Voedingspatroon drastisch omgooien: hoe?

21-04-2014 12:15 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik heel erg snel moe ben en ik vind dat ik te ongezond eet. Ik eet weinig fruit, weinig groente, wel veel brood en drink veel water, maar de chipjes kan ik moeilijk weerstaan. Ik ben op een prima gewicht verder.



De oplossing lijkt simpel, gewoon fruit en groente eten, chips laten staan en klaar is kees, maar groente vind ik gewoon niet zo lekker. Gesneden door de spaghetti kan ik het prima waarderen, maar van een brok broccoli in mijn mond ga ik kokhalzen.



Verder twijfel ik in hoeverre vet en suiker zit in fruit en brood. Ik heb wel eens gehoord dat je daar ook weinig energie van kan krijgen. Nu denk ik erover om fruit - en groenteshakes te maken, maar krijg je dan ook niet teveel suiker binnen? Ook denk ik aan crackers ipv brood, maar dat vult dan weer niet echt.



Voor mijn werk sta ik om 5.30 op en dan heb ik echt nog geen zin in een flink ontbijt. Ook heb ik nooit zin om op dat tijdsstip brood te smeren. Maar de eerste pauze is pas om 10:30 en dat vind ik dan eigenlijk weer te laat om te ontbijten en dan smaakt het klaargemaakte brood me vaak ook voor geen meter. Ik moet iets anders bedenken, want nu eet ik vaak helemaal niet op een dag en gooi ik mezelf thuis vol met chips.



Ik heb wel eens op internet gezocht naar dergelijke voedingspatronen, maar dan kom ik al snel uit bij een koolhydraat-arm iets of een Zandloper-ding en dat zie ik totaal niet zitten. Ik haat koken, dus het moet niet al te ingewikkeld zijn, want dan houd ik het meteen voor gezien.



Mijn vraag is eigenlijk: hoe kan ik op een niet-ingewikkelde manier zoveel mogelijk energie halen uit wat voor gezond eten?



Ik hoop dat iemand me kan helpen, want iedere poging van mij loopt uit op niets, omdat ik nog geen concreet plan heb.
Alle reacties Link kopieren
Kokhalzen van groente? 😖 dat zou ik jezelf toch eerst eens aanleren..



En ontbijten kun je jezelf ook aanleren, ik ontbeet nooit of heel laat, nu eet ik al jaren sochtends. Maakt niet uit hoe laat.. Probeer iets wat je lekker vind eb begin met iets kleins..
Fruit en brood is prima. Volkoren brood is het best. Er zit suiker in fruit maar dat heeft je lichaam nodig om energie uit te verkrijgen.

Chips is niet gezond maar moe word je er ook niet van



Energie is ook een kwestie van regelmaat, genoeg slapen en voldoende bewegen in de buitenlucht. hoe zit het met die aspecten?
Je eet de hele dag NIETS? Geen ontbijt, geen lunch?



Dat kan toch niet?
Sondevoeding. Hoef je niet bij na te denken, niet voor te koken, zelfs niet te slikken!







Je wil van alles maar er geen moeite voor doen en niets nieuws verkennen. Probleem van je energie lijkt me daar in te zitten, in je instelling. Verander die (dat je eigen lijf/leven/gezondheid iets waardevols is waar je best wat moeite voor mag doen) en dan zul je zelf je eetpatroon verbeteren. Niet omdat je de easy fix hebt gevonden maar omdat je moeite wil doen.
En als je een gewone boterham smeren al teveel moeite vindt zou ik me maar niet wagen aan allerlei ingewikkelde shakes en dieten.



Probeer eerst maar eens drie keer per dag gezond te eten.
had ik nog niet een gezien kenau. Als je niets eet dan heb je ook geen energie. Gooi je geen hout In de kachel gaat het vuur uit. Dus hup ontbijten. Brood met pindakaas een banaan een beker melk. Om 11 uur nog een boterham. Lunchen met eieren op brood en een tomatensalade en als diner kip met geroerbakte broccoli en mihoen
Leer groenten eten. Je bent geen klein kind meer en weet waarschijnlijk heel goed dat er ontzettend veel verschillende groenten zijn. Er is altijd wel iets wat je wèl lust. En anders leer je het maar eten, dat moeten kinderen ook. (Hoe deden je ouders dat vroeger?!)
Alle reacties Link kopieren
quote:bij_zonder schreef op 21 april 2014 @ 12:24:

Sondevoeding. Hoef je niet bij na te denken, niet voor te koken, zelfs niet te slikken!







.







Je hebt gelijk hoor, mijn instelling moet anders. Misschien nog eerder opstaan, zodat ik thuis gewoon kan ontbijten. Maar brood kan ik dan moeilijk door mijn keel krijgen en eigenlijk geldt dat voor overdag tijdens de lunch ook.
Dan zoek je iets anders. Een omelet. Yoghurt met muësli. Crackers.
Alle reacties Link kopieren
Een heel dag niets eten, gebeurt niet heel vaak. De oorzaak daarvan ligt in het feit dat ik het goede nog niet heb gevonden om dan te eten. Nu vis ik vaak een vertrapte boterham met kaas uit mijn tas, waar ik dan tegen heug en meug op zit te kauwen.

Ik moet alternatieven hebben.



Meds, ok, fruit en brood is dus op zich prima? Ik slaap goed, loop hard en zit op voetbal. Met beweging zit dat allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Kook je je groente wel goed? Ik ging vroeger bij mijn ouders ook (letterlijk) kokhalzen van alle gekookte groente. Toen ik op mezelf ging en besloot dat ik als volwassene toch echt groente moest eten, kwam ik er pas achter dat het niet altijd doorgekookt hoeft te zijn. Beetgaar vind ik al veel beter te doen. Ik word er nog steeds niet blij van, maar met wat kruiden en anders gewoon een trap onder de kont, krijg je het echt wel binnen hoor.

Verer zijn er veel gerechten waar je de groente in kan verwerken, net als bij pasta. Zorg eerst dat je trouw elke avond zo'n gerecht eet en dus geen chips, dan kom je al een heel eind.

En qua ontbijt moet je het rustig opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Bedank voor de tip Theia! Dat is het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 21 april 2014 @ 12:22:

Je eet de hele dag NIETS? Geen ontbijt, geen lunch?



Dat kan toch niet?Dat weet ik. Daarom open ik een topic. Als je een tip hebt, hoor ik het graag!
Ik denk dat je beter af bent met een melksausje (o.i.d.) over je groenten dan een bak chips. Misschien is dat wel een manier om het lekker te maken?



Wij maken met regelmaat een wok. Klein gesneden groenten uit een zakje van de supermarkt, wat kip/garnalen/gehakt/tofu er bij, zakje wokklaar rijst/noodles en wat woksaus. Heel gemakkelijk en zo heb je snel wat groenten binnen (en proef je het niet zo sterk vanwege de smaakcombinaties).
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip Fleetfox!
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens wat rauwe groente, die smaken niet zo bitter. Of diverse groente beetgaar koken, laten afkoelen en met een dressing eten, dan proef je het bittere ook niet zo. Of verse soep maken (hoeft niet zo veel werk te zijn en je kunt 1 keer per week een grote pan maken en dan porties invriezen). De ene mens is veel gevoeliger voor een bittere smaak dan de andere, ik vond groente vroeger ook te bitter. Maar door ze rauw of niet doorgekookt te eten, met veel kruiden of een dressing, gaat het prima. Een klein beetje suiker erdoorheen kan ook helpen, als je verder niet of weinig snoept kan dat geen kwaad. Ik eet nu ongeveer 400 gram groente per dag. Als ik snack eet ik bijvoorbeeld komkommer of rauwe wortel.
quote:hof_83 schreef op 21 april 2014 @ 12:15:..

Voor mijn werk sta ik om 5.30 op en dan heb ik echt nog geen zin in een flink ontbijt.

Van wie moet dat een FLINK ontbijt zijn dan? Er zit nogal wat tussen niet ontbijten en flink ontbijten, he?!



quote:Ook heb ik nooit zin om op dat tijdsstip brood te smeren.

Tja, dan doe je het de avond ervoor of maak je zin, voor 5 minuten smeren..



quote:Maar de eerste pauze is pas om 10:30 en dat vind ik dan eigenlijk weer te laat om te ontbijten en dan smaakt het klaargemaakte brood me vaak ook voor geen meter.

Dan moet je iets meenemen wat wel lekker blijft..



quote:Ik heb wel eens op internet gezocht naar dergelijke voedingspatronen, maar dan kom ik al snel uit bij een koolhydraat-arm iets of een Zandloper-ding en dat zie ik totaal niet zitten. Ik haat koken, dus het moet niet al te ingewikkeld zijn, want dan houd ik het meteen voor gezien.

Dat is jouw probleem. Het moet vooral totaal geen moeite kosten.

Wat een gezeur dit.
Alle reacties Link kopieren
Maak een dagmenu voor jezelf bijv.



0700 yoghurt

0830 (op werk) 2 boterhammen

1000 appel

1200 lunch (brood, salade, kwark, gekookt ei, wat je maar wil)

1400 banaan

1600 handje noten

1800 diner



En dat dan voor de hele week zodat je ook afwisselt, niet elke dag brood voor ontbijt maar ook eens een omelet of havermout of kwark met fruit.

Het is maar een voorbeeld (voor ik alle suikervrije, glutenvrije, rawfooders over me heen krijg). Maar dan heb je een beetje houvast. Zet desnoods een alarm in je telefoon, elke dag op hetzelfde tijdstip 'fruit eten'. Ik vergat het ook vaak, nu is het een gewoonte geworden en gaat het vanzelf.
Behalve witlof ken ik geen bittere groentes Reiger. Jij wel dan?
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je naar je werk? Als je met auto of OV gaat kun je ook onderweg wat eten. Ik maak trouwens alles 's avonds klaar (ontbijt, fruit in partjes in bakjes, bakje worteltjes met humus om in te dippen, salade ook weer in een bak).
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft geen gesmeerd brood mee te nemen, je kunt ook een brood of crackers meenemen en dat op je werk besmeren met kaas, salade, smeerkaas ofzo. Of een bakje yoghurt en een bakje yoghurt. Of een salade. Ik neem wortels of tomaten mee naar mijn werk, dan eet ik meer groenten. Groenten zijn lekker in een currysaus, als sajoer groenten, als gado gado, met satésaus.



Als ontbijt al eens ontbijtgranen of havermoutpap geprobeerd, of dan een banaan ofzo.
Ik vind vroeg ontbijten ook moeilijk. Soms eet ik dan een liga of van die ontbijtkoekjes. Nu hoef ik niet meer zo vroeg te ontbijten ( half 9) dus kan ik wel brood/ rijstwafels/ kwark met muesli eten e.d. Je gaat er vanzelf aan wennen. En voor je ochtendpauze kun je fruit zoals een banaan of een appel meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Je zult sowieso meer moeite moeten doen. Leer (beter) koken; kost even tijd maar dan heb je ook iets om op terug te vallen. Groenten zijn er inzoveel variaties dat een uitspraak als 'ik lust geen groente' vooral doet vermoeden dat je niet weet hoe je ze klaar moet maken. Ik ben ook niet dol op broccoli, maar in een groentetaart met een korstje van strooikaas is het lekker.

Maak soepen en (groente)sauzen in grote hoeveelheden zodat je het na je werk alleen nog hoeft op te warmen.

Besmeer 's ochtends bevroren brood, dan is het een paar uur later lekker in plaats van verlept. Eet als ontijt iets lichts, yoghurt met wat fruit of zoiets.
What a nuanced anxiety
En groenten eet ik ook het liefst met een klein beetje saus erover of boemboe. Curry's zijn ook lekker of een roerbak met roerbaksaus. Groenten fijnsnijden en klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven