Vegetarische quiche (Koopmans basis)

23-10-2014 19:53 49 berichten
Hoihoi,



Ik krijg zondag een aantal mensen om te komen eten.

Ik heb al een aantal gerechten waarmee ik zondag al druk ben. Nu komt er ook een vriendin die vegetarisch is en daar wil ik graag een quiche voor maken. Heeft er iemand een lekker receptje? Ik dacht om als basis een pak van Koopmans te gebruiken aangezien deze altijd wel goed lukken en ik neem aan dat ik deze dan al zaterdag kan maken om deze zondag te verwarmen?

Tips welkom!!

Alvast bedankt!
Ik gebruik gewoon bladerdeegplakjes uit de diepvries.

Lekker en makkelijk.



Zal een recept even zoeken.
Ja, gewoon bladerdeeg gebruiken, beetje inprikken met een vork en dan een vulling er in doen.



Bv spinazie en geitenkaas

zoete uien (uien zacht bakken met wat ketjap en suiker) en dan oude kaas



beide recepten afmaken met ei en wat room, dat mengen door de ingrediënten en in de vorm doen. Dan afbakken
Nee joh! Niet zo'n kant en klare quiche mix doen hoor!



Die bodem uit de vriezer is wel goed van Koopmans (bodem voor quiche / hartige taart).



Even de vellen ontdooien en in de vorm doen, op bakpapier in een quiche of taartvorm.



In een bak 5 eieren mixen met wat slagroom en bijvoorbeeld wat peterselie.



In een pan wat (2 stuks ofzo) uien glazig bakken.



Uien met eiermengsel mixen. In de vorm gieten. Stuk feta erdoorheen in stukjes doen. Tasty Tom tomaten halveren. Ondersteboven in de quiche doen (dus met de natte kant naar boven), beetje zout en peper erop. Half uurtje in de oven.

Heb je echt een gigantische lekkere tomatentaart (zoals ik m noem!!).
Prei geitenkaas quiche



Ingrediënten

6-7 plakjes bladerdeeg, ontdooid

700 gram prei

4 eieren

250 ml slagroom/kookroom

300 gram verse en zachte geitenkaas ("rolletje")



Bereiden

Snijd en was de prei, laat hem goed uitlekken zodat er niet teveel vocht aan blijft hangen.

Verhit vervolgens wat boter/olie in de koekenpan en bak de prei in een aantal minuten beetgaar.

Vet de springvorm/quichevorm in met een beetje boter en bekleed de springvorm met de plakjes bladerdeeg.

Duw de naden van het deeg goed aan, zodat de bodem en randen van de taartvorm helemaal zijn bedekt.



Klop de eieren los in een kom en voeg de room toe en breng het mengsel op smaak met zout en peper.

Schep de gebakken prei in de springvorm en giet het ei/slagroom mengsel gelijkmatig over de prei. Zet de quiche in de oven en bak hem in ongeveer 35 minuten gaar. De geitenkaas snijd je in plakjes en deze voeg je de laatste 20 minuten toe op de quiche.



Variatie

- In plaats van geitenkaas kun je ook een andere kaassoort gebruiken, het is maar net wat je lekker vindt.

- Je kunt nog uitgebakken spekjes toevoegen aan de prei.

- Geschaafde en geroosterde amandelen (of andere nootsoorten) door het slagroom mengsel bijvoegen, of op het laatst over de kaas.



Materialen

Ronde spring(taart)vorm Koekenpan Kom/mengbeker Vergiet om de prei in te wassen Een voorverwarmde oven: 220 graden.
Ah al goede tips! Thanks.. Zal de Koopmans maar niet gebruiken dan haha
Lekker Bieb!



Kijk anders even op de appie app Peaches. Vega en dan op hartige taart / quiche.

Hmmm krijg helemaal trek.



Je hebt een hele lekkere courgette en tomaten plaattaart.



Die met tijm en geitenkaas en honing is ook lekker.












Alle drie uit het vriesvak. Ik vind de bladerdeeg het lekkerst (luchtigst)
Ik ben zelf gek op deze: bloemkool-broccoli-taart. Tip is om evt het amandelschaafsel te vervangen door grofgehakte amandelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bieb2.0 schreef op 23 oktober 2014 @ 20:05:

Prei geitenkaas quiche



Ingrediënten

6-7 plakjes bladerdeeg, ontdooid

700 gram prei

4 eieren

250 ml slagroom/kookroom

300 gram verse en zachte geitenkaas ("rolletje")



Bereiden

Snijd en was de prei, laat hem goed uitlekken zodat er niet teveel vocht aan blijft hangen.

Verhit vervolgens wat boter/olie in de koekenpan en bak de prei in een aantal minuten beetgaar.

Vet de springvorm/quichevorm in met een beetje boter en bekleed de springvorm met de plakjes bladerdeeg.

Duw de naden van het deeg goed aan, zodat de bodem en randen van de taartvorm helemaal zijn bedekt.



Klop de eieren los in een kom en voeg de room toe en breng het mengsel op smaak met zout en peper.

Schep de gebakken prei in de springvorm en giet het ei/slagroom mengsel gelijkmatig over de prei. Zet de quiche in de oven en bak hem in ongeveer 35 minuten gaar. De geitenkaas snijd je in plakjes en deze voeg je de laatste 20 minuten toe op de quiche.



Variatie

- In plaats van geitenkaas kun je ook een andere kaassoort gebruiken, het is maar net wat je lekker vindt.

- Je kunt nog uitgebakken spekjes toevoegen aan de prei.

- Geschaafde en geroosterde amandelen (of andere nootsoorten) door het slagroom mengsel bijvoegen, of op het laatst over de kaas.



Materialen

Ronde spring(taart)vorm Koekenpan Kom/mengbeker Vergiet om de prei in te wassen Een voorverwarmde oven: 220 graden.



Moet ze wel vega spekjes nemen .



Lijkt mij lekker deze quiche. Zelf zou ik ook nog een paar gehalveerde cherrietomaatjes (zonder het vocht) erdoor doen en wat pijnboompitten (of evt. walnoten).
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 23 oktober 2014 @ 20:09:

[...]

Moet ze wel vega spekjes nemen

Die bestaan dus dat kan.



quote:Lijkt mij lekker deze quiche. Zelf zou ik ook nog een paar gehalveerde cherrietomaatjes (zonder het vocht) erdoor doen en wat pijnboompitten (of evt. walnoten).



De quiche is zalig, ik maak 'm al jaren.

Ik vind met amandelschaafsel het lekkerst.

Cherrytomaten vind ik teveel van het goede (en te overheersend)
quote:blueeyes*3 schreef op 23 oktober 2014 @ 20:09:

Ik ben zelf gek op deze: bloemkool-broccoli-taart. Tip is om evt het amandelschaafsel te vervangen door grofgehakte amandelen.Die heb ik even opgeslagen, lijkt me erg lekker!
Nou je ziet het Peaches, een vega quiche is echt simpel als wat. Basis is eieren, room peper en zout. De rest maakt allemaal niet uit! Smakelijk!
Deze lijkt me ook erg lekker







Filling:

1/4 cup olive oil

1/4 cup packed basil leaves, finely chopped

3 garlic cloves, finely minced (1 tablespoon)

1/3 cup grated parmesan cheese

~1 lb fresh Roma or plum tomatoes

~1 lb fresh zucchini

salt

pepper



Combine the minced garlic, finely chopped basil, and olive oil in a small bowl. Season with salt and pepper.

Using a mandolin (or sharp knife), slice zucchini into 1/8 inch slices. Using serrated knife, slice tomatoes into 1/4 inch slices. Set aside.

Brush tart shell lightly with basil-garlic oil and sprinkle on all of the parmesan cheese.



Starting on the outside edge, layer the zucchini and tomato slices alternately in a circular pattern--be sure to tightly layer them against each other (as they will shrink once baked). Try to leave the bigger slices for the outside and small slices for the inner circles.

Continue until the entire tart shell is filled (you should have two rings--and you can chop up various small pieces to fill the very center).



Brush vegetables generously with with basil-garlic oil and season with salt and pepper.



Bake at 400 degrees for 30-45 minutes, or until the tomatoes and zucchini are soft and lightly caramelized.



Optional (but recommended): Place under the broil for 2-3 minutes to finish! Watch carefully during this step to avoid burning the crust.

Serve warm or at room temperature.



Try to buy tomatoes and zucchinis that are similar in diameter--as it will make the layering process much easier and result in a more attractive looking dish.
Die is geheel zonder ei en room dus.






Ingrediënten:

- een rol bladerdeeg (AH in de koeling)

- 250 g cherrytomaatjes aan de tak

- 2 el extra vergiene olijfolie

- 1 teentje knoflook, uitgeperst

- 1 el suiker

- 1 el tijmblaadjes

- zout en peper

- 4 eieren

- 125 ml slagroom

- 2 el oreganoblaadjes

- 200 g zachte geitenkaas



Bereiden:

1. Vet een langwerpige bakvorm of een ronde taartvorm van 22 of 24 cm met losse bodem in. En bedek de bodem en de zijkanten met het bladerdeeg. (Je kunt ook plakjes uit de diepvries gebruiken, neem 5 plakjes, laat ze ontdooien en leg ze op elkaar en rol ze uit tot de grootte van je vorm). Beleg de bodem met bakpapier en een steunvulling. Zet de vorm nu een half uurtje afgedekt in de koelkast.

2. Verwarm intussen de oven voor op 180' C. Bak de bodem 20 minuten met de steunvulling. Verwijder de steunvulling en zet de bodem nog 5-10 minuten terug in de oven. Haal de vorm uit de oven en laat de bodem afkoelen. (als de bodem toch iets gerezen is, druk de vulling dan met de achterkant van een lepel voorzichtig plat).

3. Zet de oventemperatuur nu op 200'C. Beleg een bakplaat met bakpapier en leg daar de tomaatjes (laat ze aan de tak zitten) op. Besprenkel de tomaatjes met de olijfolie, de knoflook, de tijmblaadjes de suiker, zout en peper. Rooster de tomaatjes ongeveer 20 minuten en laat ze afkoelen.

4. Doe de eieren, de slagroom en de oreganoblaadjes (verse oregano verkopen ze bij de Plus en kan je het niet krijgen kun je ook tijm nemen) in een kom en meng met een garde goed door elkaar. Voeg naar smaak zout en peper toe.

5. Breek de geitenkaas in stukjes en verdeel over de bodem. Haal de tomaatjes van de tak - houd twee takjes met tomaatjes achter - en leg ze tussen de geitenkaas. Giet voorzichtig het eimengsel in de taart en leg de achtergehouden tomaten aan de takjes erop.

6. Verlaag de oventemperatuur naar160'C en bak de quiche 30 minuten tot de vulling gestold en goudbruin is. Haal de quiche uit de oven, wacht 5 minuten en verwijder de vorm. Laat nog even iets afkoelen voor je de quiche serveert.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriet: quiche met paprika(mix) en feta. En hier een mengsel van knoflook, oregano, creme fraiche en ei. Bodem: bladerdeeg
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je een vegetarische quiche gaat maken!



Als je de quiche op zondagmorgen maakt, kan je een overbleven quichepunt op maandag meenemen naar je werk. (En bij de lunch opeten.)



Informeer even of de vegetariër wel eieren en reguliere kaas eet. In reguliere kaas (zoals Parmezaanse kaas) zit meestal dierlijk stremsel.



Bladerdeeg is lekker als bodem.

Liever geen bodem die op een dubbeldikke smaakloze vlaaibodem lijkt.
Sorry maar mij komen de quiches als vegetariër echt mijn strot uit. Dat is echt de meest inspiratieloze vegamaaltijd die er is
Ik eet al 33 jaar vegetarisch en vind quiche nog steeds heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je geitenkaas gebruikt (of andere kaas) let er dan op dat je een vegetarische variant neemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 23 oktober 2014 @ 21:59:

Sorry maar mij komen de quiches als vegetariër echt mijn strot uit. Dat is echt de meest inspiratieloze vegamaaltijd die er is



De standaardvegamaaltijd is toch geitenkaassalade met honingmosterddressing.



Laat TO nu lekker een quiche maken. De volgende keer maakt ze veggie lasagna, de keer erop falaffel+houmous, enz. totdat ze een volleerd vega-kokkin is. En tegen die tijd kom jij bij haar eten. :-)
Super, hier kan ik wel wat mee!
Alle reacties Link kopieren
Succes ermee, Peaches.



Post je op zondag nog een foto van je creatie?
quote:matroesjka_ schreef op 23 oktober 2014 @ 21:59:

Sorry maar mij komen de quiches als vegetariër echt mijn strot uit. Dat is echt de meest inspiratieloze vegamaaltijd die er is Heel eerlijk gezegd wilde ik ook iets anders maken maar vriendin is dol op quiche! En er zijn natuurlijk nog wel wat andere hapjes voor haar Maak ook nog een knoflook soep met zalm snippers (voor haar met vegetarische spekjes)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven