Ruzie met filo

29-07-2014 12:32 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
heb bij de turkse supermarkt filodeeg gekocht.

Maar man wat een @#$%& spul.

Niet van elkaar af te krijgen. scheurt, allemaal smalle reepjes die ik van de stapel af kan pulken.

Heb het idee dat ik iets verkeerd doe.



Wie heeft er filo tips?



en recepten, het is namelijk bizar veel.



En kun je het na openmaken invriezen, tot je het weer wil gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee.

Heeft iemand ook nog de tip hoe je er loempia's van vouwt?

Een keer geprobeerd en (of het een combinatie van nog warme vulling was?) dat is een heel patchworkproject geworden
Heel kort ontdooien maar, zo'n 10 minuten.



En de vellen op een vochtige theedoek leggen, en een vochtige theedoek erop leggen. Dan droogt het niet zo snel uit (en zou het niet zo snel moeten scheuren).



Ik weet overigens niks van filodeeg van een turkse supermarkt, ik haal het altijd bij Albert Heijn.
Alle reacties Link kopieren
Ook laatst geprobeerd, wat een drama. Heb geprobeerd te vouwen, maar het bleef niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 29 juli 2014 @ 14:16:

Heel kort ontdooien maar, zo'n 10 minuten.



En de vellen op een vochtige theedoek leggen, en een vochtige theedoek erop leggen. Dan droogt het niet zo snel uit (en zou het niet zo snel moeten scheuren).



Ik weet overigens niks van filodeeg van een turkse supermarkt, ik haal het altijd bij Albert Heijn.

Aha, ik mag het dus invriezen.

En een vochtige theedoek heb ik niet gedaan. Dat komt dus de volgende keer.



Turkse filo zal wel hetzelfde zijn als van de AH. Alleen staat er heel veel turks op en dat kan ik niet lezen.



Loempia is mij ook niet gelukt. Wel jammer, bij arbeidsongeschiktheid schijnt loempia-vouwer altijd het beroep te zijn dat je altijd nog kunt gaan invullen.



En ben erg blij dat ik niet de enige ben die er vooral creatieve knoopjes mee maakt.
quote:noreservations schreef op 29 juli 2014 @ 15:09:

[...]



Aha, ik mag het dus invriezen.

En een vochtige theedoek heb ik niet gedaan. Dat komt dus de volgende keer.



Turkse filo zal wel hetzelfde zijn als van de AH. Alleen staat er heel veel turks op en dat kan ik niet lezen.



Loempia is mij ook niet gelukt. Wel jammer, bij arbeidsongeschiktheid schijnt loempia-vouwer altijd het beroep te zijn dat je altijd nog kunt gaan invullen.



En ben erg blij dat ik niet de enige ben die er vooral creatieve knoopjes mee maakt.



Nou als ik het bij de AH koop, ligt het ook in de vriezer.



Deze dus.



Die 1.40 uur ontdooien geloof ik niet, maar goed.



Als je maar zorgt dat het niet uitdroogt, dus tussen 2 vochtige theedoeken leggen totdat je het gaat verwerken. En dan inderdaad die velletjes van elkaar afpielen



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Aardappelzetmeel erop strooien.. Dan plakt het niet aan elkaar
Geniet van elke dag!
Wat wil je eigenlijk gaan maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 29 juli 2014 @ 15:16:

Aardappelzetmeel erop strooien.. Dan plakt het niet aan elkaar

Ik heb het al vastgeplakt gekocht.

En om de één of andere reden, als het is losgepield, wil het niet meer aan elkaar plakken.



Nou ja, wellicht kwestie van oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Staat er op de verpakking toevallig yufka
Voor loempia's kun je beter speciale loempiavellen kopen bij een Aziatische toko, liggen in de vriezer.



Filodeeg is beter geschikt voor griekse en turkse gerechten, bijv baklava, of een spinazietaart, of buideltjes met geitenkaas en honing.
quote:noreservations schreef op 29 juli 2014 @ 15:19:

[...]



Ik heb het al vastgeplakt gekocht.



En om de één of andere reden, als het is losgepield, wil het niet meer aan elkaar plakken.



Met een beetje olie misschien? Dat doe ik altijd als ik groentetaart maak met filodeeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ei om het vast te plakken. Maar het is me nog nooit gelukt om er geen sliertjes van te maken dus ik gebruik het liefst niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:unwrittensmiles schreef op 29 juli 2014 @ 15:23:

Staat er op de verpakking toevallig yufkaNee, geen yufka.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 29 juli 2014 @ 15:25:

[...]





Met een beetje olie misschien? Dat doe ik altijd als ik groentetaart maak met filodeeg.Ik heb gesmolten boter gebruikt.
Ja hoor, je kunt filovellen steeds weer invriezen en ontdooien, net zoals loempiavellen, maar dat is dan ook bijna het enige punt van overeenkomst. Liefst laten ontdooien in de ijskast, want daar is het lekker vochtig.

Afgerolde vellen bewaren onder een vochtige theedoek.

Bij mij heeft het nog geen grote problemen gegeven. Heb je de rol misschien heel lang laten ontdooien, zodat hij te warm en te droog werd? Je kunt de rol het beste afpellen op het moment dat het buitenste vel nèt ontdooid is. Gauw weer een vochtige doek over de rest.

Op het moment dat de temperatuur te hoog is, gaat het uitdrogen en plakken.



Filovellen en loempiavellen zijn niet inwisselbaar. Filovellen moet je niet frituren maar in de oven stoppen, en met loempiavellen is het precies andersom.

Warme vulling is bij beide taboe (als er geen vorm omheen zit), of de verwerkingssnelheid moet zó hoog zijn dat je voorkomt dat het deeg smelt. Als het smelt wordt het onhandelbaar.

In het algemeen: hoe kouder hoe beter, als het maar flexibel is.



Wat wilde je er eigenlijk mee maken? Ga je het nog een keer proberen of heb je de hele handel nu op één klomp gefrot en in een hoek van de keuken gesmeten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sri schreef op 30 juli 2014 @ 20:01:

Ja hoor, je kunt filovellen steeds weer invriezen en ontdooien, net zoals loempiavellen, maar dat is dan ook bijna het enige punt van overeenkomst. Liefst laten ontdooien in de ijskast, want daar is het lekker vochtig.

Afgerolde vellen bewaren onder een vochtige theedoek.

Bij mij heeft het nog geen grote problemen gegeven. Heb je de rol misschien heel lang laten ontdooien, zodat hij te warm en te droog werd? Je kunt de rol het beste afpellen op het moment dat het buitenste vel nèt ontdooid is. Gauw weer een vochtige doek over de rest. Ik heb ontdooid filo gekocht.quote:

Op het moment dat de temperatuur te hoog is, gaat het uitdrogen en plakken.



Filovellen en loempiavellen zijn niet inwisselbaar. Filovellen moet je niet frituren maar in de oven stoppen, en met loempiavellen is het precies andersom.

Warme vulling is bij beide taboe (als er geen vorm omheen zit), of de verwerkingssnelheid moet zó hoog zijn dat je voorkomt dat het deeg smelt. Als het smelt wordt het onhandelbaar.

In het algemeen: hoe kouder hoe beter, als het maar flexibel is.

Ik heb er inderdaad warme vulling in gedaan.quote:Wat wilde je er eigenlijk mee maken?Ik heb een soort groente pakketjes gemaakt.quote:Ga je het nog een keer proberen of heb je de hele handel nu op één klomp gefrot en in een hoek van de keuken gesmeten?

Bijna.

Maar ik stop het in de vriezer, tot ik vergeten ben wat een @#$% werkt het was. En dan probeer ik er weer iets mee. Met kerst waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
En heel erg bedankt voor de uitleg natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik deze uitleg en die werkt heel goed http://uitpaulineskeuken. ... loempias-uit-de-oven.html
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zijn je nagels? Klink heel raar, maar ik scheurde altijd met mijn nagels er dwars doorheen. En als mijn toenmalige vriend ze lospeuterde met zijn korte nagels dan ging het prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:misstortoise schreef op 31 juli 2014 @ 11:30:

Hoe lang zijn je nagels? Klink heel raar, maar ik scheurde altijd met mijn nagels er dwars doorheen. En als mijn toenmalige vriend ze lospeuterde met zijn korte nagels dan ging het prima.

Ik laat mijn nagels niet groeien.

Dus korte nagels, net als je vriend. Dacht juist dat ik nagels wel goed kon gebruiken voor het lospeuteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven