is zo klein!



Hebben er nog nooit wat van gehad. Als ik griep op voel komen neem ik een grog. citroen, kokend water, rum en rauw ei. Zweet je de pleuris maar ben je de volgende dag weer bij jan!
Alle reacties Link kopieren
quote:ossiepossie schreef op 18 augustus 2010 @ 09:21:

Tuurlijk eet je rauw deeg. Bij ons thuis is het altijd vechten wie de mixers mag aflikken, haha.Hier ook!
ik scheid eieren altijd met mijn schone handen, eiwit dor je vingers laten lopen en je houdt het eigeel over. Scheelt weer kopen van onzinnig keukending.
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 18 augustus 2010 @ 09:37:

Salmonella woont in de darmen van de kip. En zit dus in de poep.Poep kan je van een ei afwassen, maar dan kan het er nog steeds opzitten. Als je dus een dooeier en een eiwit scheidt in de eierschaal (je weet wel, heen en weer kieperen) heb je een grotere kans dat de salmonella in het ei terecht komt, doordat het vaker met de schaal in aanraking komt. Als je het ei scheidt mbv een eierscheider (zo'n 'kommetje waar je de eierdooier in doet en dan gaat het eiwit via de 'sleufjes' in het bakje eronder) is de kans veel kleiner.gewoon in je hand doen toch?!
Alle reacties Link kopieren
Wij vechten alleen om de mix-ding-staaf-dingen als er slagroom geklopt is!



Rauw deeg vind ik - juist vanwege die eieren - niet aantrekkelijk om van te snoepen. Moet er niet aan denken eigenlijk! Nou is het wel zo dat er thuis ook niet zo vaak iets gemaakt wordt - woon bij paps en mams - omdat er alleen "Hollandse Kost"en niets anders gemaakt wordt. Vla uit een pak en Oma's cake van de Dekamarkt.



Nou ben ik wel een beetje handig en daarbij een beetje geinspireerd door de kook en bakkunsten van "schoonmama".



Wilde nu eens wat meer/anders maken de ouwe recepten van mijn oma - hongaars valt niet helemaal goed bij mijn vriend - en wilde de bavarois of chocomouse kant op maar ik durf niet!



Dooier en eiwit scheiden in je hand? Ehm....
quote:mimootje schreef op 18 augustus 2010 @ 09:39:

[...]





gewoon in je hand doen toch?!Gatver! Ten eerste het gevoel van rauw ei in je hand, iiieeuw, en ten tweede: je handen krijg je nooit zo schoon als een plastic ding zonder groefjes. Dat vind ik dus niet zo hygienisch. Maar ik kneed deeg dan ook niet met mijn handen, maar met de mixer.
Bovendien is het scheiden van een ei met je hand niet handig als je eiwitten stijf wilt kloppen: dat moet helemaal vetvrij zijn, en je handen zijn nooit helemaal vetvrij.



(en het gevoel! Gatverdegatver, zo'n handvol snot... brrrr)
Alle reacties Link kopieren
wou het niet zeggen, klinkt misschien zo negatief, maar inderdaad. Alsof je je neus hebt gesnoten terwijl er een gat in je zakdoek zit.
Nadah, bij onze AH kun je van die cupjes kopen met gepasteuriseerde rauwe dooier en eiwit. Is dat niks voor je als je er zo van griezelt?



Ik eet trouwens ook rauw deeg, rauwe gehaktballetjes, rauw ei door de pasta carbonara en steak tartare. En ik word er nooit ziek van. En vind het allemaal verukkelijk.



Ei scheid ik ook met m'n handen. Je handen goed voor en na het eierscheiden wassen met Dettolzeep en het is best schoon hoor. Kipfilet met je blote handen beetpakken om te snijden dat vind ik pas een goor gevoel. Brrrrr.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is chefkok, dus heb ontelbare keren lepels, mixers of iets anders afgelikt, heb er nog nooit iets aan over gehouden..En ben er ook nog nooit ziek van geworden. Ik weet het het is een dooddoener, maar volgens mij is de kans op een salmonella bacterie erg klein.

Als je trouwens in een restaurant verse chocomousse of tiramisu eet zit er ook rauwe ei in.
Alle reacties Link kopieren
Kat! Ik wist niet dat er gepasteuriseerde rauwe dooier en eiwit bestond! Moet ook eerlijk zeggen dat ik nooit bij de AH boodschappen doe.

Nouja, één keer en de boodschappen waren zo ongeveer gelijk aan die van de week er voor (meer vlees) maar zelfs na aftrek van het bedrag van het vlees was de AH 30 euro duurder dan de Dekamarkt! Volle kar boodschappen 80 euro tegen 110 euro!!



Maar ga er nu wel eens heen om "aparte dingen" te bekijken/kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 18 augustus 2010 @ 10:07:

Nadah, bij onze AH kun je van die cupjes kopen met gepasteuriseerde rauwe dooier en eiwit. Is dat niks voor je als je er zo van griezelt? Ik had het laatst nodig maar het is uit het assortiment gehaald bij de AH.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Hmz, hoef ik dus niet naar te zoeken. Thanks MV.



Ze hebben daar trouwens wel lekkere mayo - pittige Zaanse mayo! Kende ik ook nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven