Roti

30-08-2014 15:58 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, ik ga weer koken vanavond! Na een mislukte rendang vorige week ben ik er weer klaar voor. Op het menu staat roti!

Ik heb geen tijd meer om naar de toko te gaan en dacht masala kruiden te hebben gekocht, is het een potje van pataks 'tikka masala'

Kan ik dit ipv droge kruiden gebruiken?



Ik maak trouwens roti platen, kip masala en kousenband. Voor de kip is de masala nodig. De rest is in huis!
Nee, geen potje tikka masala , da's iets heel anders, Indiaas geloof ik.. Je hebt echt masala nodig van de Surinaamse toko. Succes, ik heb meteen zin in roti!
Alle reacties Link kopieren
Hmm balen dat heb ik dus niet.. En zie in veel recepten ook tomatenpuree staan dat is ook al op. Gaat lekker zo, misschien maar bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Geen tika!! Dat is een soort curry troep. Als je niet naar de toko kan zou ik wachten tot je wel kan, anders loopt het weer op een mislukking uit
Garam masala



1 eetlepel gemalen komijn

1,5 tl korianderpoeder

1 1/2 tl gemalen kardemom

1 1/2 theelepel versgemalen zwarte peper

1 tl kaneelpoeder

1/2 theelepel gemalen kruidnagel

1/2 tl gemalen nootmuskaat
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Amerika ook wel eens Indiase roti gegeten, met curry dus, dat was ook heel lekker. Ik zou het dus gewoon gebruiken. Als ik thuis roti maak gebruik ik meestal zakjes kerrie van de toko.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kun je dat gewoon gebruiken, de pan ontploft heus niet ineens als je andere kruiden gebruikt

Het zal wel iets anders smaken, maar goed, anders is niet per se slecht natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:paleviolet schreef op zaterdag 30 augustus 2014 16:33 Natuurlijk kun je dat gewoon gebruiken, de pan ontploft heus niet ineens als je andere kruiden gebruikt

Het zal wel iets anders smaken, maar goed, anders is niet per se slecht natuurlijk.

"Natuurlijk kun je dat gewoon gebruiken, de pan ontploft heus niet ineens als je andere kruiden gebruikt

Het zal wel iets anders smaken, maar goed, anders is niet per se slecht natuurlijk."



Klopt! Maar morgen is de toko ook open dus maak het dan morgen 'zoals het hoort!' Nu al zin in en vanavond maar uit eten heb ik besloten, ook geen straf!

Heeft iemand nog een goed fool-proof recept?
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaafrika schreef op 30 augustus 2014 @ 16:42:

[...]



"Natuurlijk kun je dat gewoon gebruiken, de pan ontploft heus niet ineens als je andere kruiden gebruikt

Het zal wel iets anders smaken, maar goed, anders is niet per se slecht natuurlijk."



Klopt! Maar morgen is de toko ook open dus maak het dan morgen 'zoals het hoort!' Nu al zin in en vanavond maar uit eten heb ik besloten, ook geen straf!

Heeft iemand nog een goed fool-proof recept?Waarom vraag je het dan als je het gewoon precies wilt zoals het hoort, dan had je zelf toch ook kunnen bedenken dat je dan de orginele kruiden moet gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dat je rendang is mislukt?



Ik maak vaak stoofvlees en gaat altijd super goed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op zaterdag 30 augustus 2014 16:48 Hoe komt het dat je rendang is mislukt?



Ik maak vaak stoofvlees en gaat altijd super goed. Ik heb er vorige week een topic over geopend, ik had namelijk pindakaas gebruikt...

En het stomme is, ik kan echt best wel goed koken! Alleen als ik iets nieuws wil proberen mislukt het vaak. Maar ik ben blij met alle tips die ik hier krijg!
Ik maak rendang altijd met de boemboe van Koningsvogel. Echt superlekker!
Alle reacties Link kopieren
Oh, was het niet lekker door de pindakaas?



Ik ben momenteel ook aan het experminteren en soms is het geweldig en soms niet. Fouten maken hoort bij nieuwe dingen ontdekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk "kan" het paleviolet, ze "kan" er ook bananen door heen flikkeren.

Ze wil roti maken, geen Indiaanse curry
Alle reacties Link kopieren
quote:geordie schreef op 30 augustus 2014 @ 17:04:

Natuurlijk "kan" het paleviolet, ze "kan" er ook bananen door heen flikkeren.

Ze wil roti maken, geen Indiaanse curry

Sja, ik ging er vanuit dat ze gewoon wilde koken met de ingrediënten die ze in huis had, wat maakt het nou uit dat het iets anders smaakt?

Dan maak je het gewoon een andere keer zoals het "hoort"

Maar goed, ik moet toegeven dat ik sowieso maar zelden twee keer achter elkaar precies dezelfde kruiden in een gerecht gooi, ik maak het gewoon zoals het uitkomt, en het word eigenlijk altijd wel lekker (gewoon proeven en dan beslissen wat je er nog meer bijwil)

Dus ik snap dat hysterische gedoe over "exact die kruiden en anders moet je naar de afhaalchinees" niet zo.
quote:Star schreef op 30 augustus 2014 @ 16:20:

Garam masala



1 eetlepel gemalen komijn

1,5 tl korianderpoeder

1 1/2 tl gemalen kardemom

1 1/2 theelepel versgemalen zwarte peper

1 tl kaneelpoeder

1/2 theelepel gemalen kruidnagel

1/2 tl gemalen nootmuskaat



garam masala is niet de masala die gebruikt wordt voor roti. Garam masala smaakt ook heel anders.

TO ik hoop dat het morgen lukt. Ik heb ook trek in roti.
Garam Massala is Indiaas

Tikka Massala is gemaakt van Garam Massala



Als je hem surinaams wilt maken voeg dan trassi en ketjap toe
quote:Wittelelie143 schreef op 30 augustus 2014 @ 17:40:

[...]





garam masala is niet de masala die gebruikt wordt voor roti. Garam masala smaakt ook heel anders.

TO ik hoop dat het morgen lukt. Ik heb ook trek in roti.Jij bedoelt de kerrie masala zeker?
Even zak Chan's erbij gepakt:



Peper

Koriander

Kurkuma

Mosterd

Komijn

Niggela

Fenegriek
Alle reacties Link kopieren
Als je roti wil maken heb je surinaamse masala nodig.

Mijn recept



2 tot 3 uien snipperen en aanfruiten, 3-5 knoflooktenen en 2-3 rode pepers fijngesnipperd erbij, 500 gram kipfilet in blokjes bruin bakken, eetlepel tomatenpuree 1 minuutje meebakken, paar eetlepels massala erbij, water erbij doen tot kip onder staat, 3 maggi roodband bouilllonblokjes erbij. Paar aardappels in blokjes en zak schoongemaakte sperziebonen erbij, deksel op de pan en uurtje laten sudderen, af en toe omscheppen.



Serveren met rotiplaten (kopen bij de toko) en hardgekookt ei en komkommer met rode ui in azijn (met beetje suiker).
Mjam hiltje, zo maak ik hem ook. Mijn voorkeur gaat alleen uit naar kippenpootjes en kousenband.
Alle reacties Link kopieren
Het recept van de Surinaams-eten blogspot lukt altijd bij mij en is door werkelijk iedereen die het proefde goed bevonden!



Deze dus: http://surinaams-eten.blo ... ardappelen-kouseband.html

Soms zet ik iets meer madame Jeanette.
quote:Star schreef op 30 augustus 2014 @ 17:56:

[...]





Jij bedoelt de kerrie masala zeker?Ik bedoel inderdaad gewoon masala. Masala is overigens het hindoestaanse woord voor kerriepoeder.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-08-2014 09:23
Reden: Ongepaste opmerking
% gewijzigd
[quote]Laura80 schreef op 31 augustus 2014 @ 02:04:





AH, je bent dus zo'n tiepje! Je gaat los in elk topic.

Nou slaap lekker, vergeet niet nog even te plassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven