Schoonmaken houten snijplank

07-01-2009 15:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft zo'n grote houten snijplank, misschien is het zelfs wel een hakblok. Enfin. Ik heb daarop lekker vet vlees gesneden en daardoor zitten er nu vlekken op de plank. Heeft iemand ervaring hoe je die eruit kan krijgen? Ik zat zelf te denken aan schuren met grof zeezout, maar misschien haalt dat niks uit. Vind het nogal lullig van mezelf dat ik zijn plank waar hij zo zuinig op is, heb verknald, dus ik hoop op een goede tip! Tnx!
Alle reacties Link kopieren
OK, mijn volstrekt ongevraagde mening: een snijplank is een gebruiksvoorwerp om eten op te snijden, logisch dat dat soms vlekken geeft. Op een snijplank hóren vlekken. Daar is ie voor.



Maar goed, daar heb je niks aan . Lichtjes schuren, schoonmaken en dan opnieuw oliën lijkt me de beste keuze.
Alle reacties Link kopieren
Maar met vlees lijken me vlekken onhygienische, ellen... Ik zou met een schuursponsje aan de slag gaan, schuren idd.
Inderdaad, hoe kun je nou zuinig zijn op een snijplank?!



ik vid het altijd wel wat hebben, keuken spulletjes waarvan je kan zien dat ze gebruikt worden (ja, geen vieze natuurlijk, wel schoonmaken natuurlijk)
Ik zou sowieso nooit vlees snijden op een houtensnijplank. Vlees hoort naar mijn mening op een glazen snijplankje of een bord. Wel zo schoon!
Alle reacties Link kopieren
tip: wil je houten keukengereedschap en snijplanken ontsmeteen voor het frisse idee: gooi ze een uurtje in een bak water met wat bleekwater. Evt bleekwater puur inborstelen en dan in water pleuren. Tada, alle bacterien dood.



Haalt ook vlekken er voor groot deel uit. Lekker luie oplossing en werkt goed.
Alle reacties Link kopieren
Op een houten plank snij ik alleen brood.

Op een plank van plastic snij ik groente, fruit en vlees...



Maar goed, ik heb in een slagerij gewerkt. Daar maakten we het hakblok schoon met grof zout en een staalborstel. Gewoon afschuren dus.

Maar met zo'n mooie plank die je thuis hebt moet je dat niet teveel doen natuurlijk.
met citroensap, heb ik wel eens gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte het hakblok in de slagerij waar ik werkte ook schoon met zout en een staalborstel....misschien kun je het wel met zout maar dan met een staalwolletje of schuursponsje zachtjes opschuren?
t zal wel
Ik zet 'm in de afwasmachine.

Van zo'n glazen snijplank krijg je botte messen.

In de slagerij werd het hakblok i.d.d. met een staalborstel schoongemaakt en één keer in het jaar werd er een laag afgezaagd.

Hout schijnt hygienischer te zijn dan plastic. Geen idee waarom. Maar vlekken komen er wel in ja, zo is het leven.
Wat hebben er hier veel mensen in een slagerij gewerkt! Gezellig. Hadden jullie het ook altijd zo koud?
Alle reacties Link kopieren
Past ie niet in de vaatwasser?
Alle reacties Link kopieren
quote:absoluteEinstein schreef op 07 januari 2009 @ 16:08:

Wat hebben er hier veel mensen in een slagerij gewerkt! Gezellig. Hadden jullie het ook altijd zo koud?





Mijn oom had een slagerij!

Was idd altijd koud daar!
Alle reacties Link kopieren
Eerst helemaal insmeren met zeezout, daarna een citroen doormiden snijden en daarmee over de plank met het zout schuren/draaien/smeren/hoe je het ook wilt noemen. Ooit eens op tv gezien bij een tv-chef.

je een houten plank in de wasmachine zet heb je de kans dat ie krom trekt en zelfs breekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:absoluteEinstein schreef op 07 januari 2009 @ 16:08:

Wat hebben er hier veel mensen in een slagerij gewerkt! Gezellig. Hadden jullie het ook altijd zo koud?Nu je het zegt....vooral met gehakt draaien...men, wat was dat altijd koud
t zal wel
quote:WannabeMom schreef op 07 januari 2009 @ 16:14:

[...]



Nu je het zegt....vooral met gehakt draaien...men, wat was dat altijd koud

Met dit weer denk ik steeds: "gelukkig hoef ik niet meer in de slagerij te staan" Het is twintig jaar geleden, maar ik heb er een soort kou-angst aan over gehouden.

Ben zelfs bij een warme bakker gaan werken. Maar de bakkerij was in een ander gebouw, dus in de winkel was het ook niet warm.



Maar goed, on topic:

"Snijplanken onderhoud en messen onderhouden





Voor het behoud van uw messen zijn snijplanken van hout de allerbeste keuze om uw producten op te snijden. Kersen-, beuken- en rozenhout zijn de meest gebruikte houtsoorten hiervoor.

Een kwalitatief goede snijplank is ook zeker van belang voor het behoud van uw snijgereedschap.



Het onderhoud aan een houten snijplank duurt ca. 1 minuut. Voordat u de houten snijplank voor de 1e maal gaat gebruiken doet u er goed aan de houten snijplank eerst met druivenpit olie of andere dunne, smaak- reukloze olie in te smeren. Bij het gebruik van olijfolie is de kans groot dat de houten snijplank gaat plakken en er kunnen vliegen op afkomen.



Met een kwast smeert u de houten snijplank geheel in met de olie. Vervolgens laat u de ingesmeerde snijplank rusten, tot u ziet dat alle olie erin getrokken is. Zodra alle olie is ingetrokken kunt u de snijplank weer insmeren. Deze cyclus herhaald u vier maal, of naar gelang de massa van de snijplank. Als de snijplank goed is verzadigd met olie kunt u de snijplank gaan gebruiken. Dit is uiteraard ook van toepassing op een houten hakblok of werkblad.



De olie die diep is ingetrokken in de snijplank laat geen vocht door. Indien u de snijplank wilt schrobben kan dat ook, water en sop, daarna goed afspoelen onder stromend warm water.



Het belangrijkste punt, indien u de snijplank met veel water heeft schoon gemaakt, kunt u daarna de plank afdrogen. U strooit royaal keukenzout op een theedoek en legt u de plank boven op het gestrooide zout, de bovenzijde van de plank bestrooit u ook rijkelijk met keukenzout. U laat dit een nacht (of tenminste 8 uur) staan en haalt u het keukenzout eraf. Hoe meer zout erop de snijplank blijft zitten bij het ontdoen van het keukenzout, hoe vaker u de plank tussendoor moet oliën.

Zout werkt conserverend en is hygroscopisch.





Gebruik geen olijfolie om de houten snijplank in te smeren, olijfolie kan gaan plakken na verloop van tijd en trekt dan vliegen aan.

Geen houten snijplanken op de kachel of in de vaatwasser!

Een glazen snijplank is funest voor uw mes omdat u niet in glas kunt snijden.

Het alternatief voor een houten snijplank is een kunststof snijplank. Echter let wel op want deze zijn er in verschillende kwaliteiten!

Uw messen worden sneller bot als u op een te hard kunststof of ander materiaal snijdt."

bron: http://www.hollandseslijp...hp?id=0dc419794e201ee7e93
Alle reacties Link kopieren
keukenazijn en een stukje keukenpapier! en dan goed wrijven!

zag ik laatst op tv soort van grootmoeders tip!

wordt het blad weer lekker fris en schoon van
Alle reacties Link kopieren
quote:Liv schreef op 07 januari 2009 @ 16:08:

Past ie niet in de vaatwasser?Houten snijplanken moet je absoluut niet in de vaatwasser doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner me niet zozeer de kou uit de slagerij. Het was een slagerij in de supermarkt.

Ik herinner me wel de viezigheid van het schoonmaken. En schnitzels pletten (ik eet geen schnitzels meer) en verse worst draaien (ik eet geen verse worst meer)... Sterker nog... ik ben parttime vegetariër geworden!



Maar ik herinner me ook de koopavonden. Lekker alle vrijheid samen met een collega (tevens vriendin). Stiekem kaiserbroodjes snijden in de broodmachine en opeten met rundvleessalade.

Of kippenpootjes grillen in de oven en die stiekem eten.



Ach ja, die goeie ouwe tijd Ik heb mezelf gezworen nooit meer in een slagerij te gaan werken...
Alle reacties Link kopieren
daarom heb ik een marmer snijplaatvoor zulke karweien.die is altijd vlug schoon te maken en blijven geen vlekken op zitten.de kleine houten snijplankjes,die ik hier gebruik,zet ik gewoon in de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren
quote:londongirl schreef op 07 januari 2009 @ 16:12:

Eerst helemaal insmeren met zeezout, daarna een citroen doormiden snijden en daarmee over de plank met het zout schuren/draaien/smeren/hoe je het ook wilt noemen. Ooit eens op tv gezien bij een tv-chef.

je een houten plank in de wasmachine zet heb je de kans dat ie krom trekt en zelfs breekt.Inderdaad. In een bak water leggen is ook geen optie, schijnt niet goed te zijn voor de plank. Nogmaals: het is de plank van mijn vriendje, hij is er heel zuunig op en nu heb ik er allemaal gore vlekken opgemaakt.. :( Maar met deze tips kom ik een heel eind, tnx! Zal jullie laten weten of het wat is geworden..
houten snijplanken zijn onhygienisch, vaak komt er 'n vies smaakje vanaf



gewoon kunststof snijplanken aanschaffen en zelfs daar komen wel vlekken in die er niet meer uitgaan, maar de smaak/geur gaat er in elk geval wel uit met de vaatwasser
Alle reacties Link kopieren
[quote]AgentL schreef op 07 januari 2009 @ 17:14:



Ik herinner me wel de viezigheid van het schoonmaken. En schnitzels pletten (ik eet geen schnitzels meer) en verse worst draaien (ik eet geen verse worst meer)... Sterker nog... ik ben parttime vegetariër geworden!





?



Je eet wel vis? Zelfgeschoten Wild? Vlees alleen in 't weekend?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd begrepen dat een houten snijplank uit hygienische overwegingen idd niet in een keuken thuishoort. Wel in een allesbrander.

Bij AH laatst een witte kunststof snijplank gekocht voor 5 euri.



*koopt 't liefst alles bij één winkel*
Alle reacties Link kopieren
Hout is Hygienischer dan plastic. Maar in de vaatwasser heb je best kans dat hij dood gaat. Maar wat is er MIS met gewoon afwassen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven