Vegetariers, veganisten en flexitariers topic

31-03-2013 11:26 625 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goodmorning Dames (en heren)



Zelf ben ik sinds een maand vegetarier en ik merk in mijn omgeving dat veel mensen het maar raar en gedoe vinden.

Wat ik mij eigenlijk afvraag is waarom jullie vegetarier/veganist of flexitarier zijn, hoe lang en hoe jullie omgeving erop reageerde

Alle tips en suggesties zijn welkom
Hoezo vinden ze het een gedoe?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 23 jaar vegetarier. Mijn omgeving weet niet beter. Een paar vriendinnen zijn ook vegetariër. Voor mij is het normaler om geen vlees/vis te eten dan wel. Mijn dochter van 6,5 weet ook niet beter.



Soms word ik wel moe van 'nieuwe' mensen aan wie ik moet gaan uitleggen waarom ik vegetarier ben. Soms is het lastig met een buffet waar er weinig rekening met vegetariers wordt gehouden. Maar goed dat ik eet ik maar wat salade en brood.



Je omgeving zal eraan moet wennen. Geef ze de tijd om hieraan te wennen en om te laten zien dat je hier serieus in bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:gypsygirl-1 schreef op 31 maart 2013 @ 11:32:

Hoezo vinden ze het een gedoe?Ze zien het als een beperking waar ze rekening mee moeten houden. Dan kun je merken hoe erg vlees is ingeburgerd in ons voedingspatroon. Als ze daar vanaf moeten wijken weten ze gewoon niet wat ze op tafel moeten zetten.
Alle reacties Link kopieren
ze moeten gewoon even wennen, komt vanzelf goed, tenminste, dat was bij mij zo.

Na een tijdje heeft men echt wel door dat het niet een ''fase'' is van je.

niet teveel van aantrekken, misschien een keer uitnodigen voor een heerlijk vega-diner?

.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
nee, is niet raar, je kan het best akelig vinden om dode dieren te eten, maar het wordt vaak gebruikt als veer in hun voortreffelijkheidstooi en dát leidt nogal eens tot irritatie. Gewoon low key houden is het beste.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al zo'n 20 jaar vegetariër. Het begon uit principe, maar nu moet ik niet meer aan vlees, gevogelte of vis eten denken. Jakkes, zo'n dood dier in mijn mond. De bio-industrie blijft toch wel bestaan helaas. In mijn omgeving weet men intussen niet beter maar in ''nieuwe" situaties wordt er nog wel eens uitleg gevraagd waarom ik het niet eet en dat het zo lekker is. De leukste is nog wel:'Ik zou niet zonder kunnen' Hahaha, jawel hoor. Ik heb niks tegen vlees, gevogelte of vis eten. Mijn dochters hebben zelf de keuze gemaakt om het af en toe wel te eten. Voor de oudste koop ik ook ham o.i.d. voor op brood. Vindt ze lekker. Nou dat is haar keus. Ze zijn zich er echter wel van bewust dat het een dier is geweest. En oma's gehaktballen uit de jus zijn erg lekker blijkbaar. Erg grappig:'Ik vind het wel zielig mam, maar sommige dingen zijn zo lekker' Nou, lekker eten dan mop
Ik had geen schoonmoeder. Ik had een trouwma.
Alle reacties Link kopieren
Ben geen vegetariër, eet 2 of 3 x in de week vlees. Voor de rest kook ik precies hetzelfde, alleen zonder vlees.



Geen moeite mee en ook niet als iemand echt vegetariër is, kan en wil altijd iets voor ze op tafel zetten. Ieder zijn eigen keuze.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
Alle reacties Link kopieren
Ik eet veganistisch en je wilt niet weten wat je dan naar je hoofd geslingerd krijgt. En ik ben echt low profile hoor, loop er niet mee te koop, veroordeel andere mensen niet (mijn man en zoon eten gewoon vlees) en vertel er enkel iets over als men er naar vraagt. Ben hiervoor ca. 20 jaar vegetarisch geweest en daar had men een veel minder sterke mening over.



Dus hoofd omhoog, schouders naar achteren en doen wat je zelf wilt!
Probeer zelf nu al zo ongeveer 35 jaar vegetarisch te zijn.

Ik ken maar een handje vol anderen, die het ook zijn.



Als een ander wel vlees wil eten ga ik niet de discussie aan, onstaat er een discussie prima, ik leg mijn kant uit en klaar PUNT.

Maak eigenlijk niet mee dat er raar op gereageerd wordt, juist dat men uit zichzelf al aandraagt vervangers te kopen of een recept idee heeft, of een uiteten gaan adres idee heeft of bezorgd vraagt of daar en daar dan wel iets vega voor mij zal zijn



Ik merk wel dat om mij heen mensen meer gaan vleesminderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben flexitarier. Wij eten ongeveer 3 X per week biologisch vlees of vis en voor de rest vegetarisch. Ons bevalt het heel goed en niemand heeft daar problemen mee.
Alle reacties Link kopieren
Ach het is gewoon een beetje zielig als mensen niet weten wat ze moeten koken voor een vegetarier. Blijkbaar eet je dan heel beperkt en heb je 0 creativiteit in de keuken.



Dat soort mensen zeg ik dus maar gewoon wat ze voor me kunnen koken maar ik maak dat eigenlijk nooit mee. Ook nooit gezeik erover.
quote:joeliiee schreef op 31 maart 2013 @ 11:40:

[...]





Ze zien het als een beperking waar ze rekening mee moeten houden. Dan kun je merken hoe erg vlees is ingeburgerd in ons voedingspatroon. Als ze daar vanaf moeten wijken weten ze gewoon niet wat ze op tafel moeten zetten.



Gewoon aardappels groente op je bord en het vlees voor jou weglaten..

Zo moeilijk is het niet toch?
Alle reacties Link kopieren
Op diverse sites, oa. Smulweb, maar ook van AH staan prima gerechten voor vegetariers die ook helemaal niet moeilijk zijn.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Vriend eet wel vlees en wij komen er prima uit met eten. Kan later nog wel wat dingen voor je opschrijven die je dan als suggestie kunt geven als je wilt?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel gek dat er nog steeds mensen zijn die vegetarisme iets geks of moeilijks vinden. Misschien begeef ik me alleen in erg vooruitstrevende kringen ofzo, maar iedereen die ik ken vind het echt de normaalste zaak van de wereld.

Ik eet ongeveer 1 keer per week vlees, vooral om de aanslag die vlees consumeren op de voedselketen pleegt, en ik probeer per definitie zo min mogelijk massageproduceerd voedsel te eten. Er komt nog wel vleesbeleg in huis hier (vooral voor vriend) en daar zou ik nog wel een beter alternatief voor willen vinden. Prima als hij vlees op brood eet natuurlijk, maar met de Euroshopper-ham voor op tosti's ben ik het toch niet helemaal eens..
Alle reacties Link kopieren
Je vroeg om tips, sorry, daar reageerde ik helemaal niet op. Tja, het hangt er maar vanaf wat je redenen zijn om geen vlees te eten en hoe belangrijk je het vindt dat mensen die redenen kennen. Ik wil absoluut niet hoog verheven doen en mijn keuzes als de beste propageren, maar ik vind dat ik soms best mag uitleggen dat het volgens mij heel slecht voor de wereld en het eco-systeem is om miljoenen tonnen op kunstmest gekweekte soja te importeren uit Zuid Amerika (waar al heel weinig vruchtbaar materiaal is, en de bodem verpest door Westerse landbouwmethodes) om koeien mee te voeren, die uiterst inefficient met dat voedsel om gaan. Maar dat doe ik alleen als ik merk dat mensen dat soort onderwerpen interessant vinden. Het heeft namelijk absoluut geen zin om iemand die elke dag vlees wil eten en er vooral niet over na wil denken wat de gevolgen daarvan zijn te gaan proberen te overtuigen van jouw visie. Dat wekt alleen maar irritatie op. Dus dan kun je maar beter low-key blijven, denk ik.



Sowieso het altijd bij jezelf houden in dit soort gesprekken. Ik vind dit belangrijk en daarom doe ik het zo, wat de rest van de wereld belangrijk moet vinden kan ik niet bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het telkens weer moeten verantwoorden.



Alleen ik eet dan wel vlees, maar helemaal geen suikers. Dus alles waar toegevoegde suikers inzit eet ik niet. Dus ook vleeswaar. Bijna niemand weet namelijk dat dat bol staat van de bietensuiker, smaakversterkers en conserveermiddel.



Ik probeer zo puur mogelijk te eten. En elke keer weer die vraagtekens, hoe ik dat kan, bla bla, want een gebakje is zo lekker, enzovoorts... Oervervelend.



Laat mij gewoon.



Dus ik snap wat je bedoelt.
I believe in good
Wat gek dat je zoveel mensen om je heen hebt die het raar vinden/niet begrijpen. In mijn omgeving is het nooit een probleem geweest, sterker nog, heb aardig var vegetariers om me heen. Besloot op m'n 12e vegetarier te wirden (dus nu al bijna 30 jaar lang!) en voel me er heel goed en gezond bij.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten trouwens alleen biologisch of scharrelvlees.
I believe in good
quote:zuidwester schreef op 31 maart 2013 @ 13:55:

Ik herken het telkens weer moeten verantwoorden.



Alleen ik eet dan wel vlees, maar helemaal geen suikers. Dus alles waar toegevoegde suikers inzit eet ik niet. Dus ook vleeswaar. Bijna niemand weet namelijk dat dat bol staat van de bietensuiker, smaakversterkers en conserveermiddel.



Ik probeer zo puur mogelijk te eten. En elke keer weer die vraagtekens, hoe ik dat kan, bla bla, want een gebakje is zo lekker, enzovoorts... Oervervelend.



Laat mij gewoon.



Dus ik snap wat je bedoelt.Herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ben 32 en eet zo'n tien jaar vegetarisch. Kan me niet meer voorstellen dat ik ooit anders heb gegeten.

Heb het idee dat in grotere steden meer vegetariërs zijn te vinden.
Wij eten ook vegetarisch, en een paar weken per jaar veganistisch. Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen, vegetarisch is niet zo ingewikkeld hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:gypsygirl-1 schreef op 31 maart 2013 @ 12:55:

[...]





Gewoon aardappels groente op je bord en het vlees voor jou weglaten..

Zo moeilijk is het niet toch?Dat klopt maar vaak maken mensen ook een éénpansgerecht en dan vinden ze het vaak lastig. Zelf let ik er altijd op dat ik in mijn voeding voeldoende ijzer en vitamine B12 binnen krijg en dan gaat niet als je alleen maar aardappels en groenten zou eten, maar voor één keer is dat inderdaad niet erg.
Alle reacties Link kopieren
Overigens: doen jullie ook aan de 'groene smoothies'? dat zijn smoothies die veelal bestaan uit spinazie, fruit en water. Op internet schijnt het nogal een hype te zijn.

Het lijkt mij in elk geval erg leuk en lekker en gelukkig heb ik een blender zie dit filmpje voor uitleg en voordelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven