Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:10.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Eten
  4. Runderlappen braden hoe?

Dit onderwerp heeft 25 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. Je bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 26-10-2010 19:33.

[ Runderlappen braden hoe? - Laatste pagina ]

Ga naar een onderdeel
  1. anoniem5648513
    Afbeelding van anoniem5648513
    25-10-2010, 13:03

Hello ladies, gentelmen

Vanavond wil ik runderlappen maken voor mijn moeder en mij. Mijn oma maakte ze altijd met een hele hoop boter, als het kookte dan goot ze het volgens mij af met water. Dan het gas dus laag en een paar uur sudderen. Is dat echt de beste manier of doen jullie het anders?
    Alvast bedankt.

1. Runderlappen:

Kruid je runderlappen met zout en peper. Klontje margarine in de pan, heet laten worden en dan de runderlappen bruin aanbakken.

in de tussentijd snij je een aantal uien in ringen.

als je runderlappen bruin zijn, runderlappen even uit de pan, uien erin en aanbraden totdat ze ook beginnen te bruinen.

Hierna doe je er wat laurier, foelie, en kruidnagel bij. Afblussen met water en een scheutje azijn. (dit zorgt ervoor dat het vlees minder taai wordt, en sneller mals)

Runderlappen weer in de pan, en dit laat je op een laag pitje een X aantal uur sudderen.

Eet smakelijk.

Als een aap 7 kunstjes kent, moet hij ze ook alle 7 doen.

2. Ik volg ongeveer hetzelfde procede als dat je beschrijft (eerst even een kleurtje geven door te bakken in de boter en dan een paar uur laten stoven op het kleinste vuur mogelijk) maar dan wel een aantal kruiden/smaakmakers.

3. anoniem5648513
    25-10-2010, 13:13

Oke bedankt dames, ik heb alleen geen kruidnagel, laurier en foelie in huis. Is dat heel erg? Scheelt dat in smaak? Anders haal ik het nog even. Hoe lang kan ik het het beste laten sudderen? 3 uur of langer?

4. Eens met Jojanneke, al gebruik ik wel boter ipv margarine :). Azijn helpt het mals te maken, een glas wijn erbij kan ook. En echt op laag vuur laten sudderen, niet koken (dan wordt het taai).
    Je kan er ook nog champignons bij doen, en/of bij de uien wat spekjes laten meebakken voor de smaak.

While money can`t buy happiness, it certainly lets you choose your own form of misery - Groucho Marx

5. Tuurlijk kun je het ook zonder kruidnagel, laurier en foelie doen. het is alleen dat die combinatie zo'n typische "hachee" lucht geeft :D

Welke kruiden heb je wel in huis?

6. quote:
    Rogue_22 schreef op 25 oktober 2010 @ 13:13:
    Oke bedankt dames, ik heb alleen geen kruidnagel, laurier en foelie in huis. Is dat heel erg? Scheelt dat in smaak? Anders haal ik het nog even. Hoe lang kan ik het het beste laten sudderen? 3 uur of langer?
    3 uur lijkt me prima, langer mag natuurlijk altijd (let wel op dat het niet droogkookt). Ik zou wel even naar de super fietsen voor wat kruiden, zonde van die mooie runderlappen als ze een beetje smaakloos zijn. De kruiden van Jojanneke zijn de klassieke kruiden, maar je kunt natuurlijk allerlei variaties op de kruiden maken, kijk bv eens op ah.nl voor wat alternatieve recepten. Misschien heb je de kruiden voor een indisch of een belgisch stoofpotje al wel in huis?

7. Jojanneke, jij maakt er dus hachee van. Ik zou er niet zomaar een scheutje azijn in doen, een eetlepel is meer dan voldoende!

Je hebt altijd een keuze. Altijd.

8. Hier zijn al erg veel topics over.

9. anoniem5648513
    25-10-2010, 13:23

Ik heb alleen maar Rozemarijn, nootmuskaat kaneel, peper, zout en knoflook in huis. haha daar kan ik vast niks mee.

10. belgisch stoofpotje

Oja, lekker, beetje bier erdoor :D

goed, kruiden met zout en peper, aanbakken.
    Uien in ringen, die later ook aanbakken als het vlees bruin is.

Uien eruit, beetje suiker in het braadvet (2 eetlepels of zo). Goed opletten dat het niet verbrand!

Hierna afblussen met (Wit)bier, of een ander lekker belgisch biertje. (en ik zou hier nootmuskaat of foelie bij doen)

Vlees en uien weer in de pan, en laten sudderen...

11. In de index (bovenaan) staan (bij vlees) veel topics over draadjesvlees met veeeeel lekkere recepten!

12. quote:
    Surface2 schreef op 25 oktober 2010 @ 13:22:
    Jojanneke, jij maakt er dus hachee van. Ik zou er niet zomaar een scheutje azijn in doen, een eetlepel is meer dan voldoende!

LOL, dat is afhankelijk van de hoeveelheid die je kookt :smile:

als ik stoofvlees maak, dan begin ik met 3 tot 4 pond vlees, en dan ook nog eens 2 pond uien...

Dan valt dat scheutje niet meer op :smile:

13. anoniem5648513
    25-10-2010, 13:27

quote:
    borderwalk schreef op 25 oktober 2010 @ 13:20:
    [...]

3 uur lijkt me prima, langer mag natuurlijk altijd (let wel op dat het niet droogkookt). Ik zou wel even naar de super fietsen voor wat kruiden, zonde van die mooie runderlappen als ze een beetje smaakloos zijn. De kruiden van Jojanneke zijn de klassieke kruiden, maar je kunt natuurlijk allerlei variaties op de kruiden maken, kijk bv eens op ah.nl voor wat alternatieve recepten. Misschien heb je de kruiden voor een indisch of een belgisch stoofpotje al wel in huis?

Ja je hebt gelijk dan ga ik nog even op en neer naar de AH. Ik heb verder amper kruiden in huis, ik kook bijna nooit echt uitgebreid met kruiden.
    Maar heel erg bedankt dames.
    Ik kon er geen ander topic over vinden Liv. Maar ze zullen er vast wel zijn.

14. Idd heel veel topics.

Hangt er vanaf wat je erbij gaat eten. Ik had laatst gemaakt met zo'n klein blikje tomatenpuree. Laurier, rode wijnazijn/scheutje wijn. Kruidnagels zou ik in het laurierblaadje steken.

En een uitje erbij is lekker voor de smaak. Sommige doen een plakje ontbijtkoek op het laatst voor de binding. Of een beetje cola aan het begin. Ik doe het zelf veel langer, maar mijn vlees moet echt van de vork vallen zo mals. Goed onder water (geen koud water op je vlees gieten want dan heb je zo een schoenlap).

Als je een uurtje of 5 wilt laten sudderen mag je nu wel beginnen.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

15. Nou ja nootmuskaat en knoflook zit ook in het indische recept, maar ja dan mis je weer een paar andere kruiden.

Wat voor stoofschotel wil je precies maken? Hoe noemde oma het vroeger Hachee? Anders kun je haar misschien even bellen voor het familierecept. Dat zou mijn oma heel leuk vinden.

16. quote:
    jojanneke66 schreef op 25 oktober 2010 @ 13:26:
    [...]

LOL, dat is afhankelijk van de hoeveelheid die je kookt :smile:

als ik stoofvlees maak, dan begin ik met 3 tot 4 pond vlees, en dan ook nog eens 2 pond uien...

Dan valt dat scheutje niet meer op :smile:

Dat is waar, maar de meeste mensen beginnen niet met 2.5-2 kilo vlees. Ik maak vaak van 750 gram vlees hachee, en dan is een eetlepen voldoende.

Als ik TO zo hoor, is ze ook niet van plan om 2 kilo vlees aan te braden...

Je hebt altijd een keuze. Altijd.

17. Schepje pittige mosterd er doorheen, is ook lekker. Zit ook 'zuur' in voor de malsheid.

Alles en iedereen is uw perfecte leermeester. Alles gebeurt om u geduld, wijsheid en mededogen bij te brengen. (Boeddha )

18. anoniem5648513
    25-10-2010, 13:33

quote:
    borderwalk schreef op 25 oktober 2010 @ 13:27:
    Nou ja nootmuskaat en knoflook zit ook in het indische recept, maar ja dan mis je weer een paar andere kruiden.

Wat voor stoofschotel wil je precies maken? Hoe noemde oma het vroeger Hachee? Anders kun je haar misschien even bellen voor het familierecept. Dat zou mijn oma heel leuk vinden.

Nee mijn oma maakte er meestal geen hachee van maar gewoon runderlappen, ze deed er ook geen uien bij. Ik eet er een Salade bij met gebakken aardappeltjes. Had haar al gebeld maar ze is de hele maandag middag aan het bridgen dus krijg haar niet te pakken.
    Ga nu maar beginnen met koken, mijn moeder is pas om 7 uur thuis.

19. ik doe er vaak een plakje ontbijtkoek doorheen en een scheutje rode wijn..
    heb je meteen lekkere jus..mmm het water loopt me in de mond ;-)

20. En is het lekker geworden?

21. anoniem5648513
    26-10-2010, 10:22

Ja ze waren echt super lekker Borderwalk. Mijn moeder was heel tevreden, ze vond ze zelfs beter dan die van oma. Dat zal ik haar maar niet vertellen haha. Bedankt voor alle tips!

22. Had je je trouwens al gemeld in het Oudhollandsch kwartet topic?

23. wat ook lekker is er een blokje boullion erbij doen.
    Dus bakken, dan water met boullion en ik doe er dan altijd ook wat tomatenschijfjes bij.

24. nou meer mosterd dan dit kan geloof ik niet :)

25. anoniem5648513
    26-10-2010, 19:33

quote:
    borderwalk schreef op 26 oktober 2010 @ 13:07:
    Had je je trouwens al gemeld in het Oudhollandsch kwartet topic?
    Nee wat is dat voor Topic dan?