Recepten en tips ivm voedselallergie.

17-07-2008 22:35 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik blijk een behoorlijke voedselallergie te hebben. Ik ben dus allergisch voor alle graansoorten, alle vleessoorten, alle melksoorten, eigeel, eiwit en soja.



Rijst, vis, groente en fruit blijven dus over.



Wie heeft er recpeten en tips voor ontbijt, luncj en avondeten?



Alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
voedselallergie en voedselvergiftiging??????? Bedoel je nu dat je een voedselvergiftiging hebt en daarbij ook nog allergisch bent????

Hoe bedoel je het precies?
Alle reacties Link kopieren
Poeh, rijstewafels?

Glutenvrij brood? Met jam, tonijn,

Maisproducten? Zoals tortilla's, die je dan kunt vullen met groenten en visproducten?

Allerlei soorten soepen (had laatst bij een vriendin broccoli-soep met stukjes paling). Al dan niet afgebonen met mais- of aardappelzetmeel.



Paella!



Kip, mag je dat wel? (ik weet niet zeker of je dit ook onder vlees schaart)
Alle reacties Link kopieren
orchidea schreef op 17 juli 2008 @ 22:48:

voedselallergie en voedselvergiftiging??????? Bedoel je nu dat je een voedselvergiftiging hebt en daarbij ook nog allergisch bent????

Hoe bedoel je het precies?
Is dit in een ander topic of zo, want ik zie het hier niet staan...?
Alle reacties Link kopieren
[quote]Eventjes schreef op 17 juli 2008 @ 22:35:

Ik blijk een behoorlijke voedselallergie te hebben. Ik ben dus allergisch voor alle graansoorten, alle vleessoorten, alle melksoorten, eigeel, eiwit en soja.
Alle reacties Link kopieren
Als eerste: wat ontzettend rot voor je en vreselijk onhandig!

Ik ben bang dat je google-land in zal moeten duiken.

Op www.allergie-startpagina.nl heb ik ook pagina's over voedselallergie zien staan.

Misschien kun je daar eens neuzen.

Op bijvoorbeeld www.smulweb.nl kun je als je een recept zoekt zelf aangeven welke ingrediënten je erin wilt hebben.



Ik probeerde met vis, rijst en courgette en kreeg vervolgens dit recept:

1 courgette in plakken

1 venkelknol in plakken

2 vleestomaten, ontveld en in blokjes (of 1 blik tomatenblokjes)

2 teentjes knoflook, geperst

4 el olijfolie

zout, peper

1 tl oregano

4 roodbaarsfilets

1 el citroensap

lage ovenschaal

rijst, gekookt



Bereidingswijze

In hapjespan 2 el olie verhitten. Knoflook ? minuut bakken. Courgette en venkel toevoegen en 5 min. Bakken. Tomaat toevoegen en 3 minuten stoven.

Groenten op smaak brengen met zout en peper.

Grill voorverwarmen. Vis bestrooien met zout en peper.

Vis bestrijken met een mengsel van citroensap en 1 el olie.

Vis circa 4 min. Onder de grill plaatsen (circa 10 cm. Onder het element).

Vis keren in ovenschaal en groenten ernaast scheppen. Olie over de groenten druppelen en nog 4 minuten onder de grill.



Doordat er een heleboel mensen tegenwoordig een allergie hebben zijn veel winkels daarop ingespeeld.

Loop eens binnen bij ene natuurvoedingszaak, die hebben vaak een breed assortiment en ook de AH is aardig op weg.



misschien dat een goede diëtiste je kan helpen en kijk eens of er speciale kookboeken zijn voor je.



Succes!





Serveertips

Serveren met rijst.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel de voedselvergiftiging. Die zie ik hier niet... Enkel de allergie en dat wil niet direct zeggen vergiftiging, toch?
Alle reacties Link kopieren
orchidea schreef op 17 juli 2008 @ 22:52:

[quote]Eventjes schreef op 17 juli 2008 @ 22:35:

Ik blijk een behoorlijke voedselallergie te hebben. Ik ben dus allergisch voor alle graansoorten, alle vleessoorten, alle melksoorten, eigeel, eiwit en soja.
Ja, orchidea, wij kunnen ook lezen, maar wat wil je nu met die quote zeggen dan?
Aardappels? Mogen die wel?



Heftig. Je moet aan een aantal dingen denken: je dagelijkse hoeveenheden mineralen, vetten, maar ook hoogwaardige eiwitten. Die laatste zijn best lastig, je zal moeten gaan combineren, omdat er bijvoorbeeld in rijst wel eiwitten zitten, maar die zijn niet compleet genoeg voor je lichaam, je zal er een ander eiwit bij moeten eten. Bonen, bijvoorbeeld. Of noten. Of doperwtjes.



Ga eens naar een goede (grote!) reformzaak en leg je dieet voor. Heel vaak kunnen ze je heel goed adviseren en hebben ze ook veel meer producten dan je zelf zou hebben bedacht.



Ben je echt allergisch voor alle graansoorten, of is het afhankelijk van de gluten die erin zitten? En qua melk: gaat het om de eiwitten van de melk of de lactose?



Qua ontbijt: je hebt speciaal brood gemaakt van rijstmeel. Dat zou je kunnen doen. Of maisbrood, maar dan zou het wel echt puur mais moeten zijn. Of rijstewafels. Anders cornflakes met rijstmelk (wederom: reformwinkel, maar ook wel goed gesorteerde supermarkten). Vergeet op je brood geen vetstof. Als beleg zou je jam, appelstroop, avocado, vruchtenmoes (babyschap ;-) ), avocado kunnen doen. Marmite zou je kunnen doen, als je het lust (en als het mag, even etiket lezen)



Avondeten is best te doen, den kik, maar je zal veel miehoen en rijst en aardappels moeten eten. En steeds weer in combi met andere soorten eiwitten.



Bonenschotel met rijst, bijvoorbeeld, of aardappelen, vlees en zo'n vega-ding op basis van schimmel, ik weet even niet meer hoe het heet.



Wat zegt je dietist? Want het lijkt me dat die de aangewezen persoon zijn bij zo'n beperkt dieet.



Sterkte!
Oh, kijk nou, vis mag wel. Nou, dan hoef je niet al te moeilijk te doen over hoogwaardige eiwtten, dan eet je gewoon lekker vis. Mag je ook schaal en schelpdieren?



Mosselen met frietjes :)

Miehoen met gamba's
Alle reacties Link kopieren
Voedselvergiftiging staat nergens hoor...



@ Miesteph, dank je wel voor de tip :)



@ MaddyAlbright, rijstewafels had ik ook al bedacht, en rijstepap :-d

Glutenvrijbrood bevat wel granen (maar dan glutenvrije granen), dus valt af.

Gevogelte valt ook onder vlees, mag dus ook niet.

Mais ben ik ook allergisch voor (valt onder granen) dus valt ook af...



Het is echt zoeken voor ontbijt en lunch.
Eventjes schreef op 17 juli 2008 @ 22:35:

Ik blijk een behoorlijke voedselallergie te hebben. Ik ben dus allergisch voor alle graansoorten, alle vleessoorten, alle melksoorten, eigeel, eiwit en soja.



Rijst, vis, groente en fruit blijven dus over.



Wie heeft er recpeten en tips voor ontbijt, luncj en avondeten?



Alvast bedankt :)




Jeetje, dat is heel wat, qua allergieën dan. Quz voedselkeuze is het nu iets minder.



Enfin. Ontbijt:

- glutenvrij brood. Let er op dat het lactose-vrij is. En bedoel je met 'eiwit' het wit van een ei of de voedingsstof eiwit?

Bijvoorbeeld bij Sorgente is eiwitarme voeding verkrijgbaar, maar dat is dan dus het voedingsstofje.

- pannenkoeken van glutenvrij meel, bijvoorbeeld van Orgran. Is prima te maken zonder melk en zonder ei. Heerlijk met fruit, stroop, suiker, jam, whatever.

- 'Doe' chinees, eet groentensoep als ontbijt. Gevuld met rijstmigoen of rijst, toch weer een heel ander ontbijt.

- Appelmoes met verschillende noten en pitjes er door. Zeker warm erg smakelijk.



Lunch:

-Weer dat glutenvrije brood, glutenvrije crackers, rijstwafels, de pannenkoeken die bij ontbijt staan maar dan koud.

Als beleg vis (bijvoorbeeld tonijn aangemaakt met een beetje olijfolie en fijngehakte olijven), avocado, sprouted beans, schelvislever, geprakt fruit, pindakaas, vegetarische dingetjes.



Avondeten:

Je mag in ieder geval aardappels, rijst, glutenvrije pasta, alle groenten, diverse kruiden en specerijen, vetten en alle vis? Daar moet toch een heleboel mee te doen zijn?



Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
@ Tilalia. dank je wel! Ik had idd al in de planning staan om dit weekend naar de natuurvoedinswinkel te gaan.

Ik heb een verwijzing voor de diëtist, maar ja, vakantietijd...



Ik weet wat de melk betreft niet of het om de lactose of eiwitten gaat, maar geitenmelk, paardenmelk, koeienmelk enz. mag ik allemaal niet. Ook geen afgeleide producten.



En ja, echt alle graansoorten, ook de glutenvrije.



Schelp- en schaaldieren mag in zeer beperkte mate.
Eventjes schreef op 17 juli 2008 @ 22:59:

Glutenvrijbrood bevat wel granen (maar dan glutenvrije granen), dus valt af.

Mais ben ik ook allergisch voor (valt onder granen) dus valt ook af...



Het is echt zoeken voor ontbijt en lunch.






Volgens mij..... is er brood op basis van rijstmeel. Ik ga even een kopje thee drinken en dan voor je zoeken, okee?

Zal ik anders ook wat recepten voor je zoeken, om eventueel zelf brood te maken?
Alle reacties Link kopieren
Maar glutenvrije producten zijn vaak wel vervaardigd uit graansoorten toch?\



Super al die tips! Krijg weer een beetje hoop :-d
Alle reacties Link kopieren
Labyrint schreef op 17 juli 2008 @ 23:05:

[...]





Volgens mij..... is er brood op basis van rijstmeel. Ik ga even een kopje thee drinken en dan voor je zoeken, okee?

Zal ik anders ook wat recepten voor je zoeken, om eventueel zelf brood te maken?


Ik had idd al gezocht op recepten op basis van rijstebloem. Maar wat ik tot nu toe vond zit ei in.

Ik zie door de bomen het bos even niet meer

:-$
Ik ga voor je zoeken en hoop echt iets voor je te vinden!
Weet je toevallig of je tapioca mag? Want in dat geval heb ik een recept gevonden, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Even een stomme vraag Eventjes:

Wat gebeurt er als je iets van bovenstaande wel eet?



Ik heb een kennis die allergisch is voor kip. Toen die een klein stukje kip at (per ongeluk, er werd gezegd dat het varkenssaté was) ging heel haar keel opzwellen, kreeg ze geen lucht en moest ze naar het ziekenhuis.



Terwijl een andere vriendin met een gluten-allergie, bij een aantal glutenproducten enkel wat winderig wordt. Ook niet leuk, maar je snapt de essentie...
Alle reacties Link kopieren
Tapioca staat niet op de lijst :-d



Wat ontzettend aardig dat iedereen zo mee denkt!
Eventjes, als jij met een lijstje komt van wat je wel en niet mag (dus gespecificeerd, qua koelemlkeiwttenof lactose etc), help ik je met recepten. Moet lukken.



Voor nu: ga naar een goede reformwinkel. Neem een dikke portemonnee mee. Vraag of je mag proeven van dinegen, en sla allemaal dingen in die je lekker lijken, en kijk dan verder.



Een dieet houdt in het begin meetsla voor je gevoel alleen maar beperkingen in, maar ik heb ook geleerd dat jet je heelveel verder doet kijken, en dat je leert genieten van wat je wel mag.
Alle reacties Link kopieren
Er is ook van rijst een soort pasta. het ziet eruit als pasta en smaakt ook zo. Die gewoon koken met bouillon die je mag, even goed verpakking lezen, bijv bij reformwinkel.



Zowiezo zelf soep maken van fles gepureerde tomaten, blikje geprakte tomaten er doorheen, soepgroenten en wat van dat bouillon. Dat is een goed stevige maaltijdsoep voor de lunch.



Tussendoortje mogelijk kopje bouillon als je trek hebt.



pannekoeken die je bakt invriezen en voor ontbijt eruit halen met beleg dat je kan eten.



Ook in de toko hebben ze trouwens van rijst andere producten zoals rijstcakes, ziet er ook uit als een soort pasta.



Rijstecrackers hebben ze natuurlijk in allerlei smaken, even goed label checken, maar dat kan makkelijk als vervanger voor brood met beleg erop. In gewone supermarkten hebben ze verschillende merken/ huismerken. Mogelijk dat je er daar van mag.



uhm ik zal verder nog nadenken.
Tapioca is lekkerrrr!
Alle reacties Link kopieren
MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:18:

Even een stomme vraag Eventjes:

Wat gebeurt er als je iets van bovenstaande wel eet?
Ik ben binnen een half uur tot een uur aan de diarree, ga overgeven e'n/of maagpijnaanvallen van een paar uur en het zuur tot in mijn mond.
Alle reacties Link kopieren
ooh als je tapioca mag zou idd handig zijn want daar heb je ook bindmiddel van en dan kun je bijv sausjes maken en andere dingen binden met water. Zoals zelf gemaakte puree enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven