Soep

03-09-2014 07:38 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind soep erg lekker, maar qua recepten kom ik niet verder dan tomaten-, groenten-, kippen- en uiensoep.

Nee mijn google is niet kapot maar wat is nou jullie favoriete soep (en mag er een recept bij)
Alle reacties Link kopieren
Ossenstaartsoep, maar die haal ik kant en klaar bij de slager. Zelfde met erwtensoep in de winter.
even verder kijken dan je neus lang is... een heeeeel recent topic. http://mobiel.viva.nl/forum/list_messages/240225
Hier op het viva forum is iedereen lyrisch over gepofte knoflook soep. Ik vond hem zelf niet geweldig.



Mijn favoriet is paprikasoep. Paprika's bakken met ui en knoflook. Puntpaprika, gewone paprika en gegrilde paprika uit pot. Dan water en bouillonblokje erbij. Pureren en naar smaak kookroom en kruiden toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 03 september 2014 @ 07:40:

even verder kijken dan je neus lang is... een heeeeel recent topic. http://mobiel.viva.nl/forum/list_messages/240225Oh ja dat is waar!! Sorry!
Pompoensoep.



Maar voor recepten moet je niet bij mij zijn. Als ik iets wil maken, dan google ik even, maak mijn boodschappenlijst en dan knutsel ik iets in elkaar dat erop lijkt. Het wordt dus nooit twee keer precies hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 03 september 2014 @ 08:29:

Pompoensoep.



Maar voor recepten moet je niet bij mij zijn. Als ik iets wil maken, dan google ik even, maak mijn boodschappenlijst en dan knutsel ik iets in elkaar dat erop lijkt. Het wordt dus nooit twee keer precies hetzelfde Hahah gaat er hier precies hetzelfde aan toe. Vervelend als iets heel erg lekker was en er de tweede keer weer helemaal niet op lijkt.
quote:Kerplunk schreef op 03 september 2014 @ 07:41:

Hier op het viva forum is iedereen lyrisch over gepofte knoflook soep. Ik vond hem zelf niet geweldig.







Inderdaad, fantastische soep. De gepofte knoflooksoep.

Ik maak 'm zelf met citroen en tijm.

Wat mij betreft is ie dan nóg lekkerder....
Spaanse bonensoep, vele varianten te vinden op het web.
Alle reacties Link kopieren
Zwarte bonensoep

Geroosterde tomatensoep

Maissoep

Zoete aardappelsoep met gekarameliseerde ui

Linzensoep
Alle reacties Link kopieren
Pastinaaksoep, broccoli/avocadosoep en bloemkoolsoep met cashewnoten en kurkuma zijn mijn favorieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak elke keer andere soep, net met wat ik in huis heb.

Mosterdsoep vind ik wel heel lekker, of preisoep met witte wijn en een flinke schep mosterd.

Of griekse citroensoep.

En gepofte knoflooksoep inderdaad, die maak ik niet altijd op basis van een roux, wat je veel ziet, maak ook wel met aardappel (eigenlijk maak ik dan ongeveer deze soep: http://www.smulweb.nl/recepten/1370684/ ... ruidensoep maar dan met gepofte knoflook erdoor)
Alle reacties Link kopieren
En ik kwam laast dit recept voor pistachesoep tegen, nog geen kans gehad het uit te proberen maar lijkt mij super lekker: http://www.braisenwoman.c ... -pistachio-soup-from.html

En deze zoete aardappelsoep met vanille en gember lijkt me ook lekker: http://www.theppk.com/201 ... soup-with-ginger-vanilla/
Alle reacties Link kopieren
Courgettesoep!!!!



Ingrediënten

2 courgettes (in blokjes)

1 liter kippenbouillon (van tablet)

125 ml slagroom

100 g gerookte zalm (in snippers)

2 el olie

1 ui (gesnipperd)

zet alles op mijn lijst

Bekijk je boodschappenlijst op ah.nl/appie

Keukenspullen

staafmixer of keukenmachine

Bereidenprint

Verhit de olie in een grote (soep)pan en fruit de ui in de olie tot deze glazig ziet. Roer er de courgetteblokjes door en bak die nog 3 minuten mee op hoog vuur. Blijf de blokjes omroeren.

Schenk de kippenbouillon erbij, breng het geheel aan de kook en laat de courgette 10 minuten zachtjes doorkoken. Pureer de soep met de staafmixer of in de keukenmachine. Roer de slagroom erdoor en breng de soep op smaak met zout en peper.

Schep de soep in vier diepe borden en strooi in ieder bord een kwart van de zalmsnippers.

Tip:

Bak met de ui een paar fijngesneden blaadjes salie mee, voor een zachte, kruidige smaak.
Two roads diverged in a wood and I - I took the one less traveled by, and that has made all the difference. ~R. Frost
Alle reacties Link kopieren
Zoete aardappelsoep!



Voor 4 personen:

Ingrediënten:

• 1 el olijfolie

• 1 ui, gesnipperd

• 2 tenen knoflook, geperst

• 2 grote zoete aardappels (ca. 550 g), geschild en in stukjes van 2 cm

• 1 tl komijnzaad -of poeder (als je voor poeder kiest, voeg het dan toe na stap 2)

• 1l kippen- of groentebouillon (van blok)

• snufje zout en (witte) peper

(• chili vlokken naar smaak)



1.Verhit de olie en fruit daarin de uisnippers in 5–7 minuten zacht. Bak dan de knoflook en komijnzaadjes 2–3 minuten mee, voeg de zoete aardappels en vervolgens de bouillon toe. 2. Breng aan de kook en laat 20 minuten koken. Mix alles met een staafmixer of in een keukenmachine. 3. Voeg een snufje zout en witte peper toe aan de soep. Goed roeren. Als je van een beetje pittig houdt, strooi je na het opscheppen nog wat chili vlokken op je bord.
Alle reacties Link kopieren
En....Zoete aardappelsoep! nomnomnomnomnom...



zoete aardappelsoep met gebakken uien



hoofdgerecht | 4 personen | V



4 el zonnebloemolie

3 cm gemberwortel, geschild, fijngeraspt

2 tl gemalen specerijen, bijv. kerrie, kaneel en/of komijn

4 tenen knoflook, fijngesneden

3 el abrikozenjam

600 g zoete aardappelen*, in blokjes

1 winterwortel, ± 250 g, in plakjes

1½ l groentebouillon (van tabletten)

2 rode uien, in ringen

3 salieblaadjes, in reepjes + salieblad voor erover

stokbrood met verse roomkaas met verse kruiden als peterselie, bieslook en/of tijm



Verhit in een (soep)pan 2 el olie. Bak de gember, specerijen en helft van de knoflook zachtjes 2 min. Voeg de jam toe en bak nog 1-2 min.



Schep de aardappelblokjes en de wortel erdoor. Schenk de bouillon in de pan en breng aan de kook. Kook de soep in 15 min. gaar.



Verhit intussen in een koekenpan de rest van de olie. Bak de uiringen in 8-10 min. goudbruin en krokant. Voeg de resterende knoflook en de salie toe en bak nog 1-2 min. zachtjes zodat de knoflook en salie smaak geven aan de uiringen.



Pureer de soep met de staafmixer. Voeg zout en peper naar smaak toe. Schep de soep in 4 kommen en maak af met wat uiringen. Garneer met wat salie. Lekker met stokbrood met verse roomkaas waardoor je fijngesneden rode ui en verse kruiden mengt.



* Er zijn verschillende soorten zoete aardappelen; van oranje tot paars en van wit tot oranje vruchtvlees. Mijn voorkeur hebben de knollen met het knaloranje vruchtvlees, en dan vooral omdat ze zo’n geweldig mooie soep geven.



Bereiden ± 25 min.
Two roads diverged in a wood and I - I took the one less traveled by, and that has made all the difference. ~R. Frost
Alle reacties Link kopieren
Courgette soep, Ui, knoflook, courgette, verse en/of gedroogde kruiden, citroen/limoensap, tuinkruidenboullion peper, evt zout,



Broccoli-courgette soep, bovenstaande maar dan broccoli toevoegen.



Tomatensoep, Ui, knoflook, tomaten, verse en/of gedroogde kruiden ( oregano, basilicum, thijm, peterselie etc ) citroen/limoensap, peper, evt zout, tuinkruiden boullion



Heldere champion/paddenstoelen soep

Romige champion/paddenstoelensoep
Alle reacties Link kopieren
Lieve Eleonora...



K zit me suf te googelen voor je gepofte knoflooksoep, jouw versie dus ! Met citroen en tijm . Maar nothing comes up !

Nog een keer alsjeblieft..? Je recept?



Come fly with me on a jetplane
Soep van rode uien, rode chilipeper en blauwe kaas. Veel lekkerder dan gewone uiensoep!



Ook favoriet op dit moment is gepureerde soep van prei met daar op het laatst aan toegevoegd uitgebakken spekjes en naar smaak Boursin (de kaas, niet de room).



Gepureerde rood/gele paprikasoep met uitjes, knoflook en een uitgeperste sinaasappeltje. Het vaste recept voegt zalm toe, maar ook erg lekker met wat stukjes gebakken kipfilet erdoor. Afmaken met een flinke hand verse basilicumblaadjes.
Nummerzoveel, recepten graag.. Klinkt allemaal heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
De geroosterde gele paprika soep van de AH is trouewens ook erg lekker. En mijn lief houdt van bloemkoolsoep met gorgonzola, maar ik niet zo ;)
Alle reacties Link kopieren
@ Eleonora; ik lees nu al tig keer op het forum over de beroemde en oh zo lekkere gepofte knoflooksoep en ben dus heeeeel nieuwsgierig. (Net nog het hele andere siep-item doorzocht!)

En als die van jou nóg lekkerder is wil ik die natuurlijk heeeeel graag proberen....



Wil je het recept delen???
Alle reacties Link kopieren
Sorry; moet natuurlijk 'soep-item' zijn, kan mobiel niet verbeteren....
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel soepen lekker.

Tomaat, gewone, chinese, pittige

kip, thaise, met knoflook of met citroen

groente

thaise

bonen

goulash

brocoli

courgette

vanalleswat (wortel, selderij, pastinaak, meiknol, tomaat, prei, peterselie tomaat en dan pureren en met aardappelblokjes bv)

knoflook

pompoen

uien

mosterd

vis, uit te splitten in palingsoep, zalmsoep, bouillabaisse

gazpacho

champignon

spinazie

En er zijn er vast nog veel meer.

Voor recepten gewoon ff google.
Alle reacties Link kopieren
Courgette soep is mijn favoriet. Recept werkt ook met paprika, bloemkool, broccoli, zoete aardappel enzovoort.



knoflook en een uitje bakken, stukjes courgette erbij. Als het lekker gebakken is, met de staafmixer, beetje water toevoegen afhankelijk van hoe dik je het lekker vindt. Daarna opwarmen.



Lekker om toe te voegen, verse kruiden, citroen, pepertje, zalm, kaas (geiten, geraspte, kruidenkaas enz), spekjes, zalm, bosuitje, zure room, slagroom of griekse yoghurt.



Wat ik vaak doe, ik maak een grote pan. Dan vries ik het per portie in. Als ik het ga eten, voeg ik de andere dingen toe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven